שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 141974

הוזמנתי לאחי אכלנו מרק תימני ברכתי המוציא על הלחוח כדברי הרב וקבלתי גערות מכל הסובבים בשולחן שברכת הלחוח מזונות ואמרו שכל הפוסקים בימנו פוסקים כך ושלא נהגתי נכון דעת הרב

תשובה

ידעתי ידידי ידעתי שרובם יריבו אתך ויאמרו שברכתו מזונות. ועד היום איני יודע על מה ולמה סומכים ומרבכים עליו מזונות. והרי הוא לחם גמור וקובעים עליו סעודה.
ודע, כי בתימן היו מכינים אותו מקמח העשוי מדורא וברכתו שהכל וכך נהגו שם. אך בימינו הוא נעשה מקמח חיטה וברכתו המוציא.

וכן הוא בשו״ת הרמב״ם ז״ל פאר הדור סימן קל״ג. כי הקטאייף והוא הלחוח כפי שיבואר להלן בס״ד ברכתו המוציא וחייב בחלה. אלא שאם נתן בתוכו מיני מתיקה וטיגנו ברכתו מזונות.

וכתב הראש״ל הרב יעקב שאול אלישר ז״ל בספרו ישא איש חלק אורח חיים סימן ב שכתב כי הקטאייף שנזכר בפוסקים הוא ה״לחוח״ התימני. ״כששופכים העיסה מעט מעט על הכירה כשהיא ניסקת אין העיסה מתפשטת ונעשית דקה, אלא מתפשטת מעט וכשנאיפת יש בה עובי וממשות כשלועסים אותה ולכן ויש לדונו כדין פת גמור לגמרי״ עד כאן לשונו. והביא דבריו הגאון המקובל רבנו עובדיה הדאיה ז״ל בספרו ישכיל עבדי חלק א אורח חיים סימן י אות ל״ו. וכן כתב במסקנת דבריו.

ועיין עוד בשו״ת ויוסף אברהם סימן כ״ח. שכתב כן ״ונותנים אותה בכלי מנוקב והעיסה יורדת דרך הנקבים על מחבת שעל האש ונאיפת שם נראה שאם אוכלים אותה כך ללא תערובת בתוכה דינה לברך עליה המוציא. ודוק מינה ואוקי באתרין. גם הגאון המפורסם מהר״י זיין והוא רבנו ישועה שבאבו ז״ל משנת ת״ל במצרים לפני כשלש מאות וחמישים שנה מימינו אלה כתב בספרו שו״ת פרח שושן אורח חיים כלל א סימן ג. ״והקטאייף יש להם דין פת גמור ואפילו אוכל מהם עראי מברך המוציא וברכת המזון״.

ועיין עוד בשו״ת יביע אומר חלק ח אורח חיים סימן כ״א. שהביא להקת פוסקים בענין זה וחילק אם ממלא אותה במיני מתיקה ברכתה מזונות. ואם אוכלה כמו שהיא בתורת לחם ברכתה המוציא. וראיתי מי שכתב כי כיוון שעיסתה רכה ודלילה ברכתה מזונות ומה ענין זה לכאן סוף סוף לחם היא וקובעים עליה סעודה ולמה יגרע כבודה משאר מיני מאפה לחם.
גם שמעתי שיש מי שכתב שכיוון ונאפת במחבת דינה שמברכים עליה מזונות ואין כלל כזה בהלכה. כי דוקא לגבי בורקס וסמבוסק ועוד המטוגנים בשמן במחבת אמרינן הכי. מה שאין כן ב״לחוח״ שמורחים פירור דק מרגרינה על המחבת לבל תידבק ברכתה המוציא ולא תהיה חמורה יות מלחם גמור שמושחים מיני שמנים בתבנית קודם האפיה.
ואין דרכי לגרום ויכוחים וסערות מיותרות וחוששני מתורה לקנטר. אך זאת כתבתי בעניי כדי לאיר עיניך בהלכה זו.

נושאי השאלה

תפילה וברכות - ברכות - ברכות הנהנין

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א