שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 154536
שלום לכבוד הרב שליט"א,
שאלו אותי הרי בגמרא אמרו יצא חתן מחדרו וכלה מחופתה. ומדוע אסור לגייס בנות לצבא?
תשובה
הנה ידוע כי הלכה נפסקה במסכת [קידושין ב, ב]. "דדרכו של איש לעשות מלחמה ואין דרכה של אשה לעשות מלחמה".
ובמסכת [יבמות ס"ה, ב]. אמרו דרשו על מצות פריה ורביה, "אמר רבי אילעא משום רבי אלעזר ברבי שמעון, אמר קרא [בראשית א, כ"ח] ומלאו את הארץ וכבשוה, איש דרכו לכבוש, ואין אשה דרכה לכבוש".
ועוד איתא [נזיר נ"ט, א]. "רבי אליעזר בן יעקב אומר, מנין שלא תצא אשה בכלי זיין למלחמה? תלמוד לומר לא יהיה כלי גבר על אשה, ולא ילבש גבר שמלת אשה שלא יתקן איש בתיקוני אשה".
ובתרגום יונתן [שופטים ה, כ"ו] איתא על יעל בהרגה את סיסרא "טַבְתָא יָעֵל אִתַּת חֶבֶר שַׁלְמָאָה דְקַיְמַת מַה דִכְתִיב בִּסְפַר אוֹרַיְתָא דְמֹשֶׁה לָא יֱהֶוֵי תִקוּן זֵין דִגְבַר עַל אִתְּתָא וְלָא יְתַקֵן גְבַר בְּתִקוּנֵי אִתְּתָא אֱלָהֵן יְדָהָא לְסִכְתָא אוֹשִׁיטַת וִימִינָא לְאַרְזַפְתָּא דְנַפְחִין לְמִתְבַּר רַשִׁיעִין וַאֲנוּסִין מַחֲתֵיהּ לְסִיסְרָא תַּבְרַת רֵישֵׁיהּ פַּצְעַת מוֹחֵיהּ אַעֲבָרַת סִכְתָא בְּצִדְעֵיהּ".
מעתה נבוא לעיקר השאלה על המובא במסכת [סוטה מ"ד, ב]. "במה דברים אמורים, במלחמות הרשות, אבל במלחמות מצוה הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה. אמר רבי יהודה במה דברים אמורים במלחמות מצוה, אבל במלחמות חובה הכל יוצאין, אפילו חתן מחדרו וכלה מחופתה". ופירש רש"י ז"ל שם, "במה דברים אמורים דחוזרין מן המערכה ויש שאינן זזין ממקומן במלחמות הרשות. אבל במלחמות מצוה כגון כיבוש ארץ ישראל בימי יהושע הכל יוצאין".
וכתב הרדב"ז [בהלכות מלכים ז, ד]. "ברייתא כלשון רבינו [הרמב"ם] אלא דקשה וכי דרך הנשים לעשות מלחמה דקתני וכלה מחופתה והא כתיב כל כבודה בת מלך פנימה? ויש לומר דהכי קאמר כיון דחתן יוצא מחדרו כלה יוצאה מחופתה שאינה נוהגת ימי חופה! ואפשר דבמלחמת מצוה הנשים היו מספקות מים ומזון לבעליהן וכן המנהג היום בערביות".
וכן הוא בהרש"ש סוטה מ"ד, ב. שכתב "משמע דגם נשים יוצאות למלחמה וחדוש הוא. ואולי אינן יוצאות אלא לבשל ולאפות וכדומה לצורך הגברים אנשי המלחמה".
גם הגאון בעמק הנצי"ב וכן בשו"ת ת דברי יששכר [אבן העזר סימן קמ"ט] כתבו "ומה שאמרו שלמלחמת מצוה יוצא חתן מחדרו וכלה מחופתה, היינו שהחתן יוצא למלחמה אפילו כשכבר הכלה בחופתה, אבל לא שהכלה תצא למלחמה". ועיין עוד בשו"ת יביע אומר חלק ח, אורח חיים סימן נ"ד.
ודע, כי כל זה אמור ב״מלחמת מצוה״ שהחתן יוצא מחדרו, שהיא על פי הסנהדרין. אך במלחמה שאינה מצוה לא. ועוד מדובר במלחמות של בית דוד מלך ישראל שהיו כולם צדיקים ואין בידם שום עבירה אפילו קלה. ככתוב בתורה ״מי האיש הירא ורך הלבב ילך וישוב לביתו״ ודרשו בתלמוד מעבירות שבידו ואפילו שח בין תפלה של יד לתפילה של ראש. וחלילה שבנות ישראל היו מתערבות עם החיילים. והיו שומרים על כל מצוות התורה הקדושה.
נושאי השאלה
מידות השקפה והנהגה - הנהגת העולם
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א