שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 156355
שלום לרב. א. האם חייב לעשות "קניין" בעת מכירת חמץ,ואם כן שאני כותב שמות שלאנשים אחרים גם צריך לעשות קניין? ב. האם מותר לכתחילה למכור חמץ באינטרנט? תודה.
תשובה
שאלה חשובה שאלת, ורבים נבוכים בה ומוסיפים חומרות ולפעמים מסתבכים בענין פשוט זה, והעמיסו עוד קשיים שאינם נחוצים בכך, דע ידידי כי די בכך שאיזה אדם ביקש שתהיה לו שליח למכור לו את חמצו ואתה רשאי לעשות כן ללא כתב וללא חתימה. ויש גם המתירים למכור חמץ של מי שלא ביקש ממך ולא ידע שצריכים למכרו, ועתה נבאר בסייעתא דשמיא פרק זה.
כתב הרמב"ם ז"ל [הלכות מכירה פרק ה הלכה יא] "יש דברים הרבה שאינן צריכין קנין ואין לקניין בהם טעם, כגון המשחרר את עבדו, והמגרש אשתו, או עושה שליח, או המוסר מודעה, או המבטל מודעה, או המוחל לחבירו חוב או פקדון שיש לו בידו, וכל כיוצא בדברים אלו".
וכתב מרן בשלחן ערוך חושן משפט [הלכות שלוחין סימן קפב סעיף א] "האומר לשלוחו צא ומכור לי קרקע או מטלטלין, או קנה לי, הרי זה מוכר ולוקח ועושה לו שליחותו וכל מעשיו קיימין. "ואין העושה שליח צריך קנין" ולא עדים, אלא "באמירה" בעלמא בינו לבין חבירו, ואין צריך עדים אלא לגלות הדבר אם כפר אחד מהם".
ובספר סדר פסח כהלכתו פרק י"א כתב בשם מרן הגאון רבנו יוסף שלום אלישיב ז"ל שדי בהודעה בלבד כדי למכור את החמץ וכן המנהג. ועטרת ראשינו מרן הגאון רבנו עובדיה יוסף ז"ל אביהם של ישראל פסק כך פעמים רבות בכתב ובעל פה וכך שמעתי מפיו הקדוש, וכן כתב ברבים מספריו.
וכתב בשלחן ערוך חושן משפט [הלכות מקח וממכר סימן רא סעיף א] "מכר לו בדברים בלבד, ופסקו הדמים, ורשם הלוקח רושם על המקח כדי שיהיה לו סימן ידוע שהוא שלו, אף על פי שלא נתן לו מהדמים כלום, כל החוזר בו
אחר שרשם מקבל מי שפרע. ואם מנהג המדינה הוא שיקנה הרושם קנין גמור, נקנה המקח ואין אחד מהם יכול לחזור בו, וחייב זה ליתן הדמים. והוא שרשם בפני המוכר, או שאמר ליה המוכר רשום מקחך". וכן כתב הגאון מווילנא ז"ל ביאור הגר"א על שולחן ערוך חושן משפט הלכות שלוחין סימן קפב סעיף א "אלא באמירה. ב"מ צ"ח ב' אמר לו שלח כו' שבועות מ"ד ב' אמר לחנוני כו' ודוקא גבי דיוקני בב"ק ק"ד ב' אמרו שם ואלא מאי תקנתיה כו' וע"ש תוס' ד"ה אין משלחין וד"ה ור' יוחנן.[ד] ולא עדים. שם תנן השואל כו' ה"ד אי כו' מ' דבלא"ה מהני. גטין ס"ד א' תנן האשה כו' ואמאי כו". ועיין בתוספות בבא קמא ק"ד, ב. דיבור המתחיל אין משלחין.
גדולה מכל זה כתבו הפוסקים כיוון שמכירת החמץ זכות היא שמציל אותו מכמה איסורים ולאוים מהתורה, מועילה בדיבור בלבד, ויותר מכך מבלי ידיעת המוכר, מטעם זכין לו לאדם שלא בפניו. וכן פסקו הרמ"א יורה דעה סימן שכ"ח, ג. ובשו"ת פנים מאירות חלק ב, סימן נ"ב. ושו"ת חתם סופר חלק ג אבן העזר סימן י"א. והגאון השדי חמד הלכות חמץ ומצה ט, אות ב.
הרי לך ידידי, מחרוזת עטרת תפארת של פוסקי הדורות ענקים בתורה שפירשו לנו את ההלכה והאירו את עיננו בתורה, ויש עוד רבים וענקים שקצרה ידי מלצטטם בגלל דחיפות הענין.
לכן ניתן גם דרך כלי התקשורת והטכנולוגיה למסור שמות למכירה ללא קנין ואפילו ללא שום הרשאה או הודעה. בברכת חג פסח כשר ושמח.
לכל עם ישראל בארץ ובגולה ממני הצעיר בן ציון.
נושאי השאלה
מועדים - פסח - מכירת חמץ
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א