שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 160700

לכבוד מורנו ורבנו עטרת ראשינו, מקים עולה של תורה.
אוחזי מזבח הכסא והשררה. לוחצים להצטרף לרשימה מתחרה וחוששני לפלג הקהלות הספרדיות הטהורות בישובים בארצינו, נא דעתו הטהורה.

תשובה

שלום לך ידידי וחביבי. אין אני מכירך לא בשמך ולא בתפקידך. אלא שהבנתי מתוך שורות כתיבתך, כי ישר אתה. חשתי את טוהר לבך ואת אהבתך לתורה ולציבור הספרדי, ובראשם למרן מקים עולה של תורה בדורות האחרונים בארץ ישראל. אמרתי אזדקק להשיבך דבר, ותפילתי שלא אכשל ולא אומר דבר שאינו כהלכה.
הנה יודע כל שער בת עמי כי זה משחר נעורי איני מתערב ולא מחווה דיעה בנושא מורכב זה של ההשתתפות בבחירות לא הארציות ולא המקומיות. ולא להביע איזו תמיכה באיזה צד שהוא. אלא שחרד לבי ויתר ממקומו, בראותי כי מיום הסתלקותו של המנהיג הדגול והענק, מרן פאר הדור והדרו ראש עדת ישראל. אשר מאשפות הרים אביונים בתורה וביראה. ומשחר נעוריו מסר נפשו להרבות תורה בישראל ימים ולילות. חול שבת ומועד. בספריו הרבים. בדרשותיו המחכימים. בהתרוצצותו ברחבי תבל ומלואה. ובפרט כאן בארץ הקודש. אין שני לו. ומי ידמה לדמותו. זך וישר פעלו. אשרי יולדתו. עוקב אני אישית אחריו זה למעלה מ- 60 שנה. איך פעל ללא ליאות להחזיר עטרת תפארת ישראל ליושנה. ואסף וקיבץ אישית אלפים רבים מישראל תחת כנפי השכינה. בעיקר בני ובנות ישראל עליהם נפשו עינה. ולא מצא לנפשו מנוחה לא מזון ולא לינה. עד אשר מצא להם מקום בו יזכו לגדול כאנשי אמונה. היה מכתת רגליו מישוב לישוב ומשכונה לשכונה. באוטובוסים מזדמנים בתחנה. הרעיף על כולם אהבה. לימדם תורה בחיבה. והקים עבורם ועבורנו מוסדות תורה לתפארה. בכל ישוב ובכל פינה. בארץ ובגולה ובתי חינוך להם בנה. וראיתיו במו עיני כיצד באמצע לימודו הפסיק והתעניין, עודד וחיזק לבבות רחוקים וקרובים.
והן עתה עזבנו ונסע הוא למנוחות. ואותנו השאיר לאנחות. ונותרה בת ציון כסוכה ללא בטוחות. והולכי נתיבות ילכו בארחות. ללא אב ואם כיתומים תועים בסערת הרוחות. הוי אחי והוי אחות. מצד לצד הולכות חלילה ונידחות. ללא בעלי כוחות. גם נשים שאננות בנות בוטחות. היו למס נודדות מבלי כוחות. גם אנחנו בני התורה עזובים בלי אב ובלי האיש שדיבר אלינו בלשון צחות.
ולצערינו רבו היום חדשים מקרוב באו, שלא היו באותם שנים ולא ראו בעיניהם את פעלו העצום הנשגב והנורא, את מסירות נפשו ללא תמורה, וכמה ביזה עצמו על שמירת התורה. ואילו המה אנשים התובעים לעצמם שררה וכבוד ומתנשאים על עדת ישראל, ואומרים לנו דיבר השם, בנו בחר, ואותנו קידש, ולכבוד עצמם הם אומרים. ולא לכבוד שמים מדברים. מתנשאים ומתפארים. וכל השיטות בעיניהם כשרים. להשתרר על עדת השם כעסקנים קטנטנים. בלי מעט בושה וצניעות והמה ריקים כתינוקות היונקים. ותובעים בפיהם שררה וכיבודים. וכל הנקרה בדרכם רומסים. ומפוררים את הציבור הירא והשלם. ומושכים אותו לכיוון דרך חתחתים והתחברות לעוייני התורה ולומדיה. ומוכרים אותנו ואת הציבור כולו לעבדים ולשפחות לאינטרסים של שררה, כדי לקבל בדל של כבוד מדומה. וזו הסיבה שקמתי ואנער חצני להתריע רק למי שמעונין לשמוע, לדעת ולהיזהר בגחלתן של תלמידי חכמים ולעתיד האומה הקדושה. ואמנה לכבודו כאן כמה נקודות חמורות מעיקרי הדת אשר יכולים ליפול בהם חלילה צאן קדשים.
כי כל התומך בזעזוע התנועה הקדושה.

