ליחצו לשליחת שאלה לרב




חפש בשו"ת
חפש שיעור
Doresh Tzion
     

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א 


כ"א/חשון תשפ"ה

              

נמצאו 66 שאלות / תשובות
שאלה - 289423
אל מעכ"ת רצינו לשאול האם נהגו באמירת תיקון רחל בחצות היום לשים אפר מקלה
יישר כח ושכמ"ה

תשובה
יש נוהגים כן, ויזהרו לנקות היטב את המצח והראש, בסיום, שלא יהא חוצץ בתפילין של ראש.
שאלה - 289115
לכבוד הרב מוצפי שליט"א, אם אי אפשר לשבת על הקרקע, האם מותר לומר תיקון חצות בישיבה על כיסא?
תשובה
כסא נמוך.
שאלה - 253135
שלום כבוד הרב, תיקון רחל בחצות היום של בין המיצרים, מתפלל מנחה גדולה בכולל , האם לומר את התיקון לפני או אחרי?׳
תשובה
לא משנה.
שאלה - 230863
לכבוד מו"ר בנש"ק
האם ביום ט' באב אומרים תיקון חצות ביום?
תודה למו"ר עט"ר

תשובה
עיין נחמת ציון עמוד ש"ס שאין לומר.
שאלה - 230538
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בנחמת ציון עמוד ל כתוב שנהוג לומר בבין המצרים תיקון חצות בחצות היום.האם ניתן לאומרו גם כמה דקות לפני השקיעה?

תשובה
למה ומדוע לחכות לרגע האחרון, הרי זריזים מקדימים למצוות. ויפה שעה אחת קודם. ולעולם הוי מן הזריזים, ואל תהיה מהעצלנים.
שאלה - 230467
הרב האם זה בסדר להגיד תיקון רחל לפני מנחה בחצות היום עם התחנון ואז לאחר כחצי שעה בערך להגיד שוב תחנון כרגיל של המנחה מחילה מהרב ששכחה נפלה עלי ולכן שואל
תשובה
נהגו תיקון חצות ביום בלי וידוי.
שאלה - 230451
לכבוד הרב,האם בתיקון חצות ישיבה על רצפה שהיא שטיח מקיר לקיר,צריך להוסיף עוד משהו שמפריד או שזה רק ברצפה מרוצפת?. תודה רבה
תשובה
שטיח בהחלט מפסיק ומספיק.
שאלה - 230398
לכבוד הרב שלום רב
האם אפשר לומר תיקון רחל בחצות היום לפני מנחה גדולה..או אחרי מה עדיף? תודה ובריאות איתנה

תשובה
זמן אמירת תיקון חצות הוא בחצות היום בשעה 12.45. ואילו זמן מנחה הוא חצי שעה אחר כך בשעה 13.15. ממילא תיקון חצות קודם לתפילת מנחה וכן נהגו בישיבות הקדושות.
שאלה - 230391
כבוד הרב
האם למרוח הדמעות כמו שכותב הראשית חכמה
אם יורדות דמעות של התעוררות לתשובה או צער או קרבה להשם,ירושלים ,צרות על ישראל וכו',גם אפשר למרוח על המצח?
תודה רבה כבוד הרב

תשובה
בהחלט כן מועיל.
שאלה - 230185
לכבוד הרה"ג שליט"א בחור מתחזק מתחתן בליל שישי הזה שהוא ליל ער"ח אב האם יכול לומר תיקון רחל עכשיו ,
תשובה
אומר בהחלט.
שאלה - 230166
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
היום אומרים תיקון חצות יום?

תשובה
אומרים בוודאי.
שאלה - 230156
לכבוד הרב שליטא
האם יש מעלה או שאפשר או להמנע מלומר תיקון חצות ביום בימי בין המצרים עם תפילין או שצריך להוריד אותם לפני
תודה רבה ושנזכה לראות את משיח צדקנו בקרוב והרב בראשנו

תשובה
שאלה חשובה ביותר, וצריך אנוכי לעיין בה ולחפש בספרים, כי צדדי הספק הם משום שאין לומר קינות והתפילין עליו, וכך נזכר בפוסקים בענין תשעה באב, וזכורני עוד מילדותי כי ביום תשעה באב ידוע מנהג ירושלים תובב"א, להתפלל תפילת שחרית כנהוג עם טלית ותפילין כסדר כל יום, וקוראים בתורה ומסיימים התפילה, ואזהרה שמענו מפי חכמים גדולים לחלוץ התפילין ואחר כך לשבת לארץ ולומר סדר הקינות, ושנים רבות הסתפקתי לגבי הקינות שבהולכת ספר התורה והתפילין בראש, והייתי מושך הבגד מתחתיהם.
אך מאידך גיסא מצינו שהיו אומרים בתוך סדר התפילה את מזמור על נהרות בבל עם התפילין, ואולי מזמור זה שאני ואינו בגדר קינות. אך מה נענה כאשר אומרים בצהריים שתי קינות והם קול ברמה נשמע ביללה, ועל היכלי אבכה יומם ולילה. ולכן לענ"ד יש לחלוץ אותם קודם אמירת תיקון חצות.
והשם יתברך יאיר עיננו באור תורתו וצי"מ וי"ן. וצריך להתיישב בדבר עדיין.
שאלה - 230154
לכבוד הרב המתוק
עד שאומר תיקון חצות אז נרדם או באים כל מיני מחשבות ויוצה מריכוז פי ליבי לא ביחד כל זאת להגיד?אין לי כ"כ חישק גם אח"כ קשה לקום בבוקר וקם מאוחר וא שלם עים עצמי

תשובה
אתה פטור, תאמר רק פרק על נהרות בבל.
שאלה - 229960
לכבוד הרב עד מתי אפשר לומר תיקון רחל בחצות היום?
תשובה
עד השקיעה.
שאלה - 229836
לכבוד מו"ר ועט"ר שליט"א כבר אמרתי תיקון רחל היום ובעוד כמה זמן בעזרת השם מגיע לכותל האם אני יוכל לומר שמה שוב תיקון רחל ? תודה למו"ר שנזכה לביאת משיח צדקנו במהרה בימינו אמן
תשובה
כן בהחלט.
שאלה - 229801
לכבוד הרב שלום רב
האם חייב לומר תיקון חצות בפתח של הבית או שאפשר גם בפתח של החדר?

