שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 146573

לכבוד הרב מוצפי שליט"א
היום אמר לי הרב אצלו אני לומד, שמותר לעיין באתרים המביאים חדשות ואין שם איסור לשון הרע, כי הדברים נאמרו בפני שלשה ומותר.

תשובה

אוי לדור שכך עלתה בימיו, אמנם אמרו רבותינו ז"ל כך אמרו במסכת בבא בתרא דף ט"ל עמוד א, שדבר הנאמר בפני שלשה אין בו משום לשון הרע, המדובר שכבר נאמר, אך לא שעתה יגלה ויאמר בפי שלשת אלפים וכדומה, ועוד עיין שם ברשב"ם ז"ל שפירש "ולענין לשון הרע לית בה משום לישנא בישא". דייק בדבריו שכתב "לענין לשון הרע". ומה הכוונה בכך?

דע, שיש עוד 16 איסורי תורה שעובר המספר והמפרסם וכפי שסיכם האון רבנו ישראל הכהן בעל החפץ חיים ז"ל והגדול מכולם הוא "רכילות" שאומר לשני כך וכך שמעתי, כן וכן נאמר עליך. ועובר על לא תלך רכיל בעמך. ועון אונאת דברים שבו אמרו שממהרים להיפרע ממנו בשמים השם יצילנו.

וכן הוא בתלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף כט עמוד א "הגדול שבדיינין אומר: איש פלוני אתה זכאי, איש פלוני אתה חייב. ומניין לכשיצא לא יאמר אני מזכה וחביריי מחייבים אבל מה אעשה שחביריי רבו עלי - על זה נאמר לא תלך רכיל בעמיך ואומר הולך רכיל מגלה סוד".

עוד אמרו בתלמוד ירושלמי מסכת פאה פרק א "תני ר' ישמעאל לא תלך רכיל בעמך זו רכילת לשון הרע תני ר' נחמיה שלא תהא כרוכל הזה מטעין דבריו של זה לזה ושל זה לזה". עוד אמרו במדרש "לעולם" "לעולם ישתדל אדם לכסות סוד חבירו ואל יגלהו שכל המגלה סוד כאילו שופך דמים שנאמר לא תלך רכיל בעמך".

והעוון הנורא הנוסף הוא אונאת דברים כפי שמצינו בתלמוד בבלי מסכת בבא מציעא דף נח עמוד ב "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי: גדול אונאת דברים מאונאת ממון, שזה נאמר בו ויראת מאלהיך וזה לא נאמר בו ויראת מאלהיך. ורבי אלעזר אומר: זה בגופו וזה בממונו. רבי שמואל בר נחמני אמר: זה - ניתן להישבון, וזה - לא ניתן להישבון. - תני תנא קמיה דרב נחמן בר יצחק: כל המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים. - אמר ליה: שפיר קא אמרת, דחזינא ליה דאזיל סומקא ואתי חוורא. - אמר ליה אביי לרב דימי: במערבא במאי זהירי? - אמר ליה: באחוורי אפי. דאמר רבי חנינא: הכל יורדין לגיהנם, חוץ משלשה. הכל סלקא דעתך? אלא אימא: כל היורדין לגיהנם עולים, חוץ משלשה שיורדין ואין עולין. ואלו הן: הבא על אשת איש, והמלבין פני חבירו ברבים, והמכנה שם רע לחבירו". וממהרים להיפרע ממנו שנאמר הנה השם ניצב על חומת אנך ובידו אנך. השם יתברך ישיבנו בתשובה שלימה לפניו.

נושאי השאלה

מידות השקפה והנהגה - שונות

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א