שאלה - 293458
שלום לכבוד הרב
בהכרזת ראש חודש מר-חשון האם אומרים "ולגשמים בעיתם" או "ולטללי ברכה"? (בהכרזת ר"ח ניסן הרב ענה לי בעבר שנוהגים את שניהם)
תודה
תשובה
גם וגם.
|
|
שאלה - 285493
לכבוד הרב
האם יש חובה לומר יהי שם ה' מבורך אחרי כל שמו"ע גם ביום חול וגם בשבת?
והאם יש לזה מקור?
תודה רבה על כל הטירחה.
תשובה
לא.
|
|
שאלה - 280955
בבית כנסת אומרים אחר התפילה בשבת, מזמור שיר ליום השבת ואח"כ קדיש, ומזמורי תהילים ועוד קדיש, אמרתי להם שזה ריבוי קדישים ולא שמעו, האם מותר לענות אמן או לצאת החוצה?
תודה רבה
תשובה
מזמור שיר ליום השבת, לא תיקנו חז"ל לאמרו. כי אמרנו אותו בערבית וכן בשחרית. בסיום התפילה תעזוב את המקום.
|
|
שאלה - 258784
לכבוד הרב במוסף של שבת אומרים משה עבדך בצרי ומוסף של שלש רגלים משה עבדך בקמץ מדוע תודה
תשובה
כי בשבת מזכירים פסוקי הקרבנות לאחריו.
בחג לא מזכירים והוא כעין סיום בדרך או בדרך.
|
|
שאלה - 258346
לכבוד הרב שלום רב האם מותר לתלמיד חכם לעלות מוסף ביום שבת?
תשובה
דווקא תלמיד חכם וירא אלקים צריך לעלות להתפלל תפילת המוספים, ועיין בספרים מעלתם.
|
|
שאלה - 240841
לכבוד הרב בן ציון מוצפי שליט"א
היה ויכוח קטן בבית הכנסת בשבת האם צריך לומר ברכי נפשי לאחר תפילת מוסף ביום שבתאו אין צורך בשבתוגם מזמור שיר חנוכת הבית, האם יש לאומרו בשבת?
תשובה
לא נהגו לאמרו לא בשחרית ולא במוסף של שבת, כי לא רצו להטריח על הציבור. שהרי ״ובא לציון״ לא אומרים בשחרית, ותיקנוהו על פי הפשט במנחה כדי לא להאריך את התפילה בבוקר.
ועל פי הסוד יש טעם בובא לציון במנחה.
|
|
שאלה - 235609
לכבוד הרב בן ציון מוצפי שילטא , שלום רב .
האם ביום שבת צריך לדלג על רבי חנניה בן עקשיא בקריאת הקורבנות לפני עלינו לשבח ?
תשובה
נכון לדלג. גם בכל יום.
|
|
שאלה - 230436
אישה שהתפללה מוסף של שבת במקום מוסף של שבת ור"ח
1. האם צריכה לחזור ולהתפלל מוסף?
2. ואם כבר שמעה קידוש לפני התיקון האם מתחייבת בקידוש שוב אחרי שתתפלל מוסף מתוקן?
תשובה
תחזור ותתפלל.
|
|
שאלה - 228315
שלום לכבוד הרב
איך הוא הנוסח המדוייק בקדושה, 'וכן כתוב' או 'ככתוב'?
ובכתר של מוסף מה הנוסח, 'עם עמך ישראל' או 'ועמך ישראל'?
תודה רבה ותזכו למצוות!
תשובה
בסידורי האשכנזים מוזכר "ככתוב", ואילו ברוב סידורי הספרדים "וכן כתוב". בראשי חודשים ובחול המועד "ועמך" כמו שכתב גאון עוזינו החיד"א זיע"א בברכי יוסף.
|
|
שאלה - 227860
לכבוד הרה"ג שליט"א בקדושה במוסף של שבת ישנם ש"צ שאחרי הקטע הראשון עם המנגינה קוראים הכול במהירות האם אני יכול לכוון באחד 4 מיתות ב"ד ובמקביל להקשיב ולענות רק השם ימלוך..
תשובה
תקצר בכוונה.
|
|
שאלה - 227856
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בבית הכנסת שלנו עולים הילדים בשבת לומר "ימלוך" לפני מוסף. עולות עם הבנים יחד בנות בנות 6-9
הערתי להם שזה נראה לי אסור לפי ההלכה
האם נכון הדבר?
תשובה
אסור אסור ואסור, חילול השם וחילול הספר תורה. אין לנו רבנים העומדים בפרץ.
|
|
שאלה - 225652
שלום הרב
נטילת ידים ע'פ הרמבם מעקבת לתפילה האם כדאי/ נהגו לפני תפילות מוסף בשבת קודש לנטול ידים לפני כן?
תשובה
שומרים ידים נקיות ואין צורך.
|
|
שאלה - 225267
לכבוד הרב
האם כוונת 7 שמות של אנא בכח בעת אמירת "מזמור לדוד הבו להשם" (בכל פעם שמזכירים "קול השם" - שם אחד) שייך רק בקבלת שבת או בכל פעם שאומרים מזמור זה כגון כשמחזירים ס"ת?
תשובה
עיקרו בקבלת שבת. בשאר רק שם הספירה.
|
|
שאלה - 224158
בתפילת מוסף הציבור מתפלל פעם אחת ביחד, הש"צ בקול והשאר בלחש.
כיצד לברך את הברכה "אתה קדוש" האם את הקדושה מילה במילה עם הש"צ? וכמה תיבות לפני שמסיים לחתום את הברכה?
מה עושים
תשובה
צמוד אל החזן.
|
|
שאלה - 219642
לכבוד הרב
האם נער לא נשוי שלומד תורה מותר לו לעלות למוסף בשבת ?
תשובה
גם אם מותר זה לא חלק.
|
|
שאלה - 219053
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום רב.
אני בבידוד.
ביום שבת איפה אני יכול לכוון לקבל תוספת נשמה דבחינת היום?
מכיוון שאני מתפלל יחיד איני יכול לקבל באיה תוספת נשמה דבחינת היום.
תשובה
בתפילת המוספים.
|
|
שאלה - 217195
כבוד הרב
קדושת "כתר" במוסף של שבת.
א. מתי לכוין למסור עצמו על קידוש השם ב"שמע ישראל", לפני אמירת הפסוק? תוך כדי אמירתו? ב"אחד"?
ב. האם כוונה זו שייכת גם בכתר במוסף של יו"ט?
תשובה
במילת אחד, גם ביום טוב.
|
|
שאלה - 215675
לכבוד הרב
א. האם נהגו לומר "לשם יחוד" קודם קידוש של סעודה שנייה של שבת (כה"ח סופר רפט ד)
ב. בסיום תפילת מוסף לאחר עלינו לשבח האם אומרים "מזמור שיר ליום השבת וכו'"?
תודה
תשובה
המנהג בשניהם להימנע מכך.
|
|
שאלה - 213570
1 ב"לשם יחוד" של שחרית של שבת האם להוסיף שחרית ומוסף?