תשובה
אפשר בפתח החדר.
שאלה - 229798
שלום לכבוד הרב
לאחר תיקון חצות מה חשוב לומר בקול ציון יש את פתיחת אליהו הבקשה של הרשש ואמר רבי שמעון יש סידורים שיש את המשנה פרק א ממסכת תמיד
שבוע טוב ומבורך

תשובה
תאמר פתח אליהו ותפילת הרש״ש זיע״א.
שאלה - 229605
לכבוד הרב שלום רב שומע ומבצע את דברי הרב על אמירת תיקון רחל מחצות היום,ביום שאני בעבודה,האם אוכל לומר עד השקיעה
תודה הרב ושנזכה לראות פני משיח ברחמים

תשובה
כן, אבל זריזים מקדימין.
שאלה - 229594
שלום לכבוד הרב
האם גם נשים טוב שיאמרו תיקון חצות בימים אלו של בין המצרים לאחר חצות היום?
תודה לכבוד הרב.

תשובה
לא נהגו לומר, ואין איסור אם יאמרו.
שאלה - 229582
לכבוד הרב שלום
שמעתי מת"ח מסוים בשם רבינו האר"י שכ"א יום של בין המצרים כנגדם יש כ"א יום מר"ה ועד הו"ר ומי שמצטער בימים אלו בתיקון חצות זוכה שה' שומע תפילתו בימי הרחמים. אמת?

תשובה
רבנו האר"י זיע"א לא דיבר בזה מאומה, זה יצא מהשרוול של האומר.
שאלה - 229572
לכבוד הרב היקר שלום רב האם רבנו האר"י ז"ל אמר שיש הצלחה לאדם בתורה וביראה אם בוכה ממש בתיקון חצות בימים האלה? והאם ביום או בלילה או בשניהם?
תשובה
מכיוון ששאלה זו חוזרת, הנני מעתיק לך לשונו ממש מספר שער הכוונות אחרי דרושי חג השבועות דרוש א
"ענין בין המצרים והם כ"א ימים שבין י"ז לתמוז עד תשעה באב מנהג טוב וכשר הוא מאד לכל בעל נפש לשבת באבלות אחר חצי היום בכל אלו הימים ולבכות בכיה ממש על חורבן הבית וטעם היות זה אחר חצות היום הוא כי אז הוא התעוררות הדינין בסוד כי ינטו צללי ערב אשר לסבה זו נשרף ההיכל אחר חצי היום ודבר זה עושה תועלת גדול' בנפש האדם וענין חצות הלילה אין צורך להזכירו כי אפי' בכל שאר הלילות צריך להתאבל על החורבן ומכל שכן בלילות בין המצרים שצריך להוסיף בבכיה ועליו נאמר שמחו את ירושלם כו' כל המתאבלים עליה".
ואתה וכולנו נבכה על עצם החורבן הנורא וממילא נזכה לכל המעלות.
שאלה - 229531
לכבוד הרב בן ציון מוצפי
את תיקון חצות היום הנאמר בימי בין המיצרים לאחר חצות יש לומר עד השקיעה!
השאלה אם מישהו מאיזה סיבה לא הספיק לומר האם הוא יכול עדיין לומר גם בבין השמשות?

תשובה
מי שרגש יהודי בקרבו קורא בצהריים.
שאלה - 229420
לכבוד הרב
תיקון רחל שקוראים בימי בין המיצרים. האם מותר לקרוא גם את אלהינו ואלוהי..יהי רצון ו שיר המעלות שבבוף תיקון לאה?

תשובה
נהגו לאומרו.
שאלה - 229413
לכבוד הרב
לגבי תיקון רחל אם אומר בסביבות 12:42 בצהריים ומתפלל אחר כך ב 13:20 מנחה מה עושים עם הוידוי?

תשובה
וידוי רק במנחה.
שאלה - 229387
לכבוד הרב שלום רב,
האם בתיקו"ח בצהריים יש לומר גם תיקון לאה? עד איזו שעה ניתן לומר את התיקון בצהריים?
תודה לכבוד הרב.

תשובה
אל תוסיף על מה שאמרו לך.
שאלה - 229365
לכבוד הרב
האם אפשר לומר תיקון חצות בצהרים בשעה 18.30 בימי בין המיצרים

תשובה
מותר.
שאלה - 229348
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם גם בתיקון חצות שאומרים במהלך היום (בבין המצרים) אומרים וידוי קודם לכן?
תודה רבה

תשובה
אם הוא סמוך למנחה אין אומרים.
שאלה - 229307
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם אומרים וידוי לפני תיקון חצות של יום כמו בלילה? במידה וכן כמה צריך זמן הפרש בינו לבין הוידוי של תפילת מנחה?

תשובה
כשמתפלל מנחה בסמוך לא יאמר קודם התיקון.
שאלה - 229297
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
2 הקינות שבראש הגיליון לאומרם בתיקון חצות שאומרים בשעות היום (קול ברמה נשמע ביללה, על היכלי) מתי אומרים אותם בתיקון חצות? (לאחר איזה מזמור?)
תודה

תשובה
לאחר סיום תיקון רחל.
שאלה - 229234
לכבוד הרב מוצפי
ממחר ועד ט' באב אומרים כל יום מלבד שישי שבת ראש חודש וט' באב עצמו את תיקון חצות היוםהאם צריך גם בלילה וגם ביום?ומה יותר חשוב לילה או יומי שיכול רק 1 מה עדיף?

תשובה
אין קשר בין הדברים צריך את שניהם, ומי שנזהר בהם אין גבול למעלות להם זוכה.
שאלה - 229210
שבוע טוב ומבורך, לפי בקשת הציבור הקדוש אנחנו מביאים להלן את הקינות שנהגו בירושלים ובצפת לאומרם בימי בין המצרים בחצות היום מהשעה 12.45 והלאה.
תשובה
לידיעת הציבור, אין לומר תיקון חצות ולא קינות, ביום השישי, בכ"ט בתמוז, וא' באב.


תודה על העזרה והאיכפתיות של כבודו.

הגאון המקובל רבנו חיים הכהן מארם צובה ז״ל כתב אותה. ונהגו לאמרה בחצות היום בימים אלה.

