שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 285799

שלום וברכה
הרב , קראתי בשם הרב שהנותן צדקה ומתפאר בה, נענש, והרי הוא גורם שגם אחרים יתנו?

תשובה

אעתיק לך תשובת הגאון מגרמניה, שנכתבה קודם 150 שנה, בשו"ת רבי עזריאל הילדסהיימר חלק א יורה דעה סימן ריט
"ראיתי באיזראעליט שמות המתנדבים ומתנותיהם הכל מפורש ומפורסם באר היטב, והייתי מצטער על זה מאד, ואמרתי בלבי מאז היה ישראל לגוי קדוש, חקרו ודרשו איך להסתיר מתנותיהם מבלי שידע המקבל ממי קיבל. ועכשיו בעוונותינו הרבים כל אחד מתפאר ומתייהר בשלו אם יראה את שמו ומתנתו מפורסמת לכל באי עולם. וכתיב בסמ"ג הביאו הב"י ביורה דעה סימן רמ"ז צריך הנותן שלא יתפאר בצדקה שנותן, ואם מתפאר לא דיו שאינו מקבל שכר על מה שנותן אלא שמענישין אותו, דתניא בפ"ק דבבא בתרא [י, ב]: נענה רבן גמליאל ואמר צדקה תרומם גוי וחסד לאומים חטאת. צדקה וחסד שאומות העולם עושין, חטא הוא להם שאין עושין אלא להתייהר וכל המתיהר נופל בגיהנם עכ"ל. ואם כן לב מי לא ידוה בראות קלקול רבים כזה שישראל הולכים בדרך האומות רחמנא ליצלן ומפרסמין את מתנותיהם, ותחת שנקוה להיגאל בקרב ימים בזכות הצדקה, אנו נותנין מקום לסטר"א לקטרג עלינו רחמנא ליצלן, וכן נראה ממה שכתוב מתן בסתר יכפה אף, מכלל שאם הוא בגלוי שיתעורר האף רחמנא ליצלן, וכן נראה ממה שכתוב הגיד לך אדם מה טוב וגו' והצנע לכת עם אלהיך".
תשובה
(א) מדברי הסמ"ג הובא בב"י יורה דעה ריש הלכות צדקה [סי' רמ"ז] כל המתפאר ומתיהר על צדקתו כמו אומות העולם נענש, אכן על ידי הפרסום אין מן הצורך כלל שמתפאר ומתיהר הנותן על זה, ואם רוצה איש להתפאר ולהתיהר הרבה צריכים לגיהנם חלילה, ויכול להראות למיודעיו הצדקה קודם שלחו להגבאי, ובאמת מי להשם להשם, ומי לעזאזל לעזאזל.
(ב) מלשון הקרא מתן בסתר יכפה אף נשמע רק דבלא מתן בסתר לא יכפה אף, אבל מנא לן שהוא נשמע ההיפוך חלילה. והנה לפי פשוטו של מקרא [עיין רלב"ג ואבן עזרא והמאירי] אין מן הצורך לפרשו על הקדוש ברוך הוא, וגם לדרשת חז"ל [סוטה ה, א. בבא בתרא ט ע"ב] עם כל זה לא נשמע ההיפך, ומי שרוצה לזכות בברכה המפורשת בקרא, יכול לצוות שלא לפרסם שמו. וגם יש להסתפק אם יכול הגבאי לקפח שכר הנודר שאין אומר לו לפרסם רק שנותן סתם מלב שלם דוגמת אין אדם אוסר דבר שאינו שלו ואולי חקירה זו הוא יותר חקירה הלציית.
(ג) כל הנ"ל יש להשיב גם כן על מה שהביא קרא דוהצנע לכת וכו', ובודאי טוב הוא מאוד אבל לא נשמע ההיפוך.
(ד) מה שכתבתם כי המליצה שאם לא בדרך זה אינם נותנים כלל, אינו מספיק. דאין אחריות זו עלינו, ואדרבה היא הנותנת, דאינו צדקה לשמה וגם שנותנים יד לפושעים לאמור, כמו שאנו משנים הדין משום ההכרח, גם הם מורשים לעשות כן עד כאן לשונו הטהור. לענ"ד על הכל יש להשיב, דזה לא נוכל להכחיש כי על ידי הפרסום נתרבה מאוד הנדבות בעזרת השם יתברך, ואם יהיה בזה איסור איך הנהיגו קדמונינו לנדור בקריאת התורה סך קצוב ומפורש, ומה לי פרסום בקהלה או פרסום בעולם, אלא על כרחך משום דלא נעשה להתפאר ולהתייהר, ומה לנו אם יעלילו עלינו, בלא זה היום אומרים כך ומחר כך"..

נושאי השאלה

דיני ממונות - צדקה ומעשר כספים - צדקה

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א