ליחצו לשליחת שאלה לרב




חפש בשו"ת
חפש שיעור
Doresh Tzion
     

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א 


כ"ד/חשון תשפ"ה

              

נמצאו 78 שאלות / תשובות
שאלה - 294013
לכבוד הרב שלום רב

מדוע בחתימת התפילה בשלושת הרגלים אומרים מקדש ישראל והזמנים בעוד שבשאר התפילות חותמים במקדש ישראל ויום הזכרון או ויום הכיפורים או וחודשי ישראל.

תשובה
רק בשלש רגלים נזכר בהם "ושמחת בחגך".
מה שאין כן בימים נוראים הוא קידש אותנו ואותם.
שאלה - 292759
לכבוד הרב שלום רב
בליל כיפור, מה עדיף פתיחת ההיכל או ספר שני והלאה.
תזבו לשנים רבות נעימות וטובות

תשובה
פתיחת ההיכל.
שאלה - 292279
בגלל המצב מסתפק אם להתפלל בר"ה במנין אברכים חזן הגון ואין שם מרחב מוגן כלל או בבית כנסת שהרוב מהציבור הכללי (יש גם בני תורה) חזן הגון התוקע רב ביהכנ"ס ת"ח גדול ויש מרחב מוגן
תשובה
מנין אברכים. והעיקר תוקע ירא שמים.
שאלה - 292134
שלום רב
בספר הרב הביא שיש לבקש אחת משלושת הבקשות בקדושה של מוסף בזמן שהחזן אומר איה
ואילו בדרשה של הרב שמעתי שהרב אומר שיבקש את שלושתם ומשמים יענו לו אחד מהם
מה עיקר?
יישר כח

תשובה
הרי אסור לבקש באמצע אמירת כתר, אלא במחשבה. ויחשוב על שלשתם.
שאלה - 285732
כבוד מרן שליט"א
כשמסיימים הלל בחול המועד וביום טוב, האם אומרים "יהי שם" או "השם אדוננו" כמו תמיד, או שמיד אומרים קדיש.
תודה

תשובה
השם אדוננו מה אדיר שמך בכל הארץ.
שאלה - 285316
לכבוד הרב שלום רב. מדוע בחול המועד מזמור החג הוא אחרי תפילת מוספים, ולא בתחילת שחרית? או אחר שיר של יום?
תשובה
א, כמו כל מועדים וזמנים, ראשי חדשים, תעניות ועוד הנאמרים קודם אמירת קוה.
ב, לא תיקנום קודם שחרית, דוגמת ראש חודש לאחר מוספים של ראשי חדשים, גם חול המועד כן כי שייך לתפילה זו דווקא.
שאלה - 263630
לכבוד הרב שלום רב
הרב לימדנו בשיבת ציון שטוב לומר בשבת (בצנעה) פיוט "האדרת והאמונה" קודם ברוך שאמר. האם שייך גם בימים טובים (ג' הרגלים)?
תודה רבה

תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 262743
לכבוד הרב הקדוש.
האם מותר לקרוא כל יום נשמת כל חי?

תשובה
רק בשבת ויום טוב.
שאלה - 260476
כבוד הרב
אם מצאתי חן בעיני המלך, אם אפשר ולא מכביד על מורנו הרב שליט"א, מה פירוש "והשאינו ה' אלוהינו את ברכת מועדיך לחיים בשמחה ובשלום", וכן "כאשר רצית ואמרת לברכנו".
תודה

תשובה
במחזור ויטרי [סימן שכח] כתב "והשיאנו כמו והזכירנו. כגון ישא פרעה את ראשך (בראשית מ). דמתרג' ידכרינך פרעה ית רישיך. מפי ר' משה בר ישעיה".
ובספר המנהיג [עמוד שז] כתב "מלשון והשיאו אותם והטעינינו, ויש אומרים כמו תשא ובאת". וכן פירש הרוקח תשא ובאת.

כאשר רצית ואמרת ושמחת בחגך כאשר יברכך השם אלהיך.