קוֹל בְּרָמָה נִשְׁמָע בִּילָלָה. קוֹל נְהִי מִצִּיּוֹן הַמְהֻלָּלָה:
קול ברמה:
חִשַּׁבְתִּי יָמִים הָיִיתִי גְבֶרֶת. בְּיַד יְהוָה עֲטֶרֶת תִּפְאֶרֶת. וְעַתָּה אֲנִי שְׁחַרְחרֶת. טָבַעְתִּי בַבּוֹר בִּיוֵן מְצוּלָה:
קול:
יְחִידָה רַעְיָה אֲזַי הָיִיתִי. וּכְבוֹד עֶלְיוֹן אֲנִי נִקְרֵאתִי. וְעַתָּה לְתַחְתִּיּוֹת יָרַדְתִּי. וְדוֹדִי וְרֵעִי לָרוּם עָלָה:
קול:
יַחַד יוֹדְעַי בְּתוּלוֹתַי וְרַעְיוֹתַי. בְּכוּ עִמִּי כִּי רַבּוֹת אַנְחוֹתַי. אֵין נוֹטֶה עוֹד אָהֳלִי וּמֵקִים יְרִיעוֹתַי. כִּי דוֹדִי מֶנִּי נָסַע וְנִגְלָה:
קול:
מִמָּרוֹם הֻשְׁלַכְתִּי בְּרב מְגִנָּה. שָׁלַח אֵשׁ בְּעַצְמוֹתַי וַיִּרְדֶּנָּה. וְיָצָאתִי בַגּוֹלָה בָּדָד כְּאַלְמָנָה. הָגְלָה יְהוּדָה הָגְלַת שְׁלוֹמִים כֻּלָּהּ:
קול:
הָיִיתִי כְכַלָּה בְּתוֹךְ אַפִּרְיוֹן. וַעֲנַן יוֹמָם עַל מְכוֹן הַר צִיּוֹן. הֻשְׁלַכְתִּי לַחוּץ כְּעָנִי וְאֶבְיוֹן. בְּגָדַי לָקַח צָר וַאֲנִי אֻמְלָלָה:
קול:
כּהֲנַי וּזְקֵנַי טָבְחוּ אוֹיְבַי. מַחֲזִיקִים בִּבְרִיתִי זֶרַע אוֹהֲבַי. בָּנַי הַיְקָרִים וּבַחוּרַי. הָלְכוּ בַשֶּׁבִי וְעוֹלָלַי בַּגּוֹלָה:
קול:
הֵן כָּל אֵלֶּה אֵין דּוֹרֵשׁ לְנַפְשִׁי. אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה וְאֶל עַמִּים אָרִים ראשִׁי. וְאוֹיְבִי אָמַר לֹא תִקְרְאִי עוֹד אִישִׁי. כִּי נָפַלְתִּי לִפְנֵי בְנֵי עַוְלָה:
קול:
נָא אָב הָרַחֲמָן תָּשׁוּב לְצִיּוֹן. עַיִן בְּעַיִן נִרְאֶה בְּבִנְיַן אַפִּרְיוֹן. וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן. וְאָז גְּאוּלִים יִפְצְחוּ צָהֳלָה:
וְהַבַּיִת הַזֶּה יִהְיֶה עֶלְיוֹן. וְאָז גְּאוּלִים יִפְצְחוּ צָהֳלָה:



על היכלי חיברו רבי יהודה עבאש ז"ל.

עַל הֵיכָלִי אֶבְכֶּה יוֹמָם וָלַיְלָה
וּלְתִפְאֶרֶת צִיּוֹן עִיר הַהֻלָּלָה
בְּכִי נַפְשִׁי עַל חָרְבַּן פַּעֲמַיִם
אֶרֶץ צְבִי צְבִי יְרוּשָׁלַיִם
וְעַל עַמָּהּ אֲשֶׁר הָלַךְ בַּגּוֹלָה
וּלְתִפְאֶרֶת צִיּוֹן עִיר הַהֻלָּלָה
בֵּית תִּפְאַרְתִּי שָׂם אוֹיֵב לְשַׁמָּה
הוֹשִׁיבַנִי בִּידֵי נְבָיוֹת וְשַׁמָּה
עַל זֹאת אֶבְכֶּה תָמִיד בְּקוֹל יְלָלָה
וּלְתִפְאֶרֶת צִיּוֹן עִיר הַהֻלָּלָה
סִפְדִי תוֹרָה כִּי חֻלְּלָה תִפְאַרְתֵּךְ
נָפַל נִזְרֵךְ מִיּוֹם שֶׁחָרַב בֵּיתֵךְ
וּשְׂאִי קִינָה עַל אֲהֳלִיבָה וְאָהֳלָה
וּלְתִפְאֶרֶת צִיּוֹן עִיר הַהֻלָּלָה
חִזְקוּ עַמִּי מַהֵר אֶבְנֶה דְבִירְכֶם
נָקָם אֶלְבַּשׁ וְאָשִׁיב אֶת שְׁבוּתְכֶם
תּוֹךְ הֵיכָלִי אֶשְׁכּוֹן כְּבַתְּחִלָּה
כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תּוֹרָה וּתְהִלָּה
שאלה - 207176
לכבוד הרב
אחי פעם בחודש מגיע לשבת, הוא ואישתו כל השבת רבים וצעקות והשבת נהרסת. הם והילדים מתנהגים לא יפה. ההורים שלי מאוד נעצבים. מה ניתן לעשות? להזמין?

תשובה
תזמינו אותם, וכשיריבו חלילה לבקש אותם לא בביתכם.
שאלה - 204840
בימי בין המצרים נוהגים לומר לאחר חצות ל-י-ל-ה תקון רחל בלבד או שנוהגים לומר לאחר חצות לילה את כל תיקון חצות (רחל ולאה)?
תודה ורפואה שלמה לרב.

תשובה
בלילות אומרים הכל כרגיל בלי לדלג.
שאלה - 204831
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלומך ישגא לעד. עד מתי אפשר לומר תיקון חצות ביום בימי בין המיצרים האם עד מנחה קטנה או עד השקיעה או גם בבין השמשות ושכמ"ה
תשובה
רק עד השקיעה וזריזים מקדימים.
שאלה - 204591
לכבוד הרב שליט"א לגבי נשים בימי בין המיצרים קריאת תיקון חצות אחרי חצות לילה/יום עד מתי אפשר? עד השקיעה? והאם נשים צריכות לקרוא גם ביום וגם בלילה או מומלץ משהו אחר לקרוא?
תשובה
עד לפני השקיעה. נשים יכולות לומר.
שאלה - 204577
כת"ר

המולד ביום שני כח תמוז בשעה 14:10. האם לאחר שעה זו אפשר לומר תיקון רחל של היום בימי בין המיצרים?

