שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 150225
לכבוד הרב מוצפי שליט"א ילמדנו רבינו האם קיימת אפשרות להגיד תשעים פעם "רופא חולי עמו ישראל ברך עלינו" (ללא אזכרת השם) ובמידה ואדם בספק בתוך שלושים יום יסמוך על הרגל לשונו?
תשובה
מקור הדברים בדברי מרן בבית יוסף אורח חיים סימן קיד "והר"מ [מרוטנבורג] ז"ל (תשב"ץ קטן סי' רכה) היה רגיל לומר בשמיני עצרת ברכת אתה גבור תשעים פעמים וכו'. כן כתב סמ"ק (סי' יא הגהות אות יג) וכתב ה"ר דוד אבודרהם (עמ' קט) שטעמו של ה"ר פרץ משום דשאני גשם שהדבר תלוי בהרגל לשונו ואף על פי שהרגיל לשונו לומר מתחלת אתה גבור עד משיב הרוח לבדו בלא ברכה ראשונה דמגן לא הוי חזקת הרגל כשמתחיל להתפלל בסדר ברכת מגן ואח"כ אתה גבור".
ובשולחן ערוך [סימן קיד סעיף ט] כתב "אם ביום ראשון של פסח אומר ברכת אתה גבור עד מוריד הטל צ' פעמים, כנגד ל' יום שאומר אותו ג' פעמים בכל יום, משם ואילך אם אינו זוכר אם הזכיר גשם הרי הוא בחזקת שלא הזכיר גשם, ואינו צריך לחזור".
ואמנם רבנו פרץ ז"ל חולק על כך וסובר שאין הדבר תלוי במספר הפעמים, אלא במרחק הזמן שהוא שלשים יום. וכן כתב בספר המנהגים [קלויזנר סימן סב] "ומיהו לומר ככה צ' פעמים ביום אחד אין רגיל הלשון כמו לאמרו ל' יום ג"פ ביום, עכ"ל מהרא"ק". הוא רבנו אברהם קלויזנר ז"ל. וכתב הרב אליה רבה [סימן קי"ד, י"ג] "הקשה בדרכי משה [סק"ב] הא בל' יום יש יותר מצ' תפלות, דשבתות יש ביניהם ומתפללין מוספין, ואם נאמר דירושלמי [תענית פ"א ה"א] קאי אשאלה, א"כ ל' יום אינן עולין צ' פעמים, דהא בשבתות אין מתפללין אלא שבע. ותירץ דבירושלמי קאי אשתיהן, ושלשים יום לאו דוקא קאמר, ולא נקטו אלא להורות על מנין התפלות ומתפללין בל' יום שאין בהם מוסף דהיינו צ' תפלות בשתיהן ע"כ. מבואר מזה דדין ותן טל ומטר כדין משיב הרוח".
וכתב הרב ז"ל בחזון עובדיה סכות, וכן הוא בילקוט יוסף תפלה חלק ב, "ואמנם דעת הגאון חתם סופר (חאו"ח סי' כ), דתשעים פעם לאו דוקא, אלא צריך מאה ואחד פעמים להרגיל לשונו. ושלשים יום שלאחר חג הפסח, יש בהם מאה ואחד פעמים להרגיל לשונו לומר מוריד הטל, כיצד מיום הראשון של פסח, ט"ו ניסן, עד ט"ו אייר, תשעים פעם של תפלת שחרית מנחה וערבית, צא מהם ערבית ושחרית של פסח, נשארו פ"ח. ושמנה מוספים של פסח (בחו"ל), ושלש שבתות באמצע, ושני ימים של ר"ח, הרי י"ג, ועם פ"ח פעמים, הוי מאה ואחד פעמים. וסיים, ומיהו אף על פי כן מי שחזר עד צ' פעמים ואחר כך נסתפק, אין להצריכו לחזור ולהתפלל".
נושאי השאלה
תפילה וברכות - תפילת לחש - תפילת שמונה עשרה
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א