א, מתכחש להעדפת עניי ביתך הם הציבור הספרדי אשר קם לתחיה רוחנית וזקוק לעידוד, לאהבה וקירבה ותשומת לב יתירה. [עיין בבא מציעא ע"א, א. ומכילתא דרבי ישמעאל משפטים י"ט בחומרת הדבר]

ב, עובר על ולא יהיה כקורח וכעדתו. [סנהדרין ק"י, א] "ויקם משה וילך אל דתן ואבירם, אמר ריש לקיש מכאן שאין מחזיקין במחלוקת, דאמר רב כל המחזיק במחלוקת עובר בלאו שנאמר ולא יהיה כקרח וכעדתו".

ג, מחליש את כוח הציבור החרדי בעיני כל, ובעיקר הספרדי ומרסקו לרסיסי פירורים.
כפי שעיננו ראו זה פעם אחר פעם שהושלכו קולות לאבדון ולפח. וזו הסיבה
להיחלשות מצב הדת בארץ הקדושה. זאת ועוד מעיזים לפרוץ גדר ולהביא לעזרתם אינשי דלא מעלי מהציבור המזלזל בחקי התורה, קדושת ישראל, הצניעות, הטהרה, ההפרדה הברורה מהשקפות זרות, מקולקלות ומקלקלות כארס של עכנאי ומפעפעות מבלי משים את הרעל ומרעילות נפשות טהורות של בנינו ובנותינו הטהורים. בהכניסם אש זרה של אנשי כפירה ואפיקורסות, תרבות זרה וארורה, דוגמת ההשכלה שהחריבה מאות אלפים מבני עמנו והפכום לכופרים ומופקרים, ועתה מנסים להכנס דרך הדלת הראשית אל מחנה התורה פנימה אשר אחריתה מי ישורנו ובעבור כסאות ומינויים. על זאת נהי נהיה ארימה.

ד, מבזבז כספי ציבור על רשימת דמה, על חינם. ועל ידי כן נוסף עול תשלום המסים על משפחות עניים ואלמנות, על אברכים ואנשים קשיי יום. והכל בעבור מינויים, הטבות אישיות, וכסאות של כבוד מוכנים המה להחטיא את הרבים, לשרוף את נשמתם בעולם הזה ובעולם הבא.

ה, משלם רעה תחת טובה.
ועיין במדרשים מה עלתה להם למואבים ששילמו רעה תחת טובה. וכמה לילות וימים טורחים העסקנים בכל כוחם להעמיד את מוסדות הדת על תילם, ובזה מסלקים הקיטרוגים מעל עם ישראל, וחייבים להכיר להם טובה. כי אנחנו חיים בזכותם.

ו, נלחם ומחריב, מפרק והורס את מפעל מרן ז״ל וגורם לבטל תורתו ודרכו החינוכית הטהורה.
לא מעמידים מול עיניהם את מסירותו, אהבתו, והקדשת זמנו היקר של ליבם של ישראל כמשה רבנו בדורו, מרן זצ"ל אשר כמה ביטל מלימודו לטובת הקמת התנועה הקדושה ומוסדות החינוך שהקימה אבן אחר אבן בעמל רב, בצער, במצור ובמצוק, ומנע מעצמו שינה ומזון, לטובת הכלל. והנחה את הציבור ליראת השם יתברך.