תשובה
אומרים בהחלט מצד ימי בין המצרים.
שאלה - 204413
שלום כבוד הרב מוצפי . א, האם מותר לעשות תיקון חצות בשלושת השבועות בצהריים?
ב, האם עדיף בלילה?
א, מתי במהלך היום?

תשובה
עיין בנחמת ציון ומקורו בשער הכוונות ועוד ספרים. שצריכים בחצות היום החל מהשעה 12.45. לומר כל הסדר. וכן בלילה בחצות. בבקשה לעיין שם כל הפרטים.
ביום השישי אין לומר.
שאלה - 204380
שלום לכבוד הרב הצדיק.
האם את תיקון חצות היום אומרים גם ביום שישי?

תשובה
בהחלט לא.
שאלה - 204349
לכבוד הרב!
סדר תיקון חצות היום.
מה צריך לומר.

תשובה
תיקון רחל מהסידור והקינות באתר בראש העמוד.
שאלה - 204300
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם אישה יכולה להגיד תיקון חצות בחצות היום בימי בין המצרים?
ואם כן,האם יש דברים שלא תאמר?
תודה

תשובה
יכולה לומר.
שאלה - 201839
לכבוד מו"ר בנש"ק
בספר נחמת ציון ראיתי שהרב סלמן זצוק"ל היה חולץ נעליים בתיקון חצות שאומרים בחצות היום בבין המצרים
האם כך לכתחילה צריך לנהוג?
תודה למו"ר עט"ר

תשובה
נכון, כמו בתיקון חצות של הלילה.
שאלה - 189771
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
לזוג חשוך ילדים רוצים לומר האותיות כ"ב פעמים. מה הפסוק לומר לאחר האותיות וכמה פעמים לאומרו?תודה רבה לרב

תשובה
"עשה עמי אות לטובה" כ"ב פעמים.
שאלה - 164240
לכבוד הרב שלום רב
בת של חברה סיימה לימודים בסימנר קהילת יעקב בנתיבות.האם מותר לה כעת ללמוד שיעורי נהיגה?

תשובה
חלילה וחס. כתב הגאון החיד"א ז"ל בשם הרב עיר בנימין [סוטה פרק א] בספרו מדבר קדמות [מערכת ג, כ"ב] גלות מצרים. כוונת פרעה להחליף מלאכת האנשים על הנשים [עיין מסכת סוטה דף י"א, ב. אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן שהיו מחליפין מלאכת אנשים לנשים ומלאכת נשים לאנשים"]. להרגל עבירה, שהיו צריכים האנשים ללמד אומנות לנשים, והאנשים ללמוד מן הנשים, ותנן [קידושין פ"ב, א. לא ילמד אדם רווק סופרים ואשה לא תלמד סופרים".
וכתב גאון ישראל רבנו שמואל הלוי וואזנר ז"ל בשו"ת שבט הלוי חלק ד סימן א "בענין הצניעות מה שנשים לומדות ומרגילות עצמן לנהוג מכונית אוטא, הנה מן הנסיון למדתי שהוא דבר שראוי לאסרו איסור גמור, כי עצם הלמוד גרם כבר וגורם לפריצות והוא ההיפך הגמור מכל כבודה בת מלך פנימה, כמו שעצם הנהיגה הוא ממש להיפך כל כבודה וגו', האשה חושפת עצמה בזה בשווקים ורחובות לעין כל רואה נכשלת ומכשלת את האחרים, ואין דרכה של אשה במרכב עיין פסחים ג', אף על פי שהמציאות של רכיבה ע"ג בהמה אינו דומה לגמרי להא דידן, מכל מקום בעצם אין דרכה בכך דומה בכמה דברים שקשה לפרש בכתב.
ולבי אומר לי שהוא אחד הסיבות של האסונות הגדולות שנעשים בדרכים בארץ ישראל המפילים כל כך חללים והרגו כבר טובים וצדיקים, וזה מצורף להעבירות הנעשים בדרכים המולידים המלאכים המחבלים שמסכנים הדרכים כאשר בארתי כבר במקום אחר על פי גמ' דפסחים קי"ב ע"ב ע"ש עובדא דר' חנינא בר דוסא ודאביי. וע"ע ח"ז סי' י"א.
ולמעשה היום יש להתיר רק במקרים דחופים ונחוצים כשיש לא עלינו חולה או קשיש או נכה בבית, ויש צורך להעבירו ממקום למקום. והשם יתברך ירפא חולי עמו ישראל בקרוב.
שאלה - 145734
לכבוד הרב בנוגע לערב תשעה באב אומרים תיקון רחל בחצות היום?
תשובה
א, עיין בספר מבשרת ציון חלק אורח חיים בשם הגאון החיד"א ז"ל שנהגו לאמרו,
ב, בליל תשעה באב בחצות אומרים תיקון רחל ואין אומרים תיקון לאה.
ג, ביום תשעה באב בחצות היום אין לומר כלל.
שאלה - 145218
לכבוד הרב- בתיקון חצות היום של בין המצרים, מתחיל מחצות היום ועד איזה שעה ביום עוד אפשר לאמר? תודה רבה לרב
תשובה
עד שקיעת החמה.
שאלה - 145066
שלום לכבוד הרב
מה מקור המנהג לומר תיקון חצות בימי בין המצרים בחצות היום, ואם הוא מועיל לאדם ויש בו חיוב?

תשובה
כתב בספר שער הכוונות לרבנו האר"י ז"ל. "ענין בין המצרים והם כ"א ימים שבין י"ז לתמוז עד תשעה באב מנהג טוב וכשר הוא מאד לכל בעל נפש לשבת באבלות אחר חצי היום בכל אלו הימים ולבכות בכיה ממש על חורבן הבית וטעם היות זה אחר חצות היום הוא כי אז הוא התעוררות הדינין בסוד כי ינטו צללי ערב אשר לסיבה זו נשרף ההיכל אחר חצי היום ודבר זה עושה תועלת גדולה בנפש האדם וענין חצות הלילה אין צורך להזכירו כי אפילו בכל שאר הלילות צריך להתאבל על החורבן ומכל שכן בלילות בין המצרים שצריך להוסיף בבכיה ועליו נאמר שמחו את ירושלים כו' כל המתאבלים עליה".

