שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 148185

לכבוד הרב שליט״א. שלום רב ושבוע טוב.
כתוב כי הים מוזהר שלא לעבור את קו החוף. אם כך מדוע יש סופות שטפונות וצונאמי?

תשובה

הפסוק אומר [ירמיהו ה, כ"ב] "הַאוֹתִי לֹא תִירָאוּ נְאֻם יְקֹוָק אִם מִפָּנַי לֹא תָחִילוּ אֲשֶׁר שַׂמְתִּי חוֹל גְּבוּל לַיָּם חָק עוֹלָם וְלֹא יַעַבְרֶנְהוּ וַיִּתְגָּעֲשׁוּ וְלֹא יוּכָלוּ וְהָמוּ גַלָּיו וְלֹא יַעַבְרֻנְהוּ".
ובמדרש [רבה פרשת בא פרשה טו, כ"ב] "גבול שמת בל יעבורון, כגון בשר ודם שהכניס בהמתו לדיר ונעל המסגר בפניה כדי שלא תצא ותרעה את התבואה כך נעל הקדוש ברוך הוא את הים בחול והשביעו שלא יצא מן החול, שנאמר (ירמיה ה) אשר שמתי חול גבול לים". ובזוהר חדש [בראשית דף כא, ב] "גבול הגביל הקדוש ברוך הוא לים ואי זהו גבול רבי אבא אומר זה החול דכתיב אשר שמתי חול גבול לים. וכשרואים זה החול חוזרים לאחור ואינם יוצאים לחוץ מאותו הקו שנתן להם הקדוש ברוך הוא".

והתשובה לשאלתך היא פשוטה אמנם יש מקרים יוצאי דופן שבהם הים מסתער על היבשה וגורם פחד והרס ואובדן, אך לאחר זמן מה הוא חוזר אל מקומו. ודבר זה נעשה כדי לעורר הלבבות לתקן המעשים ולשוב בתשובה ולא לעבור על חוקי התורה והבריאה. ומצינו נימוקים לכך בכמה מקומות בדברי חז"ל, ומהם במדרש [ויקרא רבה בחוקותי פרשה ל"ה, ד] שכתב "חקים שבהם חקקתי את השמים והארץ שנאמר (ירמיה לג) אם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי חקים שבהם חקקתי את השמש ואת הירח שנאמר (שם /ירמיהו/ לא) כה אמר ה' נותן שמש לאור יומם חקת ירח וכוכבים לאור לילה חקות שבהם חקקתי את הים שנא' (משלי ח) בשומו לים חקו חוקות שבהם חקקתי את החול שנאמר (ירמיה ה) אשר שמתי חול גבול לים חוקים שבהם חקקתי את התהום שנאמר (משלי ח) בחוקו חוג על פני תהום חוק וחוג לגזירה שוה". וכך מפורש בזוהר הקדוש שאם בני העולם וישראל שומרים בריתם חקי הטבע מתנהלים במישור, וכשאין שומרים חלילה קורים התרחשויות נגד הטבע, וכן מצינו בזוהר הקדוש [בראשית נ"ו, א. נח נ"ט. לך לך פ"ט. ועוד].
וכן הוא בספר העקידה [שער י"ב, פרשת נח]. ועיין בדברי רבנו יצחק אברבנאל ז"ל בפירושו על התורה [בראשית פרק א]. ולהלן [פרק ו] כתב "כי ברית הוא מלשון גבול כמו וברא אתהן. וכאלו אמר השם לנח שהברית והגבול אשר שם למים שלא יכסו את הארץ אין ראוי לשמרו לאותם הרשעים כי כמו שהם הפרו את בריתי אף אני אסלק את בריתי ואת אמונתי וחסדי מהם ואסיר את גבול המים ושטף ועבר אבל הברית והחסד הזה אקים אתך כי אחרי שבריתי היתה אתך הצדק והשלמות גם אני ברית שלומי לא תמוש מאתך וכי תעבור במים לא ישטפוך באמצעות התיבה שבה תמלט עד יעבור זעם ואחר כך תתהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה הנה א"כ והקימותי את בריתי אתך הוא ברית גלות היבשה וישוב הבעלי חיים בה שזה יתקיים לנח ולזרעו וכל הבעלי חיים הצריכים אל בני אדם ובזה תשאר האדמה תמימה ולא תחסר כל בה".
ורבנו משה אלשיך ז"ל כתב דברים פרק לב "אומרו האזינו השמים הוא שישתקו כל עולם הגלגלים מתנועתם, מעין אשר היה במתן תורה כמו שאמרו ז"ל (שמות רבה כט ט). ויהיה הענין, כי למה שאם לא בריתי יומם ולילה חקות שמים וארץ לא שמתי, על כן בקבלת התורה ראוי ישתקו מתנועתם. וזה משני טעמים, אחד לומר כי במתן תורה בזכות קבלה מבלי מהלך המזלות והכוכבים מתקיים העולם. שנית לרמוז כי אם אין מקבלים אין עולם, על כן הוא כאומר ראו עתה אם מקבלים אתם ואם לאו אין עולם. כי הנה התנועות ומהלכים שבים ונחים, ואם אינכם מקבלים יתמיד ביטול התנועה ויתבטל העולם. וזה הטעם בעצמו הורה משה בדברו את דברי השירה הזאת, לומר האזינו השמים מתנועתכם".