2 אזמר בשבחין לפני הבית האחרון "שכניתא תתעטר וכו'" האם מוסיפים "שביתין ושביקין מסאבין דרחיקין" וכו' או מדלגים?
תודה
תשובה
לא לשנות מאומה.
|
|
שאלה - 213561
לכבוד הרב
האם אומרים "לשם יחוד" קודם תפילת מוסף של שבת?
תודה
תשובה
לא נהגו כי נכלל בלשם יחוד של שחרית.
|
|
שאלה - 213334
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בשחרית של שבת, כשיש הכרזת תענית או הכרזת ראש חודש, מתי אומרים "מי שברך לקהל"? (לפני הכרזת תענית/ר"ח, או אחריהם סמוך לאשרי?)
תודה רבה
תשובה
מי שבירך קודם ההכרזות השונות.
|
|
שאלה - 212436
לכבוד הרב,
אדם שנמצא בתפילת מוסף של שבת באלקי נצור ושומע קדושה, האם יכול לענות בקדושה גם על איה ולומר שמע ישראל או רק יאמר קדוש וברוך? תודה רבה.
תשובה
יפסיק ויפסע שלש פסיעות ויענה הכל.
|
|
שאלה - 211822
שלום לכבוד הרב
האם בקדושה של תפילת מוסף ב"כתר יתנו לך" בפסוק "שמע ישראל" צריך להגביה את העקבים?
תשובה
לא נהגו בזה.
|
|
שאלה - 211097
לכבוד הרב שליטא
בקדושת כתר של חוהמ יש לומר עם עמך או ועמך
מה דעת הרב, בהושענא רבה רוצה לסיים את כל התיקון עד חצות לישון ולקום בנץ כדי להיות ערני בתפילה?
מועדים לשמחה ופתקא טבא
תשובה
עיין חודש בציון שכתב הגאון החיד"א ז"ל לומר ועמך. ורק בשבת או ביום טוב אומרים עם עמך ויש סוד בדבר.
|
|
שאלה - 209304
לעט"ר
חזרה של מוסף בקדושה "איה" מהרהרים 1 מ3 דברים(עושר בנים רוה"ק)או מהרהרים 3 דברים ומבקשים שבורא עולם יתן 1 מהשלושה. יישר כח עצום
תשובה
תכווין במחשבה על שלשתם.
|
|
שאלה - 208746
לכבוד הרב
ראיתי בחזו"ע שבת חלק ב עמוד רד שכתב בהלכה למעלה שגם נשים רשאות להתפלל מוסף ובהערות למטה כתב שהן חייבות השאלה היא אם הן חייבות או רשאות להתפלל?
תשובה
רשאיות מכיוון שיש פוסקים המחייבים.
|
|
שאלה - 208387
לכבוד הרב היקר
האם באמירת מי שברך לקהל יש חשיבות שהקהל יעמוד ?
תשובה
אין בזה צורך.
|
|
שאלה - 206847
לכבוד הרב שלום רב
בתפילת מוסף של שבת כיצד נוהגים לומר "וגם האוהבים דבריה גדולה בחרו" או "וגם האוהבי דבריה וכו'"?
תודה רבה
תשובה
הזקנים היו אומרים האוהבי דבריה גדולה בחרו אז מסיני.
|
|
שאלה - 206702
לכבוד הרב
בשבת בתפילת מוסף הש"צ מאוד מיהר ולא הגעתי אפילו לחציה והוא התחיל את החזרה!
האם בקדושת " כתר " אם מכוון בלב לצאת ידי חובה זה מועיל? כמו קדושה ? והאם מקבל תתוספת נשמה?
תשובה
שותק ומהרהר בלבו מבלי להוציא בפה.
|
|
שאלה - 204995
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שבת שלום ומבורך
חזקו ואמצו במלחמתינו על קדושת המחנה.
האם המתפלל יחיד בשחרית בשבת, יכול לומר את היהי רצון כולו, שנאמר בהכרזת ראש חודש.
תודה רבה.
תשובה
מדוע יתפלל יחיד?
|
|
שאלה - 203653
לכבוד מורנו הרב שליט"א, האם השבת עלינו להכריז על תענית שבעה עשר בתמוז? ובאיזה יום?
תשובה
בודאי שכן, ומכריזים קודם אשרי שלאחר קריאת התורה "צום שבעה עשר בתמוז יחול השבוע ביום חמישי בשבת קודש..... והשלום אהבו". ונתפלל שבמהרה ייהפך עלינו ועל כל ישראל לששון ולשמחה.
|
|
שאלה - 202949
למו"ר שליטא כ- 5 שנים מתפללת שבת בבוקר ב.כנסת מה שמחזיק אותי בתשובה.הולכת רבע שעה אחרי שמתחילים ויוצאת לפני.תמיד יש משועממים בחוץ .וכאלה שיוצאים באמצע.אז לא ללכת???
תשובה
תלכי ולא תפסידי.
|
|
שאלה - 202867
לכבוד הרב,מדוע בתפילת שחרית יש הבדל בקורבנות מתחילים כל ישראל מה שאין ביום חול.תודה לכבוד הרב
תשובה
אתה מתכווין אחרי תפילת מוסף בשבת? הטעם שהיה מנהגם ללמוד בזמנם משניות שבת.
|
|
שאלה - 201890
שלום לכבוד הרב
מנהג רוב הספרדים כיום לומר כל הציבור יחד בקול רם נקדישך ....ובשבת ויו"ט מזמרים, ולכאורה הוא נגד מרן (רק שתי מילים)והאר"י(בלחש), על מה סמכו??
תשובה
עיין בשו"ת יביע אומר חלק ז אורח חיים סימן י"ד, שהקשה קושיא זאת, והביא דברי הרב יפה ללב קכ"ה, ד. שיישב המנהג בזה.
אמנם דעת רבנו האריז"ל שלא יאמרו בקול רק תיבות נקדישך ונעריצך, וכל היתר יש לשמוע מפי השליח ציבור, וכן הוא דעת הרב בן איש חי ז"ל.
|
|
שאלה - 201511
שלום לכבוד הרב
בשבת לפני עקירת רגליים ל"עושה שלום" התחיל החזן "כתר" בניגון האם לחכות ולענות קדושה באותו מקום או לפסוע לאחור ולחזור.יש זמן לזה.
תודה לרב
תשובה
תגביה עקיביך שלש פעמים, ולהישאר במקום ולומר עם כולם.
|
|
שאלה - 200860
לכבוד הרב שליט"א שלום רב וחודש טוב, בהכרזת החודש בשבת מברכין אם המולד עבר האם לומר " המולד היה ביום וכו'" או לא להכריז בכלל על המלוד? תודה רבה.
