שאלה - 283731
שלום לכבוד הרב
האם יש עניין לאכול סעודת פורים קודם חצות יום או עדיף אחרי תפילת מנחה תודה
תשובה
קודם חצות. עיין פורים בציון.
|
|
שאלה - 283603
לכבוד הרב שלום רב
האם סעודת ברית שתחול ביום ראשון י"ד אדר בירושלים,עולה לסעודת פורים למי שבא מחוץ לירושלים וזה הפורים שלו?
תשובה
עיין פורים בציון עמוד ת"ה, שכתבו הפוסקים שהסעודה מועילה לשניהם, ואין בזה בעיה של אין מערבין שמחה בשמחה, כי הילד כואב ואינה נקראת שמחה.
|
|
שאלה - 282285
שלום לכבוד הרב היקר, הרב סיפר לנו כי אביו זצוק"ל בפורים היה כותב את שמות ראשי המדינות השונאים אותנו ומתנכלים לנו, ומחוק אותם ביין ושיכר, רק את שמות המלכים לא כתב ומפני מה?
תשובה
אמת כתבת, רק אכתוב עוד שהיה נזהר לכתוב שמם בשפה זרה ולא בכתב יהודי, מפני שהיה שולח לזרקם בבית הכבוד.
ומה ששאלת שמעתי מפיו בעל פה, וזיכני השם יתברך, ומצאתיו בס"ד בדברי הרב אברבנאל דברים פרק יז
"והנה במה שאמרו "מכבודו" הודו שמלכי האדמה יש אתם מכבוד הש"י ומעלתו, על דרך הדימוי וההעברה. ולכן אין ראוי להמון העם שישלחו יד במלכם להסירו ממלוכה, כי היה זה רב ידו לו כשולח ידו בכבוד אלהים. וכבר העיד על זה דוד המלך עליו השלום, שעם שהיה משוח מלחמה לא רצה לשלוח ידו בשאול להיותו מלך ישראל ואמר (שמואל א' כ"ז) כי מי שלח ידו במשיח ה' ונקה".
ועל פי הקבלה יש בכל מלך ניצוץ מלכות אלקית, ולכן הזהיר הפסוק גם במדעך מלך אל תקלל ובחדר משכבך. עיין קהלת י, כ.
|
|
שאלה - 221575
לכבוד הרב
לפי הבא"ח שאומרים מגדול בסעודת פורים, מה יהא בט"ז אדר בירושלים כהשנה??
תשובה
לסברתו בסעודת פורים שייך.
|
|
שאלה - 221467
אמא שלי עברה ארוע מוחי בפורים
ובסעודה ממש שתיתי הרבה יין והתנהגתי לא יפה וגם בכיתי הרבה
אני בן תורה וממש כואב לי על ההתנהגות שלי ממש התבזתי מכך
איך עלי לתקן את המעשה הנבזה?
תשובה
אסור להשתכר גם בפורים.
|
|
שאלה - 221179
לרב היקר
יודעת שהשנה שיוצא פורים ביום שישי,אוכלים סעודה מוקדם אך לצערי לא יתאפשר לי בגלל המצב בבית. רק בשעות הצהריים אצליח לקיים
האם זה בסדר? פורים שמח ותודה!
האם זה בסדר?
תשובה
העיקר שתסיים מוקדם הסעודה, ואל תמלא כרסך במאכלים וביין.
|
|
שאלה - 221158
שלום רב לכבוד הרב בן ציון מוצפי שליט"א.
מה המינימום שצריך לשתות יין בסעודת פורים כדאי לצאת ידי חובה משתה?
פורים שמח לכל עם ישראל.
תשובה
רביעית שהיא 87 גרם. ומי שאינו יכול - פטור.
|
|
שאלה - 221154
שלום לכבוד הרב
הרב כתב בפורים בציון לא להשתכר לגמרי כמו שכתוב בשעהכ. ושכן נהגו הרבה מהחכמים בדור הקודם כי לא ידוע האם זה מהארי. האם הייתה מסורת בירושלים שהקטע הזה לא מהארי?
תשובה
נכון מאוד, ולכן לא מצינו שום חכם בתורה שהשתכר בפורים.
|
|
שאלה - 221152
לכבוד הרב: האם הלכתית מותר מחר ליל שבת לעשות קידוש ולשתות יין בלבד בלי סעודה, ובמקום סעודת ליל שבת, לעשות בשבת 3 סעודות?
תשובה
אוי ואבוי, מה קרה? אתה יודע מה זה שבת קודש? והסעודה של הלילה מצילה מחבלי משיח, מכל מה שאנחנו עוברים בימים אלה? מי יכול לבטל סעודות שבת, בגלל שלמדתם מהאירופים את מעשה הקונדס שלהם?
יהודים טובים וישרים אוכלים בשעה עשר בבוקר, פרוסת לחם עם 50 גרם בשר וחצי כוס יין יבש, ישנים חצי שעה, קמים והולכים למקוה מתקלחים וטובלים, לובשים בגדי שבת וקוראים שיר השירים, והולכים לבית הכנסת להתפלל מעשרה ראשונים. זה דרך כל החכמים.
|
|
שאלה - 221148
לכבוד הרב שלום רב
משלוח מנות של לחם בית וגבינות וביצה זה יוצא ידי חובה
תשובה
בהחלט כן, ישר כוחכם, שישו ושמחו בפורים.
|
|
שאלה - 221079
שלום לכבוד הרב
האם קציצת בשר נחשבת לכזית לסעודת פורי ם אני אשה?
תשובה
אם מכילה 27 גרם נטו בשר טחון.
|
|
שאלה - 220786
שלום לכבוד הרב
תושבת ירושלים. נוסעת בחמישי אחר הצהריים לצפון וחוזרת במוצ״שק.
האם זה בסדר ואני לא מתחייבת במצוות הפורים של ירושלים ביום ראשון?
תודה מראש
תשובה
בצפון תתחייב בקריאת המגילה בלילה ולמחרת, במתנות לאביונים, ובמשלוח מנות. אין היכן לברוח...
|
|
שאלה - 220686
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בע"ה בר מצוותי תחול ביום חמישי תענית אסתר, אני חייב בכל המצוות של פורים.
האם אני יוצא ידי חובה של חייב איניש לבסומי כשאני שותה תירוש עשומ ענבים?
תודה
תשובה
מי שלא רגיל לשתות שותה מעט מאוד יין ויוצא ידי חובתו.
|
|
שאלה - 220577
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מי שאין לו משפחה ואין לו כסף בכלל ונמצא במקום סגור ואין לו איך לקיים מצוות פורים כמו סעודה משלוח מנות וקריאת מגילה בציבור מה יעשה
תשובה
פטור.
|
|
שאלה - 220365
לכבוד הרב שלום רב
כמה יין בפורים נער בגיל 16 (שאינו שותה חוץ מקידוש ביום שבת) צריך לשתות ?
תשובה
לא יותר מרבע כוס.
|
|
שאלה - 220163
לכבוד הרב שליט"א אני תושב רמות כיצד ננהג בפורים ביד או בטו? גם אם אםשר סדר פורים המשולש, תודה לרב.
