שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה - 292041
ראינו שהגאון הבן איש חי זיע"א, מביא עובדות מספר עמק המלך, אימתי היה הספר הקדוש הזה?
תשובה
בספר עמק המלך [הקדמה השלישית, פרק א] כתב "להיות שיש באנשי דורינו זה חכמים בעיניהם, ויתגאו בעצמם, שיש להם יד ושם, בפשוטו של תורה, ואומרים אני ואפסי עוד, ולא יאמינו במעשי י"י כי רבים וגדולים המה, ונפלאים מאוד. בודאי יהיה לו [למתעלם מחכמת הקבלה] עונש גדול, כמו ששמעתי מפי מגידי אמת, שבא רוח רעה אחד באשה אחת בק"ק ויניציאה, והגיד עונו שהיה מלעיג על דברי הזוהר, ואמר שאינם דברי הרשב"י ע"ה. וכל זה הוא מפני שהרגילו עצמם, לכזב בדברי הפילוסופיא, 'ובילדי נכרים ישפיקו' [ישעיהו ב' ו' עיין אבן עזרא ורד"ק על אתר], ובודאי הרשב"י והאר"י זלה"ה יהיה להם דין עמהם, בעולם הבא".
ולכן קנאתי קנאת חמת גבר, כפנחס שקנא 'קנאת י"י צבאות' [מלכים ב' י"ט ל"א], על אנשי דורינו זה, אשר הם חכמים בדעתם, ויקשו את ערפם, לבלתי האמין כי יש אלהים שופט בארץ, ויראתי פן מקנאתם כשמעם את שמע גדולתו ונפלאותיו העצומים של האר"י, פן חס ושלום יטילו מום ופגם בקודש הקדשים, ויאמרו מאי גבר בגוברין 'הלוא גם בנו דבר... י"י' [במדבר י"ב ב]:
עד שמפני זה אני מספר קצת דרכיו ונפלאותיו, אשר כתב מורנו הרב רבי חיים ויטל זלה"ה תלמידו החשוב, אשר עיני מורנו הרב רבי חיים 'ראו ולא זר' [איוב י"ט כ"ז], דברים מבהילים לא נראו בארץ מימי התנאים כרשב"י ע"ה, ומימי הנביאים אחר משה רבינו ע"ה. לא היה איש כמוהו שהיה מכיר בכל מעשה בני אדם, וגם אפילו במחשבותיהם, והיה מכיר בחכמת הפרצוף ובנשמת בני אדם, דברים מבהילים [כדברי רבי חיים ויטאל בתחילת שער רוח הקודש דף י"ט]. ואומר הזוהר בפרשת יתרו על פסוק, 'ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלהים' [שמות י"ח כ"א], אתה תראה בחכמת הפרצוף ולא אחר, [זוהר שמות ע"ח א'], וגם משה לא הבין עד שנתלבשה בו השכינה:
וכל זה השיג האר"י על ידי חסידותו ופרישתו, אחרי התעסקו ימים רבים בספרים חדשים גם ישנים בחכמה זו, ועליהם הוסיף חסידות זריזות ופרישות וטהרה וקדושה, עד שבא אליהו ז"ל [שם] ונתגלה אליו תמיד, ולמד עמו, והוא הביאו לידי רוח הקודש. והנה הדברים בעצמם יעידון ויגידון ברזין דיליה, וכל רואיהם יכירום, כי דברים כאלה אי אפשר לשום נברא להשיגם, בשום שכל ומדע, לולי על ידי הופעת רוח הקודש ממרום, ועל פי אליהו הנביא ז"ל. ואין מדריגת המגיד כמדריגת אליהו ז"ל, אפילו כשיעור חלק אחד, מן אלף חלקים, כולי האי, ואולי ישיג דבר מה, כי מדריגת המגיד הוא ניצוץ אחד מנשמתו שהיה כבר בעולם, ויכול הוא להשביע אותו ויבוא אליו בדמותו ובצלמו עצמו, עד שישתומם על המראה. אבל אין בו יכולת לגלות יותר אלא מה שבכח ניצוץ נשמתו ולא יותר. אבל מדריגת אליהו ז"ל הוא מתגלה עם השכינה, ואינו נפרד זה מזה, והחכם יבין מעצמו שאין למעלה מזאת המדריגה שום דבר. ואתה המעיין תראה ספר מגיד מישרים של הרב רבי יוסף קאר"ו ע"ה, שנתגלה אליו המגיד לעתים ידועים, וגילה לו איזה טעמי תורה, ואף על פי כן 'כלא נחשבו' דמי, לפני רזי האר"י זלה"ה, כי עדיין לא נשלמו ניצוצי עולם התוהו, ולא יכלו להתגלות ניצוצי עולם התיקון:
וכתב מורנו ורבנו הרב חיים זלה"ה, 'אלמלא באתי לכתוב כל אשר קבלתי ממורי זלה"ה לא יספיקו כל 'עורות אילי נביות', ולא שלחו הקב"ה בעולם הזה אלא לזכות הדור בהחכמה הזאת. שיגלה לנו דברי הזוהר החתומים באלף עזקאן, כמו שאמרו התיקונים, מהאי חיבורא דילך יתפרנסון, ובגיניה ושבתם איש אל אחוזתו [תיקוני זוהר כ"ד א'] [עץ חיים הקדמת מהרח"ו לשער ההקדמות]. הרי כי כבר אמר הרשב"י ע"ה שספרו יהיה גנוז וחתום עד סוף יומייא בדרא בתראה, כדי שבזכותיה יגאלו ישראל, לכן צוה לר' אבא לכתבו, והניחו למשמרת לדור האחרון. יתברך י"י לעולם אמן ואמן:
נושאי השאלה
ספרים וסופרים - שונות
שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה
לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
שלוש מאות תשובות אחרונות
תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט
חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א