ובספר עקידת יצחק בראשית שער יב שכתב "טבע המים לכסות הארץ ואינם עומדים רק במאמרו ית' המצוה תמיד לעמוד על מצבם ושלא יהרסו לצאת מגבולם כמ"ש המשורר כי ישר דבר ה' וכל מעשהו באמונה אוהב צדקה כו' כונס כנד מי הים כו' ייראו מה' כל הארץ כו' (תהלים ל"ג). וכמו שאמר הנביא האותי לא תיראו נאום ה' אם מפני לא תחילו אשר שמתי חול גבול לים כו' (ירמיה ה'). והכוונה כי הכל תלוי ועומד באמונתו יתב' מבלי שום חיל וחומה יעכבו להם כאשר יתבאר בשער הבא בע"ה. אמנם זה הברית וקיום האמונה זו לא יעמדו כי אם עם השומרים אמונתם וחק הגבלתם במעשיהם. אבל עם העוברים חקם ומפירין בריתם אף אני אסלק את בריתי ואמונתי וחסדי אפיר להם ואסיר גבולות ימים וישוב טבע המים לאיתנו ושטף ועבר ואין מציל".
ורבנו משה אלשיך ז"ל פירש בספר [איוב ל"ח, י"א] "אשר שם חול גבול לים, והוא כי האלקים עשה שייראו מלפניו כמ"ש ז"ל במה שהגביה הים גבוה מעל הארץ עשה למען ייראו מלפניו, בראותם כי אין תכונת העולם להתקיים טבעית, כי אדרבא בטבע היו יורדים המים על הארץ, אך עשה לשיכירו כי למען יעשו רצונו יתברך מקיימו שלא בטבע, ונקל לפניו יתברך לינקם מעוברי רצונו בהניח הדבר אל הטבע בלבד, על כן תפול חיתת אלקים על הבריות להכריח בחירתם אל הדרך הטובה". והמלבי"ם [רבנו מאיר לייבוש בן מיכל] ז"ל שם פירש "אשר שמתי חול גבול לים סביב ולא יעברנהו, ופה ישית, רצוני לומר שבכל זאת הנחתי גם כן אפשרית להפרע מן הרשעים שבעת אצטרך שיעבור הים את גבולו כמו בדור אנוש וכדומה, גם על זה נתתי לו גבול, ואומר פה ישית בגאון גליך, שבעת יתגאו גליך ויעברו גבול הראשון להציף את הרשעים, לא יעברו את הגבול השני, שגבלתי להם על פי ההשגחה עד כמה ישטפו ויעבורו, בענין שקבעתי ישוב הארץ על פי השגחתי, וגם הנחתי אפשריית להפרע מן הרשעים".