תשובה
שכונת רמות על כל חלקיה נוהגים בט״ו כירושלים.
פורים משולש, יום השישי קריאת המגילה ומתנות לאביונים.
יום שבת קודש, על הנסים. ספר תורה שני קוראים ״ויבא עמלק״.
יום ראשון. משלוח מנות. סעודת פורים.
|
|
שאלה - 220017
היות וסעודת פורים בטז' באדר השנה לירושלמים האם עדיין צריך להקפיד לאכול בבוקר לפי הקבלה?
תשובה
בהחלט כן, כדי שההארה תישאר כל היום כולו.
|
|
שאלה - 219996
לכבוד הרב: הרב כתב שהשנה יעשו את סעודת פורים קודם הצהריים, מה הכוונה קודם חצות היום, והאם מותר לאכול בסעודה זו לחם ובשרים כי כל שישי הרב אומר לא לאכול בשר ועוף?
תשובה
כתבתי ואני חוזר בשעה 10.00 בבוקר כמה סוגי הבשרים. וגם יין במידה.
|
|
שאלה - 219972
שלום לכבוד הרב: השנה יוצא לערי הפרזים לעשות סעודת פורים ביום שישי. שאלתי מה הכי נכון והאם מותר לאכול אחרי חצות יום והאם מותר לאכול בשר , לחם ויין מכיון שסמוך לליל שבת?
תשובה
לא סמוך ולא קרוב, בשעה 10 בבוקר.
|
|
שאלה - 219554
כב' מרן רפואה שלימה למו"ר! עד 120!
בפורים בציון עמ' שלט מו"ר הביא בשם שפת אמת שהפחד מפיג היין, והקשה מו"ר מב"ב י. שנראה להיפך. וכתב מו"ר "וישב ליישב".
איך ניתן ליישב?
תשובה
מדריגות שונות של פחד הם.
|
|
שאלה - 199372
בפורים שולחן ערוך שתית יין עד לא ידע האם אחרי קיום כל המצוות מותר לשתות יין עד שכרות ואני יודע בוודאות שלא אגיע לעברה ואיך התנהגו גדולי עולם אז והיום האם זה שגעון חדש
תשובה
אין מצווה להשתכר ובודאי לא להשתגע. ומה זה ענין לספירת העומר???
|
|
שאלה - 194777
למעלת מורנו הרב שליט״א. ביום פורים אימתי הוא עת רצון הגדולה ביותר להתפלל על מצבינו?
תשובה
רבנו הפוסק והמקובל עטרת ראשינו הגאון רבי יוסף חיים זיע״א כתב בספר לשון חכמים, כי לאחר קריאת המגילה, מתנות לאביונים, משלוח מנות, והסעודה כשאכל כהלכה קודם שישתכר ישא תפילה בתחנונים.
כיוון שקיים מה שציוונו חז״ל, ויכול עתה לבקש. הלא היא כתובה שם בספר וגם בפורים בציון.
|
|
שאלה - 194775
כבוד הרב היקר שלום, הרב המליץ שאתפלל לזיווג בסעודה,
לצערי מחוסר זמן ,הספקתי לראות המלצתך רק לאחר הסעודה.
אם אתפלל כעת לפי הנוסח שהרב רשם לי זה יפעל לישועתי?
בריאות ושמחה
תשובה
בהחלט כן, גם אני אתפלל היום בירושלים בסעודה על כולכם.
|
|
שאלה - 194740
פורים שמח לרב היקר, אני בחורה רווקה רציתי להקדיש זמן בפורים לתפילה ובקשות למציאת זיווג הגון, אך מרוב ההכנות לסעודה ואורחים אין זמן. הרב יוכל בבקשה לברך אותי שאזכה לישועה
תשובה
מברככם מקרב לב, תתפללי בתוך הסעודה כשיאכלו הם ואת תעמדי בפינת הבית ותבקשי במילים קצרות ״שתתן לי בקרוב בן זוג הגון טוב ומתאים.״
|
|
שאלה - 194601
שלום
אני בחור, בפורים משפחתי עושה את הסעודה לאחר חצות. שנה שעברה אכלתי לעצמי סעודה עם פת בשר ושתיתי כוס יין. עשיתי תנאי שהסעודה היותר המהודרת מהן תעלה לי למצוה. נהגתי טוב?
תשובה
אינך צריך תנאי מהשעה 10.00 תיטול ידיך ותאכל לחם ובשר ושאר מינים ומעדנים.
|
|
שאלה - 194600
לכבוד מרן שליט"א אדם שעושה סעודת פורים בבוקר ע"פ הקבלה האם צריך לעשות גם בצהריים?תודה למרן שליט"א על הכל.
תשובה
יאכל בשעה 11.00. ודי בסעודה אחת.
|
|
שאלה - 194544
שלום לכת"ר, אשה שבתזונה מסוימת לצורך בריאותי, חייבת בבשר ולחם בסעודת פורים או שיכולה להימנע?
ב. משלוח מנות לעמיתות לעבודה שספק אם יחזירו.האם זה מכשיל אותן ועדיף שלא?
תשובה
א, 27 גרם לחם, 27 גרם בשר פעם ב.... לא יזיקו. ב, אין שום חובה להחזיר.
|
|
שאלה - 194529
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אם אישה צריכה לתת מתנות לאביונים או שיוצאת ידיי חובה בזה שבעלה נותן?
ולגבי משלוח מנות גם מה הדין? יכולה לצאת בזה של בעלה או צריכה לשלוח גם באופן אישי?
תשובה
אשה נשואה צריכה לשמוע קריאת המגילה ולסעוד סעודת פורים. לגבי מתנות לאביונים ומשלוח מנות יוצאת ידי חובה על ידי בעלה, ואם רוצה לשלוח לחבירתה יכולה.
|
|
שאלה - 194490
לכבוד הרב, כשעושים סעודת פורים עיקרית עם כל המשפחה לאחר מנחה, ואוכלים גם לפני מנחה, פת בשר ויין, האם לכוון לצאת י"ח הסעודה ב2 הסעודות? או רק בשנייה,ובראשונה לכון לא לצאת?
תשובה
אסור לאכול קודם תפילת מנחה. אלא א, או שאוכלים קודם השעה 11.50 לפני חצות היום. ב, או מתפללים מנחה וסועדים אחרי הצהריים.
|
|
שאלה - 194489
שלום לכבוד הרב
בצבא יש איסור שתיית אלכוהול. חייל שאין באפשרותו לשתות יין בפורים, אם ישתה מיץ ענבים תירוש וישכב לישון, האם יצא בזה ידי חובה?
תשובה
בהחלט כן.
|
|
שאלה - 194358
המשפחה נאספת לארוחת פורים רק אחר חצות היום האם כדאי לאכול בבוקר לבד עם עצמי לחם עם לפתן כלשהו לצאת לפי הקבלה או לותר ולחכות לאכול עם המשפחה ארוחת פורים מכובדת עם בשר...
