שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 207959

לכבוד הרב
במצוות גלילת ס"ת לדעת הרמב"ם ולדעה הראשונה בשו"ע שהגולל נוטל שכר כולם הוא העולה האחרון הגדול שבהם, עליית שביעי חשובה מעליית שישי? ומה הדין כשיש שני ספרי תורה ?

תשובה

מנהג קדום הוא שעליית האחרון בכל שבת שהוא המסיים הקריאה, מכבדים לאחד מהגדולים שבבית הכנסת. דוגמת העולה "חזק" בסיום כל חומש, ומעין חתן תורה המסיים כל הפרשיות.
בתלמוד [מגילה ל"ב, א] "ואמר רבי שפטיה אמר רבי יוחנן עשרה שקראו בתורה, הגדול שבהם גולל ספר תורה. הגוללו נוטל שכר כולן, דאמר רבי יהושע בן לוי עשרה שקראו בתורה הגולל ספר תורה קיבל שכר כולן. שכר כולן סלקא דעתך? אלא אימא קיבל שכר כנגד כולן". ובמסכת סופרים [פרק ג, הלכה י"ב] "ומצווה בגדול לגוללו".
וכתב הרמב"ם [הלכות תפילה פרק י"ב, הלכה י"ח] "והאחרון שגולל ספר תורה נוטל שכר כנגד הכל, לפיכך עולה ומשלים אפילו גדול שבציבור".
וכן כתב בבית הבחירה לרבנו המאירי ז"ל [מגילה כ"ה, ב] "ומכל מקום אנו נוהגים לחזר במסיים אחר אחד מן הגדולים שבבית הכנסת". וכן כתב בקרית ספר למאירי [מאמר ה, חלק א]. וכן כתב הרב הלבוש ז"ל [קל"ה, י]. ועוד פוסקים.
והתוספות [שם[ פירשו "לפי שהוא כבודו וגם לפי שהוא גדול שבכולן, כדאי הוא ליטול שכר כנגד כולם כדאמר רבי יהושע".
וכתב מרן ז"ל בבית יוסף [סימן קל"ו] גדול שבציבור עולה בסוף, ובלקט יושר [יורה דעה עמוד נ"ט, ענין א] כתב "ולפי דעתי זכורני שפעם אחת הייתי דורש דשביעי חשיב מגלילה והיו קונים כולם שביעי, וכשראיתי זה הייתי דורש דגלילה חביב". וכנזכר בסימן קמ"ז.
וכתב הרב אליה רבה ז"ל [סימן קל"ח, ה] "והא דנהיגי עלמא למקרי אדם חשוב באחרונה, משום דבזמן המשנה לא בירך ברכה אחרונה אלא האחרון, וגם היה הגולל ספר תורה, תוספות יום טוב [פרק ד דמגילה משנה א ד"ה והחותם]. ולי נראה משום דבמגילה [כ"א, ב] אחרון שקרא ארבעה משובח, דמעלין בקודש ולא מורידין, ועוד הא כתבו מפרש"י בפ' פנחס [במדבר כ"ה, ט"ו] דאחרון חביב גבי מלכי מדין".
ובשו"ת משנה הלכות [חלק ט"ו, סימן נ"ה] כתב משום שבזמן התלמוד לא היו מברכים על התורה, רק הראשון בתחילה, ואחרון מברך בסיום. והאמצעיים לא היו מברכים, כדאיתא במגילה [כ"א, א], והגם שבזמנינו כל העולים מברכים, מכל מקום יש חשיבות למברך אחרון שהוא מעיקר התקנה. ועוד טעם שמצינו שפירש רש"י [במדבר י, כ"ה] שדגל מחנה דן היה מאסף לכל המחנות, ושאלו במפרשים מדוע לא יהודה אחרון, והשיבו שהיה מלך, משמע שאחרון יש לו חשיבות. ועיין בשו"ת הרי בשמים [חלק א, מהדורא קמא סימן י].

ומה ששאלת לגבי שישי הוא לפי הזוהר הקדוש והקבלה, ולא קרב זה אל זה.

נושאי השאלה

תפילה וברכות - כללי - ספר תורה

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א