שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 150221

לכבוד הרב שלום רב, ראיתי מנהגים שונים היכן לנשק הציציות בקריאת שמע בשחרית. אבקש מחילה שיתן לנו הדרכה בכך?

תשובה

כתב מרן ז"ל בשולחן ערוך אורח חיים [סימן כ"ד, ד] "יש נוהגין להסתכל בציצית כשמגיעים לוראיתם אותו (במדבר טו, לט) וליתן אותם על העינים, ומנהג יפה הוא וחבובי מצוה. והוסיף על דבריו הרמ"א ז"ל בהגה וכתב בשם הרב בית יוסף "גם נוהגים קצת, לנשק הציצית בשעה שרואה בם, והכל הוא חיבוב מצוה". וכן כתבו הרב הלבוש כ"ד, ד. ושלחן ערוך רבנו זלמן ז"ל שם ו. וכתב השל"ה ז"ל [מסכת פסחים פרק נר מצוה ט"ל] שיש נוהגים לנשק בליל פסח המצה והמרור והסוכה וארבעת המינים, "ואשרי מי שעובד את השם בשמחה ובטוב לבב ובדביקה וחשיקה וחפיצה". וכן כתב הרב דרכי משה ז"ל [סימן כ"ד, א] "וראיתי נוהגים לנשק הציצית ולשום על עיניו בשעה שאומר וראיתם אותו וזכרתם והכל כדי לחבב המצוה".

ועיין עוד בבית יוסף ז"ל סימן כ"ד מה שהביא בשם הגאונים על המנהג לאחוז בציציות בקריאת שמע, ודברי בעל העיטור שער שני חלק ג, והגהות מיימוניות ג, פ. והמרדכי ז"ל סוכה תשס"ג. וארחות חיים סימן ל"ב. ובספר היראה לרבנו יונה ז"ל. גם עיין בשו"ת הריב"ש ז"ל חלק ב, סימן תפ"ו, ובדברי מהר"ם מריקאנטי ז"ל בפרשת ציצית שבסוף פרשת שלח לך. ומכולם תראה שהיה מנהגם להסתכל בציציות וכפי שכתב מרן הבית יוסף ז"ל.

ומכל זה תראה כי עיקר המנהג היה להסתכל בציציות ולא מוזכר לנשקם. אלא שהרבנים דרכי משה והשל"ה ז"ל כתבו לנשקם. והמקום העיקרי הוא באמירת "וראיתם אותו". ובספר בדי השלחן כ"ה כתב לנשק גם באמירת "השם אלקיכם אמת". ובמדרש תלפיות כתב לנשק כשאומר "ונאמנים ונחמדים לעד". ועיין ילקוט יוסף סימן כ"ד, ה.
ורבנו האר"י ז"ל כתב בשער הכוונות בדרוש קריאת שמע דרוש ח. "ובהגיעך אל ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם. אז תנשק הציציות בפיך ותשימם על גבי העינים שלך. והנה צריך שיהיו שתי ידים אוחזים בציצית על דרך הנזזכר לעיל, עד הגיעך אל ודבריו חיים וקיימים ונאמנים ונחמדים לעד כמו שיתבאר לקמן בעזרת השם". ואחר כך כתב לנשקם באמירת "ונחמדים לעד". ויניחם מידו. ועיין בספר בן איש חי חלק א, פרשת שמות.

ובספר עוד יוסף חי [בראשית ה], כתב " בכל יום כשמוציא הטלית גדול מן הכיס ללובשו, ינשק בתחלה את הציציות של ארבע כנפות ביחד, ואחר כך פותחו ומברך ומתעטף. והוא הדין בעת שפושטו מעליו ומקפלו, דגם כן אחר הקיפול יאחז בידו הארבע ציציות וינשקם, ואחר כך יניחנו בכיס. וכן יעשה בטלית קטן כשפושט הישן ינשק הציציות, וכשלובש החדש גם כן ינשק הציציות. וכל זה משום חיבוב מצוה, וכמ"ש השל"ה".
לסיכום, לכל המנהגים יש שורש ומקור, ורבותינו ז"ל לימדונו לנשקם בוראיתם אותו, בולא תתורו, ובנחמדים לעד.

נושאי השאלה

תפילה וברכות - שחרית - קריאת-שמע וברכותיה

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א