תשובה
תהיה חכם ותכין לך כזית בשר ותאכל קודם חצות היום לעצמך.
|
|
שאלה - 194285
לכבוד הרב שלום רב
האם שמזמינים את ההוריםלסעודה ביום פורים זה נחשב כמשלוח מנות
בברכה
תשובה
בהחלט לא, בסעודה תן להם מנה ובקבוק שתיה כמשלוח.
|
|
שאלה - 194178
שלום לכבוד הרב
אנו בשנה ראשונה על אבי ז"ל מה הדין בסעודת פורים אימי רוצה לעשות אצלי ואחותי רוצה להצטרף כמובן בלי מוזיקה והוללות) והאם מותר לאכול משו מיוחד כמו "על האש"
תודה
תשובה
להודיע להם, להיות באיפוק מלא, בלי השתכרות ובלי מוסיקה. אם יתחייבו כן.
|
|
שאלה - 194142
שבוע טוב
הורים שאבלים בתוך 12 חודש מה הדין לגבי לשמוע מוזיקה בסעודת פורים בבית שבו כל שנה שומעים מוזיקה בסעודת פורים,וזהו חלק חשוב מאוד בשמחה האם זו לא אבילות בפרהסייה?
תשובה
א, אבילות על הורים חמורה היא ביותר, ואין להקל ראש בה. ב, שמחת פורים כל היהודים עושים בלי שמיעת מוסיקה, כשם שבשבת אנחנו מתענגים ושרים שירים בפה, ואין אנחלנו נזקקים למנהגי הגויים המתהוללים.
|
|
שאלה - 174891
פורים שמח הרב , 1-חבר שנתן לי הלוואה ואני רוצה לתת לו משלוח מנות צנוע , מותר? 2- אני רוצה לעשות סעודת פורים במקום אחד בלי יין ולהמשיך אותה רק עם יין בבית, מותר?
תשובה
א, אם לא היית בשנים קודמות שולח לו, אסור לך לשלוח השנה בגלל ההלוואה זה נראה. ב, עיקר מצות סעודה שיאכל בה בשר מעט וישתה מעט יין, ואין מצווה להפריז בשתיה.
|
|
שאלה - 174873
לכבוד הרב שלום רב
קראתי בספרך פורים לציון שיש עניין לעשות את סעודה קודם חצות היום...אם אני יכול לאכוח תבשיל 1 של בשר ופת לחם קודם חצות ואז המשך סעודה הגדולה לעשות בצהרים?
תשובה
בהחלט כן.
|
|
שאלה - 174820
"שהכסף יותר יוסף בסך הכל כפי שויו" (פורים בציון דף קסו טו)מה הכונה? מה שכתב הרב שיש ענין ל15 אוכלים בסעודה עם אני עושה 15 מני סלט תופס? והאם חייב לאכול אותם או רק שיהיו על שלחן
תשובה
מתכווין לשאר השנים כשערך המתכת מתייקר יוסיף בהתאם.
סלט וזיתים וקינוחים ופירות נחשבים ואין חייב לאכול הכל.
|
|
שאלה - 174814
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
ברצוני לקיים עצת הרב, לסעוד סעודת פורים מוקדם בבוקר, ולישון על מנת לקיים עד דלא ידע. המשפחה סועדת בצהריים. האם אפשר לצאת י"ח בבוקר בארוחה צנועה?
תשובה
בהחלט כן, אך תאכל חתיכת בשר לצאת ידי חובה.
|
|
שאלה - 174807
לכבוד הרב מה זה זרעונים ? גרעינים, קטניות ?
הרב חידא כותב ״לבסומי ולא להשתכר״ והלא רשי בגמ׳ מפרש שזה להשתכר אפשר לתת זכר למחצית השקל לעניים ?
תשובה
זרעונים שם כולל לכל סוגי הקטניות והגרעינים. ב, אין בכך בעיה, כי כל אחד מפרש אחרת, והוא עוד ברשונים, וכך גם סובר הרמב"ם ז"ל, גם אפשר להסביר את דברי רש"י ז"ל להשתכר היינו שיושפע קצת מהשתיה.
ג, ניתן לתת זכר למחצית השקל לכל מטרת צדקה טהורה ואמיתית.
|
|
שאלה - 174644
שלום לכבוד הרב סעודה בפורים לבד בבוקר בשר ויין כמה הלכות ולימוד. לפי הקבלה או ב2 בצהרים עם חברים רבנים דברי תורה בשר מוזיקה ויין? ברוב עם הדרת מלך או זריזים מקדימים ?
תשובה
ברוב עם אמרו על קריאת המגילה. סעודה מקיימים עם המשפחה ולא עם אחרים.
|
|
שאלה - 174625
שלום לכבוד הרב שליט"אליל טבילה במוצאי פורים, האם חובה עליה לאכול בשר בסעודת פורים
תשובה
עיין פורים בציון. שלכתחילה צריכים לאכול בשר וגם כשיש טבילה באותה לילה.
|
|
שאלה - 174586
לכבוד הרב שלום רב
שלום הרב האם צריך שיהיו אורחים בסעודת פורים?כמה צריך לתת לילדים דמי פורים?
תשובה
אין צורך בכך, תעשה עם בני המשפחה ותן להם מלוא תשומת הלב. אין נוהגים בדמי פורים.
|
|
שאלה - 174550
לכבוד הרב ,רציתי לדעת , האם קטין שטרם הגיע לגיל 18 ובפורים שותה ( אלכוהול ) עושה חטא ,כי מעבר לעניין של חוק שאסור להם , מבחינת בריאות גם הם עלולים להינזק יותר מהשפעת האלכוהול
תשובה
גם למבוגרים הוא דבר שיש בו סכנה, כי בימינו האנשים יותר חלשים מבני הדורות הקודמים, ויש בזה נזק מצטבר בעיקר לאיברים הפנימיים, והשפעה שלילית על המוח ועל הזכרון.
על אחת כמה וכמה לצעירים שלמטה מבני ח"י שנים, ולא לחינם אנשי הרפואה מזהירים ומתריעים על כך, בקיצור הנזק כולו של השותה.
|
|
שאלה - 173572
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אנחנו כמה משפחות וחברים מתכננים סעודת פורים רציתי לדעת האם זה בסדר להשתתף בסעודה אם אין הפרדה בין נשים לגברים בשולחנות. (נשים לא ירקדו במקום)
תשובה
הללו זייפנים הם, הרי זה גרם את גזירת המן הרשע, כי הסעודות שערך אחשורוש בעצת המן על פי דרך בלעם הרשע, ועד שלא גזרו צום 72 שעות ושבו בתשובה, לא היה לנו היום פורים.
|
|
שאלה - 173469
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
חבר ששנים לא התראינו הזמין אותי לסעודת פורים בביתו בנתניה שנינו תלמידי הרב.
האם מותר לי בשנת אבל?
תשובה
לא בשנת אבל.
|
|
שאלה - 173176
שלום לכבוד הרב
האם בן שנפטר לו אביו ונמצא באמצע השנה יכול לשמוע שירים בפורים?
