שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 149739
שלום לכבוד מורי ורבי
א. מדוע משה רבינו לא בירך את שמעון ?
ב. האם שליח ציבור שמתפלל תפילת לחש 6 דקות בערך האם זה נחשב טורח ציבור ?
תשובה
כתב המפרש רבי חיים פלטיאל [דברים פרק לג, ו] "מקשים למה לא בירך את שמעון, וי"ל לפי שלא רצה יעקב לברך שמעון ולוי עם שאר בניו וחזר לוי וזכה לכלל ברכה במעשה העגל כדכתיב ולתת עליכם היום ברכה, כלומר היום תזכו להיות מבורכים בוזאת הברכה אבל שמעון לא זכה שהרי גם חטא במעשה זמרי".
ורש"י ז"ל כתב "דבר אחר שמע ה' קול יהודה כאן רמז ברכה לשמעון מתוך ברכותיו של יהודה, ואף כשחלקו ארץ ישראל נטל שמעון מתוך גורלו של יהודה שנאמר (יהושע יט, ט) מחבל בני יהודה נחלת בני שמעון. ומפני מה לא ייחד לו ברכה בפני עצמו, שהיה בלבו עליו על מה שעשה בשטים, כן כתוב באגדת תהלים".
והרמב"ן ז"ל פירש "ואמר "ידיו רב", שיקח מצריו ויכבוש מהם ארצות רבות יותר מן הראוי לו בנחלתו, ירמוז שינחיל מנחלתו לשמעון אחיו, הוא שנאמר (יהושע יט ט) מחבל בני יהודה נחלת בני שמעון כי היה חלק בני יהודה רב מהם וינחלו בני שמעון בתוך נחלתם, והנה הזכיר שמעון ברמז עם יהודה".
והרב חזקוני ז"ל פירש "ושמעון לא רצה להזכיר בברכה לפי שהיה בלבו של משה ע"י שקדם בניכולו של יוסף, כמו שפירש"י בפרשת מקץ".
ובדעת זקנים מבעלי התוספות ז"ל פירשו "ושמעון לא ברך כמו שלא ברכו אביו משום מעשה דשכם אמר אתם עכרתם אותי ועוד הוסיף על חטאתו פשע במעשה זמרי ואף על פי שגם לוי היה באותו מעשה דשכם ולא ברכו אביו מ"מ ברכו משה לפי שתקן המעוות בעגל". וכן כתב הרא"ש ז"ל.
והרב מעשי ה' מעשי תורה ז"ל כתב "במה שאמר יעקב (בראשית מט, ז) אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל, אין לנו סופרים ומלמדי תינוקות אלא משמעון כדי שיהיו נפוצים, ושבטו של לוי עשאו מחזר על הגרנות, א"כ לא היה צריך משה שיברך ברכה בפני עצמה לא ללוי ולא לשמעון, כי נכללים הם בברכת שאר השבטים, וגם ללוי לא בירך משה אבל התפלל שהקב"ה יברכנו כמו שנאמר ברך ה' חילו, ואמר ופועל ידיו תרצה, על שהרג את שכם, ואמר שכמו כן בניו הרגו עושי העגל, והנה תראה היותו מדבר בלשון רבים שאמר יורו משפטיך ליעקב וגו', שיראה היותו רמז לכלול את שמעון שגם שבט שלו מלמדי תינוקות".
והרב פינחס בעל ההפלאה ז"ל כתב בספרו פנים יפות "ולעניות דעתי הדבר פשוט שברכת משה לא היה אלא בעניני פרי אדמתן והצלחת עשרם וריבוי בניהם, וכיון שאמר יעקב אחלקם ביעקב ואפיצם בישראל [בראשית מט, ז] דהיינו אחלקם ביעקב קאי על שמעון שגזר עליהם שיהיו מלמדי תינוקות וסופרים, וכבר התפללו אנשי כנסת הגדולה שאינם מתעשרים לעולם כדי שיתפרנסו בזה, דהיינו מלמדי מקרא שמותר ליתן שכר עליהם".
נושאי השאלה
ביאורי תורה - תורה
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א