תשובה
המולד היה ביום השישי בשבת קודש.
|
|
שאלה - 200796
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
במקום שמחזירים ס"ת רק לאחר סיום התפילה,האם יש לומר פסוקים של "יהללו את שם ה'"וכו'לפני העמידה כמו אילו היו מחזירים אז את הספר או מאחר ואין מחזירים לא
תשובה
בהחלט יש לומר הפסוקים.
|
|
שאלה - 200767
לכבוד הרב שלום רב
אני גבאי. כלקח ממגזירות הקורונה לגבי בתי הכנסת, רציתי להתחיל להגיד "מי שברך" לכל אלו שלא מדברים בבית הכנסת. האם יש נוסח שהרב ממליץ?
תשובה
בסידורי אשכנז אחרי שחרית של שבת יש נוסח מיוחד מהרב יום טוב העלר ז"ל בעל התוספות יום טוב.
|
|
שאלה - 200758
לכבוד הרב שליט"א מורנו הרב, כב' כתב לנו השבוע לברך בבית הכנסת בשבתות ובמועדים את הצוות והסגל הרפואי, אני אחת מהם, אפשר לכתוב לנו שורות אחדות? תודה.
תשובה
בסיום קריאת הספר תורה בשבת יאמרו "מי שבירך אבותינו הקדושים אברהם יצחק ויעקב, משה אחרן ודוד ושלמה. הוא יברך וישמור את כל הצוות הרפואי, וסגל העובדים במקומות הרפואה, הרופאים, האחים והאחיות, כל המטפלים, הפקידים וכל העוסקים במלאכת הקודש להצלת הציבור בארץ ובעולם כולו, בכל תחומי הרפואה. ובפרט העוסקים ברפואה מהווירוס הקורונה, הם וכל הנלווים אליהם.
מלכא דעלמא יברך יתהון וישמע בקל צלותהון, ויכווין כוחם ופעולתם להצלחת מיגור הווירוס והחוליים הנלווים כתוצאה ממנו, ולא יכשלו במעשיהם, ולא ישגו בפעולותיהם. וימצאו ברכה רווחה והצלחה בכל מעשי ידיהם, ויתן להם כח ויכולת להביא מדווה וארוכה לכל החולים באופן המוצלח והמדוייק, וכן יהי רצון ונאמר אמן.
ונאמר וַיֹּאמֶר֩ אִם־שָׁמ֨וֹעַ תִּשְׁמַ֜ע לְק֣וֹל׀ יְקֹוָ֣ק אֱלֹהֶ֗יךָ וְהַיָּשָׁ֤ר בְּעֵינָיו֙ תַּעֲשֶׂ֔ה וְהַֽאֲזַנְתָּ֙ לְמִצְוֹתָ֔יו וְשָׁמַרְתָּ֖ כָּל־חֻקָּ֑יו כָּֽל־הַמַּֽחֲלָ֞ה אֲשֶׁר־שַׂ֤מְתִּי בְמִצְרַ֙יִם֙ לֹא־אָשִׂ֣ים עָלֶ֔יךָ כִּ֛י אֲנִ֥י יְקֹוָ֖ק רֹפְאֶֽךָ.
|
|
שאלה - 198746
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום רב
כשהחזן מתפלל בנוסח אשכנז ואינו אומר כתר במוסף. האם אפשר לומר זאת בשקט לעצמי בשעה שהחזן מתחיל קדושה של מוסף ?
תודה רבה
תשובה
כתב הגאון הרב משה פיינשטיין ז"ל באגרות משה, שמותר לך לומר בלחש הנוסח הספרדי.
|
|
שאלה - 197823
לכבוד הרה"ג שליט"א
מועדים לשמחהב"באהבה" ב"שמע ישראל" בכלל ובפרט של כתר דמוסף ובשאר מקומות - האם מקבלים ד מיתות ב"ד, בימי העומרתודה רבה לרב על הכל ויוליכנו לקבל פני משיח
תשובה
אפשר גם אפשר עיין תורה בציון. עיין במנוע החיפוש.
|
|
שאלה - 197784
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
תיקון לשאלה על תפילת מוסף!
מחילה אכן לא הסברתי נכון.
מי שהיתפלל בשבת תפילת מוסף רגילה של שבת! במקום מוסף לשבת וחול המועד! מה יעשה? האם יצא לידי חובה?
תשובה
זה שנוי במחלוקת, כי דעת הרב חיי אדם שאינו חוזר, אך דעת הגאון החיד"א ז"ל בברכי יוסף שעליו לחזור, ולמעשה אין ביניהם מחלוקת מכיוון שבני אשכנז מזכירים קרבן מוספים בתפילת העמידה, וכיוון שכן יצא ידי חובה, אך אנחנו הספרדים ההולכים בעקבות מרן הבית יוסף ז"ל שכעתב שאין מזכירים שמא יתבלבל בתפילתו, לכן עליו לחזור ולהתפלל מוסף כהלכה.
|
|
שאלה - 197746
גבי קבלת תוספת נשמה של שבת בבוקר שצריך לכוון ב״איה״ ומכיוון שאין מניין היכן יש לכוון ?
תודה רבה
תשובה
נכנס מאליו בלי לכווין.
|
|
שאלה - 197656
שלום לכבוד הרב שבוע טוב איך מקבלים תוספת נשמה יתירה במוסף של שבת ביחיד בלי לומר "איה" שבקדושה
תשובה
נכנס מאליו.
|
|
שאלה - 192947
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שלום לכבוד הרב מוצפי.שמעתי שהרב אמר בשיעור שלו שבתפילות מוסף מתקנים את חטא (העגל.- לא נכון)אשמח שהרב יגיד לי כל תפילה בזכות מי זה? תזכו למצוות
תשובה
את חטא מכירת יוסף.
|
|
שאלה - 192447
לכבוד הרב
האם אדם רווק או גרוש או אלמן יוכל להיות שליח ציבור בתפילת מוסף בשבת
תשובה
אם יש תלמיד חכם נכון יותר, ואם לאו, יכול להיות שליח ציבור ויכווין לבו לשמים.
|
|
שאלה - 191004
לכבוד הרב מוצפי שליט"א. בשנה מעוברת, בר"ח שחל בשבת האם מוסיפים נוסח "ולכפרת פשע" במוסף?
תשובה
נהגו לאומרו.
|
|
שאלה - 189877
לכבוד הרב מדוע במוסף של שבת בפתיחת הברכה אין מזכירים את שמירתה ומנוחתה אלא את קרבנותיה מענגיה וטועמיה
תודה לרב הגאון שליטא
תשובה
כי אינה תפלה מסדר תפלות היום כלל, אלא רק במקום קרבנות המוספים.
|
|
שאלה - 189429
לכבוד הרב שלום רב
משתדלת בשבת להשלים 100 ברכות האם בבוקר אפשר גם להתפלל מוסף ולהרוויח עוד ברכות?
תשובה
בהחלט כן, אשריכם ישראל.
|
|
שאלה - 189365
שלום לכבוד הרב
בשבת התפללתי במקום שלא אומרים כתר בתפילת מוסף ושכחתי להגיד כתר בני לבין עצמי ונזכרתי רק אחרי הארוחה בבוקר וכבר הגיעה חצות יום רק אז אמרתי כתר האם זה בסדר?