ומצינו סיבה נוספת לכל ההתרחשויות והיא כאשר אין מספיק לימוד תורה בעולם, כפי שכתב הרב תורת חיים בפירושו על מסכת סנהדרין דף צט עמוד ב. "פמליא של מעלה הן צבא השמים ומלאכי מרום יש מהן שלג וברד ויש מהן אש ולהבה ואין מזיקין זה את זה מרוב שלום שביניהם שנאמר המשל ופחד עמו עושה שלום במרומיו כי חוק וזמן וגבול נתן להם שלא ישנו את תפקידם ואין אחד נכנס בתחומו של חבירו ופמליא של מטה צבא הארץ ארבע היסודות. אש וברד שלג וקיטור רוח סערה גם המה אף על פי שמתנגדים זה לזה אין מזיקין זה את זה מרוב שלום כי חוק נתן להם ולא יעבור כמ"ש האותי לא תיראו אשר שמתי חול גבול לים וגו' וידוע כי חוקים הללו לא מתקיימין אלא ע"י עסק התורה כמ"ש אם לא בריתי יומם ולילה חוקות שמים וארץ לא שמתי חוקות דייקא והטעם משום דתחילת בריאתן לא היתה אלא ע"י התורה כדאיתא בריש מדרש רבה ואהיה אצלו אמון אומן התורה אומרת אני הייתי כלי אומנתו של הקדוש ברוך הוא מה אומן אינו בונה מדעת עצמו אלא דיפתראות ופנקסאות יש לו כו' כך הקדוש ברוך הוא מביט בתורה ובורא את העולם לכך חוקותיהן לא מתקיימין אלא ע"י התורה שאלמלא תורה היו החוקות בטלות והיה זה נכנס בגבולו של זה ומזיקין זה את זה והיתה ריב וקטטה ביניהם לכך קאמר שהעוסק בתורה לשמה משים שלום בפמליא של מעלה ובפמליא של מטה".

ורבנו בחיי בן רבי אשר ז"ל כתב בספר כד הקמח [ערך הכנעה] "ודבר ידוע כי אלו יצאה הארץ העומדת על המים מקשר עבודתה ומן החוק הראוי הקצוב לה יהיה העולם חרב כי תהיה הארץ מתמוטטת ותהיה טובעת בתהום, גם הים אלו יצא מקשר מילויו ועבודתו ויצא מקו החול שהוא גבולו ולא היה שומר בריתו של מלכו של עולם היה שוטף כל היישוב כרגע, גם איברים שבאדם שנוצרים בו בחכמה גדולה ונפלאה אלו יצא אחד מהם מקשר מנויו והיה הנח מתנועע או היה המתנועע נח הלא ימות הגבר מיד ויגוע אדם מיד, ועל כן חייב כל נברא להתבונן בנפלאות בוראו שברא אותו בחכמה וצייר כל איבריו בהשגחה עצומה שאין אחד מהם יוצא מקשר עבודתו כי אם לצרכו בעוה"ז ועם זה יהיה לבו נשבר ונדכה ולא יצא מקשר העבודה ומקום התורה והמצות. הנה יורדי הים הם נכנעים משאר בריות העולם מפני שהם מסתכנים בנפשותם בלכתם בים אין ביניהם ובין המות אלא לוח אחד וכן לבם ועיניהם אל השמים כי אינם רואים יבשה כלל אלא שמים ומים ובעבור זה יחת ויכנע לבם, וכל שכן כשרואים לפעמים מן התנינים הגדולים שבים כשיעור עיר אחת יתפרסם מבריאתם וגודל גופם גודל רממות השם ית', ומקרא מלא הוא (תהלים קז) יורדי הים באניות עושי מלאכה במים רבים המה ראו מעשי ה' על אחת כמה וכמה כשיש להם צער גדול בים ורואים שאון ימים ושאון גליהם כי יסתערו ויתגעשו ואז יחשבו עצמן מתים ואז יכנע לבם באמת, הוא שכתוב (שם) יעלו שמים ירדו תהומות נפשם ברעה תתמוגג כלומר מתוך הצער והכנעה, ומזה אמרו רז"ל (עשרה יוחסין דף פא) רובן של ספנים חסידים כי הם מכירים כי לולא רחמי הש"י אין כל חכמתם ותחבולותם חשובים לכלום והוא שכתוב (שם) יחוגו וינועו כשכור וכל חכמתם תתבלע, כי יראו בעין גבורתו של הקדוש ברוך הוא הגדולה והעצומה בענין הגלים המסתערין והמתגברין ורוצים לשטוף כל העולם ואין כח בהם לעבור חומה חלושה והוא החול, הלא זה מעיד על תוקף כח האדון ית' אשר לו הים והוא עשהו כי הוא שומר בריתו ולא יעבור.
ומצינו ביונה בן אמתי שהיה להם סער גדול בים הוא שכתוב (יונה א) וה' הטיל רוח גדולה אל הים וכו' וכתיב (שם) וייראו האנשים יראה גדולה את ה' וגו', והזבח הזה שזבחו את יצרם והכניעו את לבם כי לא היה מזדמן להם שם בספינה להקריב קרבנות ומתוך ההכנעה הצילם הקדוש ברוך הוא מזעף הים שנא' (שם ב) ויעמוד הים מזעפו. והציל גם את יונה מן המיתה ממעמקי תהומות עד שהתפלל ונשמעה תפלתו במה שאמר (שם) אך אוסיף להביט אל היכל קדשך".