ובספר פרי עץ חיים [שער חג השבועות פרק א] כתב "מנהג טוב להתאבל אחר חצות היום, כי אז סוד הדינין, ולבכות חצי שעה או יותר על חורבן הבית, וטוב מאוד אל הנפש". וכן כתב המקובל רבנו עמנואל חי ריקי ז"ל חשם יקום דמו בספרו משנת חסידים [מסכת תמוז ואב פרק א, משנה ו] "וכל אותם הימים של בין המצרים ישב בארץ אחר חצי יום ויבכה ויקונן מעט על חרבן הבית".

גם הגאון המקובל רבנו יעקב צמח ז"ל כתב בספרו נגיד ומצוה "טוב אחר חצות להתאבל כי הוא סוד הדינים [זמן חצות], ולבכות חצי שעה או יותר והוא בין המצרים"

והגאון מרן החיד"א ז"ל כתב בספרו מורה באצבע [ח, רכ"ט]. "בין המצרים יזהר מאוד במיעוט שחוק במיעוט תענוג, ויאמר תיקות חצות בבכיה, לא נצרכה אלא להעדפה על מה שנהג, כי כל העולמות מצטערים בחורבן הבית והכל תלוי בתשובה, ובעוונותינו הרבים כל דור שלא נבנה בית המקדש בימיו כאילו נחרב בימיו [תלמוד ירושלמי יומא פרק א, הלכה ה] ונוסף צער בדור האחרון ואם יתבונן בזה יקרע סגור לבו. טוב לומר סדר תיקון רחל בכל יום חול מבין המצרים אחר חצות וכך נהגו בארץ ישראל תבנה ותכונן במהרה בימינו על פי כתבי רבנו האר"י זצ"ל והוא מנהג ותיקין".

וכתב המקובל הרב שמ"ח גאגין ז"ל נכד רבנו הרש"ש זיע"א [דברי שלום מנהגי בית אל. אות ס] בשם הרב יה"ל ז"ל, "מי"ז בתמוז עד תשעה באב אומרים בכל יום בחצות היום כחצות הלילה, תיקון רחל וקינות ערוכות".

והגאון החיד"א ז"ל נשאל אודות מנהג זה והשיב בספרו שו"ת יוסף אומץ [סימן כ"א] "הלא כה דברי אשר שאל טעם שאין אומרים בימי בין המצרים תקון לאה ביום.
הן ידיע ליהוי כי תקון זה אין ענינו כי אם בחצות לילה והמזמורים הללו יסד המלך רבינו האר"י ז"ל על זווג מדת לאה בו בפרק וכל מזמור מהם בו תרמוז מידי דשייך בסוד זה והנמשך ממנו והכל במספר שמות הקדש וכבשי דרחמנא והדברים עתיקים וזמן זמנם דרשי. וזה לא שייך ביום. ומהודענא ליה למר כי בכל דבר כשאני יכול אני הדל הולך אחר השרש לדעת לעות עיקר מטרין ומאן אמרה היולדה והמחזיקה וזמנין דמשכחנא מי המוליד ועצרתי דאעיקרא דדינא פרכא ומה זו סמיכה ומה זו שתיקה וריש מילין אומר והניחו יתרם על לוח לבי. ומאי דקמן שרש מנהג זה הדבר יצא מפה קדוש רבינו האר"י ז"ל".

"אמנם מה שאומרים תקון רחל ביום רבינו האר"י ז"ל לא אמר שיאמר תקון זה ובסדר הזה רק הכי אמר רב אנחה שוברת יאנח בשברון ולשון מדברת אמריה ממררת "ושום בעל בכי". ובשער הכוונות מהאר"י ז"ל המתוקן ממורנו הרב שמואל ויטאל ז"ל בן הרב מהרח"ו ז"ל שהוא היותר מסודר כתב וזה לשונו בין המצרים מנהג טוב וכשר לכל בעל נפש לישב באבילות אחר חצי היום בכל אלו הימים ולבכות בכיה ממש על חרבן הבית וטעם היות זה אחר חצות יום כי אז התעוררות הדינין וכו' עכ"ל.
עין רואה שלא כתב הרב ז"ל אלא להתאבל ולבכות. אלא שנהגו לומר תקון רחל שאומרים אחר חצות לילה שפסוקים אלו מיוסדים על בכיה והספד על חרבן הבית. וכדי שיהיה דבר השוה לכל נפש מסודר.
ומה שכתב מר משם אשל אברהם דביום תשעה באב וכו' כעת לא ראיתי שכתב בסוף סימן תקנ"א כי אם ערב תשעה באב ונראה פשוט שטעמו משום קרא עלי מועד דומיא דערב שבת וראש חודש שכתב שם והשוה זה לאמירת תחנונים. ועמו הסליחה. דשאני ראש חודש וערב שבת אחר חצות שאסור לבכות ולהתאבל מה שאין כן בערב תשעה באב. ותשעה באב קרא מועד, אבל מרבין בכיה ואבלות. ויש טעם גדול על פי הסוד מהרמ"ע ז"ל נכון מאד לזה שנקרא מועד".

וכן היה מנהגו של מור אבי ז"ל בחצות היום ממש ישב בפינה בחדרו ליד הדלת על גבי מפה שפרס לארץ וחלץ מנעליו, וקרא כל סדר תיקון רחל בבכיה ואניה, כמי שמתו מוטל לפניו, וקורא לאחריהם איזה שתי קינות ממחזור של תשעה באב. זכותו תגן עלינו.

