שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 156621
לכבודמורנו הרב שליט"א,
האם אסור לנשים לבקר בבית עלמין? ואם יש הבדל בין בלוויה או באזכרה? ואם בימים מסויימים כשהיא במצב? והאם זה רק לפי הקבלה" כי שמעתי מי שזלזל בדבר.
תשובה
מקורו טהור בתלמוד [ברכות נ"א, א] "אמר רבי יהושע בן לוי, שלשה דברים סח לי מלאך המות. אל תטול חלוקך שחרית מיד השמש ותלבש, ואל תטול ידיך ממי שלא נטל ידיו, ואל תעמוד לפני הנשים בשעה שחוזרות מן המת, מפני שאני מרקד ובא לפניהן וחרבי בידי ויש לי רשות לחבל. ואי פגע מאי תקנתיה? לינשוף מדוכתיה ארבע אמות, אי איכא נהרא ליעבריה, ואי איכא דרכא אחרינא ליזיל בה, ואי איכא גודא ליקו אחורא, ואי לא ליהדר אפיה ולימא ויאמר השם אל השטן יגער השם בך וגו' עד דחלפי מיניה".
ובזוהר הקדוש כתב [ויקהל קצ"ו, א] שכל הצרות בעולם. ומה שאנשים נפטרים טרם זמנם זה בשביל כך. "אמר רבי שמעון האלהים רובא דעלמא לא מיתו עד לא מטא זמנייהו, בר דלא ידעי לאסתמרא גרמייהו. דהא בשעתא דמיתא אפקי ליה מביתיה לבי קברי מלאך המות אשתכח ביני נשי, אמאי ביני נשי דהכי (רכז א) הוא אורחוי מיומא דפתי לחוה ובגינה גרים מותא לכל עלמא, ועל דא קטיל בר נש וגוברי אשתכחו עם מיתא עאל ביני נשי בארחא ואית ליה רשו למקטל בני נשא ואסתכל באנפייהו בארחא דאתחזיאו קמיה משעתא דמפקי ליה מביתיה לבי קברי עד דאהדרו לביתייהו ובגיניהון גרים מותא לכמה גוברין בעלמא עד לא מטא זמנייהו, ועל דא כתיב (משלי יג) ויש נספה בלא משפט בגין דסליק ואסטין ואדכר חובוי דבר נש קמיה קודשא בריך הוא ואתדן על אינון חובין ואסתלק עד לא מטא זמניה, מאי תקנתיה בשעתא דנטלי מיתא לבי קברי יהדר בר נש אנפוי וישבוק לנשי בתר כתפוי, ואי אינון מקדמי יהך לאחורא בגין דלא יתחזי עמהון אנפין באנפין, ולבתר דמהדרי מבי קברי לא יהדר בההוא ארחא דנשי קיימן ולא יסתכל בהו כלל אלא יסטי בארחא אחרא, ובגין דבני נשא לא ידעי ולא מסתכלן דא, רובא דעלמא אתדנו בדינא ואסתלקו עד לא מטא זמנייהו, א"ר אלעזר אי הכי טב ליה לבר נש דלא יוזיף למיתא, א"ל לא, דהא בר נש דאסתמר כהאי גוונא אתחזי לארכא דיומין וכל שכן לעלמא דאתי".
ורבנו משה קורדבירו ז"ל ורבנו חיים ויטאל ז"ל אור החמה [דק"ן, ע"ג] כתבו כי כשיש ביד הגבר איזה עון אפילו קל, ממתין לו המלאך המזיק שם ואם יסתכל באשה מיד יהיה לו שליטה עליו, ונשאב מעט מעט, ויש לו רשות להשטין ולקטרג, ולכן צריך להזהר שלא להביט בהם אפילו מבט קל, ולא להיות אתם בערבוביא, וסכנה היא, והן בהליכתו שם והן בחזרתו הוא מסוכן אם פוגש בהם. ועיין עוד מה שכתב הגאון המקובל רבנו שלום בוזגלו ז"ל בפירושו מקדש מלך שם בחומרת הדבר מאוד. ועיין בספר נהר מצרים הלכות אבילות סימן מ"ח, שכתב כי "מנהג יהודי מצרים שאין שום אשה יוצאץ אחר המיטה לא בעיר ולא בבית הקברות".
