שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 147072
לכבוד הרב השלום והברכה
בהמשך לשאלה על האור הגנוז.הגאון יעקבעל העין יעקב. שהאור הראשון נגנז באגדותשבתלמוד
תשובה
מחילה מכבודך, אין הדברים הללו כפשטן, ואל תחשוב שהאור הנפלא והיקר הזה הוא דבר שניתן עתה להשיגו כלל, וכל המפרשים דיברו בכך, ואציגה נא לפניך כמה גרגירים קטנים שמצאה ידי יד כהה בענין, ואנא ממך התבונן בעומקן של הדברים ותמצא פלאות.
בתלמוד בבלי מסכת חגיגה דף יב עמוד א "דאמר רבי אלעזר: אור שברא הקדוש ברוך הוא ביום ראשון - אדם צופה בו מסוף העולם ועד סופו, כיון שנסתכל הקדוש ברוך הוא בדור המבול ובדור הפלגה וראה שמעשיהם מקולקלים - עמד וגנזו מהן, שנאמר וימנע מרשעים אורם. ולמי גנזו - לצדיקים לעתיד לבא שנאמר וירא אלהים את האור כי טוב, ואין טוב אלא צדיק, שנאמר אמרו צדיק כי טוב. כיון שראה אור שגנזו לצדיקים שמח, שנאמר אור צדיקים ישמח".
ובתיקוני זוהר תקונא שבעין דף קכ עמוד א "ואית אור לעילא לעילא דאתקרי אור הגנוז לצדיקייא לעלמא דאתי דעינא לא שליט עליה ואית חשך סתם דאתמר ביה ישת חשך סתרו ואית תהו ובהו לעילא דאתמר בהון קו תהו ואבני בהו".
ובמדרש תנחומא פרשת שמיני סימן ט ויהי אור הרי שמחה, אמר להם אף היא אינה של שמחה לפי שלא זכה העולם להשתמש באותו האור שכך א"ר יהודה בר סימון אור שברא הקדוש ברוך הוא ביום הראשון היה אדם צופה ומביט מסוף העולם ועד סופו, כיון שראה הקדוש ברוך הוא מעשה דור אנוש ודור המבול עמד וגנזו מהם זש"ה וימנע מרשעים אורם (איוב לא) והיכן גנזו בג"ע לצדיקים שנאמר (תהלים צז) אור זרוע לצדיק ולישרי לב שמחה".
ועיין בפירוש רבנו הרמב"ן בראשית פרק א שכתב "ואם תוכל לדעת כוונתם באמרם בברכת הלבנה "עטרת תפארת לעמוסי בטן", תדע סוד האור הראשון והגניזה וההבדלה שאמר הבדילו לו, וסוד שני המלכים המשתמשים בכתר אחד, כאשר בסוף שיהיה אור הלבנה כאור החמה אחר שיהיה אור החמה שבעתים".
ועיין לרבנו יצחק אברבנאל [בראשית פרק א] שכתב "ולהיות האור ההוא בריאה אלהית העלו מעלתו באמרם שגנזו הב"ה לצדיקים לעתיד לבא ר"ל שאז תבא האומה במעלות השלמות כ"כ שלא ישתמשו בדברים וגם לא במאורות כפי המנהג הטבעי אלא בדברים נסיים נמצאים על צד ההשגחה והרצון הפשוט המוחלט כאור הראשון והוא ענין מאמר הנביא (ישעיה ל) והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתים כאור שבעת הימים".
עוד ראה נא מה שכתב בספר מעשי ה' [מעשה בראשית פרק ג] לרבנו אליעזר אשכנזי ז"ל תלמיד מהר"י טאייצאק ז"ל "טעם למה כל היסודות מגולים אלינו וכל מי שיצטרך לאחד מהם הרי הם מגולים לפניו חוץ מן האש שאינו נראה וצריך להוציאו מן האבנים. והשיבו על זה שראהו היותו טוב לעסק התורה וגנזו לצדיקים שיוציאוהו מן האבנים שיזכו בו לעתיד לבא, ויועיל ענין זה לצדיקים כדי להמשיל התורה לאש שכמו שהאש הוא גנוז אינו יוצא רק ע"י הכאה באבנים ויגיעה כן התורה אין הנסתר ממנה מגיע רק ע"י יגיעה. וזהו שאמר הנביא בהיותו ממשיל התורה לאש אמר (ירמיהו כג, כט) וכפטיש יפוצץ סלע שר"ל שצריך יגיעה הרבה שכמו שהאש צריך יגיעה להוציאו מן האבנים כן הנסתר צריך יגיעה להוציאו מן הנגלה, ולכך ניתן כדי לעסוק בתורה לאורו. ולכך ג"כ גזרה חכמתו שיאיר ולא גזרה חכמתו ענין האור רק על היסוד העליון שבכולם, שאחרי היות כל יגיעת התורה להשגת שלימות הנפש רצה הקדוש ברוך הוא שיהיה הנר לפניו למשל כמו שנאמר (משלי כ, כז) נר ה' נשמת אדם, והוא משל עמוק ויפה מאד כי כאשר יכבה הנר ישוב האש אל מקומו הטבעי כמו כן תשוב הנפש אל מחצבה הנכבד תחת כסא הכבוד כי הוא מקומו הטבעי לנפש כאשר יתבאר".
ובספרי הקבלה האריכו מאוד בעוצמתו וגדלו, וכתבו שגם לעתיד לבא לא יזכו בו רק הצדיקים המיוחדים ובודדים ולא רבים. ולא ראיתי להביאם הנה מפני אריכות הדברים ועומקן.
נושאי השאלה
ספרים וסופרים - שונות
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א