שאלה - 286500
לכבוד הרב
כבוד הרב מתי פסח שני? מה נהוג לעשות ביום זה? האם צריך לאכול מצות ואם כן מתי לאכול בערב או ביום ומה לברך על המצות?
תודה רבה
תשובה
מחר יום רביעי הוא פסח שני, ויש נוהגים לאכול בו כזית מצה, כפי שכתב רבנו חיים פלאג'י זיע"א, ואין זה חובה אלא זכר למצווה.
|
|
שאלה - 250049
שלום לכבוד הרב
הרב כתב בספרו שהילולא יכול להתפרש כיום פטירת צדיק אך גם כחתונה וברית. א"כ כשכתוב בזוהר שרשב"י אמר לשמוח ביום הילולא שלו ודאי שלא התכון ליום הברית או החתונה?
תשובה
אבל רבנו האריז״ל כתה זהוא יום הסמכתו. ויום יד באייר הילולא של רבי מאיר. יום פטירתו? לא. עיין תורה בציון.
|
|
שאלה - 225409
שלום רב לרב פסח שני בזמן שבית המקדש
לדעת רבי שאמר רגל בפני עצמו זה היה יום טוב שאסור בעשית מלאכה חוץ מאוכל נפש או רק הבאת קרבן הפסח ללא ראוים ומצוותו?
תשובה
יום טוב הוא ואסור בעשית מלאכה עד שיקריב את הקרבן,.
|
|
שאלה - 225364
לכבוד הגאון מרן הרב בן ציון מוצפי שליט"א
האם פסח שני זה בי"ד באייר או ביום ט"ו?
האם יש עניין לאכול מצה ביום הזה?
ואיפה זה רשום? ומה הסיבה?
והאם יש עניין לאכול גם בי"ד וגם ב ט"ו ?
תשובה
יד באייר.
|
|
שאלה - 225287
לרב היקר, היום האזכרה של אבא שלי יד אייר פסח שני, האם יהיה מותר לנו לעלות לבית העלמין?
תודה רבה!
תשובה
לא, גם אין חובה לעלות בו.
|
|
שאלה - 225254
שלום לכבוד הרב.
היום ערב פסח שני בתפילת מנחה,חלק מהציבור טען שאין לומר תחנון,וחלק אחר אמר שרב בית הכנסת קבע שיש לומר.
לבסוף הציבור אמרו תחנון.
האם נהגנו כשורה?
תשובה
נכון לומר.
|
|
שאלה - 225240
שלום לכבוד הרב
אם אני מתפלל במניין שאומרים בי"ד אייר תחנון , האם אני צריך לומר עימם או לא לאמר ?
תשובה
לא אומרים תחנון בי"ד באייר.
|
|
שאלה - 225238
שלום לכבוד הרב
האם מותר להתענות מחר ?
תשובה
אסור בהחלט.
|
|
שאלה - 225209
שלום כבוד הרב
האם צריך לאכול מצה בפסח שני ,ביום או בלילה ?
תשובה
מנהג טוב לאכול ביום שני י"ד באייר.
|
|
שאלה - 225117
לכבוד הרב היקר שבת שלום,
בשבוע הבא אי"ה יחול פסח שני.
האם יש עניין לאכול מצה בערב י"ד או בבוקר?
תשובה
ביום י"ד עצמו, עיין תורה בציון.
|
|
שאלה - 225110
לכבוד הרב שלום
מה נהגו הספרדים לגבי תענית בהב לאחר פסח ולאחר סוכות ?
אדם שמתענה ואומר סליחות בימים אלו כיצד ינהג השנה שיום שני חל בפסח שני ?איפה אני יכול לעיין בזה ?
תשובה
א, לא נהגו בזה. ב, לא מתענים בפסח שני.
|
|
שאלה - 224852
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם ביום ההילולה של רבי מאיר בעל הנס ובלג בעומר אפשר לקרא את הלימוד שיש בספר שפתי חכמים גם אם לא עולים לציון ביום ההילולה ?
תודה לכבוד הרב
תשובה
אפשר, רק לדלג את המילים שעליתי לקבר הצדיק הזה.
|
|
שאלה - 224522
לכבוד הרב שליט"א
האם מותר להתענות בפסח שני לנוהגים להתענות בה"ב?
