שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 157169
שלום כבוד הרב ,
מחילה על השאלה , כל ימי הקרבת קורבנות הנשיאים כתובים בלשון הקודש חוץ מהיום שכתוב ביום עשתי עשר מדוע ? מחילה וחג שמח
תשובה
עשתי עשר הוא בלשון הקודש ולא בארמית. וכמה ביאורים נכתבו על כך. רבנו אברהם אבן עזרא ז"ל כתב בפרשת נשא שכך הוא כתב בספר "מאזניים" כי הוא בא אחר מספר עשר השלם, ונולד ממנו. כמו הפסוק "עשתונותיו" שמשמעותו מחשבותיו, ועשתי נולד מעשר. וכן פירש הרב פענח רזא, רבי יצחק מבעלי התוספות.
והמפרשים כתבו מכאן ש"כל המוסיף גורע". משום שאם היה כתוב שתי עשר היה 12, ושהוסיף אות ע' גרע ל - 11. וכן פירש רבנו פלטיאל ז"ל על התורה.
ודע, כי יש בענין זה דבר עמוק, כי המספר הזה מופיע בכמה מקומות בתורה והוא חוסם את כוחות הרשע בעולם, כי הוא סוד אחר עשר סמני הקטורת, וסוד י"א פעמים ארור בפרשת כי תבוא, וסוד י"א יריעות עיזים שכיסו על המשכן, וסוד י"א יום מחורב עד קדש ברנע, ובחודש י"א הוא שבט התחיל משה רבנו לבאר את ספר דברים, וסוד שיעקב אבינו בבואו לקראת עשו לקח את י"א בניו, כי עדיין לא נולד בנימין. וסוד זה כתב רבנו האר"י ז"ל כי לכן בעשרת ימי תשובה אומרים בתפלה נוסח "זכרנו לחיים מלך חפץ בחיים, כתבנו בספר חיים למענך אלהים חיים" שיש בו י"א תיבות במכוון לכך.
עוד דבר נפלא אגלה אזנך ואוזן הקוראים הנבונים, כי מצאנו שכתבו הראשונים לפני כ- 750 שנה על אודות מצבת קבורת רחל אמנו עליה השלום, כי בפטירתה בעת לידתה, הניחו בני יעקב עשרה אבנים מסודרות בשתי שורות על קברה, חמש מכאן וחמש מכאן, ובא יעקב אבינו ונתן אבן אחת גדולה וכפולה מכולם היא י"א במספר עליה ככתוב בפסוק "ויצב יעקב מצבה על קבורתה". ושני בניה לא נתנו כי בנימין נולד עתה, ויוסף מפני עגמת נפש לא נתן. וכפי שכתבו האלמוני תלמיד הרמב"ן ז"ל, רבי בנימין מטודילה ז"ל, רבי פתחיה מריקנשבורג ז"ל מבעלי התוספות, ורבי יעקב בן נתנאל ז"ל, והיו האבנים נראות למרחוק, ואחר כן בבוא הנוצרים לבית לחם וניסו לגנוב האבן שהניח יעקב אבינו על המציבה, סתמו היהודים את המציבות בטיט וסיידוהו. ועין בשפתי צדיקים, ענין קבר רחל.
וכל השייכות דווקא לרחל אמנו עליה השלום הוא משום שנקברה בפרשת דרכים על דרך בית לחם מקום אחיזת הסט"א והבן כי סוד גדול הוא, כפי שכתב הזוהר הקדוש [עיין זוהר חדש אחרי מות דע"ח, ב. וזוהר וישלח] שהיא נקברה בפרשת דרכים, כדי להגן על השכינה ועל ארצינו הקדושה מפני כוחות הסט"א, ודי בזה לחכם.
וכתב השל"ה ז"ל [מסכת תענית הגהה פרק תורה אור] "ומצאתי בקונטרסים במקום אחר על ענין אחד עשר סמנים, כי בכאן סוד כל המוסיף גורע (סנהדרין כט א). כי בקדושה עליונה בסוד האצילות דקודש, הנה הם עשר ולא אחד עשר, המתיחדים באין סוף, והם קשורים ומיוחדים בו כשלהבת קשורה בגחלת, על כן הם בסוד עשר ולא אחד עשר. אך הכבוד (עצמו) החופף בעשר ספירות דקליפות, הם אינם מתיחדים יחוד עצמי בהכבוד, רק חופף עליהם, על כן הם אחד עשר, דהיינו עשר של עצמם, ונוסף עליהם הכבוד החופף. וזהו סוד 'עשתי עשר' שהוא אחד עשר, כל המוסיף גורע". אך בקדושה הוא עשרה שלמים.
נושאי השאלה
מועדים - פסח - חודש ניסן
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א