וכתב בספר אבודרהם [סדר תפלות הפסח]
"יש מפרשים שהוא מלשון ונשיא בעמך (שמות כב, כז) כלומר רוממתנו וגדלתנו. ויש מפרשים שהוא מלשון כיצד משיאין משואות (ר"ה כב, ב) כלומר והאר פנינו ועינינו
ויש מפרשים שהוא מלשון ישא את ראשך (ברא' מ, יג) ומתרגמינן ידכרינך פרעה כלומר יעלה זכרוננו לפניך לטובה.
יש מפרשים שהוא מלשון (שמות יט, ד) ואשא אתכם על כנפי נשרים ואביא אתכם אלי. ומתפלל לשם בדרך משל שיגיע העת שיצוה לעננים שישאונו בכל מועד ומועד לירושלם. ולא ישרו בעיני כל אלו הפירושים כי אינם נקשרים עם תיבת את.
אבל הנכון לפרש שהוא מלשון (ברא' מג, לד) וישא משאות מאת כולם. שענינו דורון כלומר שלח לנו דורון ברכת מועדיך. וגם יתכן לפרש שהוא מלשון משא בני קהת (במדבר ד, טו) כלומר הטעיננו את ברכת מועדיך. והטעם שתזכנו לעלות לירושלים".
שאלה - 259042
שאלה לרב,בתפילת מנחה של חג שליח ציבור, שהגיע ל "שיר המעלות לדוד" פתח בשירה אך החל לחזור על הפסוקים פעמיים וכשהגיע לסיום המשיך בשירה בפסוקים נוספים שאינם במזמור ובתפילה
תשובה
היה לו לומר בניגון רק את פסוקי המזמור.
שאלה - 258784
לכבוד הרב במוסף של שבת אומרים משה עבדך בצרי ומוסף של שלש רגלים משה עבדך בקמץ מדוע תודה
תשובה
כי בשבת מזכירים פסוקי הקרבנות לאחריו.
בחג לא מזכירים והוא כעין סיום בדרך או בדרך.
שאלה - 258719
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מועדים לשמחה
במהלך תפילות החגים מתפללים על הכל (במיוחד בתפילות של ר"ה ויו"כ) ולא מצאתי שום תפילה מסודרת מפי חזל על הזיווג
האם יש לכך סיבה?

תשובה
כי לא היתה אותה צרה מצויה בזמנם. והגאון החיד״א זיע״א כתב בספרו תפלה מיוחדת לכך.
שאלה - 258628
שלום וחג שמח לכבוד הרב. תפילות ערבית של חוה"מ, לפני עלינו לשבח, האם נהגו להוסיף מלבד "שיר למעלות אשא עיני" גם "שיר המעלות לדוד שמחתי באומרים" (יש סידורים שכתבו בקטן) תודה
תשובה
בהחלט לא.
שאלה - 258606
שלום לרב אחר המחילה ידוע מה שאמר אביך רק ללמוד בחמי ולא לומר תפילותיו האם ה"ה לחמד אלוקים או שאפשר לומר גם תפילותיו? תודה
מה לעשות אם אומרים יג מידות ביוט לענות?

תשובה
א, אין אומרים התפלות שבספר חמד אלקים,
ב, אין עונים י"ג מדות בימים טובים זה מנהג האשכנזים שעורכי דפוס ליוורנו העתיקו. ומשם התפשט. נגד מנהג עדות המזרח.
שאלה - 235973
להרה"ג שליט"א מועדים לשמחה. האם במוצ"ש חול המועד אומרים "שובה" ו"ויהי נעם" וכו'?

תודה רבה, שבת שלום ולג שמח

תשובה
אומרים.
שאלה - 235960
לכבוד הרה"ג מוצפי שליט"א האם ניתן לכוון בסיום פסוק האחרון של 2 המזמורים לסוכות ר"ת של
פּוֹתֵ֥חַ אֶת־יָדֶ֑ךָ
אוֹדֶ֗נּוּ יְשׁוּע֥וֹת פָּנָֽיו

תשובה
כן.
שאלה - 234818
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אמירת 13 מידות ביום טוב?
הרב כתב בשופר בציון שאין אומרים.
אדם נמצא בבית כנסת שאומרים לאור המצב.
מה עושים עונים איתם(לא לפרוש..) או שב ואל תעשה עדיף?