תשובה
עיין מנחת יצחק והליכות שלמה שפסקו לאסור להתענות בו.
|
|
שאלה - 219517
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מדוע פסח שני ניתן לטמאים ולרחוקים בדרך לאחר הפרש חודש, ולא פחות מכך. לצערי לא מצאתי במפרשים.
תודה רבה!
תשובה
כי ממוצע הזמן להיטהר, הוא 30 יום, גם הארה של החג נשארת 30 יום.
|
|
שאלה - 199913
לכבוד הרב שלום רב
פסח שני הרב כתב שיש ענין לאכול מצה זה ביום או בלילה?
תשובה
עיין בתורה בציון אוכלים ביום, זכר לקרבן שהיה מוקרב ביום י"ד.
|
|
שאלה - 199900
שלום לכבוד הרב שליטא.
מה המקור לכך שיום יד באייר הואמיום הפטירה/ ההילולא של רבי מאיר בעל הנס ורבי יהודה ברבי אלעי?
תשובה
כתבתי לך זה לא יום פטירתו, עיין המקורות בספר תורה בציון.
|
|
שאלה - 199865
לכבוד הרב
האם יש וידוי במנחה היום
שמח לבשר שהשידוכים מתקדמים כבר שני זוגות עומדים להיפגש
Ormarsair@gmail.com
בעלי תשובה שמחפשים שידוך, ללא עלות וללא תמונה בהוראת הרב.
תשובה
אומרים, כי כך כתבו הפוסקים יש הבדל בראש חודש יש בערבית יעלה ויבא וחלים כל ההלכות, חנוכה הדלקת נרות בלילה, פורים קריאת המגילה, שבת נשמה יתירה, וכן הלאה.
אך פסח שני היום טוב שלו הוא רק מחר ביום בו מקריבים הקרבן פסח. והלילה הכל רגיל.
|
|
שאלה - 199847
לכבוד הרב שליט"א אחר הברכה והשלום!
רצינו לדעת אם יש עניין לעשות סעודה היום בערב לכבוד רבי מאיר בעל הנס ופסח שני
תשובה
יש ענין ללמוד תורה לא סעודות.
|
|
שאלה - 199839
לכבוד מורנו ורבנו הרב מוצפי שליט"א
האם היום במנחה אנחנו אומרים תחנון כרגיל? בריאות איתנה וישר כוח
תשובה
אנחנו אומרים, כי עיקר היום טוב הוא רק מחר. ויש מדלגים.
|
|
שאלה - 199835
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מה מברכים במהלך השנה על מצות רכות! פיתות שנשארו מפסח?
האם ברכתו גם מזונות כמו המצות מכונה הקשות? או המוציא?
והאם יש עניין בפסח שני לאכול מצות? כזית?
תשובה
א, מצות רכות, פיתות מברכים המוציא. מצות דקות מזונות ג, מחר יום השישי פסח שני, יש מנהג לאכול מצה, ועיין תורה בציון.
|
|
שאלה - 199749
שלום לכבוד הרב מוצפי שליט"א, האם יום השישי י"ד באייר פסח שני הוא פטירת רבי מאיר זיע"א?
תשובה
עיין בתורה בציון, ובשפתי צדיקים. שם הועתקו דברח חכמי טבריה, ודברי רבנו הגדול השדי חמד ז"ל, שהוא יום חנוכת הבית של הבנין על קברו לאחר שנעלם בהריסות לא עלינו שאירעו ברעידת האדמה שהחריבה רבים מהבתים השם ישמור.
וקבעוהו ליום שמחה א, כי אין בו תחנון. ב, כי לא יחול בשבת. ג, לחסוך נסיעות לעולים בל"ג לעומר למירון.
|
|
שאלה - 199100
לכבוד רבינו שליט"א
מזה 25 שנים אני עורך הילולה לרבי מאיר
(נדר שנדרתי) אני בקבוצת סיכון וכמעט ולא יוצא מהבית. כיצד עליי לנהוג בשנה זו? פוחד לקיים סעודה עם משתתפים
תודה רבה!
תשובה
תעשה התרה בפני שלשה כשרים. ולהבא אל תידור נדרים.
|
|
שאלה - 178145
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם אפשר לדעת מהיכן המנהג שאין אומרים תחנון בפסח שני?
תשובה
המקור הזכור לי הוא הגאון הפרי חדש ז"ל, אך ידוע כי המגן גיבורים, ועוד כתבו לומר.
