שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 147661
לכבוד הרב שלום רב
רבנו היקר, מה המקור לתורה שבעל פה ומעלתה ואם נרמזה בתורה שבכתב?
תשובה
בתלמוד [ברכות ה, א] "ואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש, מאי דכתיב ואתנה לך את לחת האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם, לחות אלו עשרת הדברות, תורה זה מקרא, והמצוה זו משנה, אשר כתבתי אלו נביאים וכתובים, להורותם זה תלמוד, מלמד שכולם נתנו למשה מסיני".
עוד בתלמוד בבלי [שבת ל"א, א] "תנו רבנן, מעשה בנכרי אחד שבא לפני שמאי, אמר לו כמה תורות יש לכם? אמר לו שתים, תורה שבכתב ותורה שבעל פה. אמר לו שבכתב אני מאמינך, ושבעל פה איני מאמינך. גיירני על מנת שתלמדני תורה שבכתב. גער בו והוציאו בנזיפה. בא לפני הלל גייריה, יומא קמא אמר ליה: א"ב ג"ד, למחר אפיך ליה. אמר ליה והא אתמול לא אמרת לי הכי? אמר לו לאו עלי דידי קא סמכת? דעל פה נמי סמוך עלי". ופירושו שביום הראשון לימדו צורת האותיות ולמחרת הפך לו את שמותיהם, ואמר הרי אתה סומך עלי בזיהויים, גם זה תסמוך עלי.
עוד אמר המדרש [שמות רבה כי תשא פרשה מ"ז, ג] "רבי יוחנן אמר כתב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה תורה שבכתב ותורה שבעל פה כרתי אתך ברית, ואם המרת אותה ועשית אותה מה שבעל פה בכתב ומה שבכתב בעל פה אינך מקבל שכר למה שכך נתתיה תורה בכתב ותורה בעל פה, ור' יהודה ב"ר שמעון אומר כתב לך וגו', כי על פי וגו', תורה בכתב ותורה בעל פה, כרתי אתך ברית על מנת שתהא קורא בהם כך אבל אם המרת אותם הוי יודע שאתה מבטל הברית לכך נאמר כתב לך את הדברים האלה, וכן משה אומר לישראל (שם /דברים/ ד) רק השמר לך ושמור נפשך מאד פן תשכח את הדברים, מהו את הדברים אלו דברים שאתה רואה אותן שהם כתובים בכתב ופן יסורו מלבבך, אלו הדברים שנתתי לך על פה, לכך נאמר כתב לך את הדברים האלה כי על פי הדברים האלה שאלולי תורתי שקבלתם לא הייתי מכיר אתכם ולא הייתי מביט בכם משאר עובדי כוכבים לפיכך כרתי אתך ברית ואת ישראל".
וכן במדרש במדבר רבה [נשא פרשה י"ג, ט"ז] "שלשים ומאה משקלה צא וחשוב כ"ד ספרים של תורה שבכתב, ושמונים מן משנה שמתחלת במ"ם מאימתי קורין את שמע וכו' ומסיימת במ"ם (תהלים כט) ה' יברך את עמו בשלום, מ"ם ארבעים ומ"ם ארבעים הרי שמונים הרי ק"ד שעולים מניינם של תורה שבכתב ותורה שבעל פה. דבר אחר שראשי ש"ס משנה חשבון ראשי אותיות הן עולים שמונים צא וחשוב, מ' מן מאימתי של סדר זרעים, י' מן יציאות השבת של סדר מועד, ח' מן חמש עשרה נשים מן סדר נשים א' מן ארבעה אבות נזיקין מן סדר ישועות, כ' מן כל הזבחים מן סדר קדשים, א' מן אבות הטומאות מן סדר טהרות הרי שמונים מיכן שעולים תורה שבכתב ותורה שבעל פה למנין ק"ד ונתנה לכ"ו דורות שהיו מאדם ועד משה שניתנה תורה על ידו הרי ק"ל לכך היה משקל הקערה ק"ל".
ובזוהר הקדוש האריך מאוד בשבח תורה שבעל פה וכתב שהיא רומזת לשכינה הקדושה, ודיבר קשות על מי שמפריד ביניהם חלילה. ועיין בזוהר ויקהל ר, א. ור"ה, ב. שכאשר מחברם כל העולמות למעלה מתחברים.