ז, גורם בעולם העליון צער גדול למקים עולה של תורה שמסר נפשו עבורנו.
מי יספור את השנים, הימים, השעות והרגעים שמרן ז"ל השקיע לטובת הציבור במסירות שאין כדוגמתה, וכל זה מעשה ידיו המה, והן עתה אומר לעצמו מעשה ידי טובעים בים, הדבר הזה קיוויתי? בני יצאוני ואינם. ומדוע באים להחריב ולהרוס, במקום להקים ולבצר, לבנות ולהוסיף על מה שייסדתי.

ח, כופר בטובתו של חבירו.
[תנחומא שמות סימן ה] "כל הכופר בטובתו של חבירו סופו שיכפור בטובתו של הקדוש ברוך הוא, שהרי כתיב אשר לא ידע את יוסף, ובסוף אמר לא ידעתי את השם. ואמרו לא תתעב מצרי כי גר היית בארצו. ופירש רש"י ז"ל "לא תתעב מצרי מכל וכל, אף על פי שזרקו זכוריכם ליאור. מה טעם? שהיו לכם אכסניא בשעת הדחק".
הרבנים והמנהיגים וגם העסקנים הנפלאים הטורחים יומם ולילה להיטיב את עניני הדת, ומצבם הרוחני של העם שבשדות, וגם הכלכלי בימים ובלילות.

ט, מפורר את הציבור החרדי אוהבי השם. ומקלקל את הציבור הספרדי בהכניסו נטע זר שורש פורה ראש ולענה.
בהתחברו לאנשים בעלי השקפות זרות והנוגדות את ערכי התורה הקדושה הדת, הקדושה והצניעות. בחיבור עם גורמים שאין מצוות התורה בראש מאווייהם. אלא דיעות כוזבות והשקפות זרות ליהדות הצרופה. הם אשר משך שבעה עשורים של שנים קולם לא נשמע מעולם במחאה על העברת ילדי ישראל לשמד רוחני, על חילולי השבת, על הפריצות הגואה ומתפשטת, על גזירת גיוס בנות ושירות לאומי, גיוס בחורי ישיבות לצבא, נתיחת גופות המתים והשלכת איבריהם לאשפה, מפעלי תועבה וזוהמא, וחינוך של כפירה ומרידה.
ותוקע טריז בקרב בני הישיבות, חברי הכוללים, כולל אנשי עמל. שומרי מצוות. אוהבי השם. קובעים עתים לתורה, הסולדים מכל שמץ של מחלוקת ופירוד.

י, גורם ויוצר שנאת חינם. לשון הרע. אונאת דברים. משלח מדנים בין
אחים. וקרעים הגורמים מחלוקות למשך שנים רבות, משמש דוגמא שלילית קשה לדור הצעיר בסמל של גאוה ורדיפת הכבוד והשררה. [ועיין מה שכתב הרמב"ם ז"ל בגודל חומרת הדבר בהלכות תשובה פרק ז, ג]. וכל זה נזקף עליו.

יא, בגללו כמה עוונות נוראות של מלבין פני חבירו ברבים החמורה מכל.
[סוטה י, ב] "אמר רבי יוחנן משום רבי שמעון בן יוחאי נוח לו לאדם שיפיל עצמו לתוך כבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים. מנלן? מתמר". ואמרו רבותינו אפילו יש בידו שלש עבירות החמורות יורד לגהינם ועולה, אבל המלבין פני חבירו ברבים יורד ואינו עולה.

יב, בוגד במרן גדול הדור ובמורשתו עליה מסר את נפשו כל הימים.
חָזוּת קָשָׁה הֻגַּד לִי הַבּוֹגֵד בּוֹגֵד וְהַשּׁוֹדֵד שׁוֹדֵד. כֹּפֶר לַצַּדִּיק רָשָׁע וְתַחַת יְשָׁרִים בּוֹגֵד. וכתב רבנו משה אלשיך ז"ל "וראה נא רשעת הרשע כי עם היותו נחשב כבהמה לכפר בו על הצדיק, לא יכנע ולא יבוש ממנו בהכיר ערכו, ולא עוד אלא שבוגד, ולא בלבד בצדיק כי אם גם בישרים הגדולים מצדיק, ולא בלבד באחד כי אם גם ברבים". בשביל כסא או דבר הבל בוגד בגדול ישראל ובתורתו. ומזייף את מטרת מרן בהקמת התנועה להיטיב את מצבינו הרוחני ללא מטרות אישיות, ואינו נאמן למורשתו ומחליף אמונתו.

