שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 159820

שלום כבוד הרב
בזוהר שקראנו היום בחוק לישראל כתוב שבזמן ברכת כהנים הציבור צריך לשבת. מדוע אנחנו עומדים ולא נוהגים כמו הזוהר? בפרט כשבגמרא (לא) כתוב שצריך לעמוד. פעמיים טעות!!!
תודה

תשובה

תחילת כל הפוסקים והמקובלים כולם כתבו שצריכים לעמוד בברכת כהנים. ועיין בילקוט יוסף ילקוט יוסף תפילה ב הערות סימן קכח - הלכות נשיאת כפים
יש לומר דלשון "למיתב" לאו דוקא ישיבה, אלא לשון עכבא הוא, וכדמצינו בלשון המקרא עכבא בלשון ישיבה. שנאמר, ותשבו בקדש ימים רבים. ועיין במגילה (כא א). וגם ברכת לישב בסוכה אינה הכוונה דוקא ישיבה בסוכה, אלא השהות בה, וכמו שכתב הרא"ש בסוכה (פרק ד' סי' ג'). וראיתי שדברי הזוה"ק הובאו במגן אברהם (ס"ק כב), ודייק מזה, דנראה שהצבור רשאים לישב רק שיהיו פניהם נגד הכהנים, דבעינן שיהיו פנים נגד פנים. ע"כ. ולפי זה צריך לומר דלשון תורה לחוד ולשון חכמים לחוד. (חולין קלז ב). שוב ראיתי בשו"ת יביע אומר ח"ו (חאהע"ז סי' ח' אות א'), שהביא מהרב שם חדש ח"א (דף ו' ע"א) שכתב לטעון על דברי המגן אברהם, שאין ראיה מהזוהר הקדוש, שהרי מצינו כיו"ב לשון ישיבה במקרא, ופירושו לשון עיכוב. וכן בדברי חז"ל (קידושין מא א) טב למיתב טן דו מלמיתב ארמלו. והניח דברי המגן אברהם בצריך עיון. וכן כתב הבית מנוחה (בדיני נשיאות כפים אות לח) דלאו אורח ארעא שהצבור יושב בעת ברכת כהנים, שכלום יש עבד שרבו מברכו והוא יושב. וכן המנהג שכל הצבור עומד בברכת כהנים. ואין לשנות. ולשון בעל האשכול (סי' טו עמ' ל ב) ובעידנא דפרסי כהני ידייהו אסור לאסתכולי בהו אלא צריכים לעמוד לפניהם באימה ובכובד ראש. וז"ל המאירי (סוטה מ א): ואין אומרים ברכה זו אלא בתפלה הראויה לנשיאות כפים, ומכאן נהגו ברוב המקומות להיות הכל עומדים בשעה זו, שהרי במקום נשיאות כפים היא. וכן כתב עוד במגילה (כד ב), שהמנהג בספרד להיות כל הצבור עומדים בשעה שהשליח צבור אומר ברכת כהנים, אפילו במקום שאין נושאים כפיהם. ע"כ. ואף שתפס בלשון מנהג, יש לומר שבשעה שהכהנים מברכים בנשיאת כפיהם צריך להיות כל הצבור עומדים, וכשאין כהנים והשליח צבור אומר ברכנו בברכה המשולשת וכו', נוהגים לעמוד מתורת מנהג. וכל זה סיוע למה שכתב המהריק"ש, דס"ל בפשיטות שהקהל עומדים בשעת נשיאות כפים. וראה עוד ביביע אומר שם, ובשו"ת יחוה דעת ח"ה (סי' טו).

ומה שכתבת בגמרא, היה לך לעיין קודם שתתקיף את מנהגי ישראל, כי אמרו בתלמוד [סוטה דף לח עמוד א] "תנו רבנן: כה תברכו בלשון הקודש, אתה אומר בלשון הקודש, או אינו אלא בכל לשון? נאמר כאן כה תברכו ונאמר להלן אלה יעמדו לברך את העם, מה להלן בלשון הקודש, אף כאן בלשון הקודש. רבי יהודה אומר אינו צריך, הרי הוא אומר: כה, עד שיאמרו בלשון הזה. תניא אידך כה תברכו בעמידה, אתה אומר בעמידה, או אינו אלא אפילו בישיבה? נאמר כאן כה תברכו ונאמר להלן אלה יעמדו לברך, מה להלן בעמידה, אף כאן בעמידה. רבי נתן אומר: אינו צריך, הרי הוא אומר לשרתו ולברך בשמו, מה משרת בעמידה, אף מברך בעמידה".
תודה ותצליח בלימודך הישר.

נושאי השאלה

תפילה וברכות - שחרית - ברכת כהנים

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א