שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 111235
לכבוד הרב שלום רב
הלכתי לשיעור תורה בעירנו וביקשו מאתנו דמי כניסה בסך 70 שקלים, האם זה לא מוגזם? ואם מותר לשלם על שיעור?
תשובה
לאן עוד יתדרדרו הללו העושים מסחר מהתורה וממצוותיה. אלה אינם רבנים, אינם חכמים, ואפילו לא תלמידים, ואסור לשמוע מהם תורה, רק אמש מישהו סיפר לי שדרשו ממנו סך מסוים דמי כניסה לשיעור שהתקיים ״לעילוי נשמת״ ונדהמתי והשתוממתי מאוד.
בגמרא נדרים ל״ז, א. אמר משה רבנו עליו השלום רב האומה ראה לימדתי אתכם חוקים ומשפטים כאשר ציווני השם אלהי, מה אני בחינם אף אתם נמי בחינם, וכן נפסק בתלמוד ירושלמי נדרים ד, ג. ובשאילתות דרב אחאי גאון שאילתא ק״מ. ורבנו בחיי ז״ל בפרשת ואתחנן הוסיף לכן כתב משלי כ״ג, כ״ג. אמת קנה ואל תמכור, היינו ללא שכר. וכן כתב רבנו משה אלשיך ז״ל ויקרא ט, ודברים ד, בא ללמדנו איסור הוא ללמד בשכר, אלא ילך התלמיד אל הרב יפייסהו ויתחנן לפניו שילמדהו תורה.
והכלי יקר ואתחנן ד, ה. כתב טעם הדבר סיבת הערבות שכל ישראל ערבים זה לזה, ואם לא ילמדהו בחינם עוונו ישא, כי אם יחיד יחטא ישאו רבים עוונו. והרב פנים יפות ואתחנן שם , הוא רבי פינחס בעל ההפלאה ז״ל שחי לפני 300 שנה בפולין, כתב שצריך להיות דומה למלאך שאינו מקבל שכר, וזה ביאור הפסוק ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך השם צבאות הוא.
וכתב הרמב״ם ז״ל פירוש המשנה נדרים ד, ג. ואני תמה על אנשים גדולים שעוררה אותם התאווה (של הממון) והכחישו את האמת והנהיגו את עצמם לקבל הקצבות בעד המשפטים והלימוד וניתלו בראיות קלושות, ומה שהתירו הוא רק שכר לימוד התינוקות המקרא ושכר שמירת התינוקות.
וכמה חריפים דברי רבנו עובדיה מברטנורא ז״ל בכורות ד, ו. שכתב ״וברבני אשכנז ראיתי שערוריה בדבר זה, שלא יבוש הרב ליטול עשרה זהובים כדי להיות חצי שעה על כתיבת גט אחד, והעדים החותמים על הגט, שני זהובים או זהוב לכל הפחות לכל אחד, ואין זה הרב בעיני אלא גזלן ואנס״......
ומה שהתירו מרן בכסף משנה ועוד פוסקים הוא ליטול הוצאות שהיו לו בנסיעה או שכר״בטלה״ היינו שכר מינימום כמו שמשלמים לשומר קישואים כדי שיהיה לו מה לאכול ולהתקיים, אך להתעשר ממאה איש כל אחד 70 שקל לשעה הרי זה גזל וסחיטה גמורה, ובודאי לא רצון השם ולא עילוי נשמה.
וכן פסק הרשב״א ז״ל בחידושיו למסכת נדרים ל״ז. וכן הריטב״א בבא מציעא ל״א, ב. והרמב״ן ז״ל בבכורות ל״ז, א. פסק שכר שמירה ולימוד טעמים מותר מהורי הילדים. וכן פסק הרא״ש ז״ל נדרים ד. שהוא שכר מינימום. והרמב״ם ז״ל בהלכות תלמוד תורה א, ג. פסק לגבי תינוקות בתלמוד תורה לשלם שכר מינימום למלמד שילמד את בנו, אך מי שמלמד בן חבירו חייב ללמדו בחינם.
למסקנא כל ההיתר ליטול שכר הוא עבור ילדים עד גיל מצוות, וגם זה שכר מינימלי כדי קיום, ולא יותר מכך. לגבי מבוגרים ועם ישראל בכללתו אין שום היתר ליטול ממון בשום פנים.
ותהילות לאל עליון שבמקומות שאני מוסר שיעורים, ויש המפרסמים שם תקציב לרבנים, וכאילו הם משלמים, זה 22 שנה שאינני מקבל מהם מאומה, ואפילו שכר מוניות שאני משלם מכיסי ולפעמים אלה סכומים נכבדים כי אני מגיע מערים רחוקות , אינם משלמים לי, ותודה להשם על כך.
נושאי השאלה
חיי היום-יום - לימוד תורה
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א