שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 152978

שלום לכבוד הרב
אמרנו במסגרת שיעור תורה ששמענו מהרב שביום שישי (אסור) אין לאכול
א-בשר, ב- לחם, [מהצהריים]
וענו לנו שזו-היא הנהגה טובה אך לא הלכה פסוקה. ביקשו שנשאל את הרב כדי להתחזק בזה

תשובה

מאוד חשוב לדייק, אין איסור לאכול לחם ביום השישי עד חצות היום, אלא שחסידים ואנשי מעשה נזהרים לא לאכול בשר ביום השישי כלל חוץ מסעודת מצוה, כגון ברית מילה וגם זה לפני חצות היום. בנוסף לכך תמהתי מאוד מי ענה לך ולא עיין בהלכה, בתלמוד, בהרמב"ם, בשלחן ערוך, בילקוט יוסף ועוד. מנהג מקולקל נעשה בדורינו שכל אחד מחווה דעתו מבלי לעיין ונכנס לוויכוחים עקרים וביטול תורה.
מנהג ידוע ומפורסם בכל קהלות ישראל ומצאתי שנהגו בו כל העדות שלא לאכול מאכלי בשר ביום השישי כלל מפני כבוד השבת, גם תחקור ותדרוש ותמצא אצל כל משפחות הוותיקות והנאמנות לתורה, שביום השישי היו אוכלים מיני ביצים, תפוחי אדמה, אורז, עדשים, או גבינה ולא לחם, ואני עבדך ראיתי כן גם בבתי אנשים פשוטים ביותר שכך היו נזהרים.

כי אמרו בתלמוד [גיטין ל"ח, ב] "אמר רבי חייא בר אבא אמר רבי יוחנן, שתי משפחות היו בירושלים, אחת קבעה סעודתא בשבתא ואחת קבעה סעודתא בערב שבת, ושתיהן נעקרו". ופירש רש"י ז"ל "ואיכא דמפרשי בערב שבת ממש וכן בכל יום מרוב עושר אבל בהא מיהא איכא איסורא שיכנס לשבת כשהוא שבע בלא תאוה".
וכתב הרמב"ם ז"ל [הלכות שבת פרק ל, הלכה ד] "אסור לקבוע סעודה ומשתה בערב שבת מפני כבוד השבת, ומותר לאכול ולשתות עד שתחשך, ואף על פי כן מכבוד השבת שימנע אדם מן המנחה ולמעלה מלקבוע סעודה כדי שיכנס לשבת כשהוא מתאוה לאכול".
וכתב מרן בבית יוסף אורח חיים [סימן רמ"ט] "ופירש הרב המגיד שסעודה ומשתה שאינו נהוג בימות החול אסור לעשותו בערב שבת וכל היום בכלל האיסור ולאכול ולשתות בלי קביעות סעודה אפילו סעודה שרגיל בה בחול כל היום מותר להתחיל כרבי יוסי דפרק ערבי פסחים ולקבוע סעודה שנהוג בה בחול מצוה להמנע מט' שעות ולמעלה לפי שסבור דאע"ג דקיימא לן כרבי יוסי דאמר אוכל והולך עד שתחשך, דהיינו דוקא בלי קביעות סעודה עכ"ל. ורבינו שסתם דבריו ולא חלק בין קביעות סעודה שרגיל בה לשאינו רגיל נראה שהיה מפרש דברי הרמב"ם דלא שאני ליה בין סעודה שרגיל לשאינו רגיל והכי קאמר אסור לקבוע סעודה ומשתה ופירש שאין איסור זה דין דמדינא כל היום מותר לאכול כלומר אפילו בקביעות סעודה ופירש עוד שאין איסור קביעות זה אלא דוקא מן המנחה ולמעלה, ופירוש הרב המגיד נראה בעיני: ומתוך דברי הרב המגיד תבין שמנחה האמורה כאן היא מט' שעות ולמעלה, אבל הראב"ד כתב דמחצות ולמעלה אסור לקבוע סעודה".

ובשלחן ערוך [רמ"ט, ב] פסק "אסור לקבוע בערב שבת סעודה ומשתה שאינו רגיל בימי החול, ואפילו היא סעודת אירוסין, מפני כבוד השבת, שיכנס לשבת כשהוא תאב לאכול. וכל היום בכלל האיסור. ולאכול ולשתות בלי קביעות סעודה, אפילו סעודה שרגיל בה בחול כל היום מותר להתחיל מן הדין, אבל מצוה להמנע מלקבוע סעודה שנוהג בה בחול מט' שעות ולמעלה". ועיין ילקוט יוסף סימן רמ"ט, ב ובהערות שם.
ומאוד חשוב שתאמר להם מי שלא עיין בהלכה כהוגן לא יעיר לכם הערות או יחווה דעתו, אלא לאחר חקירה ודרישה, כי ההלכה אינה ניתנת לכל המחווה דעתו. ותבורך מן השמיים בכפליים.
ועיין שיבת ציון חלק א עמוד ע"ד והלאה.

נושאי השאלה

שבת - ערב שבת - סעודה בערב שבת

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א