שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 227898
שלום לכבוד הרב היקר, כמה נהוג לשלם למוהל בכדי שכולם יהיו מרוצים? תודה וסליחה
תשובה
אצלינו נהוג לא לקחת שכר.
במשנה [בכורות ד, ו] שנינו "הנוטל שכרו לדון דיניו בטילים, להעיד עדותיו בטילין, להזות ולקדש מימיו מי מערה אפרו אפר מקלה" וכו'. וביארו בגמרא [שם כט, א] "מנהני מילי? אמר רב יהודה אמר רב דאמר קרא ראה למדתי אתכם וגו', מה אני בחינם אף אתם בחינם". וכן הדין לענין שאר מצוות, שאין ליטול עליהם שכר כלל, וכמו שהאריך בזה השדי חמד [ח"ט ראש-השנה יז] בשם הפוסקים. ולפי זה יש לדון, האם המוהל יכול ליטול שכר על המילה.
ומצינו בשו"ת הרשב"א [ח"א סימן תעב], שכתב "האב שאינו יודע למול, ויש כאן מוהל שאינו רוצה למול בחינם, רק בשכר, יש לבית-דין לגעור במוהל זה, כי אין זה דרכן של זרע אברהם. ואם עומד במרדו, ואין יד האיש משגת לתת לו שכרו, הוי כמי שאין לו אב, שבית-דין חייבים למולו, ולכן בית-דין היו כופין אותו, מאחר שאין אחר שימול". והעתיקו הרמ"א להלכה [רסא, א]. ומבואר בדבריו, שדווקא אם אין יד האב משגת, ואין שם מוהל אחר שימולו בחינם, אסור לדרוש שכר וכופין אותו למול בחינם. אבל במקום שיד האב משגת לשלם למוהל, וכמו שהוא ברוב המקומות בזמנינו, מותר למוהל מעיקר הדין לבקש שכר, אלא שגוערין בו, שאין זה דרכן של זרע אברהם, ואדרבה, מוהלים מהדרין שיתנו להם למול. וכן משמע מדברי הרמב"ם והראב"ד [שבועות ו, ט], דיכול המוהל ליטול שכר על המילה, יעויין שם. וכן הוא בשו"ת הרמב"ם [סימן רעג]. וכן כתב הגאון החיד"א ז"ל בברכי יוסף [סימן רסא], דאם ידו משגת ונדר ליתן למוהל, חייב ליתן לו, ואין כופין המוהל למול בחינם כדין הנאמר גבי רופא. והביא דבריו בספר מכשירי מילה [א, טז].
למסקנא מה שהתירו הוא דמי הוצאות ונסיעות.
נושאי השאלה
שמחות במעגל החיים - יולדת ברית פדיון - ברית
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א