שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שאלה - 83185

אם הרב יוכל לכתוב לנו הסבר מעט בחומרת העניין שנשים חרדיות הולכות לים /בריכה נפרדת , כאשר ישנו מציל הרואה אותם לא צנוע . תודה לכת״ר!

תשובה

לצערינו ולבשתינו לא רק ״ מציל ״ רואה אותם , אלא גם בעלי הקיוסק , עובדי עיריה , משכירי כסאות ושאר ירקות וסמרטוטים הולכים ושבים רואים אותן בבזיונן, ותמה אני על אותן נשים שבביתן ובשכונתן נזהרות פן רבע טפח מבשרן יצא לחוץ , אך כיון שהגיעו לחוף הים , ורואות את גלי הים והקצף שמעלה שם הים הגדול ורחב הידים , ואת סוכת ה״מציל״ , שוכחות את צניעותן וקדושתן ומגלות בשרן לעיני השמש בבזיון וקצף .

בוש אני ונכלם שהנני צריך לנמק לבאר ולהסביר דבר כל כך ברור ומובן לכל בר דעת המובדל מן הבהמות והחיות , והרי אפילו החתול כתבו רבותינו ז״ל שיש לו צניעות והיינו לומדים אותה ממנו אם לא היתה ניתנת לנו התורה , גם מהגמל היינו לומדים מוסר לדרך ארץ וצניעות .

בגמרא מסכת ברכות ס״א , א . איתא תניא לא ילך אדם אחר אשה בדרך , וכל העובר אחרי אשה בנהר אין לו חלק לעולם הבא , ופירש רש״י לא שהיא הולכת בלי בגדיה העליונים חלילה , אלא כיון שמגביהה בגדיה ורגליה נראות הרי זה איסור . והתוספות שם כתבו כי יפול בעבירה השם יצילנו , וסופו נופל בגהינם .

ובמסכת עבודה זרה כ , ב . איתא על הפסוק ונשמרת מכל דבר רע , שלא יהרהר אדם הרהורים ביום ויבא לידי טומאה בלילה . ובתלמוד ירושלמי ברכות א , ה . אמרו כי העיניים והלב הם שני סרסורי העבירה , ולכן אמר הכתוב ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם , ובמסכת בבא בתרא נ״ז , ב . דרשו על הפסוק ועוצם עיניו מראות ברע , אמר רבי חייא בר אבא זה שאין מסתכל בנשים בשעה שעומדות על הכביסה .

ובויקרא רבה כ״ג , י״ג . אמר רבי מנשיה בן בנו של רבי יהושע בן לוי כל הרואה דבר ערוה ואינו זן עיניו ממנה , זוכה להקביל פני שכינה , כי המשך הפסוק מלך ביופיו תחזינה עיניך . ועוד איתא שם כ״ג י״ב על פסוק ועין נואף שמרה נשף , אמר ריש לקיש לא רק בגופו נקרא נואף , אלא זה הפוגם בעיניו נקרא נואף , ועיין בספר חוקי הנשים למרנא רבנו יוסף חיים מה שכתב על עונשה של אשה הגורמת שיסתכלו גברים עליה , דברים נוראים ומבהילים .

ומרנא הרב עובדיה יוסף שליט״א כתב בספרו שו״ת יחוה דעת חלק ה , סימן ס״ג , כי העובר שם נקרא רשע עם כל ההשלכות של ענין זה . ובמדרש לעולם כתב שההולך ועובר במקומות אלה לא יינקה מדינה של גהינם . וכן כתב המהרש״א שהיודע באשתו שהולכת למקומות שיש שם גברים ואפילו גבר אחד ושם חסירת צניעות בעלה חייב לגרשה מיד .

וראה להרמב״ם ז״ל גדול הפוסקים והחכמים בישראל שכתב בהלכות תשובה ד , ד . כי ההסתכלות חמורה כגוף העבירה ועון גדול הוא וגורמת לעבירה עצמה . ורבנו יונה ז״ל כתב בספר היראה כי המסתכל באשה נשואה עובר מהתורה על הפסוק ולא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם . ובספר המורה חלק ג, פרק ח . כתב הרמב״ם כי החוטא בראיה או במחשבה גרוע הוא ממעשה העבירה , כי מעשה העבירה הוא בגוף הדומה לעבד בזוי ונקלה , אך החוטא במחשבה ובראיה שהם איברים נכבדים וחשובים הקבועים בראש האדם , הרי זה דומה לשר גדול ונכבד מרואי פני המלך החוטא בכבודו של מלך שבודאי שעונשו קשה ומר מאוד .

וראה מה שכתב בשו״ת האלף לך שלמה חלק יורה דעה סימן שכ״א . שכתב לכן החמירו בהולך אחר אשה בנהר , כי הוא מאבד עצמו לדעת , שעובר במקום סכנה ולא יעשו לו נס , וכשייפגע איבד את עולם הבא , כי הוא גרם לעצמו השם יצילנו .

ואתן נשים צדקניות בנות אברהם יצחק ויעקב , שרה רבקה רחל ולאה , תשמרו על צניעותכן , שמרו על קדושתכן , ואל תזלזלו בכבודכן , ובזה תשרה השכינה עמכן , זכרו , כי במדרש תנחומא פרשת וישלח סימן ו. אמר רבי פינחס הכהן בזמן שהאשה צנועה בתוך הבית , כשם שהמזבח מכפר כך היא מכפרת על ביתה , שנאמר תהלים קל״ח אשתך כגפן פוריה בירכתי ביתך , ואין ירכתי אלא מזבח , שנאמר ושחט אותו על ירך המזבח .הרי שהמשיל את האשה למזבח , וכשהיא צנועה מכפרת כמו המזבח .

תחזקנה ידיכן , ותשמרו על הגחלת של הקדושה והטהרה , ובזכות זאת ניגאל במהרה גאולת עולמים ונתבשר בשורות טובות אמן .
מתפלל תמיד לשלומכם , בן ציון מוצפי .

שאלה הבאה
שאלה קודמת
דלג לשאלה אחרונה

לחצו כאן לחיפוש במאגר השאלות והתשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א

שלוש מאות תשובות אחרונות

תוכנת דורש ציון - מאגר התשובות של הרה"ג בן ציון מוצפי למחשב האישי ללא צורך באינטרנט

חזרה לדף הבית באתר דורש ציון - הרב בן ציון מוצפי שליט"א