שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 77777

לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מה המשמעות שאנחנו צריכים לראות את עצמינו כאילו אנחנו יצאנו ממצרים ? איך ולמה ?

תשובה

דע ידידי כי יציאת מצרים היתה אירוע רב משמעותי בתולדות עמנו , ואם חלילה לא היה מתרחש לא היה נולד ומתהווה עם ישראל , והשם יתברך ברחמיו המרובים חמל עלינו ועל נשמותינו ושלח את האיש משה רבנו שהוא נשמת אדם הראשון בעצמו, והוא נשמת משיח צדקינו שאנחנו מצפים להתגלותו , והוציאנו בדרכי נסים ונפלאות מידי אותו צורר ורשע פרעה מלך מצרים .

לא רק גאולה פיסית וגשמית היתה גאולת מצרים , לא רק הצלה משיעבוד קשה בחומר ובלבנים , אלא בעיקר שיעבוד רוחני של נשמותינו כולם שהיו נתונות במ״ט שערי טומאה , עד שאמרו חז״ל כי אם היינו שוהים דקה אחת נוספת בליל פסח במצרים לא היינו יוצאים משם לעולם.

וביאור הדבר הוא כי בחטאו של אדם הראשון כל אותם נשמות נפלו בעמקים נוראים ובמצולות טיט היון הכי למטה שיש במציאות , ולכן השתעבדו בנו המצרים , והשכינה הקדושה היתה עמנו בגלות מצרים וגם היא כמעט חלילה טבעה שם , ולכן גם ארונו של יוסף היה טמון בקרקעית הנילוס לרמוז על שבי כוחות הקדושה והמוביל המרכזי הוא היסוד יוסף הצדיק בעצמו בתוך המקום הכי טמא בעולם , היא ארץ מצרים ערות הארץ .

ובגמרא פסחים קטז , ב. אמר רבה שבליל פסח צריך האדם לומר "ואותנו הוציא משם", וכן מופיע בפסיקתא זוטרתי שמות יב, כז. שצריך לומר כן. וכתבו המפרשים אותנו פירושו נשמותינו היו שם. והאברבנאל דברים ה, פירש כי היציאה משם היתה לכל הדורות הבאים כולם.

וברשב"ם על פסחים שם פירש כי גם אותנו גאל הקדוש ברוך הוא, והכלבו בסימן נ כתב כי לכן אמרה תורה וזכרת כי עבד היית בארץ מצרים, היינו אתה אני והוא, כולנו היינו שם, נשמותינו טבועות שם עמוק מאוד, והגואל ריחם עלןינו והוציאנו מהמקום הנורא הזה,. וזה הטעם שציוונו רבותינו בגמרא ובשלחן ערוך להיות משיבים בליל פסח דרך חירות, לשתות ארבע כוסות בהיסיבה, לאכול המצה בהיסיבה, להרגיש בפועל מאת היציאה ממצרים אנחנו בעצמנו.

המשמעות העמוקה והמודגשת ביותר במהות גאולת מצרים מצאנו לאורך כל המדרשים, והדגיש אותה יותר רבנו המהר"ל מפראג ז"ל בספרו גור אריה על התורה בספר שמות יג, יא. שכתב כי עיקר יציאת מצרים היתה ענין פלאי נגד הטבע ונגד המזלות, כי אנחנו מעל המזל, אין קיומינו טבעי, כי מצרים היתה המעצמה העולמית הענקית ששלטה על 70 אומות, כי מבחינה כלכלית אדירה היתה, וכולם עבדו את הכוכבים והמזלות וייחסו להם השפעה משמעותית בלעדית על חיי האדם וגורלו, ולכן המצרים עבדו את הטלה ראש המזלות, והוא היה אלהיהם. ועד היציאה ממצרים היו ישראל תחת שלטון הכוכבים והמזלות, ותחת שלטון הטלה. ולכן ציווה הקדוש ברוך הוא לקחת את הטלה ולשחוט אותו ולאכלו צלוי בליל פסח, ואחרי כן לצאת ממצרים.

גדולה מזו כתב תלמיד הרשב"א ז"ל מברצלונה הוא רבנו יעקב סקלי ז"ל בספרו תורת החטאת דרשה סב, כי מה שאירע במצרים היה, בפעם הראשונה מופיע ומתגלה השם יתברך בעצמו מכה את הבכורות, משמיד את האלילים, וגואל את ישראל. ואז נגלה לעין כל כי ישראל הם עמו ונחלתו. ולכן כתב בספר חרדים רבנו אלעזר אזכרי ז"ל בפרק ט כי אנחנו צריכים כולנו להרגיש חובה ותודה כלפי בוראינו על מה שעשה בשבילנו.

חג כשר ושמח לנו ולכם ולכל עם ישראל, ונזכה בקרוב לראות עין בעין בשוב השם ציון, ותיגלה ותיראה מלכותו עלינו.

המברך אתכם בכל לב, בן ציון מוצפי יצ"ו.

נושאי השאלה

מועדים - פסח - ליל הסדר, ביאורי תורה - שונות

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א