יג, פוגע בתנועה קדושה ותיקה אותה יסד גדול ישראל, צדיק וחסיד.
דע ידידי, כי רבנו הגדול חכם עזרא עטיה ז"ל עליו אמר גדול רבני אשכנז, מורנו ה"חזון איש" כשביקר אצלו לפני כ-75 שנה כי סברתו כסברת רבנו הרשב"א ז"ל, ואמר לנו כמה פעמים, כי כל מוסד, ישיבה, ואפילו בית הכנסת שייסד אדם צדיק לשם שמים, שם שורה השכינה, ויש להחזיק במקום, ללימוד תורה ולתפלה, כי שם הדברים פועלים ועולים השמימה, ומי יערב אל לבו לפורר לפלג ולהחריב תנועה קדושה זו.

יד, מחטיא את הרבים בכך שגורם ביטול תורה חמור מאוד.
של אברכים, בחורים, וגם תינוקות של בית רבן, הנכשלים בביטול תורה שהוא החמור שבעוונות. וגורם להרבות לשון הרע, רכילות, חירופים וגידופים על גדולי תורה, ולומדים לזלזל בגדולי ישראל, וגם חוטאים בדיבורי הבל בבתי מדרש ובבתי הכנסת ועוד ועוד.

טו, מורד ומעיז פניו נגד גדולי הדור שליט"א, אשר זה 80 שנה מרביצים תורה בישראל. תלמידיו המובהקים של מרן. שהם בעלי נסיון רב ועשיר בהקמת ילדי ישראל והצלתם מצפרני הכפירה והרחוב המקולקל, וחינוכם התורני האמיתי מדור דור ללא תערובת זרה כלל.

טז, נוגע בכבודם של גדולי הדור האיתנים שליט"א, אשר פעלו ופועלים לחיזוק התורה בישראל וממריד ציבור יחיד או רבים בריש גלי נגד דבריהם הקדושים, אין מחילה למעשיו.

יז, גורם ישיר לחילול השם נורא ועצום בקרב הציבור הכללי.
לבזיון תלמידי חכמים ענקים בישראל, השמים לילות כימים על לימוד התורה ומוסרים נפשם עליה. גם ראשי הציבור. מרביצי תורה. זקנים ונשואי פנים. ומלמד את הדור הצעיר והילדים הרכים. מרד בגדולי ישראל, שנאת תלמידי חכמים. בזיון התורה. חוצפה ועזות פנים ואין תרופה למכתו.

יח, גדולי ישראל עטרת ראשינו מונו על ידי מרן אישית לעמוד בהנהגת תנועה קדושה זו אשר זכותה עצום ורב בהרמת קרן התורה, בקירוב אחינו התועים אל אבינו שבשמיים. המחזיקה עשרות רבות של אלפי לומדי תורה. הם הגדולים בתורה ובמנין. קרוב ל - 80 שנה מרביצים תורה בישראל. מנהיגים את הציבור ברמה. עומדים על משמר התורה החינוך והמוסר בארצינו. והכל שלא על מנת לקבל שכר. ומונו כראשי ישראל עוד על ידי רבן של כל חכמי ישראל עטרת ראשינו ונזר תפארתינו ה״מורה״ הגאון רבנו עזרא עטיה זצוק״ל. ומאז נושאים בעול הציבור בחכמה בתבונה ובדעת. רוח אלקים בקרבם. והמורד בהם עליו לחשוש מדין שמים.


ולסיום. גם העומד מן הצד ואינו מוחה חוששני עליו לבל יהא שותף לעוונות הנוראים הנעשים בראש כל חוצות נגד חכמי ישראל ומרידה בהם.

נושאי השאלה

מידות השקפה והנהגה - הנהגת העולם

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א