תשובה
לא אומרים כתר ביחיד כלל.
|
|
שאלה - 189326
שלום לכבוד הרב
אני הולכת בשבת להתפלל בבית הכנסת בערב שבת ובשבת בבוקר האם אישה שמתפללת במניין בבוקר צריכה להתפלל גם (תמוסף)את תפילת מוסף?
תשובה
מתפללת בהחלט, עיין חזון עובדיה שבת חלק ב, עמוד ר"ד.
|
|
שאלה - 188765
שלום רב!
בבית הכנסת שאני מתפלל בשבת בבוקר אומרים אחרי עלינו לשבח מזמור שיר ליום השבת ואז קדיש השאלה האם לצאת מהר אחרי עלינו לשבח ולא להשאר לקדיש או להשאר ולענות על הקדיש?
תשובה
לא להישאר.
|
|
שאלה - 188655
שלום לכבוד הרב למה בלפני עלינו לשבח יום חול אומרים קווה ובשבת לא אומרים ?
תשובה
כי בימי השבוע יש קצת דאגות.
|
|
שאלה - 187563
שלום לכבוד הרב רציתי לשאול בכתר במוסף של ראש חודש בשבתות וימים טובים רשום עם עמך ישראל ובראדי חודשים יש סידורים שרשום ועמך ויש כאלה עם עמך מה הנכון לומר בראש חודש ומה ההבדל?
תשובה
כתב בספר אור זרוע [חלק ב, הלכות שבת סימן מ"ב] "פירשו רבותינו בצפרא בצלותא דיוצר, מבעיא ליה לבר ישראל למדכר של שבת, כגון לאל אשר שבת, ואי אשתלי ולא אדכר מהדרינן ליה ומדכר. ונכתב בצידו דהיינו טעמא שהוסיפו אלו שבחות בשבת, דאשכחן שלא בחר הקדוש ברוך הוא ביום השבת בשבחות של מלאכי השרת, כי אם בשבחות ישראל דאמר במדרש שש כנפים שש כנפים לאחד, מלאכי השרת משוררים כל ימות השבוע, [כל מלאך] משורר בכנף את יומו, דהיינו שש כנפים לששה ימים. ביום השבת אמרו מלאכי השרת לפני הקדוש ברוך הוא רבונו של עולם אין לנו כנף שנשורר לפניך, תן לנו כנף שביעי ונשורר לפניך היום. אומר להם הקדוש ברוך הוא יש לי כנף אחד בארץ שמשורר לפני היום, שנאמר [ישעיה כ"ד, ט"ז] מכנף הארץ זמירות שמענו צבי לצדיק. ונכתב בצידו דהיינו דכתיב [דברים כ"ו, י"ח] את השם האמרת היום, כלומר ביום המיוחד דהיינו שבת. והשם האמירך היום, שחפץ בך יותר ממלאכי השרת".
וכזאת כתב בתוספות הרא"ש ז"ל [סנהדרין ל"ז, ב] "מכנף הארץ זמירות שמענו. בתשובת הגאונים יש שבני ארץ ישראל אין אומרים קדושה אלא בשבת. דכתיב גבי חיות שש כנפים לאחד וכל כנף אומר שירה ביום בששת ימי החול. כשמגיע יום שבת אומרות החיות, רבונו של עולם אין לנו עוד כנף, והוא משיב יש לי עוד כנף אחד בארץ שאומר שירה. שנאמר מכנף הארץ זמירות שמענו".
ולפי זה כתב הגאון החיד"א ז"ל בספרו ברכי יוסף [סימן תכ"ג, ג] "בנוסח כתר בר"ח יאמר נא "ועמך ישראל" ובשבת וימים טובים "עם עמך ישראל". דבשבת וי"ט ישראל הם עיקר, ולהכי אמרינן עם עמך ישראל על פי המדרש. הרב מהר"ד גרשון הביאו בספר גן המלך סי' קל"ד. וראיתי להגהות מיימוניות [הלכות תלמוד תורה פרק ג, אות ב] שכתבו וז"ל, יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ, פירש ר"ת דרך ארץ עיקר, כדאמרינן בהחולץ [יבמות ל"ח] מדקתני יחלקו יורשי הבעל עם יורשי האב, שמע מינה יורשי האב עיקר, אבל רבנו אלחנן היה אומר דאדרבא עיקר היא תורה, וכו'. ודיוקא דהחולץ ליתא, דלא דייק התם אלא ממשנה יתירה דקתני יחלוקו יורשי הבעל וכו' ולא קתני יחלוקו סתמא וכו', עכ"ל. ובתוספות ישנים [יומא פ"ה, ב] כתבו על מה דדחי ה"ר אלחנן דיוקא דהחולץ, ולא ידעתי מה רצונו לומר, דהא אם היה מאריך בלשונו יחלוקו יורשי הבעל ויורשי האב, לא הוה דייקינן מידי, וא"כ על כרחין מלשון עם דייק. ולי נראה כי היה ליה למימר יחלוקו יורשי הבעל ויורשי האב. ועם, יתור לשון הוא לדקדק כן, אבל אי תני יפה תלמוד תורה עם דרך ארץ אין זה יתור, כי לא היה לשון לשנות יפה תלמוד תורה ודרך ארץ, דהוה משמע או זה או זה קאמר עכ"ל. ובדפוס זה יש טעות סופר".
"עלה בידינו דלרבנו תם "עם" עיקר, ולה"ר אלחנן נראה קצת דעם טפל. ולתוספות ישנים עם עיקר כשהוא מיותר. ובספר ארחות חיים [הלכות תפלת מוסף אות ב] ובכלבו [סימן ל"ז] כתבו משם ה"ר יוסף דלהכי אמרינן במוסף מלאכים המוני מעלה עם עמך ישראל, לומר שישראל הם עיקר על פי המדרש וכו'. ובספר גן המלך סימן הנזכר הביא דברי הכלבו. ופשטן של דברי ארחות חיים והכלבו כדברי ר"ת. ומצו אתו כדברי תוס' ישנים נמי, דבמוסף "עם" יתר, דמצי לומר ועמך ישראל. אמנם ראיתי להר"ש פ"ז דטהרות (מ"ד) שפירש כר"ח ור"ת, וכתב מצינו עם שהוא טפל כה"ג כדכתיב (קהלת ט) ראה חיים עם אשה אשר אהבת, וכדאמרינן יפה ת"ת עם דרך, וידוע שהתורה עיקר, עכ"ל. משמע דפשט עם [עיקר, ויש עם] שהוא טפל. ואפשר דזו שיטת הרשב"א והר"ן. ולדעת זה מ"ש בהחולץ דייקא נמי עם יורשי האב הכוונה דסתם עם על הרוב עיקרו".
ועיין עוד מחזיק ברכה אות א, פתח עיניים וחסדי אבות על מסכת אבות ב, ב. כסא רחמים מסכת סופרים פרק ט"ז, עין זוכר [מערכת ע, אות כ"ו] ועוד.