תשובה
נהגו להימנע מכך.
|
|
שאלה - 155759
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם חובה בסעודת פורים לאכול עם לחם
תודה רבה לרב
תשובה
מפורש בפוסקים שעיקר חיוב סעודת פורים הוא בפת דוקא. וכפי שכתב הרב מור וקציעה תרצ"ה, ט. ושו"ת מהר"ם שיק סימן ש"מ. ושו"ת שאילת יעקב סימן ס"ג.
ועיין ערוך השלחן אורח חיים סימן תרצה סעיף ז שכתב "ואנחנו נוהגים לצאת ידי הסעודה בסעודת היום ולוקחין אז הלחם החשוב ועושין מאכלים חשובין דיותר מסעודה אחת א"צ כמ"ש ומ"מ יש ליישב מנהג העולם דבאמת גם בבוקר אוכלין סעודת יום טוב בשר ודגים ולביבות שהוא מאכל חשוב וכן לפת מצומק שקורין צימע"ס שהוא ממאכלי שבת ויו"ט ורק הלחם החשוב שעושין להסעודה שקורין קיטק"א מניחין על לעת ערב אבל מ"מ סעודה חשובה היא וגם בה יוכלו לצאת ידי חובת סעודה וטוב לעשות גם הלחם החשוב על סעודת הבוקר וכן אנו נוהגים וראיתי מי שמסתפק אם יוצאים ידי סעודה במאכלים טובים בלא לחם [עש"ת] ולי נראה דלא יצא דומיא דשבת ויו"ט ועוד דאין משתה בלא לחם כדכתיב [בראשית יט, ג] בלוט ויעש להם משתה ומצות אפה ויאכלו ובדניאל [א, טז] כתיב פת בגם ויין משתיהם [והמג"א סק"ט לא כתב כן ולענ"ד נראה כמ"ש]".
|
|
שאלה - 155736
שלום לכבוד הרב
אני בתוך השלושים על אבי זצ"ל האם מותר לי ללכת לסעודת פורים אצל משפחה ויש שם מוזיקה?
תשובה
אסור בהחלט. תתאפק השנה ויהיה לך טוב.
|
|
שאלה - 155711
שלום לכבוד הרב
כל שנה יושבים כל המשפחה לסעודת פורים השנה אשתי לא מוכנה לסבול אייפונים צילומים והשפעה לא טובה של אנשים שכלל לא בדרך
רוצים לעשות בבית לבד עם הילדים
לעשות לבד?
תשובה
עיקר המצווה עם האשה והילדים. ולא אנשים נוספים ולא חברים.
סעודה זו מצווה שיעשנה עם בני ביתו יחד ולא ישב יחידי, כי צריך לשמוח בה, אך לא ירבה רעים וחברים הרבה כדי שתהיה לו אפשרות לתת דעתו על כל אחד מבניו ומבנותיו ולשמחם, שזו עיקר השמחה שנצטווינו בה ביום זה.
כתב בספר סדר היום [סדר פורים] "ויתעכב על שולחנו לאכול ולשתות יותר ממה שרגיל ויקבץ כל אנשי ביתו וחביריו על שלחן אחד, כדרך המסיבה שמתאספים הרבה לעשות סעודה, ומתוך כך מתרבה השמחה. אבל כשהאדם יושב יחידי וגלמוד אי אפשר לשמוח כראוי". ובספר ערוך השולחן [תרצ"ו, סעיף ג] כתב "יראה לי דלצאת לדרך מביתו בפורים אינו נכון דעיקר שמחה הוא עם בני ביתו כדכתיב [דברים יד, כו] ושמחת אתה וביתך במעשר שני וברגלים כתיב ושמחת אתה ובנך ובתך אם לא שהנסיעה נחוצה היא לו ומצוה להיות פורים בביתו עם אשתו וזרעו".
וכן הוא בדברי הגאון הבית חדש [סימן תרצ"ה] שכתב "טוב ויפה להם לשבת אחים יחדיו בסעודת פורים בשמחה ובטוב לב משתה כברכת השם אשר נתן להם". וכתב הרב אליה רבה סימן תרצ"ה, ד] "כתב סדר היום [סוף סדר פורים] יקבץ כל אנשי ביתו וחבריו, דכי אדם יושב גלמוד יחידי אי אפשר לשמוח כראוי". וכתב עליו הרב פרי מגדים ז"ל [אשל אברהם שם ה] "וכתב עוד שיקבץ אנשי ביתו וחביריו, דאי אפשר לשמוח כראוי ביחיד. ומכל מקום יהיה שמחה של דברי תורה". וכן כתב הרב נוהג כצאן יוסף [אות י"ד].
ועיין עוד בשו"ת דברי יציב [אורח חיים סימן רצ"ז] שהביא דברי הרב לקט יושר [עמ' קנ"ט] "הביא שרבו בעל תרומת הדשן היה הולך לקרוביו בתוך הסעודה עיין שם. ובטור סי' תי"ט ומצוה להרבות בסעודת ר"ח וכו' אלמא דמצוה הוא דחשיב ליה בהדי סעודת פורים וכו' וכתיב גבי דוד כי זבח משפחה לנו ור"ח היה וכו' עיין שם בב"י וב"ח, ואולי שזה הפירוש מצוה להרבות, היינו לעשות סעודת מרעים ברבים, וכתב דחשיב ליה בהדי סעודת פורים שג"כ החיוב כן ודו"ק".
|
|
שאלה - 155669
לכבוד הרב שלום רב. בקשר ליום הפורים: א. האם יש חובה לשתות יין בסעודה או כל משקה עם אלכוהול אחר? ב. האם גם בקריאה בבית יש חובה להשאיר המגילה פתוחה ולא לגלול אותה?
תשובה
א, מעט יין בלבד יותר מההרגל. ב, מצווה גדולה לקרוא במגילה כשהיא פתוחה ללא גילגול ואפשר רק לקפל. ובזה זוכים לאור גדול.
|
|
שאלה - 155585
לכבוד הרב אשה חייבת במצות משלוח מנות ? סעודת פורים בלחם ? תודה רבה לרב
תשובה
משלוח מנות האשה יוצאת ידי חובה בשליחם אביא או בעלה אם אוכלת ושותה עמהם, ואם חיה באופן עצמאי תשלח לאחת מחברותיה או אפילו לאשה מבחוץ. סעודה חייבת בלחם ובשר כמו האיש, אלא שיין רק טעימה בלבד.
|
|
שאלה - 155572
לכבוד הרב. שמעתי מכת"ר כי נוהגים לקיים סעודת פורים בבוקר, ורצינו לדעת מה מקור הדהרים, ואיך נהג מור אביו ז"ל?
תשובה
הרב תרומת הדשן ז"ל נהג לקיים סעודת פורים בשחרית, ועל פי דברי רבנו מהרח"ו ז"ל יש להקפיד לסעוד סעודת פורים בבשר ויין קודם חצות היום, ובזה יגרום כי ההארה העצומה המתגלית ביום זה על ידי קריאת המגילה וכל מצוות היום הזה יתקיימו כל היום כולו. ולא יסתלקו בחצות היום. וכן נהגו בירושלים ומור אבי ז"ל היה נזהר בזה מאוד.
