שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 212910
לכבוד הרב שלום רב, היום בבית הכנסת הביאו נער בן 12 שנה לקרוא בתורה, וכשמחיתי על כך אמרו שיש אנשים הרוצים אותו. האם זה נכון?
תשובה
כתב הרב כנסת הגדולה [הגהות הטור רפ"ב, י"ג] "ודווקא למנין שבעה מצטרף, אבל להיות הוא מקרא אינו יכול עד שיהיה בן שלש עשרה ויביא שתי שערות. הר"ם מלמד בתשובות כתיבת יד [משפט צדק חלק ג, סימן מ"ג]. וכן כתבו הרב עולת שבת [רפ"ב, ג], והמגן אברהם ז"ל [שם ו], והחיי אדם [כלל ל"א, ט"ל] ועוד
ועיין בדברי הרב גינת ורדים ז"ל [כלל ב, סימן כ"א], אשר מפיו לפידים יהלוכו על מה שנהגו במקצת בתי כנסת להעמיד קטן לקרוא בתורה בעבור נעימות וצחות מילולו, ואין נכון לעשות כן להשמיע התורה לציבור מפי קטן וראוי לעשות מעשה זה על ידי היותר גדול ומכובד שבצבור. ומצינו לרבותינו ז"ל שמסלסלים לעשות מצווה זו ביותר, דוגמת נתינתה בהר סיני, כמו שמצינו בתלמוד ירושלמי [מגילה פרק א, הלכה ד ] על רבי שמואל בר יצחק שגער בחזן שהיה מתרגם ונשען על העמוד, ואמר לו אסור לך כשם שניתנה תורה באימה, כך אנחנו צריכים לנהוג בה באימה. וכתב עוד "והשליח ציבור שמשמיע את הקריאה לרבים הוא הסרסור וכן העלינו במקום אחר [סימן נ"א] הנה נמצא בין כך ובין כך שהש"צ שמשמיע הקריאה לצבור או קאי במקום שכינה או קאי במקום משה וא"כ צריכין אנו להקפיד שיהיה הש"צ המשמיע קריאה לצבור אדם הגון שימלא מקום שכינה או מקום משה כי היכי דקפדי רבנן בכמה מילי לעשותן כעין נתינתה בסיני. ואיככה אוכל וראיתי שיעמידו הקהל נער מנוער מן המצוות ולא יחושו לכבוד שמים ויניחו כתר תורה בקרן זוית ואם היה מפני הכרח גדול שאין שם מי שיודע לקרות זולתו החרשתי אכן להעמידו בשביל שקולו ערב ונעים הא ודאי עקא היא ועל זאת ידוו הדווים אוי לדור שכך עלתה בימיו".
"נמצינו למדין שהמעמידין קטן להשמיע להם התורה הם מזלזלים בכבוד שמים ואפקרותא הוי, ותו אשכחן דעכ"פ לא פלטי להו מידי לטותא דתנן בפרק לולב הגזול מי שהיה עבד או אשה או קטן מקרין אותו עונה אחריהן מה שהם אומרים ותבא לו מארה כו' ופרש"י תבא לו מארה שלא למד ואם למד תבא לו מארה שמבזה את קונו לעשות שלוחים כאלה ע"כ אשר על כל אלה ראוי למחות ביד הצבור והטבא להו עבדינן להו שלא תבא להם מארה דרבנן ח"ו שהבל פיהם אש לוהט". והאריך שם בדבריו להוכיח שאין זה ראוי ואין זה הגון לא מצד ההלכה ולא מצד כבוד התורה.
ובספר אמת ליעקב [העליה לספר תורה אות כ"ז] הקשה עליהם מדברי הכנה"ג [סימן תכ"ב] שכתב שבמצוות מדרבנן קטן שהגיע לחינוך מוציא את הרבים ידי חובתן, וקריאת התורה היא מדרבנן. והגאון הרב יביע אומר [חלק ח אורח חיים סימן ט"ו, אות כ"א] הביא דברי הרב באר המים [אורח חיים סימן י"א] וכתב שלא ראה דברי הרב גינת ורדים שכתב שאני הכא שהוא כבוד התורה וכבוד הציבור ויש להחמיר בזה.
נושאי השאלה
שבת - תפילות שבת - קריאת התורה
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א