ובספר עוד יוסף חי [הלכות פרשת תרומה אות ג] כתב "מיהו גם במוסף יום טוב וראש חודש שחלו בחול שיש להם כנף למלאכים, אין אנחנו משנים הנוסח שאומרים במוסף שבת בכל השבתות, כדי להשוות הקדושה דתפילת המוספים, כי השבתות הם רבים, שבכל שבוע יש שבת ואין ראוי לחלק ביניהם".
|
|
שאלה - 187551
לכבוד הרב שלום רב
האם זה מנהג טוב וראוי בשבת מברכים שמכריזים על החודש מתאספים סביב הספר תורה וכל אחד שם יד על הספר תורה לראשונה ראיתי את זה
תודה לרב ורפואה שלמה אוהב את הרב מאד
תשובה
כל אדם ישאר במקומו. רק החזן יחזיק בו.
|
|
שאלה - 186372
לכבוד כת"ר
שמעתי מכבודו באיה של כתר של מוסף כיפור לכוון ב24 שמות שיוצאים מ24 ספרים אני לא יודע לכוון אבל הסתכלתי בהם וביקשתי זיווג ושיהיו לי בנים תלמידי חכמים עשיתי נכון ?
תשובה
לכווין פירושו להסתכל עליהם, לבקש בפה אסור. משום הפסק כפי שכתבנו בס"ד.
|
|
שאלה - 185303
לכבוד הרב
מה המקור לאמירת "ימלוך ד לעולם" בשעת החזרת ספר תורה להיכל בשבת
תשובה
כי זו השעה לבקש שתתחדש מלכותו בעולם וישוב להיכלו כבתחילה.
|
|
שאלה - 185251
לכבוד מו"ר
איה במוסף.החושש שהש"ץ יתקדם בקדושה לבשכמל"ו ולא יספיק לכוון צירופי כ"ד שמובא במחזור קול ציון האם מועיל הכוונה הקצרה יותר: ניקוד=מילוי ע"ב=מ"ו ולכוון הבקשה
תשובה
מועיל בהחלט.
|
|
שאלה - 184091
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בשבת באזכרה של אמא אני קורא מפטיר ואח"כ מזמינים אותי לש"צ למוסף (אשתי כאמור חילונית אבל טובלת) מה לענות להם ?
תשובה
תזמין אתה את הרב הזקן, כדי שממך יראו וכן ילמדו לעשות.
|
|
שאלה - 179362
לכבוד הרב מוצפי שליט"א אחדשה״ט האם יש מקור למה שנהגו אנשים כשאומרים פסוק פותח את ידך בשבת מקפידים לא לפרוס כפיהם כמו בחול?תודה רבה על הכל
תשובה
מימינו לא שמענו ולא ראינו חילוק בין שבת לחול בזה, הרי הזוהר הקדוש כתב שנתקן לאמרו שחרית ומנחה כדי להתפלל על הפרנסה.
|
|
שאלה - 175668
לכבוד הרב שלום רב
1.האם יש עניין לכוון לקבל תוספת נר"ן בליל וביום שבת גם לאנשים פשוטים?
2. אם לא הספיק לענות קדושה עם הציבור במוסף, איך ומתי יכוון לקבל תוספת נשמה?
שבת שלום
תשובה
א, בהחלט כן. ב, יזדרז בתפלה ויספיק עם הציבור.
|
|
שאלה - 173930
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בשבתות ובראשי חודשים הכוהנים נושאים את כפיהם בשחרית ובמוסף ומברכים פעמיים לא היה להם היסח דעת, הם לא יצאו מבית הכנסת.האם הברכה במוסף חיונית?
תשובה
כל תפילה והסדר שלה. במוסף הברכה מעולם גבוה פי כמה.
|
|
שאלה - 170849
לכבוד הרב
בי"כ אשכנזי שהתדלדל והגיעו הרבה מתפללים ספרדים, הרב האשכנזי אמר שיתפללו ספרדי אבל להוסיף יזכור ויקום פורקן מה לעשות עם (המפטיר) ההפטרה, חלק אומרים לקרוא גם וגם בלי ברכה
תשובה
בענין ההפטרה זה לא פשוט, יש בעיה חמורה של איסור לא תתגודדו, כי זה באותו המנין.
|
|
שאלה - 167927
שלום לכבוד הרב
מי שעדיין בעמידה כשהש"ץ מגיע לקדושה במוסף של שבת, האם יכול לכוין לקבל תוספת נשמה באיה ששומע מהש"ץ או שיכוון כשעונה ברכו לפני עלינו לשבח?
תשובה
יכול לכווין, ושנית בענייתו על אמירת ברכו.
|
|
שאלה - 167170
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם ראוי להעלות שליח ציבור לתפילת מוסף של שבת בחור בן 14?
תודה
תשובה
על פי ההלכה וגם הקבלה למוסף מעלים את הרב הכי גדול שבציבור. והיום עולם הפוך ראיתי, ולצערינו ההמונים מזלזלים בתפילת מוסף שהיא מאוד יקרה ועליונה.
|
|
שאלה - 166647
שלום לכבוד הרב
בתפילת מוסף בשבת עלה שליח ציבור והוסיף בתפילת העמידה ,אחרי סיום הקטע 'תקנת שבת...' את הקטע 'ותצונו ה' להקריב בה קורבן מוסף שבת כראוי'
האם נכון להוסיף,
תודה
תשובה
ישנה גירסא כזאת בין הראשונים, אך הספרדים לא מוסיפים אותה, ועוון עשה ששינה המנהג.
|
|
שאלה - 166619
שלום לכבוד הרב שליט"א
אתמול שאל אותי בני היקרלמה מתפללים מוסף לא ידעתי את התשובה המדוייקת .הרב יכול לומר ךי מדוע...כי אמרתי לבני שאתן לו תשובה ואני מתבייש לשאול אחרים...
תשובה
תפילת שחרית במקום קרבן התמיד של שחר, תפילת מוסף במקום קרבן מוסף ככתוב בעמידה בפירוש.
|
|
שאלה - 164445
לכבוד הרב
מי ראוי להיות חזן במוסף של שבת מה הקריטריונים של חזן במוסף שבת מה הם התנאים הכי חשובים כיצד להחליט מי לבחור?
תשובה
תלמיד חכם הכי גדול שבציבור. ועיין קדוש בציון.
|
|
שאלה - 164158
לכבוד הרב
בקדושת כתר צריך לשים היד על הפנים בשמע ישראל?
תשובה
בהחלט לא.
|
|
שאלה - 163235
לכבוד הרב שלום בהכרזת החודש לפני מוסף של שבת יש ענין או מנהג לקום ולגעת בס״ת ?