וכעת מצאתי בפרי מגדים משבצות זהב סימן קל"א, ט"ו. "מה שכתב הפרי חדש סעיף ז' פסח שני י"ד באייר אין בו נפילת אפים, וכן כתב שיירי כנסת [ה]גדולה [הגב"י אות יב], אין מנהגינו כן. ואי דהקריבו פסח שני, יחידים הוי".
וכן כתבו מהריק"ש והשל"ה ובהגהות מהר"א אזולאי ז"ל על הלבוש ובית דוד שלא לומר. וראה הלכה ברורה עמוד מ"ט.
|
|
שאלה - 178062
לכבוד הרב שלום רב, האם מותר היום פסח שני לאכול באותה סעודה מצה ואחריה חמץ (או ההיפך) ?
שנזכה במהרה לביאת גואל צדק ברחמיםתודה וישר כח על הכל
תשובה
כן גם וגם.
|
|
שאלה - 178005
שלום כבוד הרב
אישה שבלי נדר רוצה מחר פסח שני לאכול מצה ,אין לה מצה שמורה ,רק רגילות , האם אפשר ?
תשובה
אפשר בהחלט.
|
|
שאלה - 177983
שלום לכבוד הרב, פסח שני חל ביום ראשון, האם בשבת במנחה אומרים צדקתך?
תשובה
שונה הוא פסח שני מכל הימים שאין אומרים בהם תחנון, כי הם מצד מעלתם או האירוע שמתרחש בהם אין אומרים, אך פסח נתקן לאותם שלא שחטו את הפסח במועדו. ובו עצמו יש מי שכתב שאומרים תחנון והמנהג שלא לומר בי"ד.
אך במנחה שלפניו אין בו סיבה לפטור מתחנון, כשם שבערב ראש השנה רק בו ביום לא אומרים, וכן כשהחופה למחרת אין פוטר מנחה שלפניו ועוד כאלה.
ועיין שו"ת הראשון לציון חלק ב סימן י"ב. ושו"ת רבבות אפריים חלק ו סימן רנ"ח, והלכה ברורה סימן קנ"א אות מ"א בבירור הלכה.
ולכן יש לומר צדקתך, ובפרט שלפי הקבלה זכות שלשת הצדיקים משה, יוסף ודוד מתעוררים עלינו ברחמים.
|
|
שאלה - 177867
אבא שלנו נפטר ביד' אייר פסח שני, האם מותר לעלות לבית העלמין בפסח שני? אם לא מתי לעלות ומתי לעשות את האזכרה?
תודה לרב היקר.
תשובה
מותר לעל7ת.
|
|
שאלה - 158721
לכבוד הרב
האם מי שאמר וידוי בפסח קטן ללא ידיעה עליו לחשוש למשהו?
אם הוא אמר עשה זאת בלי ידיעה כמובן בתמימות.
תודה מראש
תשובה
אין בידו עון, כיוון שלא נזכר בשלחן ערוך יום זה בכלל ימים שאין בהם תחנון.
|
|
שאלה - 158667
שלום לכבוד הרב שליטא ומחילה על הטרחה,
קראנו בתשובות קודמות של כה"ר שברכתה של מצה רטובה לאחר הפסח היא מזונות. האם יש חילוק היום פסח שני וברכתה משתנה להמוציא?
תשובה
אין כל חילוק. רק מצה עבה מהמקפיא מברכים המוציא כיוון שמטבעה ודרך אפייתה היתה רכה.
|
|
שאלה - 158665
לכבוד הרב מוצפי שליט"א.אימתי בדיוק עם ישראל קיימו את פסח שני.ואם זה כמו ליל הסדר למה לא מזכירים לאכול מצותדווקא בלילה?
תשובה
מפורש בתורה "ביום" ארבעה עשר לחודש אייר.
|
|
שאלה - 158639
לכבוד הרב שליטאני יודע שזה לא פטירת רבי מאיר היום ...מתי הפטירה שלואישתי מאד רוצה שאני אקח אותה לשפ היןם האם זה מועיל או כמו יום רגיל מה עוד שאנו בימי העומר.
