שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 143841
אשתי מאוד רוצה ללכת להרצאה של רב כשהרבה נשים נמצאות שם. והוא מושך מאוד בשיחתו הקולחת ובדבריו המבדחים ושמעתי שהרב מתנגד.
תשובה
זו פירצה ממדריגה ראשונה בצניעות ובהפרדה בין אנשים לבין נשים. צא ולמד כמה החמירו רבותינו בענין העירבוביא הזאת המביאה לידי קלות ראש.
וזכור לטוב מורנו הגאון רבי יהודה צדקה ז״ל שכשהיה מוכרח ללכת למסיימות שנת הלימודים בבית יעקב. כדי לחזקאת התלמידות בעבודת השם. היה מסיר את משקפיו ודורש.
ואמרו במסכת קידושין פ״ב, א. בברייתא כל שעסקיו עם הנשים סורו רע. כגון הצורפים והסריקים והנקורות והרוכלים והגרדיים והספרים והכובסים והגרע והבלן והבורסקי. אין מעמידים מהם לא מלך ולא כהן גדול.
ופירש רש״י ז״ל שמלאכת אומנותו נעשית לנשים, ונשים צריכות לו. סורו רע מנהגו רעה קרבותו רע להשתדל עמו שיהא סר לביתו. הצורפים עושים לנשים נזמים וטבעות. סריקים סורקי בגדים לנשים. נקורות נוקרי ריחיים. רוכלים מוכרים קישוטי נשים. ספרים נשים צריכות אותם לבנים. גרע אומן מקיז דם. בורסקי מעבד עורות. בלן מחמם מרחצאות.
וכבר אמרו במסכת אבות דרבי נתן פרק כו "למה נאמר את הנפש אשר עשו בחרן? ללמדך שהיה אברהם אבינו עליו השלום מגייר את האנשים ושרה מגיירת את הנשים שנאמר ואת הנפש אשר עשו בחרן. אשר עשה אין כתיב כאן אלא אשר עשו מלמד ששניהם שקולים בזכות".
ובספרי במדבר פרשת שלח פיסקא קטו אמרו על הפסוק ולא תתורו אחרי לבבכם, זו מינות כענין שנאמר ומוצא אני מר ממות את האשה אשר היא מצודים וחרמים לבה אסורים ידיה (קהלת ז כו) ואומר והמלך ישמח באלהים וגו' (תהלים סג יב): ואחרי עיניכם, זו זנות כענין שנאמר ויאמר שמשון אותה קח לי כי היא ישרה בעיני (שופטים יד ג).
ובתלמוד קידושין פ"א, א. מובא רב ורב יהודה היו מהלכין בדרך ואשה מהלכת לפניהם, אמר רב לרב יהודה נשא מהר רגליך מלפני גהינם. ובזוהר הקדוש קדושים פ"ד, א. מובא כאשר רבי שמעון בר יוחאי היה הולך בדרך והיו נשים היה עוצם עיניו ואומר לתלמידיו אל תפנו.... וכל הרואה אשה ביום יבוא לידי.... בלילה. והבנים שיוליד יהיו אלהי מסכה .
ועיין בחידושי הרשב"א ז"ל מסכת ברכות דף כד עמוד א שכתב "ובאשה אחרת אסור להסתכל בשום מקום ואפי' באצבע קטנה ובשערה ואסור לשמוע אפי' קול דבורה כדאמרינן בקדושין [ע' א'] לישדר מר שלמא לילתא אמר ליה הכי אמר שמואל קול באשה ערוה " ובספר בית הבחירה למאירי ברכות שם כתב "ובאשה אחרת אפי' באצבע קטנה כל שהוא מכוין לראות או לשמוע אסור בכל שעה להסתכל בה ולשמוע קולה אפי' קול שאינו של זמר".
וכתב רבנו יונה ז"ל בספר היראה ואסור לו להסתכל אפילו באצבע קטנה של אשה לזון עיניו מן הערוה, וכל המרצה מעות לאשה מידו לידה כדי להסתכל בה אפילו קבל תורה כמשה רבינו מידו של הקדוש ברוך הוא לידו לא ינקה מדינה של גיהנם.
וכתב הרמב"ם הלכות איסורי ביאה פרק כא ואסור לאדם לקרוץ בידיו וברגליו או לרמוז בעיניו לאחת מן העריות או לשחוק עמה או להקל ראש ואפילו להריח בשמים שעליה או להביט ביפיה אסור, ומכין למתכוין לדבר זה מכת מרדות, והמסתכל אפילו באצבע קטנה של אשה ונתכוון להנות כמי שנסתכל במקום התורף ואפילו לשמוע קול הערוה או לראות שערה אסור".
"וכן אסור לאדם להסתכל בנשים בשעה שהן עומדות על הכביסה, אפילו להסתכל בבגדי צמר של אשה שהוא מכירה אסור, שלא יבוא לידי הרהור".
מעתה אמור לי ידידי היקר, כיצד אפשר ואיך יתכן שבריות שבשם "רבנים" יקראו ישבו להרצאות באופן קבוע מול נשים שצנועות ובלתי צנועות ויספרו להם סיפורים ובדיחות, ואיך לא יגרמו חרון אף השם חלילה, אזור כגבר חלציך ועמוד והצל את בני משפחתך כי פשתה המספחת. והשם יתברך יגדור פרצותינו וישלח לנו משיחינו ברוק ויגאלינו.
נושאי השאלה
קדושה וצניעות - צניעות
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א