שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 154205

לכבוד הרב עטרת ראשינו שליט"א, יש מישהו שתבע שר בממשלה לבית דין רבני נגד גירוש הזרים הנמצאים בשכונתינו בתל אביב וטוען לא תסגיר עבד אל אדוניו, ואנחנו סובלים מהם ומסוגרים בבתינו.

תשובה

תמהתי מאוד על כבוד הדיינים שלא דחו את ה"תביעה" על הסף, וכן אתם התושבים מדוע אינכם תובעים בעצמיכם ומתארים את הסבל הנורא שהנכם עוברים כפי שראיתי השבוע בהיותי בשכונתכם והזדעזעתי.
התורה הקדושה אוסרת עלינו לתת להם לחנות בארצינו, ולא להשכיר להם בית. כנזכר בדברי הרמב"ם ז"ל בספר המצות [מצוה נ"א], וזו לשונו: הזהירנו מלהושיב גויים בארצנו, כדי שלא נלמד כפירותם, כאמור לא ישבו בארצך פן יחטיאו אותך לי, ואם ירצה גוי לעמוד בארצנו אינו מותר לנו להרשות לו עד שיקבל עליו שלא לעבוד עבודה זרה. אולם גויים בארצנו לא ישבו עמנו ולא נמכור להם נחלה ולא נשכיר להם בית, ובביאור אמרו לנו הפירוש לא תחנם, לא תתן להם חניה בקרקע".
ומקור דבריו בתלמוד ירושלמי מסכת עבודה זרה פרק א, הלכה ט, "בשם רבי יוחנן [דברים ז, ב] לא תחנם לא תתן להם חן. לא תחנם לא תתן להם מתנת חנם. לא תחנם לא תתן להם חניה בארץ". ויש בזה אריכות גדולה בפוסקים.

ואשר שכתבתם לי שהטוען מצידם כביכול טוען שהוא שומר מצוות, וטוען לא תסגיר עבד אל אדוניו. נוראות נפלאתי איך אדם לא מביט או מתבונן בפשט הפסוק, שהרי המדובר בעבד כנעני שהתגייר וטבל לשם עבדות וקיבל עליו שבע מצוות, וכפי שכתבו רש"י ז"ל ורבנו בחיי ז"ל, וכמבואר במסכת גיטין מ"ה, א. ואם נסגירהו יחזור לעבוד אלילים, וכתב הרס"ג כי לאו זה נוהג גם בימינו. וכנזכר בפוסקים אין ספור. ואלה המסתננים הם עצמם כרגע עובדי אלילים בארצינו, ובידם שתי וערב ועוד דמויות אליליות וזה אסור לכולי עלמא, ובזוהר הקדוש כתב שכל רגע ששוהים כאן מצערים את השכינה הקדושה. ועיין בזוהר הקדוש פרשת נח ס"ח, ב. שכתב על הרשעים והגויים היושבים בארצינו הקדושה, גורמים לשכינה להסתלק מכאן, וחלילה לאוח הטומאה לשרות בה, ומי יתן אל לבו לעכב את השכינה מלדור במקומה אתנו.
וראה נא מה שכתב בשו"ת יביע אומר חלק י חושן משפט סימן ו. על מה שכתוב במדרש (ב"ר ס"פ צד), בשעה שעלה נבוכדנצר לכבוש את יהויקים, ירדו סנהדרי גדולה לקראתו, אמרו לו הגיע זמנו של הבית הזה ליחרב? אמר להם, לאו, אלא יהויקים מרד בי תנוהו לי ואלך, באו ואמרו ליהויקים, אמר להם וכי כך עושים, דוחים נפש מפני נפש? לא כן כתוב לא תסגיר עבד אל אדוניו, אמרו לו וכי לא כך עשה זקנך לשבע בן בכרי, כיון שלא שמע להם עמדו ונטלוהו ושלשלו אותו, ופייליה (בקע אותו נבוכדנצר וחילקו לאיברים). ע"כ. והרי יהויקים לא נתחייב אלא מפני שמרד בנבוכדנצר, ואפ"ה מסרוהו. אך י"ל שבלא"ה חייב מיתה היה, שהיה רשע ועובד ע"ז להכעיס, (כמ"ש בסנהדרין קג: - קד א), עד שביקש הקדוש ברוך הוא בגללו להפוך העולם לתהו ובהו, כמ"ש בסנהדרין שם.

בא וראה שהכל ענין פוליטי וניגוח, שהרי מעשים בכל יום שמדינות רבות בעולם שיש להם "הסכם הסגרה" עם ישראל, ולכאן בורחים מבצעי עבירות והם יהודים, וכן מוסגרים. ומדוע לא קמה צעקה של יפי הנפש האריסטוקרטים והסוסייטים למיניהם, שומרי החופש והדמוקרטיה המזוייפת.
וזכורני כי קרה מקרה בשנת תשכ"ב לפני 56 שנים, שיהודי מארה"ב בשם ד"ר סובלן ז"ל ברח משם לארצינו, והיה חולה לוקמיה והאמריקנים ביקשו להסגירו, והיה שר הפנים דאז הד"ר יוסף בורג ז"ל, וחתם נגדו על צו גירוש ללא בית המשפט, ותוך שתי יממות הועלה למטוס בעל כרחו ובדרך הרעיל את עצמו ומת ואין פוצה פה ומצפצף, ועתה שאחינו בני ישראל מסתגרים בבתיהם עם בניהם ובנותיהם ופוחדים מפני הבריונים שחדרו לכאן ללא רשות, אין דורש ואין מבקש.
עבדים משלו בנו .

נושאי השאלה

מידות השקפה והנהגה - שונות

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א