תשובה
לא ידוע יום פטירתו ולא נזכר בשום מקום. ללכת לשם אינני מציע בגלל התערובת הגדולה שם נשים וגברים בכניסה ובמעברים. תלכו בזמן אחר.
|
|
שאלה - 158588
לכבוד הרב שלום רב
האם מותר לעלות ביום ראשון הקרוב שזה פסח שני לבית העלמין,
סיום אבלות שבעה,או לדחות ליום שני ט׳ו באייר?
תודה.
תשובה
לדחות ליום שני.
|
|
שאלה - 158572
שלום לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם אומרים צדקתך במנחה של השבת הקרובה. כי למחרת יום ראשון ,יד אייר , פסח שני.בברכת התורה
תשובה
אכתוב לך כמה הקדמות, פסק מרן בשולחן ערוך [אורח חיים קל"א, ו] "נהגו שלא ליפול על פניהם בט"ו באב, ולא בט"ו בשבט, ולא בר"ח, ולא במנחה שלפניו, ולא בחנוכה, וי"א גם במנחה שלפניו, בפורים, אין נופלים על פניהם". וכתב הגאון פרי חדש ז"ל [קל"א, ו]"לכולהו קאי דכל יום שאין בו נפילת אפים אין נוהגין ליפול במנחה שלפניו וכן בחנוכה".
ודעת הרב עולת תמיד [שם] שבט"ו באב וכן בט"ו בשבט אומרים תחנון במנחה שלפניהם, וכתב הרב יעקב מליסא ז"ל בדרך החיים כי אין אומרים. והרב משנה ברורה ז"ל העיר על הרב עולת תמיד שאין המנהג כן, אלא אין אומרים.
וכתב הרב פרי מגדים [אשל אברהם ט"ז] שיש כלל כל שלא אומרים תחנון אין אומרים צדקתך.
וכתב הרב טיקוצינסקי ז"ל בלוח ארץ ישראל בשם רבני אשכנז כי במנחה שלפניו אומרים, וכן כתב בספר "על תחנון" להגאון רבי אפרים פישל שטיין שליט"א. שהוא דוקא כאשר מחזיקים את הלילה ליום טוב, כמו ראש חודש וחנוכה. אך שאר הימים כט"ו בשבט וט"ו באב לא. וכל שכן פסח שני שהרי הוא משום קרבן ואין מקריבים אלא ביום. ועיין שבלי הלקט [סימן ל].
ועיין ילקוט יוסף [סימן קל"א, הערה ל"ז] "הנה בתחלה יש לחקור מהו הטעם שאין אומרים וידוי במנחה שלפני ליל ראש חודש, האם הוא כדי להודיע לעם שהערב הוא ראש חודש, או שהוא כלל בידינו, דכל יום שאין אומרים בו וידוי, אין אומרים גם במנחה שלפניו, שהוא סמוך ונראה. ונפקא מינה בזה, בערב פסח שני, דאם הטעם הוא כדי להודיע לצבור שבערב הוא יום חג, זה שייך בראש חודש וכדומה, אבל בפסח שני שכולו נקבע לצורך יחידים שלא עשו את הפסח, ולא עבור כלל הצבור, ממילא יש לומר דצריך לומר וידוי במנחה של י"ג באייר. כי אין ענין מיוחד להודיע לצבור שהערב הוא פסח שני. ודי לנו שאין אומרים וידוי בפסח שני עצמו. אבל לפי הכלל דכל שאין אומרים בו וידוי אין אומרים גם במנחה שלפניו, משום שהוא סמוך ונראה, אם כן גם במנחה של י"ג באייר אין לומר וידוי. ומצינו בזה מחלוקת מנהגים, כי בשו"ת ברוך השם (חידושי אורח חיים סימן כב) כתב, דגם במנחה של י"ג באייר אין אומרים תחנון. וכן הוא בלוח דבר יום ביומו היוצא לאור ע"י מו"צ דק"ק מחזיקי הדת בירושלים. ובלוח עזרת תורה כתב, בי"ד באייר יש נוהגין שלא לומר בו תחנון. ולענין מנחה שלפניו, עיין בסידור הרב, הגם שדעתו שבפסח שני אין אומרים תחנון, בכל זאת לענין תחנון במנחה שלפניו כתב שאומרים, כמו בערב ראש השנה וערב יום הכפורים. והו"ד בשו"ת רבבות אפרים חלק ו' (סימן רנח), ושם הביא מה שכתב בכתר שם טוב חלק א' (עמוד עב), שטעם אלו הנוהגים שלא לומר וידוי בערב פסח שני, וערב ל"ג בעומר, וערב ט"ו בשבט וט"ו באב, משום שכלל בידם, שכל זמן שאין נופלין על פניהם אין נפילת אפים במנחה שלפניו. ויתכן לומר שעושים כן כדי להודיע לצבור שמחר חג. וכמה פעמים אירע שהצבור מרוב טירדתם אינם יודעים מתי יהיה פסח שני, או ל"ג בעומר וכו'. ועוד שנפילת אפים רשות. ואמנם מנהג בני אשכנז אינו כן, אלא מתוודים ונופלים על פניהם בפסח שני, וטעמם דמשום יחידים שעושים פסח שני אין למנוע לומר תחנונים, דהא ט' זמנים שמביאין קרבנות יחידים, ואפילו הכי אומרים תחנונים. [נועם מגדים]. ע"ש. ובספר טעמי המנהגים (סימן תקכח) כתב, דבערב יום טוב אין אומרים תחנון להזכיר שבא יום טוב בלילה. ע"ש.