תשובה
בהחלט לא. הגע בעצמך אם 300 איש כן ירבו נמצאים בבית הכנסת הייתכן שכולם יחזיקו בו?
|
|
שאלה - 160301
בריאות איתנה לכבוד הרב שליטא, במחילה, האם בתפילת שחרית של שבת שאני מתפללת בבית עליי לעשות פעמיים תפילת עמידה? גם של המוסף? תודה רבה לכבוד הרב ועוזריו תבורכו בכל השפע הטוב
תשובה
תפילת שחרית ותפילת מוסף יקובלו ברצון.
|
|
שאלה - 158370
שלום לכבוד הרב
א. כהן שהתפלל שחרית בשבת במנין א' ועבר למנין ב' למוסף .חייב\מותר\אסור לעלות לדוכן?
ב.שיש אזכרה\הילולה האם הקדימה למבוגרים או שאברך צעיר יכול לדרוש?
תשובה
א, צריך לעלות גם במוסף. ב, באזכרה מי שאומר דברי תורה ממקורות חז"ל ולא ממקורות בני מעיו, הוא קודם לכל.
|
|
שאלה - 156155
לכבוד הרב שלום רב
מדוע יש שוני בין כתר של מוסף ראש חודש למוסף של שבת "עם עמך" - "ועמך"בברכת בריאות איתנה למו"ר
תשובה
כתב הגאון החיד"א ז"ל כי בשבת וביום טוב מצב העולמות גבוע יותר, ואנחנו עולים נשמותינו יותר למעלה, ולכן אומרים "עם עמך". מה שאין כן בראשי חודשים ובימי חול המועד.
|
|
שאלה - 154321
לכבוד הרב
בשחרית של שבת, אדם ששכח לקבל תוספת נפש בנשמת ונזכר בתחילת עמידה של שחרית (בה' שפתי תפתח), האם יכוין שם לקבל נפש ורוח או יחכה ל"איה" ויכוין שלושתם יחד?
תודה
תשובה
יכווין גם וגם.
|
|
שאלה - 154292
לכבוד הרב,
אדם שרוצה נשמה יתרה בשבת ולא מספיק לקדשה של מוסף כי מתפלל לאט, האם עדיף להתחיל מוסף לפני כולם או להתחיל עם כולם ולהתפלל לאט שכשיגיע למחיה המתים החזן יגיע לקדושה?
תשובה
יתחיל עם הציבור ובחתימת מחיה המתים יאמר עם הציבור "כתר יתנו לך". ועצתי לך לא להיות שונה ואיטי, תתפלל כמו כולם ותהיה זריז ונשכר.
|
|
שאלה - 144674
לכת"ר האם לכתחילה מי שאינו יודע לקרוא עם ניקוד וחושש לטעות רוצה לקנות את עליית מפטיר לברך ברכה ראשונה ואחרונה אך אדם אחר יקרא את ההפטרה כשהוא אומר עמו מילה במילה האם מותר ?
תשובה
זה לא לכתחילה אלא בדיעבד, וזה מנהג האשכנזים.
|
|
שאלה - 143522
לכבוד הרב: בשבת שעברה בתפילת מוסף של שבת הגבאי הפסיק את החזן בברכת כהנים ונתן למישהו אחר מהציבור להקריא את ברכת כהנים לכהן האם עשה נכון?
תשובה
יש תשובה בשו״ת יחוה דעת וכתב שיש מתירים.
|
|
שאלה - 142782
האם בחור למטה מגיל עשרים יכול לעלות בתור חזן לתפילת מוסף או לא?
תשובה
הנה ידוע כי תפילות הם במקום קרבנות, וכנזכר בגמרא ברכות כ״ו, א. ותפילת מוסף היא בודאי כולה במקום קרבן מוסף כמו שכתבו התוספות שם דיבור המתחיל איבעיא להו כי שחרית מנחה וערבית ניתקנו עיקרן בשביל בקשת רחמים. אך שונה מהם תפילת מוסף שהיא אך ורק במקום קרבן מוסף.
ומעתה נשאלה השאלה בין הפוסקים אם אדם פחות מבן עשרים יכול להתפלל מוסף, מכיוון והיתה נרכשת מכספי קרבנות ציבור. שהיו באים מתרומת מחצית השקל. ומי שוא פחות מבן עשרים פטור מהם. ואם כן כיצד יוציא ידי חובת ציבור בדבר שהוא פטור ממנו. וכן דעת רבנו עקיבא איגר בשו״ת שלו סימן ט.
אולם בשו״ת משנה הלכות חלק ו סימן ס״א. כתב שכיוון וכל מה שאינו נותן מחצית השקל אינו משום שאינו חייב בו אלא משום שעדיין אינו בר עונשין ואינו צריך כפרה במחצית השקל. ועוד שבית דין זיכו המעות לכל ישראל לקרבנות וגם הוא בכללן.
ובשו״ת יביע אומר חלק ט אורח חיים סימן ק״ח. כתב כי דעת הרמב״ם ז״ל הלכות שקלים א, ז. וכן הרמב״ן ז״ל בפרשת כי תשא. כי חיוב מחצית השקל הוא מבן י״ג. וכן הוא בספח הרוקח סימן רל״ג. וכן הוא בתלמוד ירושלמי שקלים א, ג. ולכן העלה להלכה שיכול איש למטה מגיל עשרים להיות חזן במוסף.
וכן כתב בשו״ת יביע אומר חלק ב אורח חיים סימן ו.
|
|
שאלה - 142365
עט"ר
בשבת בבוקר עולה בבית הכנסת שלנו חזן בשחרית וחזן אחר במוסף.
מהי ההעדפה הנכונה: בשחרית הרב הגדול יותר או במוסף?
והאם זה נכון שתפילת מוסף יותר גבוה מתפילת שחרית?
תשובה
במוסף התלמיד חכם הגדול שבקהל ולא יעלו עמי ארצות או בעלי אזכרות. ועיין מקורו בתלמוד ירושלמי הובא בקדוש בציון ובשופר בציון.
|
|
שאלה - 142125
לכבוד הרב
אני מעל גיל ה-30 רווק אני אדם דתי האם מותר לי לקום ש"צ בשחרית של שבת ? ומה לגבי מוסף של שבת?
תשובה
אם יש תלמיד חכם נשוי בבית הכנסת יעלה הוא לתפילת מוסף.
|
|
שאלה - 141973
לכבוד הרב
בזמן החזרת ספר להיכל הילדים שרים ימלוך ה'לעולם אל..ציון לדור ודור הללויה וכופלים את המילה הללויה
האם נכון לנהוג כך?כמו כן במזמור לדוד כופלים מספר מילים..
תשובה
לילדים מותר. אך מה שכופלים שם השם במזמור מפורש בהלכה שאסור.
|
|
שאלה - 140961
לכבוד הרב
עד מתי מותר להתפלל מוסף של שבת?ואם עבר הזמן ניתן להשלים איכשהותודה לה׳ ותתברך מפיו בכל מילי דמיטבתודה
תשובה
בפוסקים יש אריכות גדולה בנושא, בכללי זה עד שעה אחר חצות היום. אך בשעת הדחק כגון חולה קשה וכדומה כל היום. וחכמים אמרו שהעושה כן במזיד הרי זה מגונה.
|
|
שאלה - 138595
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בספר שיבת ציון כה"ר כתב שקדושה בשחרית יש לומר בלחש פרט ל"נקדישך ונעריצך".האם לגבי קדושת כתר במוסף,גם צריך בלחש?
