שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 147620
לכבוד הרב שליט"א.
אני נותן שיעורי תורה ודרשות בעיר..... וזכינו כמה פעמים שכת״ר היה אצלנו והשמיענו מדברי חז״ל המתוקים. ואני פעמים מצטט מדברי המדענים שאינם בני ברית, וא״ל כי כת״ר אין דעתו נוחה מכך.
תשובה
השם יתברך יברככם ויעזרכם להגדיל תורה ולהאדירה. ומה שהזכרתם בענין זה. דברי היו מכוונים לא למעלת כת״ר חלילה שיש לו ברוך השם חיל וכח בתורה הקדושה והנאמנה אלא לכמה בעלי תשובה בימינו שאינם יודעים מספיק די צרכם. ולא שימשו את חכמי הדור הקודם. ולא ראו את הנהגותיהם והשקפתם הצרופה והטהורה ומימיהם לא הביאו ראיות לדברי חז״ל ממקורות לא כשרים.
ועיין מה שכתב הגאון רבנו משה פיינשטיין ז״ל בספרו שו"ת אגרות משה [אבן העזר חלק ב סימן יא]וזה לשונו "הנה קבלתי מכתבו הארוך מאד המלא דברי תוכחה על כל גדותיו על מה שלפי דעתו נדמה לו שתשובותי סימן י' וסימן ע"א מספרי אגרות משה על אבן היזר יגרמו איזה פרצה בטהרת וקדושת יחוס כלל ישראל. וניכר ממכתב כתר"ה שהיה סבור שיהיה לי קפידא על דברי התוכחה שלו, ואני אדרבה אני נרגש מזה שאני רואה שנמצאים אנשים בעלי רוח שאינם יראים ולא מתביישים מלומר תוכחה. אבל האמת שאין בדברים שכתבתי ושהוריתי שום דבר שיגרום ח"ו איזה חלול בטהרת וקדושת ישראל אלא תורת אמת מדברי רבותינו הראשונים, והערעור של כתר"ה על זה בא מהשקפות שבאים מידיעת דעות חיצוניות שמבלי משים משפיעים אף על גדולים בחכמה להבין מצות השי"ת בתוה"ק לפי אותן הדעות הנכזבות אשר מזה מתהפכים ח"ו האסור למותר והמותר לאסור וכמגלה פנים בתורה שלא כהלכה הוא, שיש בזה קפידא גדולה אף בדברים שהוא להחמיר כידוע מהדברים שהצדוקים מחמירים שעשו כמה תקנות להוציא מלבן. ואני ב"ה שאיני לא מהם ולא מהמונם וכל השקפתי הוא רק מידיעת התורה בלי שום תערובות מידיעות חיצוניות, שמשפטיה אמת בין שהוא להחמיר בין שהוא להקל. ואין הטעמים מהשקפות חיצוניות וסברות בדויות מהלב כלום אף אם להחמיר ולדמיון שהוא ליותר טהרה וקדושה".
ועיין עוד בשו"ת שבט הלוי [חלק י סימן קכז ג] "דבר פשוט בדבר זה גם ספיקו אסור, והנואמים אצלם צריכים להיות בדוקים מכל שמץ דעת חיצונית, לזה הי' טוב ומועיל תקנת הרבנים, שעל הנשים לקבל הסכמה בכל מקרה כזה מפוסק מופלג. ד. גם אם אין חשש מדעת חיצונית, לבדוק אם יש בנאומים כאלה בטול מצות תמים תהי' עם ה' אלקיך, התהלך עמו ית' בתמימות ולא תחקור אחרי עתידות וכיו"ב כי זה הי' קיום של בתי ישראל כשרים בכל הדורות".
וראה מה שכתב בספר אמרי בינה [דרוש ב לשבת שובה] "והנה דרך היצה"ר כמו שאמרנו מהדרגה להדרגה לקלקל נגד עבירות בפועל הלא יש תורה שבכתב ולא יוכל לסמא עיניו תיכף. ונגד עבירות שבתורה שבכתב אשר הוא גלוי לכל שהוא עבירה לא יוכל לסמא עיניו בזה. ויש דרכים אשר הוא ג"כ כעבירה דאורייתא. רק שאינו בעלי תורה שבכתב והוא מכונה בשם אוזן שצריך לשמוע זה מחכמים וזה תורה שבע"פ. ובזה לא יוכל ג"כ לסמא תיכף למי שלומד תורה שבע"פ. כל הכועס כאלו עובד ע"ז כל המעלים כו' וכאשר אינו יכול לקלקל אותו בענינים הללו מקלקל אותו בדעות חיצוניות להחליש האמונה. וממילא בועט במצות התורה וע"ז אנו מתפללים בלב קדשנו במצותיך היינו העשה ול"ת שבתורה שבכתב. ותן חלקנו בתורתיך היינו לדקדק בתורה שבע"פ. וטהר לבנו לעבדך באמת להיות לנו לב טהור לעבדו בלב ונפש בלי שום פני'. והיצה"ר מקודם מחליש הלב היינו כח האמונה. אח"כ מטיל ארס שלא להשגיח על תורה שבע"פ עד שאח"כ כופר בתורה שבכתב ח"ו".
גם בא וראה מה שכתב הגאון רבנו אליעזר וולדנברג ז"ל בספרו שו"ת ציץ אליעזר חלק ח סימן ח "אין לכתוב התאריך למנינם, ויש להדר ולהנהיג לכתוב לפי התאריך העברי, דהיינו לבריאת עולם, ולמנין החדשים שלנו, ודלא כדסובר שם הבעל אוצר ישראל להקל בזה בכל מכל, וכלפי אלו שמכוונים לחקות בזה את העמים ולמצוא חן בעיניהם, ולמאוס בתאריך העברי אשר לבדד ישכון ובין הגוים לא יתחשב, מכוונים דבריו הנרגשים החוצבים להבות אש של רבינו החתם סופר ז"ל בדרשותיו, בדרוש לז' אב תק"ע, שאחרי כתבו דבמנין שאנו מנין לבריאת עולם זוכרים אנחנו כי העולם מחודש וא"י ראוי לנו ואפ"ה גלינו מארצינו, מרעים בקולו עוז וכותב: ולא כאותם חדשים מקרוב המונים שכותבים בריש מגילתא מנין לידת משיח הנוצרים וכותב וחותם עצמו שאין לו חלק באלקי ישראל אוי להם כי גמלו לנפשם רעה, בתורת ה' מאסו וחכמת מה להם עכ"ל, וכן כותב בדרוש לח' טבת תקצ"ג: ולא כחדשים מקרוב שמונים לימי לידת משיחם של נוצרים הלא יבושו בית ישראל על תמורה זו".
ועיין עוד מה שכתב גאון עוזנו ז"ל בספרו שו"ת יביע אומר [חלק ח אבן העזר סימן יא] וזה לשונו "גם מה שהביא ב... מספר אוצר ישראל ערך פלשים, שבעיני רבים מחוקרי זמנינו הפלשים יושבי ארץ כוש אינם מעדת ישראל, ולבם נוטה לחושבם מכתות הנוצרים המתקרבים לדת ישראל, נוראות נפלאתי שמסתמך על ספר זה שיש בו כמה דברי מינות נגד עדות גאוני ישראל".
נושאי השאלה
מידות השקפה והנהגה - שונות
,
ספרים וסופרים - שונות
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א