שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 139508
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
(בכף החיים (סופר) כותב שלדעת האר"י) לא ישאיר לחם שלם על השלחן (כל הלילה,)אפילו אם נשאר מהסעודה,משום עורכים לגד שולחן.האם נכון לנהוג כך?תודה רבה למו"ר
תשובה
מקורו בגמרא סנהדרין אמר רבי אלעזר כל המשייר פתיתים (בכזית) על שלחנו כאילו עובד עבודה זרה שנאמר (ישעיה ס״ה, כ״ד) העורכים לגד שלחן. וגד הוא שם עבודה זרה שבימיהם. והגמרא חילקה בין אם יש אתם פת שלימה לבין אם מניח רק פירורים.
ורש״י פירש שצריך לשייר חתיכות והוא מסלקן ומביא ככר שלם, וכתב השל״ה דוקא אם מביא במיוחד ככר שלם אסור, אך אם היה שם לא חייב לסלקו, וכן פסק בשלחן ערוך (אורח חיים ק״פ, ב) ועיין בטורי זהב שם א, ובמגן אברהם שם ב, והגאון החיד״א ז״ל בברכי יוסף שם א, ובשו״ת זבחי צדק חלק ג, סימן מ״ד. שכל האיסור להביא במיוחד פת שלימה לברכת המזון, אבל אם היתה שם קודם אין צריך להסירה, ובפירורים נהגו להשאירם משום ברכה.
לסיכום כתב הרב בן איש חי (א שלח לך ג) אם היתה שלימה יניח אותה, אין על השלחן לא יביא שלימה אלא פרוסה. ונוהגים להשאיר פת שלימה מהמוציא בברכת המזון.
ועיין בשו״ת הרדב״ז ז״ל חלק ד, סימן ר״א.
נושאי השאלה
שבת - סעודות שבת - לחם משנה
,
שבת - סעודות שבת - מצות ג סעודות
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א