והטעם שעושים כן אחר חצות היום דווקא משום שכתוב בזוהר הקדוש ובשער הכוונות מנחה גימטריא ק"ג.
בזוהר הקדוש איתא [תרומה קס"ו, ב] "אור דא אתכליל במאתן ושבעה עלמין דאינון גניזין בסטרא דההוא אור ואתפשט בכלהו, תחות כורסייא עלאה טמירא שריין אינון עולמות מסטרא דההוא ימינא תלת מאה ועשר אינון, מאתן ושבע אינון בסטרא דימינא מאה ותלת אינון בסטרא דשמאלא ואינון תלת מאה ועשר, ואלין אינון דקודשא בריך הוא מתקן תדיר לצדיקיא ומאלין מתפשטן כמה וכמה אוצרי חמדה וכלהו גניזין לאתעדנא מנהון צדיקיא לעלמא דאתי ועל אלין כתיב (משלי ח) להנחיל אוהבי יש ואוצרותיהם אמלא ועל אלין כתיב (ישעיה סד) עין לא ראתה אלהים זולתך וגו', י"ש אלין תלת מאה ועשר עולמות גניזין תחות עלמא דאתי, (ועל) אינון מאתן ושבע דאינון מסטרא דימינא אקרון אור קדמאה, בגין דאפילו אור שמאלא אקרי אור, אבל אור קדמאה איהו זמין למעבד תולדין לעלמא דאתי, ואי תימא לעלמא דאתי ולא יתיר, אלא אפילו בכל יומא ויומא דאי לא הוי האי אור עלמא לא יכיל למיקם דכתיב (תהלים פט) אמרתי עולם חסד יבנה, האי אור זרע ליה קודשא בריך הוא בגנתא דעדנוי ועבד ליה שורין שורין על ידוי דהאי צדיק דאיהו גננא דגנתא ונטיל להאי אור וזרע ליה זרועא דקשוט, ועביד ליה שורין שורין בגנתא ואוליד ואצמח ועביד פרין ומנייהו אתזן עלמא הדא הוא דכתיב (שם צז) אור זרוע לצדיק וגו' וכתיב (ישעיה סא) וכגנה זרועיה תצמיח

ובספר שער הכוונות [ בענין תפלת המנחה מיוסד על פ' ויקח מן הבא בידו מנחה לעשו אחיו כו' ופסוקי' אחרים. הנה נודע מ"ש בזוהר תרומה קס"ו ע"ב ענין אותם הי"ש עלמין דשריין תחות כורסיא ר"ז כמנין אור בסטרא דימינ' וק"ג עולמות בסטרא דשמאלא כו' וביאור הענין הזה נת' במקומו אמנם אותם ק"ג עולמות דבסטר שמאלא הם בגי' מנחה לפי שהם מתעוררים אחר חצות היום אשר אז מתעורר שמאלו של יצחק ולכן נקרא תפלת המנחה גם דע כי הנה כל הדינים הם מגבורות מנצפך ואותיות מ"ן דמנחה הם שני אותיות ראשונות דמנצפך.
גם נודע כי כל הה"ג דמנצפ"ך חוזרין להתקבץ בחוטמא קדישא אות ח' אשר שם הוא מקום ומקור כל הדינין והתבסמותם כמבואר אצלינו בפסוק ואסף איש טהור את אפר הפרה כו' וע"ש ואח"כ הם נמשכין בפומא קדישא אשר היא אות ה' כנודע וזה סוד שתי אותיות ח"ה של מנחה והרי נתבאר איך שם מנחה מורה על מציאות הדינין של הגבורות שהם ק"ג כמנין מנחה.

ובהמשך דבריו שם כתב "ונחזור לבאר הפסוק שאמר ויקח מן הבא בידו מנחה לעשו. כי הנה המנחה היא סוד ק"ג עולמות שביד שמאל והיא הגבורות. וזה מה שאמר ויקח מן הבא בידו מנחה לעשו אחיו ולא אמר בידיו לשון רבים רק בידו לשון יחיד כי יען היא יד שמאלית דיעקב ז"א ולפי שעשו הרשע נמשך מן הגבורה לכן נתן לו חלקו משם. ועשו הרשע רמז לו כי גם הוא אם ירצה יוכל להתאחז ולינק מכל הי"ש עולמות ע"י קטרוגו שיכול לקטרג על ישראל וזה שאמר אחי י"ש לי רב כלומר כל הי"ש הם לי אם ארצה לקטרג על ישראל".

ועל פי פשטם של דברים הטעם שאומרים תיקון חצות בחצות היום הוא משום חורבן בית המקדש שאירע בשעה זו וכמו שדרשו רבותינו על הפסוק [ירמיה פרק ו, פסוק ד] "א֥וֹי לָ֙נוּ֙ כִּי־פָנָ֣ה הַיּ֔וֹם כִּ֥י יִנָּט֖וּ צִלְלֵי־עָֽרֶב". ובתלמוד [תענית כ"ט, א] "דכתיב ובחדש החמישי בשבעה לחדש היא שנת תשע עשרה [שנה] למלך נבכדנאצר מלך בבל בא נבוזראדן רב טבחים עבד מלך בבל ירושלם וישרף את בית ה' וגו', וכתיב ובחדש החמישי בעשור לחדש היא שנת תשע עשרה שנה למלך נבוכדנאצר מלך בבל בא נבוזראדן רב טבחים עמד לפני מלך בבל בירושלם וגו'. ותניא אי אפשר לומר בשבעה שהרי כבר נאמר בעשור, ואי אפשר לומר בעשור שהרי כבר נאמר בשבעה. הא כיצד? בשבעה נכנסו נכרים להיכל, ואכלו וקלקלו בו שביעי שמיני, ותשיעי סמוך לחשיכה הציתו בו את האור, והיה דולק והולך כל היום כולו, שנאמר אוי לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב. והיינו דאמר רבי יוחנן: אלמלי הייתי באותו הדור לא קבעתיו אלא בעשירי, מפני שרובו של היכל בו נשרף. ורבנן: אתחלתא דפורענותא עדיפא".

ובסדר עולם רבה [פרק כ"ז] בשבעה נכנסו גוים להיכל, ונטלו את הים ואת המכונות ואת העמודים, והיו מקרקרין בו שביעי שמיני ותשיעי עד שפנה היום, שנאמר קדשו עליה מלחמה קומו ונעלה בצהרים אוי לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב (שם /ירמיהו/ ו ד), עם חשכה הציתו בו את האור, והיה נשרף בעשור לחדש, ועל אותו הדור הוא אומר כי ידעתי את יצרו וגו' (דברים לא כא), ואומר כי אנכי ידעתי את מריך".