בשו"ת תרומת הדשן [סימן ק"י] כתב על זמן סעודת פורים "לא היו רגילין להרבות בסעודה. אף כי ישבתי מנהג זה, מ"מ רבותי ואני אחריהם נהגינן עיקר הסעודה בשחרית, כמדומה שכן נהגו ברינו"ס". ובספר קיצור השל"ה [מסכת מגילה] כתב "ומי שרוצה לעשותה תמיד בשחרית הרשות בידו".
כתב בספר סדר היום [סדר פורים] "ויתעכב על שולחנו לאכול ולשתות יותר ממה שרגיל ויקבץ כל אנשי ביתו וחביריו על שלחן אחד, כדרך המסיבה שמתאספים הרבה לעשות סעודה, ומתוך כך מתרבה השמחה. אבל כשהאדם יושב יחידי וגלמוד אי אפשר לשמוח כראוי". ובספר ערוך השולחן [תרצ"ו, סעיף ג] כתב "יראה לי דלצאת לדרך מביתו בפורים אינו נכון דעיקר שמחה הוא עם בני ביתו כדכתיב [דברים יד, כו] ושמחת אתה וביתך במעשר שני וברגלים כתיב ושמחת אתה ובנך ובתך אם לא שהנסיעה נחוצה היא לו ומצוה להיות פורים בביתו עם אשתו וזרעו".
וכן הוא בדברי הגאון הבית חדש [סימן תרצ"ה] שכתב "טוב ויפה להם לשבת אחים יחדיו בסעודת פורים בשמחה ובטוב לב משתה כברכת השם אשר נתן להם". וכתב הרב אליה רבה סימן תרצ"ה, ד] "כתב סדר היום [סוף סדר פורים] יקבץ כל אנשי ביתו וחבריו, דכי אדם יושב גלמוד יחידי אי אפשר לשמוח כראוי". וכתב עליו הרב פרי מגדים ז"ל [אשל אברהם שם ה] "וכתב עוד שיקבץ אנשי ביתו וחביריו, דאי אפשר לשמוח כראוי ביחיד. ומכל מקום יהיה שמחה של דברי תורה". וכן כתב הרב נוהג כצאן יוסף [אות י"ד].
וכן כתב רבנו השל"ה ז"ל [מסכת מגילה פרק נר מצוה ט] "וכל מי שמקדים ומזרז ביותר לעשות הסעודה בהשכמה, הוא משובח בעיני. וכן כתב מהר"ר איסרל"ן (תרומת הדשן, סימן ק"י), שהוא ורבותיו נהגו בכל השנים עיקר סעודה שחרית. וטעמא דמסתבר הוא, דהא זו הסעודה היא נגד סעודת אסתר שעשתה על המלך, ובודאי היתה הסעודה בעת שדרכן של המלכים לאכול. ובסעודה זו נתלה המן, ונתנו הקדמונים (ספר המנהיג הלכות מגילה; אבודרהם סדר תפלת התעניות) סימן: 'וישבת הַמָן ממחרת' (יהושע ה, יב). כלומר, הָמָן נתלה במחרתו של פסח, שהוא יום שני בעת העומר, כדאיתא ברבות מגילה (אסתר רבה פ"י ס"ד; מגילה טז א), שאמר לו המן מלי קומץ עומר שלך כו', וסימנא מילתא היא, שאמר ממחרת נתלה, שמע מינה שסעודת אסתר היתה במחרת. על כן ירא שמים ישמח בשמחה של מצוה ויתחיל סעודתו במחרת בזמן הסעודה, וישב בשמחה ובטוב לבב עם רעיו ואהוביו, ועניים יהיו בני ביתו, ויגיל בשמחת מצוה הנזכרת לעיל כל היום, ובהגיע זמן מנחה ומעריב יתפללם בכוונה".
וכתב הוא ז"ל עוד השל"ה ז"ל "ריב גדול היה לי עם מקצת קהילות בחוצה לארץ, שאוכלין הסעודה אחר מנחה, ועל ידי זה מבטלין התמיד ואין קורין לבית הכנסת לתפלת ערבית, ויש שתי רעות. חדא, לבטל תפילה בצבור, וחטאת הקהל הוא. ועוד, העם משתכרין ושוכחין תפילת ערבית שהאידנא קבלוה לחובה (רמב"ם הלכות תפילה פ"א ה"ו), וגם קריאת שמע שהיא דאורייתא. וכי ביום הזה שנתקיים 'ליהודים היתה אורה' (אסתר ח, טז) זו תורה (מגילה טז ב), יעשה עקירה, הייטב בעיני ה'. על כן לא יפה בעיני המנהג להקדים תפלת מנחה, ולעשות אחר כך הסעודה, אף שכתב רמ"א כן (סימן תרצ"ה ס"ב). רק יעשו כמנהג הקהילות ההם, להתפלל מנחה ומעריב ביחד, והם עושים הסעודה מקודם, וזריזין מקדימים, ובבא עת התפילות, כפי מנהג הקהילות ההם, אזי יקרא השמש לבית הכנסת כמנהגו דבר יום ביומו, ולא ישנו".
וכתב הרב אליה רבה [תרצ"ה, ד] והביאו הרב פרי מגדים [אשל אברהם ה] וכתב "וכן אני נוהג". ובספר קיצור השל"ה [מסכת מגילה] כתב "ומי שרוצה לעשותה תמיד בשחרית הרשות בידו". וכן דעת הרב שו"ת משנה הלכות [חלק ז, סימן צ"ג].
ועיין עוד בשו"ת דברי יציב [אורח חיים סימן רצ"ז] שהביא דברי הרב לקט יושר [עמ' קנ"ט] "הביא שרבו בעל תרומת הדשן היה הולך לקרוביו בתוך הסעודה עיין שם. ובטור סי' תי"ט ומצוה להרבות בסעודת ר"ח וכו' אלמא דמצוה הוא דחשיב ליה בהדי סעודת פורים וכו' וכתיב גבי דוד כי זבח משפחה לנו ור"ח היה וכו' עיין שם בב"י וב"ח, ואולי שזה הפירוש מצוה להרבות, היינו לעשות סעודת מרעים ברבים, וכתב דחשיב ליה בהדי סעודת פורים שג"כ החיוב כן ודו"ק".