ולענין צדקתך יש שכתבו שדווקא ביום שאין אומרים תחנון מצד קדושת היום, אך כשיש סיבה מצד איזה שמחה וכדומה יש לומר, ובפרט על פי הקבלה שיש ענין עמוק בזה להזכיר זכות משה רבנו יוסף הצדיק ודוד המלך זיע"א.
לסיכום מנהג הספרדים הוא כדעת הגאון הפרי חדש לא לומר, ויש נוהגים לומר, ואילו מנהג בני אשכנז לומר במנחה שלפניו.
|
|
שאלה - 142281
לכבוד הרב שלום רב
האם היום הזה יד באייר פסח שני ויום ההילולה של רבי מאיר בעל הנס האם יום זה מסוגל לישועות זיווג רפואה וכו מה כבוד הרב ממליץ לעשות ביום זה כדי לזכות לישועות
תודה
תשובה
ללמוד דברי תורתו של רבי מאיר עליו השלום.
|
|
שאלה - 142264
לכבוד הרב שלום רב
האם היום יום שלישי אומרים תחנון במנחה, והאם יש מחלוקת בדבר
בברכה
תשובה
בעיקרון יש לומר כי קרבן פסח שני הוא רק מחר ולא היום. ויש הסוברים שאין לומר. וכדאי לומר בצינעה. כדי למנוע מחלוקת חלילה.
|
|
שאלה - 142245
שלום עליכם מו"ר, בעז"ה ואי"ה תהיה ברית לילד ביום ד' [פסח שני], לומר י"ג מידות בשעת הברית? ואם אפשר , מה הכלל לגבי י"ג מידות בשעת הברית? קראתי קצת בנושא הזה אבל לא ברור לי
תודה
תשובה
מותר להזכיר י״ג מדות ביום פסח שני בשעת המילה. כי לדעת הרמ״ז ז״ל הוי שבח ולא תחנונים כיון שאין אומרים ״ויעבור״.
|
|
שאלה - 142204
מדוע נוהגים לתת צדקה לכבוד נשמת רבי מאיר עליו השלום דווקא?
תשובה
כתב רבנו יעקב שאלתיאל ניניו עליו השלום בספרו אמת ליעקב ר, ע״ד כי רבי מאיר סובר כנזכר במדרש זוטא שיר השירים פרשה א כי בכח הצדקה יגאלו ישראל ויינצלו מהאומות ומהצרות. והוא שסובר שהם קרויים בנים גם אם אין עושים רצונו של מקום כדאיתא במסכת קידושין ל״ו, א.
|
|
שאלה - 128462
לרב היקר לגבי השאלה על הליכה לקבר, הרב אמר ללכת בכט' אדר, ובשנה ללכת ביג' אייר, השנה יוצא בשבת, ולגבי התענית מותר לצום ביד' אייר שזה פסח שני? זה מבטל או להקדים את התענית?
תשובה
השנה יחול כ״ט באדר ביום השישי, ולכן תקדימו העליה ליום חמישי או ביום השישי עד השעה 11.00.
י״ד באייר הוא פסח שני ומעין יום טוב, ואסור להתענות בו, גם אין לעלות בו לבית עלמין, ולכן כתבתי לכם להקדים, ומכיוון והשנה יחול בשבת תקדימו ליום חמישי.
