שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 144544

לכבוד הרב
האם מותר להיקבר בתוך ארון קבורה? כך קוברים הרבה חיילים היום וכו'
הרי הגוף לא נוגע באדמה האם יש בעייה בכך?

תשובה

בזוהר [ויחי דף רנא עמוד א] "ויישם בארון במצרים הכי הוא ודאי, וקרא אוכח רזא אחרא דאף על גב דנפקת נשמתיה ברשו אחרא אתקשר בשכינתא הדא הוא דכתיב ויישם בארון לעילא ולתתא בגין דהוה צדיק דכל צדיק ירית ארעא קדישא עלאה כמה דאת אמר (ישעיה ס') ועמך כלם צדיקים לעולם ירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר".

וכתב הרמ"ק ז"ל וכן הרב מעבר יבק, שבארץ ישראל יש לקבור על האדמה ממש, משום וכפר אדמתו עמו. אך בחוץ לארץ ששם האדמה טמיאה, אפשר לקבור בארון ויכול לחצוץ בין הנפטר לבין האדמה.

נמצא כי בארץ ישראל לא טומנים את הנפטר בארון אלא ישירות על הקרקע, ואם כן מדוע החיילים נטמנים בארון?

אלא שבתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף מז עמוד א כתב מזמור לאסף אלהים באו גוים בנחלתך טמאו את היכל קדשך [וגו'] נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ, מאי עבדיך ומאי חסידיך? לאו חסידיך - חסידיך ממש, עבדיך - הנך דמחייבי דינא דמעיקרא, וכיון דאיקטול - קרי להו עבדיך! אמר ליה אביי: מי קא מדמית הרוגי מלכות להרוגי בית דין? הרוגי מלכות, כיון דשלא בדין קא מיקטלי - הויא להו כפרה, הרוגי בית דין כיון דבדין קא מיקטלי - לא הוי להו כפרה".

ומכאן הביאו הפוסקים ראיה שמי שנהרג בידי גויים או בשליחותו להגן על יהודים בני עמו, יש לו כפרה, וממילא אינו צריך כפרה בקבורה באדמה, ואפשר להניחו בארון.

וזה בנוסף לטעם המובן שפעמים אין הגוף שלם רחמנא ליצלן, וצריכים לאסוף החלקים אל ארון, ולכן מותר לכתחילה לטמנם בארון. והשם יתברך יגדור פרצותינו, ויאמר די לצרותינו ויחיש לגאלינו, יחיו מתינו יקיצו וירננו שוכני עפר כי טל אורות טליך.

נושאי השאלה

קבורה ובית החיים

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א