וכתבו מרן השלחן ערוך [יורה דעה שנ"ט, ב] והרב הלבוש [יורה דעה שנט, ב] "ואמרו בזוהר [ח"ב קצו ע"א] על פי קבלתו שיש למנוע לנשים שלא יצאו בבית הקברות אחר המטה, ואם יוצאות גורמין רעה לעולם לפיכך ראוי למונעם".
ולגבי הליכה שלא בזמן הלוויה כתבו כל ספרי הקבלה והחסידות, כי גם זה חמור וראוי להימנע כמה שאפשר מטעמים נוספים, והם האחד כי ידוע מה שכתבו חז"ל [עירובין י"ט, א] "אמר רבי שמעון בן לקיש, רשעים אפילו על פתחו של גיהנם אינם חוזרין בתשובה, שנאמר ויצאו וראו בפגרי האנשים הפושעים בי וגו' שפשעו לא נאמר, אלא הפושעים שפושעים והולכין לעולם". ולכן בהיות ויש בבית העלמין רשעיןם שנקברו והם רואים אשה נכנסת, מיד מקבלים עוז ותעצומות ואומרים מי יתן להם גוף ויחטאו באשה זו רחמנם ליצלן. והשני מכיוון ובית העלמין מוקף סביב סביב מלאכי חבלה הממונים להעניש את הרשעים שם, רואים את הנשים הבאות לשם ומתאחזים בהם לא עלינו ומבקשים לפגוע בהן, וסכנה היא עבורה מלהיכנס שם.
וכתב בפתחי תשובה [יורה דעה קצ"ה, י"ט] "כתב בספר חמודי דניאל כתיבת יד נהגו הנשים שלא לילך לבית החיים להתפלל בימי נדתה ונכון הוא עד כאן". וכן פסק הגאון השדי חמד [מערכת חתן וכלה אות א].
והרב חיי אדם ז"ל [חלק א כלל ג, ל"ח] כתב "לא יסתכלו בספר תורה בשעה שמגביהים אותו להראות לעם. ונראה לי שלא יכנסו לבית הקברות עד שיטבלו".
ובספר ילקוט יוסף כתב [הערות סימן פח, ב] "ולענין ביקור אשה בבית הקברות, הנה אף שאין בזה איסור מן הדין, "נכון להורות לנשים להימנע מלבקר בבית הקברות, בפרט בימי וסתן. כי מצינו לכמה פוסקים שהחמירו בזה", וכמו שכתב בפתחי תשובה (יורה דעה סוף סימן קצה) בשם חמודי דניאל, שנהגו הנשים שלא לילך לבית החיים להתפלל בימי נדתן, ומנהג נכון הוא. והובא בטהרת הבית חלק ב' (עמוד רו) וכתב, דנראה דזה דוקא בימי ראייתן, מה שאין כן כשלובשות בגדים לבנים ועדיין לא טבלו, ומעשים בכל יום שגם הבתולות שאינן טובלות עד יום חופתן נוהגות ללכת לבית הקברות שלא בזמן ראייתן. וכן נראה בשו"ת חמדת משה (סימן סב). אמנם בספר חיי אדם (כלל ג') כתב, ונראה לי שלא יכנסו נשים נדות לבית הקברות עד שיטבלו. וכן כתב המשנה ברורה".
ואחרי הודיע לנו אלקים כל זאת מי הוא אשר יערב אל לבו להתיר דברי רבותינו ז"ל ולהכשיל את הרבים ולגרום להם דברים לא טובים. ובפרט בענינים אלו המסורים בידי חכמי הסוד האמונים על ענינים אלה, והשם יתברך ישמור עמו ישראל לעד.
נושאי השאלה
קבורה ובית החיים
,
טהרת המשפחה - נדה
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א