שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 152941
לכבוד הרב אהובינו שליט"א,
שמעתי פעם מכת"ר שאין לקבור בארון, ומדוע יוסף הצדיק נקבר בארון במצרים, ומה עם החיילים הנקברים בארון? תודה כבוד הרב. שבת שלום.
תשובה
מובא בתלמוד כתובות קי"א, על הפסוק וכפר אדמתו עמו, שהקבורה בעפר ארץ ישראל מכפרת, וכן הוא בתלמוד ירושלמי מסכת כלאים ט, ובמדרשים שעפר ארץ ישראל מכפר. ומה ששאלת על יוסף הצדיק עליו השלום,
כתב הזוהר הקדוש בפרשתינו [ויחי דף רנא עמוד א] "ויישם בארון במצרים ותנינן תרי יודי"ן אמאי אלא יוסף נטר ליה ברית לתתא ונטיר ליה ברית דלעילא, אסתלק מעלמא אתשוי בתרי ארוני בארון לתתא ובארון לעילא, ארון דלעילא מאן איהו אלא כמה דאת אמר (יהושע ג') הנה ארון הברית אדון כל הארץ דארון דלעילא ארון הברית אקרי דהא לא ירית ליה אלא מאן דנטר ברית ובגין דיוסף נטר ליה לברית אתשוי בתרי ארוני, ויישם בארון במצרים הכי הוא ודאי, וקרא אוכח רזא אחרא דאף על גב דנפקת נשמתיה ברשו אחרא אתקשר בשכינתא הדא הוא דכתיב ויישם בארון לעילא ולתתא בגין דהוה צדיק דכל צדיק ירית ארעא קדישא עלאה כמה דאת אמר (ישעיה ס') ועמך כלם צדיקים לעולם ירשו ארץ נצר מטעי מעשה ידי להתפאר".
והוא מפני ששמר בריתו נטמן בארון ולא היה צריך לכפרה בעפר, וכן כתב מורנו הרב אברהם אזולאי ז"ל בספרו חסד לאברהם [מעין ד, נהר מ"ו]
"דע שמדריגת הצדיק אינו תלוי אלא בשמירת המצות ברית מילה בטהרה, ויש בזה ב' כתות הכת העליונה שבאו לידי נסיון כיוסף הצדיק וזה נקרא צדיק גמור, ומי שלא בא לידי נסיון אף על פי ששמר בריתו נקרא צדיק שאינו גמור, ומקומו במדת צדק בחסרון יו"ד של מדת צדיק, כי אותיות צדק הם אותיות צדיק חסר יו"ד, ודע כי כל מי שאינו צדיק אינו ראוי להקבר בארון, ואם נקבר בארון מדקדקין עמו עד כחוט השערה, ואם לא היה נקבר בארון לא היו נפרעין ממנו אלא על העבירות החמורות לבד, ולזה לא נמצא בתורה מי שנקבר בארון אלא יוסף שנקרא צדיק ובא לידי נסיון".
ולגבי החיילים הנטמנים בארון, הן משום כבודם כי לפעמים הגוף אינו בנוי בשלימותו לא עלינו, הן משום שמתכפר להם, כנזכר בתלמוד בבלי [מסכת סנהדרין דף מז עמוד ב] "הרוגי מלכות, כיון דשלא בדין קא מיקטלי הויא להו כפרה". והם נקראים צדיקים וחסידים.
ובתלמוד סנהדרין דף מז עמוד ב "הרוגי מלכות, כיון דשלא בדין קא מיקטלי, הויא להו כפרה".
ובמדרש תהלים מזמור עט "אמר לפניו רבונו של עולם הרי אתה מחדש את אלו, בניך שנהרגו מה תהא עליהם, שנאמר נתנו את נבלת עבדיך מאכל לעוף השמים בשר חסידיך לחיתו ארץ [תהלים ע"ט, ב], וכי חסידים היו? והרי הוא אומר סוסים מזויינים משכים היו (ירמיה ה ח), אלא כיון שנעשה בהן דין, חסידים היו, וכן הוא אומר והיה אם בן הכות הרשע (דברים כה ב), וכתיב ונקלה אחיך לעיניך [דברים כ"ה, ג], בתחלה נקרא רשע, ועכשיו כיון שלקה הרי הוא אחיך".
נושאי השאלה
קבורה ובית החיים
,
ביאורי תורה - תורה
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א