והן ידוע מה שכתב בסידור הרש"ש זיע"א בספר שר שלום כוונות זמניות [ד"מ ע"ב] "להזהר ולהזדרז לעשות סעודה אחר תפילת שחרית לכמה טעמים ידועים לי, וגם בעוד שההארות הנזכרות בתוקפם אחר התפלה ולא יסתלקו אחר כך מהכלים הפנימיים דשחרית, כי תפילת מנחה היא בכלים אמצעיים כנודע, לפיכך כמעט קיבלתי בקבלה לעשות הסעודה אחר תפלת שחרית בעזרת האל. וכל אלו הכוונות של הפורים הם בזו"ן הכוללים דכללות השנה, וכן הוא במועדים פסח שבועות ראש השנה ויום הכיפורים וסוכות, שמגיעים הבירורים החדשים של השנה ההיא למקום ההוא שבא"ק מתעורר הענין ההוא עוד הפעם, אלא שאינו בפועל לפי שאינו אלא התעוררות הקדושה שמתעוררת נגד הקלי' ההיא שכנגדה להכניעה שלא תשלוט עוד, שכיוון שכבר נבררה הקדושה בפעם הראשונה, מתגברת עתה בכל פעם להכניע הקלי'. וכל זה ברחמי המאציל ובחסדיו הפשוטים, וכידוע כל זה ליודעי העתים ולמביני מדע, וכמבואר כל זה בדברי הרב הקדוש האר"י זלה"ה ותלמידו מהרח"ו זלה"ה [הגהת מור אבי ז"ל, עיין שער הכוונות דק"ט ע"ב ודמ"ו ע"ד. ועולת תמיד דנ"ג ע"ב ודנ"ד ע"א] לא כדברי זולתם כנודע ליורד לעומק דבריהם".
וכתב על זה מו"ר אבי ז"ל בסידורו בכתב ידי קדשו "ועיין להרב תרומת הדשן שכן היה נוהג יעויין שם. וכן כתבו במעיל שמואל וקיצור השל"ה [ד"מ ע"ב] וזה לשונו "וכל מי שמקדים ומזדרז ביותר לעשות הסעודה בהשכמה הוא משובח מאוד עד כאן לשונו. ועיין להרב פתח עיניים [דמ"ט ע"א דיבור המתחיל מצות מתנות] יעויין שם".
ובמנהגי קהלה קדושה בית אל להרב שמ"ח גאגין ז"ל כתב [אות מ"ה] "סעודת פורים עושים אותה בבוקר אחר התפלה, כאמור בהקדמת סידור הרב שר שלום רב זלה"ה". וסדר יומו של אבי החסיד ז"ל היה הפלא ופלא, כשהיה מסיים התפילה וקריאת המגילה, מיד היה מחלק מתנות לאביונים, ומגיע לבית בסביבות השעה 8 בבוקר ושולח מנות, ומיד בשעה 9 היינו מסובים כולנו סביב השלחן והיינו סועדים, והיה שותה מעט יותר מרביעית יין, ואחר כך כותב על נייר שמות עמלק אגג והמן, וכן את שמות מנהיגי המדינות שונאי ישראל, ומחה את שמם ביין ומפרר הנייר ושולח להשליכו בשירותים ששם מקומם, והיה מתפלל בעד השכינה וישראל צאן קדושים ושר ומזמר שירי פורים, בירך ברכת המזון, ועלה למיטתו לנמנם חצי שעה לקיים דברי הרמב"ם ז"ל, ובשעה 11 קם כארי והלכנו לבית הכנסת ללמוד בעיני המגילה ופורים עד שעת מנחה.
|
|
שאלה - 155503
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אדם שקיבל על עצמו בלי נדר להמנע משתיית אלכוהול מאחר וזה מפריע לאשתו (שלום בית)האם יכול שלא לשתות יין כלל בפורים?
תשובה
אם הוא מזיק יכול להמנע.
|
|
שאלה - 155467
לכבוד הרב שלום רב
מי שעובר ביום הפורים ממקום למקום ואוכל ושותה זה עדיין נחשב לו חלק ממצות הסעודה או רק במקום הראשון שסעד בו?
תשובה
חייב בסעודה אחת בלבד. ולא צריך לאכול בלי סוף.
|
|
שאלה - 155458
לכבוד הרב
לסעודת פורים, יש הבדל בין נתח בשר לבשר טחון?האם יש חשיבות לקיים את הסעודה לפני חצות היום?
תודה לרב שמקדיש מזמנו.
תשובה
א, מה שיותר טעים מהנה ומשמח.
ב, על פי דברי רבנו מהרח"ו ז"ל יש להקפיד לסעוד סעודת פורים בבשר ויין קודם חצות היום, ובזה יגרום כי ההארה העצומה המתגלית ביום זה על ידי קריאת המגילה וכל מצוות היום הזה יתקיימו כל היום כולו. ולא יסתלקו בחצות היום. וכן נהגו בירושלים ומור אבי ז"ל היה נזהר בזה מאוד.
כתב בסידור הרש"ש זיע"א בספר שר שלום כוונות זמניות [ד"מ ע"ב] "להזהר ולהזדרז לעשות סעודה אחר תפילת שחרית לכמה טעמים ידועים לי, וגם בעוד שההארות הנזכרות בתוקפם אחר התפלה ולא יסתלקו אחר כך מהכלים הפנימיים דשחרית, כי תפילת מנחה היא בכלים אמצעיים כנודע, לפיכך כמעט קיבלתי בקבלה לעשות הסעודה אחר תפלת שחרית בעזרת האל. וכל אלו הכוונות של הפורים הם בזו"ן הכוללים דכללות השנה, וכן הוא במועדים פסח שבועות ראש השנה ויום הכיפורים וסוכות, שמגיעים הבירורים החדשים של השנה ההיא למקום ההוא שבא"ק מתעורר הענין ההוא עוד הפעם, אלא שאינו בפועל לפי שאינו אלא התעוררות הקדושה שמתעוררת נגד הקלי' ההיא שכנגדה להכניעה שלא תשלוט עוד, שכיוון שכבר נבררה הקדושה בפעם הראשונה, מתגברת עתה בכל פעם להכניע הקלי'. וכל זה ברחמי המאציל ובחסדיו הפשוטים, וכידוע כל זה ליודעי העתים ולמביני מדע, וכמבואר כל זה בדברי הרב הקדוש האר"י זלה"ה ותלמידו מהרח"ו זלה"ה [הגהת מור אבי ז"ל, עיין שער הכוונות דק"ט ע"ב ודמ"ו ע"ד. ועולת תמיד דנ"ג ע"ב ודנ"ד ע"א] לא כדברי זולתם כנודע ליורד לעומק דבריהם".
וכתב על זה מו"ר אבי ז"ל בסידורו בכתב ידי קדשו "ועיין להרב תרומת הדשן שכן היה נוהג יעויין שם. וכן כתבו במעיל שמואל וקיצור השל"ה [ד"מ ע"ב] וזה לשונו "וכל מי שמקדים ומזדרז ביותר לעשות הסעודה בהשכמה הוא משובח מאוד עד כאן לשונו. ועיין להרב פתח עיניים [דמ"ט ע"א דיבור המתחיל מצות מתנות] יעויין שם".