גם ראה מה שכתב רבי יהודה הלוי ז"ל בספר הכוזרי מאמר ג] "יהודה בן טבאי ושמעון בן שטח וחבריהם. ובימיהם התחילה דעת הקראים, בעבור מה שאירע לחכמים עם ינאי המלך, והיה כהן והיתה אמו חשודה שהיא חללה, ורמז אליו אחד מן החכמים שאמר לו, ינאי המלך רב לך כתר מלכות והנח כתר כהונה לזרעו של אהרן, ויעצוהו חבריו להבאיש בחכמים ולכלותם ולהגלותם ולהמיתם. ואמר להם כאשר נאבד החכמים ממי נלמוד התורה. אמרו לו הרי תורה שבכתב, כל הרוצה יבוא וילמוד, ואל תרגיש בתורה שבעל פה. והאמין להם ושמע דבריהם והגלה החכמים, ובכללם שמעון בן שטח, והיה חתנו, ונתקלקלה הרבנות זמן מועט, וטרחו להחזיק בתורה בשקול דעתם והקשותם, ונלאו ולא יכולו, עד שהושב שמעון בן שטח ותלמידיו מאלכסנדריא ושבה הקבלה לאיתנה. וכבר השרישו הקראים שורש עם אנשים שהיו דוחים תורה שבעל פה ומתחכמים בטענות, כאשר אתה רואה שעושין היום. אבל הצדוקים והביתוסים הם המינים שאנו מתפללים עליהם בתפלתנו ואמנם ישו וחבריו הם המשועמדים הנכנסים בתורת המעמודית הטבולים בירדן. אך הקראים הם משתדלים בשרשים מתחכמים בתולדות, ואפשר שיגיע הפסד אל השרשים רק מסכלותם, לא בכונה מהם. ואחריהם היו שמעיה ואבטליון, ומתלמידיהם הלל ושמאי".
והגאון החכם רבנו אברהם אבן עזרא ז"ל כתב בספרו יסוד מורא [שער א] "יש אחרים שהוגים תמיד בתורה ובנביאים ובכתובים גם תרגומם בלשון ארמית והם חושבים בלבם בעבור שיחפשו טעמים כפי יכלתם שעלו אל מדרגה עליונה והאמת כי התורה מקור חיים והיא יסוד כל המצות רק אין כח במשכיל לדעת מצוה אחת תמימה מן התורה אם לא יעמוד על דברי תורה שבעל פה כי כתוב בשבת +שמות כ'+ לא תעשה כל מלאכה ומי יפרש לנו כמה מלאכות ותולדותיהן ומדות הסוכה וכמה היא האונאה, והכלל כל המצות צריכות פירוש מקבלת האבות".
ורבנו הגדול הרמב"ם ז"ל כתב באיגרתו המפורסמת [איגרת תימן] "וכבר בארנו הענין זה בתכלית הבאור בתחלת חבורנו הגדול בפירוש המשנה, ומשם תלמוד העקרים האלה הגדולים שהם אדני התורה ועמודי האמונה. ומה שראוי לך לדעת כי כאשר אין תוספות בתורת משה ולא גרעון בכתובים, כמו כן אין תוספות וגרעון בפירושה המקובל, והוא שקיבלו החכמים איש מפי איש, והיא תורה שבעל פה".
ובספר גימטריאות [פרשת ואתחנן ד] לרבנו יהודה החסיד ז"ל כתב "ושמרתם ועשיתם, כי היא חכמתכם ובינתכם לעיני העמים" (דברים ד' ו'), בגימטריא המשנה, תלמוד, מדרש, אגדה. כמו שאמרו רבותינו בתנחומא ובפסיקתא: רצה הקדוש ברוך הוא שתהא אף המשנה בכתב כמו תורה נביאים וכתובים, אלא שצפה הקדוש ברוך הוא שעתידין אומות העולם לכתוב התורה בלשון יוונית, והמשנה היא מסתרין של הקדוש ברוך הוא, ואין הוא מגלה מסתריו אלא לישראל. וזהו "סוד ה' ליריאיו" (תהילים כ"ה י"ד), ו"לא עשה כן לכל גוי" (שם קמ"ז כ'), כי לגוים יש תורה נביאים וכתובים, אבל לנו סודות היוצאים מהם. "יספת לגוי נכבדת", שהוסיף לנו תורה שבעל פה".
נושאי השאלה
ביאורי תורה - שונות
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א