שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 155756
שלום לכבוד הרב, אני תושב ירושלים ועושה פורים ביום ט"ו, האם אתן בעירי לשתי עניים מתנות ביום י"ד יועיל לי, כי לא אפגשם בט"ו כי השנה חל ביום השישי?
תשובה
מצוות מתנות לאביונים לדעת הרמב"ם ז"ל והרב תוספות יום טוב, שמיום י"א באדר אם נתן יוצא ידי חובתו, אך דעת בעל המאור והמגן אברהם ז"ל שצריך לתתם לעני בו ביום, שאם יתנם קודם יוציא המעות ולא ישתמש בהם לצורך הפורים. ולכן יכול לתת המעות לידי העני גם קודם, אך יש מהדרים לתת לו בו ביום, ובן י"ד יתן לעני שעושה פורים בי"ד, ובן ט"ו יתן לעני שעושה בט"ו, וכל זה דוקא ישירות לעני, אך לידי הגבאי יכול לתת קודם לכן גם לכתחילה.
הנה איתא במשנה [מגילה א, ג] "זמן עצי כהנים ותשעה באב חגיגה והקהל מאחרין ולא מקדימין אף על פי שאמרו מקדימין ולא מאחרין מותרין בהספד ובתעניות ומתנות לאביונים". וכתב הרמב"ם ז"ל בפירוש המשניות "ואמרו ובמתנות לאביונים, רוצה לומר שאם נתן באותם הימים כלומר י"א י"ב י"ג מתנות לאביונים יצא ידי חובתו". וכן כתבו הרב תוספות יום טוב [שם], על דברי המשנה, וכן דעת הרב אשל אברהם [מבוטשאטש ז"ל תרצ"ג], ובשו"ת מהר"י אסאד ז"ל [אורח חיים סימן ר"ז],
אמנם הרב מגן אברהם [תרצ"ד, א]. הביא דברי המאור ז"ל שאין לתת רק בו ביום, וזה לשונו "וכתוב במאור דלא יתן להם קודם פורים, דילמא אכלו להו קודם פורים"
והרב פרי מגדים [אשל אברהם שם א] העיר על דבריו וכתב "ומה שכתב בשם בעל המאור, וי"ל תיפוק ליה בלאו הכי מתנות לאביונים כתיב עם משלוח מנות [אסתר ט, כב], ובמנות בעינן ביום י"ד דווקא לעיירות, וט"ו לכרכין, ולא בליל י"ד, הוא הדין מתנה לאביון נמי אף בליל י"ד לא יתן. ויש לומר דסברא הוא ליתן לעני קודם שיכין לפורים, ומשום הכי רשאי ליתן בתענית אסתר וכל שכן בליל י"ד, וקודם לא, דלמא אכלי כו', וצריך עיון". והרב מחצית השקל ז"ל [שם א] כתב "ומנהג העולם ליתן קודם פורים. אף דמתנות לאביונים מצותו דוקא ביום פורים, צריך לומר דעל כל פנים נותן שתי מתנות לאביונים גם ביום פורים, וגם יש הרבה עניים החוזרים על הפתחים בפורים".
ואעתיק לך דברי הרב אשל אברהם ז"ל בקצרה "יש ששולחים מתנות לאביונים בתענית אסתר או קודם, הגם שזה לא דמי למה שהיו בני הכפרים מקדימים והיו שולחים גם כן אז מוקדם, שהרי אמרו חז"ל כדי שיספיקו מזון לבני הכרכים, אמרינן שגם אם העני הוציא המעות קודם פורים ואכל, על כל זה מסתמא נטל המעות דרך הלוואה, וביום פורים הוא מיחד מעות אחרות בדרך פרעון, ובפורים זוכה במעות שיחד לפרעון ונוטלו בתורת מתנות לאביונים. וגם אם אינו מזכה אז על ידי אחרושיין בזהאכתי לא נפיק מרשותיה, על כל זה עשו את שאינו זוכה כזוכה, אפשר לחול על זה הכרעה לזכות, כיוון שמתכוונים כדי שיוציא המעות לשמחת פורים, וגם הסתמיות אפשר להכריע לזכות". ועיין בשו"ת דברי יציב [חלק אורח חיים סימן רח"ץ ועוד] להגאון המופלא והקדוש האדמו"ר מקויזנבורג זצ"ל, ואמרו על הגאון זקינו הרב דברי חיים מצאנז שהיה מחלק מתנות לאביונים כבר ביום תענית אסתר זיע"א.
נושאי השאלה
מועדים - חנוכה ופורים - מתנות לאביונים
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א