ובמנהגי קהלה קדושה בית אל להרב שמ"ח גאגין ז"ל כתב [אות מ"ה] "סעודת פורים עושים אותה בבוקר אחר התפלה, כאמור בהקדמת סידור הרב שר שלום רב זלה"ה". וסדר יומו של אבי החסיד ז"ל היה הפלא ופלא, כשהיה מסיים התפילה וקריאת המגילה, מיד היה מחלק מתנות לאביונים, ומגיע לבית בסביבות השעה 8 בבוקר ושולח מנות, ומיד בשעה 9 היינו מסובים כולנו סביב השלחן והיינו סועדים, והיה שותה מעט יותר מרביעית יין, ואחר כך כותב על נייר שמות עמלק אגג והמן, וכן את שמות מנהיגי המדינות שונאי ישראל, ומחה את שמם ביין ומפרר הנייר ושולח להשליכו בשירותים ששם מקומם, והיה מתפלל בעד השכינה וישראל צאן קדושים ושר ומזמר שירי פורים, בירך ברכת המזון, ועלה למיטתו לנמנם חצי שעה לקיים דברי הרמב"ם ז"ל, ובשעה 11 קם כארי והלכנו לבית הכנסת ללמוד בעיני המגילה ופורים עד שעת מנחה.
זכותו תגן בעדינו ובעד כל ישראל.
|
|
שאלה - 155452
לכבוד הרב
האם ניתן בסעודת פורים לאכול פרגיות או שווארמה שזה משמח אותם או שצריך דווקא בשר?
תשובה
גם פרגיות גם חתיכת בשר.
|
|
שאלה - 155377
לכבוד הרב שליטא
מה הן ההלכות ודברים שאבל בתוך שנה על הורים צריך לר צריך לעשות בפוריםלמשל בסעודת פורים נוהגים??
תשובה
סעודה בבית בלי אורחים.
|
|
שאלה - 155375
שלום לכה"ר שליט"א
עד כמה באמת צריך לשתות בפורים? האם באמת צריך להגיע למצב של בלבול( שלא יבחין בין ארור המן לברוך מרדכי?) כיצד לנהוג ינחנו מורנו. ואם יש הבדל בין אברך לב.בית
תשובה
כתב הרמב״ם ז״ל קצת יותר מהרגלו. ולא ראינו מימינו רב בישראל שהשתכר.
|
|
שאלה - 155351
לכבוד הרב שלום רב.
כתוב בשם הגר"א שצריך לשתות יין בפורים עד שלא יבחין איזה נס גדול יותר נס מפלת המן או גדולת מרדכי. שאלתי איזה נס גדול יותר? תודה רבה
תשובה
נער הייתי וכמעט זקנתי. ועדיין לא הצלחתי להשיג ולהבין מעלת נשמת מרדכי היהודי ואסתר המלכה. ורבותינו ז״ל המשילו את מעלתם ליעקב אבינו ולמשה רבנו עליהם השלום. ומי אני יציר חומר כחרס הנשבר אבוא לתאר את מעלת מרדכי.
|
|
שאלה - 155316
לכבוד הרב שלום רב. מהו לעשות סעודת פורים בכספי מעשרות?
תשובה
זה גזל העניים, כי זה שייך להם, ויש עניים אמיתיים כפי שכתבתי לדוגמא משפחה בת 10 ילדים שהאם עברה ניתוח מורכב שעלה 40 אלף ש"ח ואין להם פרנסה.
כפי שכתב רבי יהודה הלוי ז"ל, "אכלו רעים שתו ושכרו וימי הפורים בשמחה שמרו, ועם שמחתכם האביונים זכרו, ושלחו מנות לאין נכון לו.
|
|
שאלה - 155230
לכבוד הרב שלום רב,
האם ביום פורים חייבים לאכול בשר בסעודה? ואם מספיק לאכול עופות?
תשובה
המרדכי [מסכת תענית] כתב לגבי סעודת יום טוב שאין יוצאים ידי חובה באכילת בשר עופות.
ועיין בספר לקט יושר חלק א אורח חיים עמוד קנז, ענין ג. שכתב "אין שמחה אלא בבשר ויין, וצריך כל אחד לעשות תבשיל אחד או שתים מן הבשר, ובשר עוף אינו נקרא בשר".
והרב מגן אברהם [תרצ"ו, ט"ו] כתב שאינו חייב בבשר. ובשו"ת חות יאיר סימן קע"ח כתב שיש באכילת עופות קצת שמחה. ועיין בשו"ת שבט הלוי חלק ג, סימן י"ח. ובשו"ת דברי יציב בליקוטים סימן ס"ה.
ולכן לכתחילה יעשה הסעודה בבשר בהמה, ובדיעבד גם בעופות יוצא ידי חובתו.
|
|
שאלה - 155207
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שמעתי מרב מסוים שיש סוד לפי הקבלה לשתות יין בפורים עד שבן אדם השתכר ויקיא וככה הוא מוציא את כל "טומאה" מגופו וזוכה למחילת עונות אם זה נכון?
תשובה
כל בר דעת ובעל שכל ישר יודע שהכל דברי הבל שטות וכסילות. ואפילו.....
|
|
שאלה - 128247
לכבוד הרב שלום רב:
האם בסעודת פורים בברכת המזון היה צריך לומר מגדיל או מגדול?
תשובה
עיין מבשרת ציון שאנחנו נוהגים לומר מגדול, ומרן סובר לומר מגדיל.
|
|
שאלה - 128225
לכבוה״ר מוצפי שליט"א
סעודת פורים בצהריים עם אורחים רבים. האם ראוי לעשות בבוקר לאחר שחרית סעודה קטנה לבד לשם הקפדה על התפילות והבקשות של יום גדול זה?
רפואה שלמה וכל טוב.
תשובה
נכון מאוד תתפללו ותצליחו.
|
|
שאלה - 128195
לרה"ג,
במחילה מיניתי אותך כשליח לכמה ממצוות החג באמצעות בנך.
הבא"ח בעטרת תפארת כתב לשתות ... כוס יין בסעודה.
האם אפשר לחלק בין סעודת בוקר לס. צהרים ומצטרף?
רפואה שלמה !
תשובה
הכוונה כוסיות קטנטנות ביותר.
|
|
שאלה - 119831
פורים שמח!
מי שאכל במוצ"ש סעודת פורים,צריך לאכול אחרי עוד סעודה רביעית? וכן מי שאכל היום בבוקר סעודת פורים,פטור מפת שחרית שוב?
ב,למה אומרים וגם חרבונה זכור לטוב? מה עשה?
תשובה
סעודת פורים זמנה רק ביום ולא בלילה. וגם כשיש שבת וחג כמו פסח וסכות די בסעודה אחת גדולה לשניהם.
|
|
שאלה - 119784
שלום לכבוד הרב
התכוונתי לדעת לגבי הסודות שיש בפורים עניין שתיית היין ב15 כוסות,עניין פזר פרוטות 2870 עניין 80 פריטים שצריכים להיות במשלוח מנות עניין הסעודה לפני חצות
תשובה
כוסות קטנטנות ביותר במנין י״ה שתיה שת י״ה. פז״ ר נתן, רפ״ז פרוטות. 80 פריטים כמנין ״יסוד״.
|
|
שאלה - 119745
לרה"ג.איש האמת האם יש איסור כלשהו לבשל/לכבוש שום יחד עם בצל?