ועוד טעם עיין להמקובל הקדוש רבנו אלעזר אזכרי ז"ל שכתב בספר חרדים [מצוות התלויות בארץ ישראל פרק ד] "האותי לא תיראו אם מפני לא תחילו אשר שמתי חול גבול לים חק עולם ולא יעברנהו. רצונו לומר כי גם אתם ראוי לכם לבלתי עבור גבולכם בגזל ועריות דכתיב ראה חיים עם אשה אשר אהבת כי הוא חלקך וכן בנדה לפרוש סמוך לוסתה ולא יפשוט אבר מאיבריו ליגע במה שאינו שלו. בן אדם אתה ידעת שחטאת וכבהמה נמשלת כי נטית אל החומר ולא אצל השכל לכן אל תתעלה ממדרגתך בעיניך ובדברך לכל בר ישראל הוי לפניו בעיניך כבהמה לפני אדם ותסבול דבריו ולא תחזיק טובה לעצמך ותמחול ואתה לא תדבר".
וראה עוד מה שכתב תלמיד הרשב"א ז"ל הרב יעקב סקילי ז"ל בספרו תורת המנחה [פרשת נח / דרשה ז] בדברו בשבת קבלת התורה "עכשיו הריני נותנה לכם, היו משמרים אותה שמשתקיימו אותה כאילו אתם מקיימים את העולם שבה קיום העולם. ובה חתמתי אוקינוס (תנחומא בראשית א) שלא יצא וישטוף את העולם שנא' (ירמיהו ה כב) האותי לא תיראו נאם ה' אם מפני לא תחילו אשר שמתי חול גבול לים חק עולם, וכבשתי בה תהום שלא יציף העולם שנאמר (משלי ח כז) בחוקו חוג על פני תהום. בראתי חמה ולבנה שנאמר (ירמיה לא לד) נותן שמש לאור יומם חוקות ירח וכוכבים וגו', וכל מעשה בראשית בה שנאמר בראשית ברא אלקים את השמים וגו' אל תיקרי בראשית אלא ב - ראשית, בתורה שנקרא ראשית שנאמר ה' קנני ראשית דרכו וגו', וכשישראל משתדלים ומתעסקים בה הרי הם משתדלים ומתעסקים בקיום העולם".

עוד מובא בילקוט חדש [ישראל ומעלתן ומעלת צדיקים, י"ז] "הא דכתיב [הושע ב, א] והיה מספר בני ישראל כחול הים וגו', פירש כמו שהגלים שבים רוצים לשטוף את העולם וכיון שרואים החול שעשה הקדוש ברוך הוא גבול לים חוזרים לאחוריהם, כך הסטרא אחרא עולה ורוצה לשטוף ולכלות העולם, וכיון שרואים את ישראל הדבוקים בהקב"ה, מיד חוזרים לאחוריהם (ע"ש זוהר שמות עמוד שכ"ז [ח"ב רכה ב]".

נמצא לסיכום כי כאשר אנחנו עם ישראל שומרים את התורה ומצוותיה, חוקיה ומשפטיה, העולם מתנהל כפי החוקים והמשפטים בטבע והכל עובר בשלום.

נושאי השאלה

מידות השקפה והנהגה - הנהגת העולם

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א