וזאת כאשר הציבור מזמר קדושות אלה.
תשובה
אותו הדבר וכשאני החזן אני חוזר במהירות בקול רם על הנוסח.
|
|
שאלה - 130641
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
1. בבית הכנסת בה אני נוהג להתפלל יש מנהג לא להעלות בחור שאינו נשוי לתפילת מוסף של שבת, , האם יש לכך מקור? אדגיש שלשאר התפילות כן עולים ש"צ שאינם נשואים
תשובה
יש דיעה כזאת בפוסקים וגם בקבלה.
|
|
שאלה - 128682
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
א. הכרזת ר״ח בשבת בפתיחת ההיכל, ולא לאחר ברכות ההפטרה. האם זהו מנהג נכון?
ב. מחפש ספר עם חידודים וחידושים לליל הסדר, הרב מכיר?
ג. הרב, תודה על הכל.
תשובה
א, יש נוהגים בפתיחת ההיכל ויש נוהגים לאחר קריאת התורה.
ב, קח הגדה עם הרבה פירושים, תעיין ותשאל.
|
|
שאלה - 125974
לכבוד הרב
האם כשאומרים שמע ישראל בתחנון של שני וחמישי ובקדושה של מוסף בשבת צריך לכסות את העניים?תודה ויישר כח
תשובה
בהחלט לא.
|
|
שאלה - 125326
לכבוד הרב
האם סומך יכול לומר קדושת כתר במוסף של שבת במקום החזן שאומר את החזרה?
תשובה
עדיף מאוד שהחזן הוא שיאמר את ״כתר״, ובפרט על פי הקבלה.
|
|
שאלה - 123627
שלום לכבוד הרב
תפילת נץ בלי חזרה במוסף או תפילה רגילה בשמונה מה עדיף?
תשובה
תפלה בנץ בלי חזרת מוסף, מזכיר לי מישהו הלובש בגדים לבנים וטלית לבנה עם שני זוגות תפילין, ומהלך במכנסיים קצרות ויחף.
|
|
שאלה - 122362
אנוס הגיע במוסף למניין מאוחר.
אין לו זמן לסמוך גאולה לתפילת שחרית,אחרת לא יספיק מוסף בחזרת שצ בתוך ז שעות, ויקרא פושע.
האם צריך להתפלל מוסף עם הציבור ואחרי זה תשלומי שחרית
תשובה
אם הוא לפני חצות היום יתפלל שחרית קודם ומוסף אחר כך.
|
|
שאלה - 119726
לכבוד הרב
איך מכריזים על ר"ח אדר בשנה זו. כה"ח ברס"ד ס"ק מז - אדר ראשון אדר שני. בתט"ז סק"ו - בראשון אדר סתם. ובשני ואדר. ובתכ"ז סק"ד לראשון אדר הראשון ולשני אדר.
תשובה
נוהגים לומר ״אדר ראשון, אדר שני״.
|
|
שאלה - 119639
כבוד הרב,
כשאני מתפללת שחרית לבדי בביתי בשבת מברכים,האם מותר לי לקרוא ברכות של הכרזת חודש כפי שכתוב בסידור?
בעלי שאל אצל אברכים ורבנים, לא ענו לו ברור. לגבי תפילת יחיד\ה.
תשובה
אפשר בהחלט, ואין בכך בעיה.
|
|
שאלה - 116397
לכבוד הרב שלום רב
בנוגע לקדושת כתר במוסף שבת:
1) האם לאחר "יהיו לרצון" הראשון מותר לומר כבודו מלא...איה וכו' ?
2) מי שלא אמר איה - האם יש לו תקנה כל שהיא על מנת לקבל תוספת נשמה ?
תשובה
א, בהחלט אומרים.
|
|
שאלה - 116072
לכבוד הרב
1. אדם בתפילת כיפור שחל בשבת אמר "מקדש ישראל ויום הכיפורים" ולא הזכיר "השבת", האם חוזר?
2. לנוהגים כרב, מה לומר במוסף: "וגם האוהבי דבריה" או "האוהבים"?
תודה
תשובה
א, צריך לחזור. ב, ב, לא משנה .
|
|
שאלה - 115946
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כהן שעולה ש"ץ באופן קבוע בשחרית של שבת.שהערתי לו, אמר לי שיוצא ידי חובה בברכה של מוסף.האם לא נחשב כ"מעביר על המצוות"?
תשובה
תניח לו, הוא אינו רוצה להקשיב.
|
|
שאלה - 111543
שלום לכבוד הרב
מתי בתפילת שחרית בשבת מקבלים רוח נפש ונשמה.
תשובה
בנשמת כל חי - נפש, בתחילת העמידה בשחרית - רוח. ב״איה״ במוסף נשמה.
|
|
שאלה - 109215
לכבוד הרב מוצפי שלום
האם בקריאת הקורבנות ביום שבת בבוקר יש להוסיף ״וביום השבת שני כבשים וכו׳״?
והאם אפשר להגיד וה׳ אלוהים ער לא ינום ולא יישן?
אמרו לי שאסור להגיד ער,דעתך?
תשובה
אסור לשנות מאומה מנוסח התפלה שבסידור, ויש חרם הקדמונים על כך כפי שכתב הרמב״ן ז״ל, ולכן אין להוסיף בשבת פסוקי וביום השבת, ואין לשנות הנוסח והשם אלקים אמת לא ינום ולא ישן.
|
|
שאלה - 107559
לכבוד הרב
יש כאלה שמברכים באמצע שיעור תורה האם אני צריך לענות אמן או לא להתייחס ולהקשיב לשיעור?בשבת אחרי ס"ת אומרים ימלוך, האם מותר להגיד הללויה כמה פעמים? או שאסור לכפול
תשובה
מותר לא להקשיב לברכה, מותר לכפול פעמיים הללויה.
|
|
שאלה - 105647
לכבוד הרב שלום רב
א. ביום פקודת השנה לומדים משניות ותהילים לעילוי נשמת הנפטר ועושים את הסדר סמוך לקבר, האם זה נכון?
ב. למה אומרים בקדושת כתר בשבת, "ויגאלנו שנית" ולא שלישית?
תשובה
א, יש לומר לפני הלימוד, אנחנו לומדים כאן לעילוי נשמות כל הנפטרים הקבורים במקום הזה, ובכללם ל...
ב, גאולת מצרים היתה הראשונה באותו ובמופתים, ואנחנו מחכים לגאולה הקרובה.
|
|
שאלה - 103261
לכבוד הרב שלום רב
בשבת ביקשו אותי לחזן במוסף בקדושה בחרתי לחן ובקהל יושב אחד "שאוהב לנהל " וסחף חלק מהמתפללים ונוצר נתק אני המשכתי בקו שלי מפני שהם כבר סיימו האם נהגתי נכון ?