עוד איתא בזוהר הקדוש [ויחי ר"ל, א] "תא חזי כד אתחרב בי מקדשא בשעתא דאתוקד זמן מנחה הוה ועל דא דא כתיב (ירמיה ו') אוי לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב מאן צללי ערב אינון מקטרגין דעלמא ורוגזי דדינין דזמינין בההיא שעתא ועל דא תנינן דבעי (שמות ל"ו ב) בר נש לכוונא דעתיה בצלותא דמנחה בכלהו צלותא בעי בר נש לכוונא דעתיה ובהאי צלותא יתיר מכלהו בגין דדינא שריא בעלמא ועל דא זמן צלותא דמנחה יצחק תקין לה והא אוקמוה". וכן הוא בזוהר חדש - סתרי אותיות כרך א (בראשית) דף יג עמוד ב "כדין יהיב אתרא לסטרא דשמאלא לשלטאה עליה ועל ירושלים וכדין שכינתא איסתלקת וישראל דהוו בירושלים גלו על דא כתיב [ירמיה ו'] אוי לנו כי פנה יום דא הוא חסד עילאה דאיקרי יום. כי ינטו צללי ערב דא רזא דשמאלא דשרי לשלטאה דהא מהכא אתי חילא לסטרא דשמאלא".

וכתב עוד בזוהר הקדוש [חיי שרה קל"ב, ב] "ותא חזי צלותא דמנחה אתקין ליה יצחק ודאי כמה דאתקין אברהם צלותא דצפרא לקבל ההוא דרגא דאתדבק ביה וכן (ד"א כך) יצחק אתקין צלותא דמנחה לקבל ההוא דרגא דאתדבק ביה ועל דא צלותא דמנחה מכי נטי שמשא לנחתא בדרגוי לסטר מערב דהא עד לא נטה שמשא לצד מערב אקרי יום מצפרא עד ההוא זמנא דכתיב (תהלים נ"ב) חסד אל כל היום ואי תימא עד חשכה תא חזי דכתיב (ירמיה ו') אוי נא לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב, כי פנה היום לקבל צלותא דצפרא דכתיב חסד אל כל היום דהא כדין שמשא איהו לסטר מזרח כיון דנטה שמשא ונחתא לסטר מערב הא כדין איהו זמן צלותא דמנחה וכבר פנה היום ואתו צללי ערב ואתער דינא קשיא בעלמא ופנה היום דאיהו דרגא דחס"ד ונטו צללי ערב דאינון דרגא דדינא קשיא וכדין אתחרב בי מקדשא ואתוקד היכלא ועל דא תנינן דיהא בר נש זהיר בצלותא דמנחה דאיהו זמנא דדינא קשיא שרייא בעלמא".

וכזאת כתב בזוהר הקדוש [שמות כ"א, ב] "ואמר רבי יהודה מאי דכתיב (במדבר כח) את הכבש האחד תעשה בבקר ולא כתיב את הכבש הראשון אלא את הכבש האחד, מיוחד כנגד מדת החסד דבכל מקום שני לא נאמר בו כי טוב, רבי תנחום אמר לפיכך יצחק תקן תפלת המנחה שהוא כנגד מדת הדין, אמר רבי יצחק מכאן (ירמיה ו) אוי לנו כי פנה היום כי ינטו צללי ערב, כי פנה היום זה מדת החסד, כי ינטו צללי ערב שכבר גבר מידת הדין".
שאלה - 145051
שלום לכבוד הרב
האם אומרים תיקון חצות בצהרי יום השישי בשלשה השבועות?
מה ניתן לעשות אם יש בבית כנסת קלות ראש חלוקת תה ניגונים וזריזות באמירת הסליחות ואין בית כנסת אחר

תשובה
ברבע לשעה אחת (12.45) יושבים על הקרקע ואומרים תיקון רחל כולו.
תברח משם ותאמר סליחות ביחיד. ותדלג אמירת ויעבור.
שאלה - 122321
לכבוד הרב שלום רב,
האם אומרים תיקון חצות במוצש"ק הקרוב ובצהרי יום ראשון שלאחריו?
האם מותר לגהץ ב-9 הימים ובשבוע שחל בו ט באב?
תודה לרב הגאון.

תשובה
הלילה מוצאי שבת קודש אומרים תיקון חצות כנהוג, מחר יום אחד בשבת הוא ערב ראש חודש, ואין לומר תיקון חצות ביום.
שאלה - 122300
שלום לרה"ג,
בסוף הזמירות בישתבח כאשר היחיד מסיים את ישתבח ולאחר מכן שומע את שליח הציבור האם עונה "אמן" על בירכתו (ישתבח) או שמא הפסק
האם בט' באב אומרים תיקון חצות ביום
תודה

תשובה
א, עונה אמן בהחלט. ב, ביום תשעה באב אין תיקון חצות ביום, בלילה שלפניו אומרים תיקון רחל.
שאלה - 122257
לכבוד הרב שלום רב
רציתי לשאול איזה קינה נכון לומר בחצות הלילה אחר תיקון חצות?

תשובה
המקובל רבנו חיים הכהן מארם צובה ז״ל כתב אותה.
קול ברמה נשמע ביללה, קול נהי מציון המהוללה,
חישבתי ימים הייתי גברת, ביד אדוני עטרת תפארת, ועתה אני שחרחורת, טבעתי בבור ביוון מצולה.
יחידה רעיה אזי הייתי, וכבוד עליון אני נקראתי, ועתה לתחתיות ירדתי, ודודי ורעי לרום עלה.
יחד יודעי בתולותי ורעותי, בכו נא עמי כי רבות אנחותי, אין נוטה עוד אהלי ומקים יריעותי, כי דודי ממני ניסע ונגלה.
ממרום הושלכתי ברוב מגינה, שלח אש בעצמותי וירדנה, ויצאתי בגולה בדד כאלמנה, הגלה יהודה הגלת שלומים כלה.
הייתי כלה בתוך נוה אפריון, וענן יומם על מכון הר ציון, הושלכתי לחוץ כעני ואביון, בגדי לקח צר ואני אומללה.
כהני וזקני טבחו אויבי, מחזיקים בבריתי זרע אוהבי, בני היקרים ובחורי, הלכו בשבי ועוללי בגולה.
הן כל אלה אין דורש לנפשי, אמלאה החורבה ואל עמים ארים ראשי, ואויבי אמר לא תקראי עוד אישי, כי נפלתי לפני בני עוולה.
נא אב רחמן תשוב לציון, עין בעין נראה בבנין אפריון, והבית הזה יהיה עליון, ואז גאולים יפצחו צהלה.
שאלה - 122255
שלום לכתר
בזמן הזה שאומרים תיקון חצות ביום
1-האם אומרים רק תיקון רחל ולא תיקון לאה?
2-האם מוסיפים עוד דברים או רק תיקון רחל?
3-והאם יושבים בקרקע כמו בתקון של הלילה?

