שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 294806

לכבוד הרב.אדם שהולך ל"ע להלויה לכבד את הנפטר,מה הוא מועיל לנפטר כשהוא בא לשם לכבדו,האם גם נפטר מחפש כבוד שיבואו הרבה אנשים "לכבדו"?

תשובה

כתב הרב המקובל בספרו מעבר יבק [שפתי רננות פט"ו] "המלווים המת נעשים מרכבה למלוים העליונים, וכמו שהם מלווים גופו למטה בגופם, כן יכוונו ללוות נפשו בסוד נפשם, ורוחו ברוחם, ונשמתו בנשמתם, כי נשמת המת ורוחו ונפשו, מלווים הגוף לקבר, כדאמרינן [שבת קנ"ג, א] דהתם קאימנא. ולא לחינם הזהירו חכמים כל כך בכבוד המת ובהלוייתו וכו', כי ודאי לא כיוונו אל הכבוד המדומה לגוף בלבד, ובפרט כי מהנראה לעין הוא אבן מעמסה, וכתוב בארחות חיים של רבי אליעזר הגדול, "בני, הוה זהיר להוצאת הקבר להכניסו ביד קונך, כי מצווה גדולה היא עליך, וכל העושה חסד חינם הקדוש ברוך הוא עושה לו חסד חינם". ובכל זמן שעומדים עם הארגז [הארון] להחליף, יכוונו להבריח מעליו ומסביביו הרוחות, כי בכל עמידה הרוחות פורחות, ואולי שאין להם רשות רק להלך ולא לעמוד. כמו שהמזיק אין לו רשות לזוז ממקומו, ואולי הרוחות נקראות פורחות על זה כדכתיב [יחזקאל י"ג, כ] את הנפשות לפורחות, וזה כלל גדול בכל צרכי גופו יכוונו בעצם ובראשונה לתקן נשמתו בסוד כוונתם העולה עם סוד נשמתם למעלה, וזהו חסד של אמת ודאי, ויכוונו להשפיע כח האל"ף על מת וזהו "אמת", כנדרש למעלה".
עוד כתב הרב [שפת אמת פכ"ז] "ובהלוייתו למת שהוא ודאי אורח נטה ללון במקום מנוחתו, גורם לשכינה שהיא צדק שתלך לפניו, כדכתיב [תהלים פ"ה, י"ז] צדק לפניו יהלך, בעת שמשים לדרך פעמיו לעלות למקום מנוחתו, וכן כתיב [ישעיה נ"ח, ח] והלך לפניך צדקך, כי השכינה שנזדווגה עמו על ידי מעשיו כדי להתיחד עם דודה כנזכר, עתה היא מקדמתו והולכת לפניו, ואומרת לחיצונים סולו סולו פנו דרך הרימו מכשול ופנו מקום לדיוקן העליון, ועוד כי עתה מתעצם כח עושי דברו של מקום בעולם הזה, להאיר לארץ ולדרים עליה מעין מה שפעל ועשה בעולם הזה, בהיותו משתעשע עם קודשא בריך הוא ושכינתיה בתוך חדרי גן עדן".
וכתב עוד [שפתי רננות פט"ו] "כשבאים הכתפים לשאת אותו ובפרט אם הוא תלמיד חכם, יאמרו [במדבר א, נ"א] ובנסע המשכן יורידו אותו הלויים ובחנות המשכן יקימו אותו הלויים והזר הקרב יומת. [במדבר י, לה וַיְהִ֛י בִּנְסֹ֥עַ הָאָרֹ֖ן וַיֹּ֣אמֶר מֹשֶׁ֑ה קוּמָ֣ה׀ יְקֹוָ֗ק וְיָפֻ֙צוּ֙ אֹֽיְבֶ֔יךָ וְיָנֻ֥סוּ מְשַׂנְאֶ֖יךָ מִפָּנֶֽיךָ: כי מלאכיו יצה לך לשמרך וגו', עד סוף המזמור. ומה טוב שכל המתחלפים תחת הארגז יאמרו כל אחד מהם פסוקים אלו. ופסוק שרפים עומדים ממעל לו וגו', מסוגל לאדם גדול, יכוונו להעלותו בסתר עליון להתייחד במדריגות אשר מעל ראשי כתפין".
"ואמרו בתקונים [דרל"ח] כי נשיאת המת הצדיק על הכתף, הוא בסוד ויביאו את המשכן אל משה, ובנסוע המשכן שהיא הנשמה הזאת הממושכנת בעולם הזה בעל כרחה בירידתה בעולם הזה, יורידו אותו הלויים, כדכתיב כי מלאכיו יצוה לך כדפירשתי למעלה, וגם בחנות המשכן כשהולכת למקום מנוחתה, יש ללוותה שרפי קודש אשר פעל, ומלאכים אין מספר מול צדקותיו אשר עשה, כדכתיב [ישעיה מ, י] הנה שכרו אתו ופעולתו לפניו. ושכר מעשיו גורם הידבקות עם השכינה בעצם. באפו כי הזר הקרב יומת, פירוש כי הזר הקרב לנגד נשמה זו יומת ויבולע. כי סיקל המסילה ופינה לו דרך לעלות להשם בלי עיכוב. וקול קורא במדבר, שהם כוחות החיצונים השוכנים במקום חורב, פנו דרך השם ]ישעיה מ, ג] ואם כן המלווים נעשים מרכבה למלוים העליונים".
וכתב עוד [מנחת אהרן פ"ה] "וברכות המלווים אותו נשארים לו שמירה מעולה גם אחר שנקבר, שהמצווה היא להנאתו ולהגן עליו. והלויית המת וכל צרכיו הוא חסד ואמת, כי בהם תתחזק נפשו בצרור החיים, ואפילו בהמלויים החיים אמרו בסוטה [מ"ו, ב] כל שאינו מלווה ומתלווה כאילו שופך דמים, וזהו דבר ששווה בחיים ובמתים, ועוד אמרו שם כופין לוויה ששכר לוויה אין לו שיעור, גם שיש שיעור ללוויה כמו שאמרו [סוטה מ"ו, ב] הרב לתלמיד עד עיבורה של עיר, חבר לחבר עד תחום שבת, תלמיד לרב שאינו מובהק עד פרסה, ברבו מובהק שלש פרסאות".

נושאי השאלה

קבורה ובית החיים

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א