תשובה
אסור היה לו לעשות כן ולחלק את הציבור לשני מחנות וזה איסור חמור.
|
|
שאלה - 102508
לכבוד הרב
בשבת היה בישובנו קידוש לשני בתי הכנסת,המנין האשכנזי סיים את התפילה לפני שהגענו למוסף והמתין בחוץ, בשל המצב חרגנו מנוהגנו התפללנו מוסף ללא חזרה, האם עשינו נכון
תשובה
אסור לעשות כן, כי חזרת הש״צ של מוסף גדולה היא ונכבדה מכל התפלות שלפניה ומעלתה רמה עד למאוד. בנוסף יש שם קבלת תוספת הנשמה של שבת.
|
|
שאלה - 96113
שלום לכבוד הרב.האם מותר לומר הלכות לפני תני דבי אליהו בשבת בבוקר בסוף מוסף? אבי עיראקי נוהג להבדיל בעמידה(אומר שהבן איש חי כתב)האם נכון ומותר?קדיש בסוף התפילה האם חובה?
תשובה
מצד ההלכה מותר, אך על פי הקבלה אין להפסיק בשום דבר אחר עד גמר עלינו לשבח ועיין בארחות ציון.
הנח לו להבדיל מעומד אין בכך איסור.
|
|
שאלה - 94703
לרב שליט"א שלום
סליחה על הבורות אך למה רק בשחרית של שבת יש מוסף לשבת ובשאר תפילות שבת אין?
ב) אני גרה אצל ההורים ורציתי לדעת האם בברכת המזון אפשר לומר ברכת האורח לברך את הורי?
תשובה
א, לא בורות כלל אלא לימוד תורה, והתשובה כי תפלת מוסף באה במקום קרבן מוסף, והוא היה נקרב לאחר קרבן שחרית.
ב, בהחלט יש לברך בבית הורייך לפחות פעם אחת ביום.
|
|
שאלה - 94594
לכבוד הרב:מתי המקום הנכון שצריך לומר את פרקי אבות שמתחילים לומר השבת
תשובה
יש נוהגים אחר תפלת מוסף כפי שכתבו הראשונים ורש״י ועוד, ויש הנוהגים במנחה של שבת כפי שכתב רבנו דוד אבודרהם ז״ל.
|
|
שאלה - 94211
1)האם נוהגים לומר מהשבת הקרובה 7 שבתות בר יוחאי בערב שבת
2)מתי הכי נכון לקרוא פרקי אבות בסוף מוסף או בסוף מנחה
והאם יש לומר קדיש אחרי זה
תשובה
א, זה היה מנהג חסידי בית אל. ב, כל מקום לפי מנהגו. וכל מנהג יש לו סמך, בסדר רב עמרם גאון ז״ל הביאו במנחה של שבת. וכן הוא בהרוקח, ובשבלי הלקט, ועוד.
אלא שרבנו דוד אבודרהם ז״ל בסדר שחרית של שבת כתב שהמנהג היה בספרד לאמרו בסוף מוסף, ששם תיקנו לומר כל ישראל יש להם חלק וכו׳ ופרק אחד בכל שבת בכל השנה ואחריו רבי חנניה. והמקובלים לא הסכימו להפסיק שם בפרקי אבות, כיוון שאין להפסיק בשום דבר עד גמר עלינו לשבח.
|
|
שאלה - 93419
למו"ר שליט"א
אדם הגיע בשבת לביהכ"נ בזמן קריאת התורה והורו לו שלא כדין להתפלל מוסף ואז עוד מוסף "לתשלומין של שחרית" (ועדיין זמן שחרית).
בדיעבד היה צריך להתפלל שחרית שוב?
תשובה
בסימן רפ״ו פסק שבדיעבד מותר להתפלל מוסף קודם , ולכן במקרה דנן כל עוד ונשאר זמן לשחרית אתה צריך להתפלל שחרית אחרי שהתפללת מוסף קודם בטעות , ואינך צריך לחזור ולהתפלל מוסף שנית .
|
|
שאלה - 92762
לכבוד הרב שלום רב
בקדושה של מוסף בכתר האם גם הקהל צריכים לומר את כל הסדר שהחזן אומר לדוגמא כבודו מלא עולם..., ממקומו הוא יפן..., הוא אלהינו...
תשובה
כל הקהל אומר הכל בלחש חוץ מהמקומות שמגביהים כולם את קולם , ששם יש לומר בקול רם , כגון קדוש , ברוך כבוד , איה , שמע ישראל , ימלוך .
|
|
שאלה - 90980
לכבוד הרב שלום רב
1)לאחר ה" מלך צריך לשבת בקריאת למנצח או עדיף לעמוד2)האם גם בהסרת התפילין יש עניין בהסתכלות על שני השיניים3)בשבת אחר שחרית יש עניין להשאר אם טלית ללמוד
תשובה
המקובלים היו יושבים , אתה רשאי לעמוד . ב, לא ידוע . ג, אם אתה לומד אתה יכול להשאר עם טלית .
|
|
שאלה - 90231
מהיכן המקור להכרזת ראש חודש בשבת שקודם ראש חודש הנקרא ״שבת מברכין״.
תשובה
כך נזכר בתלמוד ירושלמי סנהדרין פרק היו בודקין הלכה ג . ובסדר רב עמרם גאון ועוד .
|
|
שאלה - 89646
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
1. האם לבחור רווק מותר להתפלל מוסף של שבת ?
2. בשנה מעוברת מקיימים אזכרה שנתית גם בחודש 13
האם מקיימים אזכרה זו כפי שעושים בחודש 12 ?
עליה לקבר, קדישים
תשובה
א, מותר . ב, הכל רגיל כי זה יום השנה .
|
|
שאלה - 39673
לכבוד הרב היקר שלום רב!
מנהגינו לומר כל יום לאחר תפילת שחרית מזמור לדוד ה' אורי וישעי וכן לאחר תפילת מוסף של יום שבת קודש מזמור שיר ליום השבת ולאחר מכן קדיש יהא שלמא האם אמירת הקדיש היא מיותרת?
תשובה
מיותרת לחלוטין. ואין לתקן תקנות שחכמים לא תיקנו.
|
|
שאלה - 22923
שלום לכבוד הרב,
1. בבית הכנסת ספרדי, בו אני מתפלל, בסיום תפילת שחרית של שבת, נוהגים,
משום מה, לשיר את שיר הכבוד כמנהג ההאשכנזים, "אנעים זמירות ..."
כשארון הקודש פתוח. האם זה מותר? האם אני צריך להשאר או שאני יכול
ללכת?.
2. אחד מאומרי הקדיש בבית הכנסת אמר קדיש עם ידיים בכיסים,
ובזלזול, האם אני חייב לענות לא אמן עד הקדיש?
תודה רבה.
תשובה
א,מותר, ואתה יכול לצאת כי אין מנהגינו לאמרו. ב,אתה עונה והוא נהג
בטפשות.
|
|