שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 281345

שלום לכבוד הרב, באשר לשאלתי עם כת"ר בענין אמירת ברכת המפיל, וענה לי כי רוצה לעיין בדבר, האם אפשר לדעת מה מסקנתו? מחילה מראש.

תשובה

כתב ראש חסידי בית אל המקובל רבנו רפאל אברהם שרעבי זיע"א, בספרו דברי שלום [בהגהות על שער הכוונות דס"ח ע"ג] "ובענין ברכת המפיל שאל ממני עמיתי בתורה חסידא קדישא הרב הכולל כמוהר"ר רפאל קלאמארו [נר"ו] זיע"א וזה לשונו על ענין ברכת המפיל, אם ראוי לאמרה אף כשהוא ניעור, יען דברכת המפיל נתקנה על המעשה אשר נעשה למעלה, שהוא הסתלקות המוחין מז"א ונותנם בנוק' כדי לבנותה, ואם כן נמצא דהוי כמו ברכות השחר הנאמרות על מנהגו של עולם, ונאמרות אפילו כשלא ישן, ואם נאמר שאינה נאמרת. כשהולך לישן אחר חצות אם נאמרת, יען דבעת השינה מורה הסתלקות למעלה או לאו.
והשיבותי לו דאין שייכות לומר ברכת המפיל אחר חצות, יען דאחר חצות היא עת ועונה דהמשכת המוחין החדשים הנמשכים על ידי המעיר בברכה, וזה מתחילת חצות ואילך. ומנהגינו כשאנו נעורים בלילה בלימוד התורה, לומר קריאת שמע ולכווין בכוונת ברכת המפיל קודם חצות שעה קטנה, ולומר ברכות השחר ותיקון חצות. ואם אנו רוצים לישן אחר כך אנחנו ישנים. וכמה שכתב הרב ז"ל על הקם בחצות אחר שיסדר ברכותיו ויאמר תיקון חצות ויעסוק בתורה כמו שעה אחת, אם אינו יכול לעמוד על עצמו שיכול לחזור לישן עיין שם".
אך על מה שכתב כבוד תורתו דברכת המפיל היא בכלל הברכות הנאמרות על מנהגו של עולם, האמת דחקירת חכם היא זאת, וצריך להתיישב בדבר". ועיין שם משא ומתן בדבר.

והרב החסד לאלפים [רל"ט, י"ג] כתב "ויאמר ברכת 'המפיל' בלשון רבים. וכבר בקונטרס 'בית תפילה' הבאתי מן ההדיוט, קצת תוספת דברים לומר אצל קריאת שמע שעל המיטה, וגם בספרים יש דברים הדברים. יאחז הצדיק דרכו, ברוך אומר ועושה, את אשר בכוחו לעשות יעשה. וטוב לומר פסוק ויאמר ה' אל השטן וכו', ומזמור 'ארוממך ה' כי דליתני' וכו'. אין אוכלים ושותים, ולא מדברים, אחר קריאת שמע שעל מטתו, אלא ישן מיד, שנאמר [תהלים ד, ה] 'אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה'. ואם קרא ולא יכול לישן, אם תלמיד חכם הוא יעיין בתלמודו, ואם לאו בר הכי, יהא חוזר וקורא פסוקים [עיין רמ"א רל"ט, א] או חושב בהם, באופן שישן מתוך דברי תורה".