תשובה
בלילה תיקון חצות רגיל תיקון רחל ותיקון לאה, ביום תיקון רחל בלבד ולא תיקון לאה. הן ביום הן בלילה יושבים על גבי קרקע בפריסת מחצלת או מגבת. אפשר להוסיף קינה אחת או שתים זה טוב ומועיל.
שאלה - 122227
לכבוד הרב שלום רב
שאומרים תיקון חצות ביום, עד איזה שעה אפשר לומר את זה

תשובה
בימי בין המצרים עד השקיעה אפשר.
שאלה - 122168
לכבוד. הרב. האם. בתיקון. רחל שאומרים בחצות היום. צריך. להוריד. נעליים ואם אני חייב להגיד תחנון לפני התיקון אם אחכ אני מתפלל תפילת מנחה
תשובה
תיקון חצות של שעות היום אין צורך לחלוץ מנעלים, ואם מתפללים מנחה אחריו אין לומר ןידוי לפני תיקון חצות שהרי אומרים במנחה.
שאלה - 112893
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אני לא מצליח להוריד דמעות בתיקון חצות(אני אומר הרבה פעמים) ולא על אנשים שנפטרים מה אעשה לשבור את ליבי?

תשובה
תקרא מדרשים על החורבן המשברים את הלב ותבכה.
שאלה - 112866
לכבוד הרב
בערב ט' באב -
א. אומרים תיקון רחל בחצות היום?
ב. שחרית / מנחה אומרים וידוי?
ג. קשש"ה, תיקון רחל בלילה אומרים וידוי?

תודה ,אוהבים את הרב, בבניין ירושלים ננוחם.

תשובה
א, לא. ב, לא. ג, לא.
שאלה - 112786
לכבוד הרב זו שאולה דחופה מאוד להיום האם ביום שישי שבבין המצרים אמורים תקון חצות ביום
תשובה
אסור לומר.
שאלה - 112705
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם בימים אלו אומרים תיקון חצות רחל ולאה ביחד
2-שקמים בליל שבת ב3 לפנות בוקר האם אומרים את כל ברכות השחר
או רק ברכות התורה בכדי לומר תהילים לפני התפיל

תשובה
א, בלילה אומרים תיקון רחל ותיקון לאה, ביום תיקון רחל בלבד.
ב, המתעורר בלילה ומחליט להשאר ער עד אור היום, יברך כל ברכות השחר עם ברכת התורה.
שאלה - 104187
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
יהי רצון שתאריך ימים בטוב ובנעימים
האם אומרים תיקון חצות של יום בימי בין המצרים לאחר שהמולד התחדש?

תשובה
כן, אם חל בכ״ח, חוץ מיום כ״ט בחודש תמוז שלא אומרים.
שאלה - 98681
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
עשיתי תיקון רחל בתשעה באב בלי תחנון האם עשיתי טוב?

תשובה
יפה מאוד נהגת כפי שנקבע בהלכה.
שאלה - 98528
לכבוד הרב

במהלך שלושת השבועות,
אם לא מתאפשר לומר תיקון חצות מיד בחצות היום,
האם אפשר לומר אותו עד השקיעה?

תשובה
אפשר כל שעות אחר הצהריים.
שאלה - 97839
שלום לכבוד הרב עד מתי אפשר לומר תיקון חצות יום כי לפעמים אני שוכח בעבודה?והאם יום שישי גם אומרים תיקון חצות יום?
תשובה
אפשר לומר עד שקיעת החמה .
שאלה - 97442
לכבוד הרב
1 האם צריך לומר גם ביום תיקון חצות על הכסא ?
2 האם אני חייב בלילה לשבת על פתח הבית או יכול בחדר שלי על הארץ מול פתח החדר?
3מה קורא אם אני לא מצליח לבכות בזמן תיקון חצות?

תשובה
ביום רגיל לא, רק בימים מי״ז בתמוז עד תשעה באב יש לשבת בחצות היום בשעה 12.45 בצהריים והלאה על הרצפה ולקרוא תיקון רחל בבכיה וזה מזכך את נפש האדם וגורם לו להחכים בתורה. קודם לכך יאמר וידוי רגיל.
שאלה - 97441
שלום לכבוד הרב
א. אישתי ילדה לפני שנה , קשה עליה התענית (היא עובדת ויש 3 ילדים), אפשר רק לשתות / לצום חצי יום יז' תמוז-אפשר להקל?
ב.תיקון רחל בח. היום מיום ראשון?וידוי לפני?

תשובה
תקח חופש ותצום, זה כדאי. ב, החל מיום ראשון י״ח בתמוז יש לשבת בצהריים על הקרקע ולבכות על הגלות ועל החורבן ולומר תיקון רחל הכתוב בסידורים עם קינה אחת או שתים.
שאלה - 27825
שלום לכבוד הרב
א.האם אומרים תיקון חצות בחצות יום בערב ט' באב? אם כן האם אומרים גם את התחנון לפני ?
ב. האם אומרים תחנון בתיקון חצות בליל ט' באב?

תשובה
אומרים תיקון חצות ללא וידוי. וכן בלילה.
שאלה - 27459
לכבוד הרב שלום רב
1.האם אומרים תיקון רחל בערב תשעה בא"ב ובתשעה בא"ב בחצות היום?
2.האם מותר לטפל בגוי בשבת במלאכות דאריותא?

תשובה
עיין מבשרת ציון ח"א שהמנהג כסברת החיד"א שבערב תשעה באב אומרים, ובלילה אומרים תיקון רחל בלבד, וביום תשעה באב אין לומר כי באה שעת הנחמה.
שאלה - 27455
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שלום רב!!
האם בתיקון חצות ביום(לא בלילה) בשלושת השבועות אומרים רק תיקון רחל או גם תיקון לאה?
ונזכה בקרוב לבנין בית קודשנו ותפארתנו

תשובה
ביום תיקון רחל בלבד עם קינה או שתים.