וכדי שיהיה ברור אין זה חובה לעלות אלא מנהג בלבד.
|
|
שאלה - 110514
לכבוד הרב שתי שאלות על תענית
1)אדם שקבע מס' ימי תענית האם יכול לצום בי"ד באייר ובל"ג בעומר?
2)ואם שכח יום אחד לקבל במנחה וקיבל אחר צאת הכוכבים אחרי ימים רבים שבהם קיבל בזמן?
תשובה
חלילה וחס להתענות בימים אלה כי קדושים הם. אם היתה כוונתו מראש להתענות מספר ימים יכול להתענות גם אם שכח ביום מימים אלה לקבל התענית.
|
|
שאלה - 110324
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מה ראוי ויש ללמוד ביום ההילולה של רבי מאיר?
מקווה בשבת עד כמה מעלות אפשר לטבול?
האם יש רצוי לומר לפני לימוד תורה או כל מצווה לשם ייחוד ?
תשובה
י״ד באייר יום פסח שני הוא אינו יום פטירתו, אך מנהג קדוש לעסוק בו בתורה בספר מאיר בת עין, הכולל משניות ומאמרי תלמול המצטטים את דבריו.
ב, מקוה עד 30 מעלות צלסיוס. ג, מאוד חשוב הדבר כי הפעולה מקבלת משמעות גדולה בשמים, ועיין המקורות והטעמים בספר ארחות ציון.
|
|
שאלה - 94961
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
א.מהם הסגולות באכילת מצה שמורה בפסח שני?
ב.והאם ספרדי צריך לברך המוציא או מזונות בפסח שני?
תשובה
לא לשם סגולה ולא לשם קבלת שכר כלל, אלא זו כמיהה לקיום המצוות, מכיון והיום הוא פסח שני שניתן למי שלא זכה לקיים מצוות קורבן פסח בזמנו בי״ד לחודש ניסן יקיימו בתשלומין בי״ד באייר , ולכן נוהגים לאכול כזית מצה. והספרדים נהגו לברך על המצה הפריכה ברכת מזונות.
|
|
שאלה - 94837
לכבוד הרב
שלום רב האם בערב פסח שני יש לומר תחנון לספרדים
תשובה
על פי ההלכה הן האשכנזים הן הספרדים ביום י״ג באייר אומרים תחנון במנחה, כיון שעיקר אי אמירת תחנון ביום י״ד אינו מצד עצמו או כוחו, אלא בגלל הקרבן הקרב באותו יום, אם כן הוא פוטר רק את יומו ולא יום שלפניו, ולכן לא נזכרה הלכה זו בשלחן ערוך כלל.
ונוהגים לומר במנחה תחנון.
|
|
שאלה - 25964
שלום כבוד הרב
האם ביום חמישי במנחה אומרים תחנון ??? . וכן האם י"ד באייר הוא יום
פטירת רבי מאיר ?
תשובה
יש דיון באחרונים בענין זה, ודעת מרן הבית יוסף יש לומר בערב פסח שני
תחנון. ויום זה אינו פטירת רבי מאיר כלל כנזכר בשדי חמד אלא הוא יום
חנוכת הבית של קברו מלפני כמאה וארבעים שנה, וקבעוהו בגלל שהיו עולים
למירון ובדרך עצרו שם, וכן שהוא יום שאין בו תחנון וגם אינו חל בשבת
לעולם.
|
|
שאלה - 25855
שלום לכבוד הרב
1.אם אומרים תחנון במנחה לפני פסח שני?
תשובה
אומרים.
|
|
שאלה - 25812
לכבוד הרב שלום רב
לגבי פסח שני,הרי יש עניין של "עבר זמנו בטל קורבנו",ואם כן
מדוע לא נאמר זאת לגבי סוכות שאם אדם לא עשה סוכה מהסיבות
שכתוב לגבי פסח שני יוכל לעשות חודש לאחר מכן?
שבוע טוב ומבורך ה' יתן ברכה בכל מעשה ידיך ותזכה לאריך ימים בטוב
ושנזכה קולנו לביאת משיח צדקנו אמן.
תשובה
כתוב בפירוש בתורה שמי שלא עשה פסח במועדו יעשה פסח שני ואין זה נוהג
בשום חג אחר.
|
|