שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 290539

לכבוד הרב
אדם שאכל ושבע ומסופק אם בירך ברהמ"ז, האם יכול לצאת י"ח ע"י אשתו שאכלה ושבעה ועדין לא בירכה? [אפי' שמעיקר הדין הוא צריך לחזור ולברך, אבל הוא רוצה שאשתו תוציא אותו]

תשובה

אשה שאכלה פת כשיעור ושבעה, והסתפקה אם בירכה ברכת המזון אם לא, תהרהר ברכת המזון בלבה רק.
הנה בתלמוד [ברכות כ, ב] אמרו "אמר ליה רבינא לרבא, נשים בברכת המזון, דאורייתא או דרבנן? למאי נפקא מינה לאפוקי רבים ידי חובתן. אי אמרת דאורייתא, אתי דאורייתא ומפיק דאורייתא, ואי אמרת דרבנן, הוי שאינו מחוייב בדבר, וכל שאינו מחוייב בדבר, אינו מוציא את הרבים ידי חובתן". ופירש רש"י ז"ל "והארץ לא נתנה לנקבות להתחלק, ואי משום בנות צלפחד, חלק אביהם הם דנטלו, שהיה מיוצאי מצרים". והתוספות כתבו כיוון שאינן בברית ותורה המוזכרות בברכת המזון. ונשארה הסוגיא בספק.
וכתב הרא"ש ז"ל [ברכות פרק ג סימן יג] "ולא אפשיטא הבעיא הלכך נשים אינן מוציאין את אחרים ידי חובתן". וכן כתבו הרז"ה בעל המאור, הראב"ן, הראבי"ה, ההשלמה, המכתם, הרא"א בחידושיו לברכות שם, רבנו ישעיה הראשון ועוד, וכמבואר כל זה בשו"ת יחוה דעת [ח"ו סימן י].
אמנם הרמב"ן במלחמות [על הרי"ף], הראב"ד, הרשב"א, והריטב"א ועוד כתבו דאיפשיטא והויא מן התורה. מכל מקום כיוון שמצינו מחלוקת הפוסקים בזה, במקום ספק אמרינן ספק ברכות להקל, ולא תברך שוב. וטוב תעשה אם תעיין בסידור ותהרהר בכל ברכה שם ומלכות בליבה.

נמצא כי האשה אינה בוודאי חייבת בברכת המזון מהתורה, ולכן כשהאיש אכל ושבע והתחייב מהתורה בברכת המזון, אינו יכול לצאת ידי חובתו ממנה.

נושאי השאלה

תפילה וברכות - ברכות - ברכת המזון

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א