שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 157234
לכבוד הרב: אמנם כבוד הרב הוא ספרדי ואני אשכנזי אך שאלתי אליך האם אשכנזים מניחים תפילין בחול המועד?
2. האם עלי להניח תפילין בחול המועד אם אני מתפלל בבית כנסת של ספרדים
תשובה
כתב הזוהר הקדוש זוהר חדש [שיר השירים ד"ח ע"א] כי אין להניח תפילין בחול המועד. אמנם בני אשכנז בחו"ל נהגו להניח. ובני הספרדים אין מניחים, גם עדות רבות מבני אשכנז אינם מניחים גם בחו"ל. ועיין בשו"ת לבושי מרדכי [או"ח מה"ת סימן קכ"ג]. שמנהג רוב אנשי הקהילה לא להניחם בחו"ל.
ומקור הדברים כתב הטור [אורח חיים הלכות תפילין סימן לא] "שבת ויו"ט לאו זמן תפילין הן, וחולו של מועד יש מסתפקין בו אם הוא זמן תפילין ומניחין אותן בלא ברכה ואדוני אבי [הרא"ש] ז"ל היה מניחן ומברך עליהם". וכן הוא בשו"ת הרא"ש ז"ל [כלל כ"ג, סימן ג].
וכתב הפרישה ז"ל שטעם הפוסקים שאין להניחם מפני שבחול המועד פסח אסור בחמץ, ובסוכות חייב במצוות סוכה. וכן כתב בשו"ת בנימין זאב ז"ל [סימן קצ"ו]. ודעת הסמ"ג והסמ"ק ז"ל שאין להניחם. ובשו"ת מהרי"ל ז"ל [החדשות סימן ט] כתב שיניחם בלי ברכה. ועיין בשו"ת הרמ"ע מפאנו ז"ל [סימן ק"ח].
וכתב מרן בבית יוסף [שם] "והרשב"א כתב בתשובה [ח"א סי' תרצ, ובמיוחסות סי' רלז] שאין מניחין תפילין בחול המועד וכן דעת התוספות והראב"ד ז"ל וכן אנו נוהגים. ועכשיו נהגו כל בני ספרד שלא להניחם בחול המועד ושמעתי שמקודם היו מניחים אותם בחול המועד כדברי הרא"ש, ואח"כ מצאו שכתב רבי שמעון בר יוחי במאמר אחד שאסור להניחם בחול המועד ועל כן נמנעו מלהניחם בחול המועד וכן כתב מורי דודי הה"ר יצחק קארו ז"ל בתשובה והמאמר ההוא איתיה במדרש הנעלם לשיר השירים (זוהר חדש דפוס מונקאטש שה"ש ח.) על פסוק (שיר השירים א ג) לריח שמניך טובים. ומאחר שבתלמודא דידן לא נתבאר דין זה בפירוש מי יערב לבו לגשת לעבור בקום עשה על דברי רבי שמעון בן יוחי המפליג כל כך באיסור הנחתן".
והגאון רבנו אברהם בורנשטיין מסוכטשוב ז"ל כתב בשו"ת אבני נזר [חלק אורח חיים סימן ב] האריך בחקירה בענין זה ומסקנתו "נתברר היטב בראיות דחול המועד לאו זמן תפילין וההיא דירושלמי מיושב מצידי צדדים כמבואר. ואפילו לדעת הרמב"ם דמלאכת חול המועד דרבנן. הגם דלא קי"ל כוותי' בזה. מכל מקום לשיטתי' גם כן נראה דחול המועד לאו זמן תפילין והלכה זו מחוורת כשמלה חדשה דחול המועד לאו זמן תפילין מפסק הלכה דאפסקא בש"ס כריתות להדיא. וד' יראנו נפלאות מתורתו".
אמנם כתבו הפוסקים וגדולי רבני אשכנז שמנהגם בארץ ישראל כשיטת הזוהר הקדוש שאין מניחים תפילין בחול המועד, וכן המנהג זה מאות שנים בכל בתי הכנסת האשכנזים בארצינו הקדושה. והגאון הרב יוסף שלום אלישיב ז"ל פסק גם לבני חו"ל המגיעים לכאן לא להניח תפילין.
וכן כתב בשו"ת אגרות משה [אורח חיים חלק ד סימן קה] "ובדבר להניח תפילין בחוה"מ שבא"י שעיקר הישוב מתחלה היה מהספרדים וממדינות הערבים שעושין ברוב דברים כהרמב"ם ובעיקר כהב"י לא הניחו תפילין בחוה"מ, ואלו שבאו מיוראפ לא"י היו הראשונים תלמידי הגר"א ותלמידי הבעש"ט ואנשי חב"ד שג"כ לא מניחין תפילין בחוה"מ ממילא נעשה מנהג דא"י שלא להניח תפילין בחוה"מ, שא"כ מכיון שכבר אתה תושב א"י אתה רשאי לנהוג מהיום כמנהג א"י אף שהוא מדיני דאורייתא, דהא גם על חלב דאייתרא כשאין דעתו לחזור עושה כמנהג המקום שנתיישב בו אדעתא שלא לחזור בין לקולא בין לחומרא דבפסחים דף נ"א ע"א הוא לחומרא ובחולין דף י"ח ע"ב במוגרמת דנמי איסור מדאורייתא הוא לקולא. אבל מ"מ אם אתה רוצה להניח תפילין מספק ג"כ אתה רשאי כי אפשר שעתה שכבר באו הרבה מיוראפ יש גם שמניחין תפילין ואין מקום קבוע כעת, ויש הרבה מרבותינו הראשונים דליכא איסור להניח תפילין אף לאלו שאין מניחין, אבל אם אתה רוצה להניח תפילין הוא דוקא בצנעא בבית ובלא ברכה כי גם במקומנו רוב ת"ח אף שהניחו תפילין הניחו בלא ברכה מאחר דמחלוקת הגאונים היא ספק ברכות להקל". הרי שגם הוא ז"ל דעתו הקדושה שבארץ ישראל אין להניח תפילין לכתחילה בחול המועד.
ולמסקנא. גם האשכנזים בארץ ישראל נהגו שלא להניח תפילין בחול המועד.
נושאי השאלה
מועדים - יום טוב וחול המועד - חול המועד
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א