שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 289267

לכבוד הרב שלום רב. בשלחן ערוך למדנו שהרואה מלך מברך עליו, והמגיד שיעור אמר כי יש בו משהו מקדושת מלך מלכי המלכים, זה יכול להיות?

תשובה

כן כתב רבנו יצחק אברבנאל ז"ל [דברים י"ז, ט"ו] "כי המלך בארץ הוא במקום הקדוש ברוך הוא בעולם. ולכן היה מסור אליו היכולת המוחלט להעניש גם שלא כדין כפי צורך השעה ולבטל הנימוס הכללי כמו שהש"י לצורך השעה מבטל הטבע. ועושה נפלאות גדולות לבדו ולכן היה יחיד במלכות כיחוד הקדוש ברוך הוא בעולמו. ומפני זה ארז"ל במסכת ברכות הרואה מלכי אומות העולם אומר ברוך שחלק מכבודו וכו'. והרואה מלכי ישראל אומר ברוך שחלק מכבודו ליריאיו. והנה במה שאמרו מכבודו הודו שמלכי האדמה יש אתם מכבוד הש"י ומעלתו על דרך הדמוי וההעברה. ולכן אין ראוי להמון העם שישלחו יד במלכם להסירו ממלוכה כי היה זה רב ידו לו כשולח ידו בכבוד אלהים, וכבר העיד על זה דוד המלך עליו השלום שעם שהיה משוח מלחמה לא רצה לשלוח ידו בשאול להיותו מלך ישראל ואמר (שמואל א' כ"ז) כי מי שלח ידו במשיח ה' וניקה". עד כאן דבריו.

ולפי זה השבתי לאחד מהחברים ששאל על מנהגו של מור אבי זלה"ה מדי שנה בשנה ביום הפורים בתוך הסעודה, לקחת עפרון ונייר ולרשום את שמות מנהיגי האומות השונאים ונלחמים בנו, ולמחקם ביין או שיכר, והיה שולח לזורקם בבית הכבוד. והיה נזהר ביותר לא לכתוב בכתב יהודי אלא בכתב לעז, ומאוד נזהר שלא לרשום שום מלך ממלכי אומות העולם, הגם שהיה מנהיג אומה הנלחמת בנו, ואמר לנו משום הפסוק [קהלת י, כ] גם במדעך מלך אל תקלל. ולאנשי הסוד אמר כי יש במלכותו ניצוץ של מלכות שמים מלובשת בכמה מלבושים, ושבויה בו.
וכתב בספר המקנה [קידושין ל"ב, ב] "מלך שמחל על כבודו אין כבודו מחול וכו'. כבר כתבנו לעיל הטעם משום דאין המלכות שלו ואינו יכול למחול כבוד מלכות שמים אשר בקרבו וכן כתב המהרש"א ז"ל. ובזה נראה דיש ליתן טעם מה שתיקנו חז"ל ברואה מלך ישראל לברך שחלק מכבודו ובמלך גוי שנתן מכבודו, משום דמלך ישראל אין המלכות שלו אלא של הקדוש ברוך הוא, והוא יש לו חלק בו. מה שאין כן במלך גוי שאין בזה כבוד להקדוש ברוך הוא, אלא לו בלבד לכך מברך שנתן. ובזה נראה דנכון הא דאמר בזבחים דף ק"ב לעולם יהא אימת מלכות עליך, דכתיב וירדו כל עבדיך אלה אלי. משמע דאפילו במלכות גויים צריך שתהא אימתו עליו, ואפילו הכי איתא [עבודה זרה י, ב] גבי אנטונינוס שמחל על כבודו וגחין קמיה דרבי, היינו משום דמלך גוי, ודאי דיכול למחול על כבודו שהכבוד שלו".

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א