שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 280911

לכבוד מורנו הרב שליט"א. מה מעלת הזימון בשלשה או יותר, וכוס של ברכה?

תשובה

יזהרו מאוד לזמן ולהתחייב בו, כי בזה שכרם גדול שמרבים שבח ותהילה לבורא העולמים. ולא יחפשו להשתמט מחיובו.
כתב רבנו דוד אבודרהם זיע"א [ברכת הלחם זימון ברכת המזון] "וענין הזמון הוא רבוי שבח וגדולה להבורא יתברך שמזמנין ומתרין זה את זה מתוועדין יחד להודות לו ולשבחו ולפארו על שפע טובתו כמו שנאמר (תה' לד, ד) ונרוממה שמו יחדיו".
וכן הוא בספר כלבו [סימן כה] "וענין הזמון הוא ריבוי שבח וגדולה אל הש"י שמזמנין ומתרין זה את זה ומתוועדין יחד להודות לו ולשבחו על שפע טובתו כדכתיב (תהלים לד, ד) ונרוממה שמו יחדו".
והשל"ה [שער האותיות קדושת האכילה אות קפ"ה] הביא דבריהם וכתב "והנה ראיתי מכשלה בהרבה המוניים, כשמסובים יותר משלשה אז פורש והולך, ואומר: הלא יש זימון בלעדי, אבל הכסיל בחושך הולך ופורש, כי בוודאי השלשה הם יוצאים זולתו, אבל הוא לא יצא, שהרי נתחייב בזימון להודות להלל ולשבח".
והרב באר יהודה [שלוזווער ז"ל הלכות ברכות פרק ה על הרמב"ם] כתב "ולשון גודל לשון ריבוי שבח שהעונין יאמרו שבח יותר מהמזמן ומשום הכי עונין השתא ובטובו חיינו, דהוי השבח לכל החיות. ובזה מיושב גם כן מה שנראה מפירוש המשנה להרמב"ם ז"ל שרוצה לומר דוקא בזימון בעשרה, אזי יאמרו העונין ובטובו חיינו, מה שאין כן בזימון של שלושה לא יענו ובטובו חיינו, ועיין בצל"ח גם בזה. ולפי הנ"ל ניחא דהנה הגמרא שם מביאה עוד פסוק אחר לברכת זימון מדכתיב גדלו להשם אתי ונרוממה שמו יחדיו והב"ח ז"ל דעתו לומר דזה הפסוק דגדלו לד' אתי קאי על זימון של שלושה, וקרא השני קאי על זימון של עשרה. ובזה אתי שפיר דדוקא בזימון של עשרה שפיר יענו העונים גם ובטובו חיינו להרבות בשבח. מה שאין כן בזימון של שלושה דנלמד מפסוק דגדלו מזה ליכא למילף להרבות בשבח
וכתב הגאון רבנו יוסף חיים זיע"א [בן יהוידע חגיגה ט, ב] על מה שאמרו על פסוק [קהלת א, ט"ו] מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת, "זה שנמנו חביריו לדבר מצוה ולא נמנה עמהם. פירוש רצו שיצטרף עמהם למנין להתפלל וקדם והתפלל ביחיד, דאז פרח מיניה מצות תפלה בציבור. או יובן כגון שנמנה עמהם בצירוף זימון, והוא קדם ובירך ברכת המזון, דאע"ג דגם עתה חביריו יעשו זימון בצירופו, עם כל זה הם קיימו מצות זימון, והוא לא קיים, וכנזכר בשולחן ערוך [אורח חיים קצ"ד א]".

נושאי השאלה

תפילה וברכות - ברכות - מים אחרונים

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א