ב. האם אפשר בפורים סעודה קטנה לפני חצות היום ולאחר מנחה שוב סעודה?
ג. מחזקים ואוהבים את הרב!
תשובה
א, מותר בהחלט לערב שום ובצל בכל צורה של סלט, בישול, כבישה ועוד. ב, כיון שלפי דברי מורנו הרב חיים ויטאל ז״ל ורבנו שר שלום שרעבי ז״ל שיש לקיים הסעודה בפורים לפני חצות היום (עד 11.50 בבוקר), נכון שמי שבאפרותו יכח כזית לחם עם חתיכת עוף או בשר ויאכל ויברך ברכת המזון.
ובצהריים כשיתאספו כל בני הבית יערכו הסעודה העיקרית, ובזה ירוויחו כי יאירו נשמותיהם באור גדול ונפלא כל אותו היום. ובקשותיהם יתמלאו.
ג, ימלא השם יתברך כל משאלות לבכם לטובה.
|
|
שאלה - 119515
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר לשמוע על פי ההלכה בסעודת פורים מוסיקה? והאם היא נחשבת לסעודת מצווה?
תשובה
סעודת מצווה בהחלט ומותר לשמוע מוסיקה.
|
|
שאלה - 108220
לכבוד הרב
שמעתי באחת הקלטות על סעודת פורים 15 מינים וכן שתית יין, אם נזכה שהרב יפרט לנו הדבר? תזכה לחיים טובים ומאושרים.
תשובה
תודה על ברכותיך,
רבנו האר״י ז״ל כתב סוד בסעודת פורים של ״אכילה ושתיה״ אכל יה. שת יה. כלומר יש מצווה לטעום 15 מינים, ואמר לי אבי ז״ל שכל מיני הסלט האורז, החמוצים, והתוספות מצטרפים למסר 15. ואם עדיין חסר המספר ישלים במיני פירות ופיצוחים.
וכן לגבי יין יש שהיו מניחים מעט מאו יין בכוס 15 פעמים ושותים, ואשרי המכווין לשם שמים.
|
|
שאלה - 108156
לכבוד הרב שלום רב
סעודת פורים בעלי אצל הרב שלו. אני כנראה אלך לאמא, אך שם לא עושים סעודת פורים. אם אני אוכל לבד סעודה, האם אצא ידי חובה? האם יש משהו נוסף שאצטרך לעשות? תודה
תשובה
תסבירי לבעלך שכדאי שיעשה אתך סעודת פורים שעה וחצי לפחות, ואחר כך ילך אצל רבו, כי זו שורת דרך ארץ.
|
|
שאלה - 108137
לכבוד הרב שלום רב 5 נפשות מצב כלכלי קשה מאוד לגבי מצוות פורים מחצית השקל כמה לתת משלוח מנות מותר לתת ממה שאני מקבל כמה לתת מתנות לאביונים מה לגבי סעודת פורים רוצה להדר
תשובה
חצי שקל של המדינה לתת זכר למחצית השקל, ועוד שקל לאביון ועוד שקל לאביון שני. משלוח מנות די בופל אחד ובקבוק שתיה קלה.
|
|
שאלה - 108046
לכבוד הרב
ראש הישיבה של בית אל כתב בספרו שמן ששוןלאכול סעודת פורים אחרי התפילה בבוקר ואחרי מנחה ורבי יצחק פאלג'י כתב לאכול בבוקר מאכלי חלב -כיצד לנהוג כבוד הרב?
תשובה
נוהגים כפי שכתב רבנו חיים ויטאל ז״ל ששמע מפי רבנו האר״י ז״ל לאכול הסעודה לפני חצות היום.
|
|
שאלה - 107917
לכבוד הרב:האם בסעודת פורים שכולם חוגגים ואוכלים ביחד בשמחה האם יהיה מותר לשמוע גם מוסיקה?
תשובה
בהחלט מותר ביום שמחה כזה לשמוע מוסיקה בתנאי שהיא כשירה וקדושה.
|
|
שאלה - 93069
לכבוד קדושת כתר
א.יוצא ידי חובה במשלוח עם טונה קרקרים ופחית?
ב.יום הולדת שחל מחר בפורים,יש משהו לעשות לקרוא?
תבורכו מפי עליון.
תשובה
א, יוצאים ידי חובה . ב, להתפלל בתוך הסעודה שיהיו חיים טובים ומאושרים .
|
|
שאלה - 93057
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אנו מוזמינים מחר לסעודת פורים בשעה שתיים. זה מאוחר מדיי או שבסדר? והאם מותר לשתות יין מתוק (כמו של הקידוש)? למי שלא אוהב יין ומשקאות חריפים.
חג שמח!
תשובה
השעה סבירה בהחלט , אם היין מתוק לשתות מעט ובזהירות .
|
|
שאלה - 93020
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
"חייב איניש לבשומי"
גם רווקים אחרי בר מצווה?
ואם כן, האם מותר לשלוח כמשלוח מנות יין לרווקים?
תשובה
לא לשתות יין רק מעט מאוד .
|
|
שאלה - 92785
האם זה נכון שלפני שמתחילים סעודת פורים צריך להדליק 2 נרות נשמה 1 למרדכי ו-1 לאסתר?אם הרב יוכל להגיד לנו מה צריך להגיד שמדליקים את הנרות
אפילו שהרב נגד נרות נשמה בבית
תשובה
ביום זה מאירות נשמות מרדכי ואסתר באור עצום , וטוב להדליק להם נרות ביום קודם הסעודה ולומר ״הריני מדליק נרות אלו לכבוד נשמתם הטהורה של מרדכי ואסתר זכותם תגן עלינו״ וישב לסעוד בשמחה .
|
|
שאלה - 92637
שלום לכבוד הרה"ג: האם יש לרב ידיעה שרגעי עלות השחר בפורים מסוגלים מאוד לקבלת תפילתנו פותחים את ההיכל ומה אומרים???
היושר והאמת שלך נותנים לנו כוח יראה ובטחון בעבודת השם!
תשובה
דבר אחד ידוע , כי ביום פורים עצמו לאחר שקראנו בתורה , ואמרנו על הנסים , וקראנו מגילת אסתר , ונתננו מתנות לאביונים , וביצענו משלוח מנות , וישבנו לסעוד ואכלנו כזית בשר או עוף , הרי קיימנו שש מצוות והשעה הזאת היא שעת רצון כפי שכתב רבנו האריז״ל בשער הכוונות
|
|
שאלה - 92431
שלום לכבוד הרב
האם אפשר לקיים סעודת פורים במרפסת בית הכנסת,ללא הפרדה(קהל יחסית צנוע),עם דברי תורה?
האם אקדח קפצונים אפשר בקריאת המגילה בתוך בית הכנסת כשמזכירים שם המן?
תשובה
אסור לשבת לסעוד ללא הפרדה , ובפרט ביום פורים שיש יין ועוד . יש למנוע מלהשמיע קולות נפץ בקריאת המגילה גם משום שהדבר גורם עשן ומחנק למתפללים , והחזן סובל יותר מכולם .
|
|