שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 160953
הרב בקשר אם לפי הארי יש לעמוד בקדיש אחר העמידה
מחילה הרב לא לקנטר אך בספר נגיד ומצוה דף צד הוא מביא שהארי היה נוהג לעמוד בקדיש שלאחר עמידה וזה מובא בשעה״כ דף טז ע״ד ובדף נ״א ע״ד
תשובה
מחילה מכבודו, דבר ידוע ומפורסם בקרב כל הפוסקים כי לפי הזוהר והקבלה רק מי שהיה עומד ותפס אותו קדיש אין לו לשבת. אך אינו חייב לעמוד לקראת הקדיש, ובחינם הנך מקשה. ולא ידעתי מה ראיה הבאת והפכת המסקנא,
בשער הכוונות [ט"ז ע"ד] כתב "מורי ז"ל לא היה קם מעומד בענית אמן יש"ר של הקדיש וא"ל כי הלשון הנז' בירושלמי דמשמע ממנו שצריך לקום מעומד הוא מוטעה ואינו מתלמוד ירושלמי עצמו אלא הגהת איזה חכם היתה והאחרונים הדפיסו אח"כ בתוך דברי הירושלמי אמנם כשהיה בקדיש דאחר העמיד' דשחרית או דערבי' או דמנחה וכן בקדיש תתקבל של אחר חזרת ס"ת להיכל אז היה נשאר מעומד וגומר ענית הקדיש ואח"כ היה יושב".
וכן מה שהבאת להלן [נ"א ע"ד] כתב "גם מורז"ל היה נוהג בזה הקדיש או בקדיש שאחר העמידה או אחר חזרת ס"ת למקומ' שאז כל הקהל עומדין שהיה נשאר עומד עד שיענה אמן יש"ר כו' עד דאמירן בעלמא ואז היה יושב משא"כ בשאר הקדישים שלא היה עומד לענות איש"ר". הרי לך בפירוש שאין צריך לעמוד בענית הקדיש, אלא אם היו עומדים היה נשאר לעמוד.
והביא הרב שיירי כנסת הגדולה [הגהות טור אורח חיים סימן נה]
"כתוב בדרשות מהרי"ל ז"ל שלא היה עומד לא לקדיש ולא לברכו, אך כל קדיש שתפסו מעומד היה נשאר עומד עד שסיים אמן יהא שמיה רבה, וכן אני נוהג אחרי ראותי דברי מהרי"ל".
וכן כתב בנגיד ומצוה וכן בספר בן איש חי שנה ראשונה פרשת ויחי ח. "קדיש שתפסו מעומד, כגון קדיש שאחר העמידה ואחר ההלל, שהיה עומד בתחילתו, ישאר עומד עד אחר עניית איש"ר כולה".
נושאי השאלה
תפילה וברכות - כללי - קדיש
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א