שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 214941

לכבוד מורנו הרב שליט"א, בשחרית של שבת מצא הקורא בתורה אות ל שהראש שלה נכנס באות ר שמעליה, וקרא לילד בן שבע, ואמר הילד שזה אות ר. האם כשר?

תשובה

בהחלט לא, וחבל מאוד שהקוראים בתורה מחליטים בהבל פיהם מה כשר ומה לא, ואין שאלת תינוק מועילה אלא בדבר שהוא ספק בצורת האות, אך לא בדבר כזה שמפורש בהלכה שהוא פסול. וכאשר יבואר בס"ד להלן.

הנה בתלמוד [מנחות כ"ט, ב] במעשה דרבי זירא שאמר להביא ילד שלא חכם ולא טיפש ויסתכל באות ו שהיתה קצרה, וישאל אותו מהי ו או י, משמע ששאלת תינוק היא לגבי צורת האות אם דומה לאחרת או לא, ולא על ענין שברור לנו אם כשר אם לא, אלא על צורת אות אם דומה לאחרת אם לא.
וכן כתב הרמב"ם ז"ל [הלכות תפילין פרק א, הלכה י"ט] "וכל אות שאין התינוק שאינו לא חכם ולא סכל יכול לקרותה פסול, לפיכך צריך להזהר בצורת האותיות שלא תדמה היו"ד לוא"ו, ולא וא"ו ליו"ד, ולא כ"ף לבי"ת, ולא בי"ת לכ"ף. ולא דל"ת לרי"ש ולא רי"ש לדל"ת. וכן כל כיוצא בזה עד שירוץ כל הקורא בהן".
ובשו"ת הריב"ש ז"ל [סימן ק"כ] כתב "ואם שינה בהפריד אותם הקווים שצריכין להיות מחוברין, או בחיבר אותן שצריכין להיות נפרדים פסל. והראיה מן הברייתא שהביאו בפרק הבונה [שבת ק"ג, ב] וכתבתם שתהא כתיבה תמה. שלא יכתב אלפין עיינין, עיינין אלפין. ביתין כפין, כפין ביתין. גמלין צדין, צדין גמלין. דלתין רישין, רישין דלתין. ההין חיתין, חיתין ההין. ווין יודין, יודין ווין. זינין נונין, נונין זינין. טיתין פפין, פפין טיתין. פשוטין כפופין, כפופין פשוטין. ממין סמכין, סמכין ממין. סתומין פתוחין, פתוחין סתומין. וכולי. ובודאי דבכל אלו לעיכובא קאמר ואם שינה פסל. דהא מותבינן מינה לרב חסדא [שבת ק"ד, א] דאמר גבי הא דאמר רבי יהודה מצינו שם קטן משם גדול שם משמעון וכו'. ומקשינן בגמרא מי דמי, מ"ם דשם סתום מ"ם דשמעון פתוח, ואמר רב חסדא עלה זאת אומרת סתום שעשאו פתוח כשר. ובברייתא קתני שלא יעשה סתומין פתוחין, דמשמע מינה שהוא פסול. אלמא ברייתא לעיכובא קאמר ואם שינה פסל. וכן בכולן דכלהו בחדא מחתא מחתינהו".
וכתב הרב שיירי כנה"ג [הגהות בית יוסף ל"ב, כ"ז] כי מה שיש מכשירים כשרגל הך' נכנסה לחלל האות שלמטה, ומכשירים כשאין שם נגיעה, היינו דווקא שלא נכנסה לתוך חללה בענין שיפסיד צורת האות, אלא שנכנס לתוך החלל כל שהוא, אבל אם נכנסה לתוך חללה בענין שיפסיד צורת האות, לכולי עלמא פסול. ואפילו נימא שאף בזו מכשירים, גג הלמ"ד שנכנס לחלל הרי"ש שלמעלה ונדמית כקו"ף לכולי עלמא פסול, ולא שייך כאן לאתויי ינוקא דלא חכים ולא טיפש.
עוד כתב הרב שיירי כנסת הגדולה ז"ל [שם אות י] "הא דלא משגיחינן בתינוק בפשוט, היינו דווקא לחומרא, אבל לקולא אף על פי שמן הדין כשרה, אי תינוק דלא חכים ולא טיפש קרי בענין שהוא פסול משגיחינן ביה. וכן נראה מדברי ספר ברוך שאמר, שהביא רבינו המחבר בסימן ל"ו באות וא"ו ובסימן כ"ד דאפילו לקולא לא משגיחינן בתינוק". והביא דבריו להלכה הרב אמת ליעקב ז"ל [סימן ט"ז, אות י"ג].

נושאי השאלה

תפילה וברכות - כללי - ספר תורה, מועדים - בין המצרים - שבוע שחל בו

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א