שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 148026

כתיבה וחתימה טובה לרבנו שליט״א. רצינו לשאול על אודות הסופה שהתרחשה ביוסטון וזרעה הרס רב עם 50 הרוגים ומיליון חסרי בית, והיום הודיעו על סופה עזה יותר העומדת להגיע לאייהקריביים ולפלורידה, האם אנחנו צריכים להתפלל עליהם?

תשובה

בהחלט כן, ויהודי ארצות הברית הם הראשונים בכל רחבי המדינה להתפלל ככתוב [ירמיה כ"ט, ז] וְדִרְשׁוּ אֶת שְׁלוֹם הָעִיר אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם שָׁמָּה וְהִתְפַּלְלוּ בַעֲדָהּ אֶל יְקֹוָק כִּי בִשְׁלוֹמָהּ יִהְיֶה לָכֶם שָׁלוֹם. ואיתא בפסיקתא זוטרתא שיר השירים א, ו. "שמוני נוטרה את הכרמים. שמוני בארצות הגוים ולבקש רחמים על שלום ארצם, כענין שנאמר ושאלו את שלום העיר אשר הגליתי אתכם שמה כי בשלומה יהיה לכם שלום, וישראל מבקשין בשלום המלכות ומבקשים רחמים על ארצות הגוים ותן טל ומטר לברכה על פני האדמה. כרמי שלי ארצי ומלכותי, לא נטרתי כי גלינו מתוכה ואין מלך ואין שר".

נוסף לכך אנחנו כולנו היהודים הפזורים בארבע כנפות העולם צריכים לבקש רחמים עליהם, כי לנו כיהודים יש אחריות על שלום העולם ויושביו, וכנזכר בתלמוד [יבמות ס"ג, א] "כל משפחות האדמה, אפילו משפחות הדרות באדמה, אין מתברכות אלא בשביל ישראל. כל גויי הארץ אפילו ספינות הבאות מגליא לאספמיא, אינן מתברכות אלא בשביל ישראל". ועוד בתלמוד [יבמות שם] אמר רבי אלעזר בר אבינא, אין פורענות באה לעולם אלא בשביל ישראל, שנאמר [צפניה ג, ו-ז] הִכְרַתִּי גוֹיִם נָשַׁמּוּ פִּנּוֹתָם הֶחֱרַבְתִּי חוּצוֹתָם מִבְּלִי עוֹבֵר נִצְדּוּ עָרֵיהֶם מִבְּלִי אִישׁ מֵאֵין יוֹשֵׁב: אָמַרְתִּי אַךְ תִּירְאִי אוֹתִי תִּקְחִי מוּסָר וְלֹא יִכָּרֵת מְעוֹנָהּ כֹּל אֲשֶׁר פָּקַדְתִּי עָלֶיהָ".

ובספר בית הבחירה למאירי [בבא קמא ס, א] כתב "לעולם אל יתרשל אדם [הכוונה מתפלה ומתשובה] בתוכחת הרעים והריקים ואל ידון בעצמו מכיון שהטובים הולכים בישרת לב, מה לנו ולריקים שאין פורענות באה לעולם אלא בשביל הרעים, וכשהיא באה אינה מתחלת אלא בצדיקים. דרך סמך דרשו כי תצא אש מה הוא סבתו ומצאה קוצים. ואמר ונאכל גדיש שכבר נאכל תחלה, שכיון שנתנה רשות למשחית אינו מבחין בין צדיק לרשע, הדא הוא דכתיב [איוב ט, כ"ג] אִם שׁוֹט יָמִית פִּתְאֹם לְמַסַּת נְקִיִּם יִלְעָג ונאמר [יחזקאל כ"א, ח] והכרתי ממך צדיק ורשע. והכל במשפט על צד עונש כמו שביארנו במקומו בפרק אחרון של סנהדרין במה שכתבנו שם מעיקרי האמונות ולפעמים קודמת על הצדיק לטובתו שנאמר כי מפני הרעה נאסף הצדיק ונאמר הנני אוסיפך אל אבותיך וגו' ולא תראינה עיניך את הרעה".
ועוד אמרו בתלמוד [סנהדרין ע"א, ב] שינה לצדיקים רע להם ורע לעולם. ופירש רש"י, "שהתורה שהן עוסקים בה מגינה על הדור, וכשהן מתבטלין פורענות באה לעולם".

ואחתום דברי בדברי המקובל הפוסק רבנו יוסף גיקיטלייא ז"ל בספר המשלים סימן ל"ו. "למה הצדיק דומה בפני הפורענות? לנהר גדול מפסיק בפני הדליקה:
פירוש, בהיות הפורענות באה לעולם הרי הצדיקים עומדים להגן על בני דורם כנהר המפסיק בפני הדליקה ומעכבין את הפורענות מלבוא, וכן מצינו בסדום (בראשית יח כו) אם אמצא בסדום חמשים צדיקים ונשאתי לכל המקום בעבורם, ובאהרן כתיב (במדבר יז יג) ויעמוד בין המתים ובין החיים ותעצר המגפה, ובפנחס כתיב (תהלים קו ל) ויעמוד פינחס ויפלל ותעצר המגפה".

נושאי השאלה

מידות השקפה והנהגה - הנהגת העולם

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א