שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 114637

אומרים בשם הרמב״ם ז״ל שאם אתה מפסיק באמצע האכילה הטעימה זה נחשב כתענית וכסיגוף, האם זה כמו תענית בעשרת ימי תשובה?

תשובה

צום גדליה בודאי שיש לקיימו כהלכתו למי שבריא. לעצם השאלה מקור הדבר במסכת גיטין ע, א. בדברי רבי חייא ״סעודתך שהנאתך ממנה, משוך ידך הימנה״. ופירש רש״י ז״ל שאם ערב לך האוכל אל תמלא כריסך.

וכתב הראב״ד ז״ל (רבנו אברהם בן דוד חבירו של הרמב״ם) בספרו ״בעלי הנפש״, שער הקדושה, כי שתי סיבות בדבר, האחת ריבוי האוכל מזיק לגוף וגורם חוליים לא עלינו, והשני הכנעת ושבירת היצר בתוך תאוותו וילמד מכך האדם לא למלאת כל תאוותו בעולם הזה.

וכמוהו כתב רבנו בחיי ז״ל בספרו ״שלחן של ארבע״, כי האדם בסעודתו ייבחן מי הוא, ושם יתגלו ויתפרסמו מידותיו, והנמשך אחר התענוגים והיין גורם רעה לגופו ולנפשו, ולכן אמר קדש עצמך במותר לך. וכן הוא בארחות צדיקים, שער התשובה. ועיין בשל״ה שער האותיות מערכת קדושת האכילה.

ורבנו יהודה החסיד ז״ל כתב בספר חסידים סימן תרי״ג, הראשונים כשהיו מתענים לא היו אוכלים בליל התענית כי אם פת במלח. והרב מגן אברהם ז״ל כתב בסימן תקע״א, א. שאם אדם מושך ידו ומפסיק אכילתו בעודו ערב לו, נחשב לו כסיגופים גדולים ותעניות.

ורבותינו אמרו על דניאל שהיה בארמון נבוכדנצר הרשע, ולא אכל מהמעדנים אלא לחם שאפה לעצמו בלבד שנחשב לו לתענית ולכן נקרא ״דניאל איש חמודות״. ובשו״ת דברי יציב אבן העזר סימן מ״א כתב שזאת התשובה הכי גדולה ומעולה מכולם. והגאון חיד״א כתב הלומד תורה ונגרם לו צמא מהלימוד אל יצטער, כי מכפר על עון דברים בטלים, והשם יתברך יקבל אותנו בתשובה שלימה לפניו ונכתב ונחתם בספר חיים טובים.

נושאי השאלה

מועדים - יום הכיפורים - ערב יום הכיפורים

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א