וכתב הגאון המקובל האלקי רבנו אליהו מאני זיע"א בספרו זכרונות אליהו [מערכת ה, א] "עיין זכור לאברהם [ברכות מע' ה] ועיין בהמגיה [חס"ל רל"ט, ה] שהעיד שהמנהג בעיר הקודש ירושלים ת"ו שהחסידים הבאים בסוד השם על פי האריז"ל, שלא לאומרה כל שעבר חצות, ואפילו שלא ישן בתחילת הלילה ולא בירך, ועיין דברי שלום בהגהותיו על סה"כ שהאריך בטעם הדבר יעויין שם.
ובאות ב כתב "ראיתי בגליון זכור לאברהם בשם הר"א אלאזרקי שכתב וז"ל ראיתי גדולים בישראל שאינם מברכים ברכה זו, מטעם שמא יצטרכו להפסיק בדיבור, ולא ראיתי שום פוסק שסבר כן. ואדרבה ראיתי איפכא שאם הוא צריך לדבר משום איזה אונס, לא הוייא ברכה לבטלה, כיוון שמכל מקום ישן, בעת שיבוא שינה לעיניו, וכמו שמבואר בהגהת השל"ה [חולין קכ"ג]. וראיתי בשיירי כנה"ג [הגה"ט רל"ט, ה] שכתב שברכת המפיל היא ברכת השבח, על מנהגו של עולם כברכת הנותן לשכוי בינה, שאפילו לא שמע מברך. אם כן לפי זה נראה דחייב לברך אפילו אם יהיה צריך לדבר בשביל אונס כן נראה לעניות דעתי עכ"ל.
ועיין שם שהאריך לפלפל בדברי הרב פתח הדביר [ח"ב סימן רט"ל] וסיים וכתב "והאמת עם הרב יעב"ץ ז"ל שמדמה ברכה זו לברכת הנהנין והויא ברכה לבטלה אם פסק אחר הברכה, וכן דעת הרב סדר היום, ועיין בית עובד [דקע"ה, א] שכתב "ויש אומרים הברכה בלשון יחיד ובלי הזכרת השם, וכפי זה מי שחושש שמא יפסיק ואינו מברך טוב עושה, ובפרט אם רגיל לדבר אחר קריאת שמע".

והגאון רבנו יוסף חיים זיע"א בשו"ת רב פעלים [חלק א סוד ישרים סימן י"ד] לאחר שהביא דברי שער הכוונות כתב "ועוד מה דמות תערוך לברכת המפיל עם ברכת המעביר, והלא ברכת המעביר מלבד שיש בה כוונות שצריך לכוין בהם היפך ברכת המפיל, עוד יש בה תוספת כוונות להועיל בד"א ג"כ, ולכן היא מכלל י"ח ברכות שאין לה ביטול בשום זמן, שאפילו לא ישן כל הלילה מברך המעביר אך ברכת המפיל אין בה חיוב כ"כ דכוותא, דהא אם לא ישן כל הלילה אינו מברך המפיל, וכן אפילו אם ישן אחר חצות אינו מברך המפיל, וכ"כ הרב דב"ש בהגהותיו על ספר הכונות, דמסיק שם שאם נזדמן שלא ישן אלא עד אחר חצות, אפילו שירצה לישן אחר חצות לא יברך ברכת המפיל יע"ש, וכן המנהג פשוט, שגם החסידים המנדדים שינה מעיניהם אין מברכים המפיל אם נעורים בלילה, ועכ"ז ברכת המעביר מברכין, ועוד נמי דאפילו בכל לילה יש הרבה חסידים שאין מברכין המפיל בשם ומלכות קודם השינה, דחוששין שמא יפסיקו בדיבור בין הברכה לבין השינה".
ועיין פני יצחק [ברכות ע"ו] ובשו"ת ישכיל עבדי [ח"ז סימן א]

אמנם כתב המקובל רבנו יעקב שאלתיאל ניניו זיע"א בספרו אמת ליעקב [שפת אמת דק"ד ע"ב], "ואין כן האמת וצריך לברכה, בכל זמן שהולך לישן בלילה, ועיין לחמי תודה למהר"י בסאן ז"ל.
וכתב גאון עוזנו החיד"א זיע"א בברכי יוסף [או"ח רל"ט] "ומברך המפיל וכו'. יש מי שרצה לומר דעל פי הסוד אין לברך המפיל, אם היה ער עד אחר חצות ואז הולך לשכב, ואין כן האמת אלא צריך לברכה בכל זמן שהולך בלילה לישן. מהר"ר ישעיה באסן בתשובותיו הנקראים לחמי תודה [סימן כ"א].

נושאי השאלה

חיי היום-יום - קריאת שמע שעל המיטה

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א