תשובה
לא אומרים.
שאלה - 223518
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בסיום פסוקי "שובה למעונך" שלפני מוסף האם מוסיפים פסוק "כי לקח טוב נתתי לכם תורתי אל תעזובו" או שמסיימים בפסוק "השיבנו השם אליך ונשובה" וכו'
תודה

תשובה
לא, ככל ראש חודש.
שאלה - 223494
לכבוד הרב,
האם אומרים פסוקי "שובה למעונך" לפני מוסף של חול המועד?
תודה ומועדים לשמחה

תשובה
נכון בהחלט. כי מחזירים אז הספר תורה.
שאלה - 223493
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם בחול המועד לפני פתיחת ההיכל אומרים את אותם 4 פסוקים כמו שאומרים לפני פתיחת ההיכל בראש חודש כיוון שיש 4 עולים?
תודה

תשובה
כן בדיוק.
שאלה - 223362
לכבוד הרב מועדים לשמחה
מה דין אשה לגבי תפילת מוסף?
האם זה נכון שלא כדאי שנשים יתפללו מוסף? תודה

תשובה
כן מתפללות.
שאלה - 220696
לכבוד רבנו שליטא
האם בברכו של ערבית או שחרית של חג שחל ביום חול וכולם עומדים ואני יושב מפני שלא חל בשבת האם במעשה זה נחשב "לא יישב בין העומדים ולא יעמוד בפניי היושבים"?

תשובה
אם כולם עומדים, גם אתה תעמוד. אך אם ישנם בודדים שיושבים תמשיך לשבת.
שאלה - 211822
שלום לכבוד הרב
האם בקדושה של תפילת מוסף ב"כתר יתנו לך" בפסוק "שמע ישראל" צריך להגביה את העקבים?

תשובה
לא נהגו בזה.
שאלה - 211574
לכ׳ מו״ר
ביו״ט א׳ רב ביהכ התבלבל מההפרעות של תפילה בחוץ
מ-״מלך חנון ורחום אתה במקום להמשיך ״והשיאנו והחתימה קפץ ל ואתה ברחמיך וגמר
ואחד שאיחר התבקש לומר שוב החזרה,
מה הדין

תשובה
צריך לחזור מתחילה.
שאלה - 211097
לכבוד הרב שליטא
בקדושת כתר של חוהמ יש לומר עם עמך או ועמך
מה דעת הרב, בהושענא רבה רוצה לסיים את כל התיקון עד חצות לישון ולקום בנץ כדי להיות ערני בתפילה?
מועדים לשמחה ופתקא טבא

תשובה
עיין חודש בציון שכתב הגאון החיד"א ז"ל לומר ועמך. ורק בשבת או ביום טוב אומרים עם עמך ויש סוד בדבר.
שאלה - 210230
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
ילמדנו רבנו,מנין שיש בו ספר תורה אחד האם יאמרו קדיש לאחר המפטיר או מאחר וזה ספר אחד אין להגיד?
חתימה טובה

תשובה
דע כלל הלכתי ברור, כי הקדיש אינו תלוי במספר ספרי התורה, אלא במספר הקריאות שהן חיוב היום, ולכן במועדים שיש בהם שתי קריאות שונות, ואין בבית הכנסת אלא ספר תורה אחד, המשלים אומר קדיש על הקריאה הראשונה שהסתיימה, וגוללים את הספר תורה לקריאת המפטיר, וכשמסיים הקריאה אומר קדיש המפטיר על הקריאה השנית.
שאלה - 208059
שלום לכבוד מו"ר
ראיתי בהלכה כי בראש השנה לא מתוודים בפה אבל כן מותר להתוודות בלבו ולחשוב על עזיבת החטא ולשוב בתשובה. האם גם בשבת או סתם יו"ט אפשר לעשות כך אם חושב שיש לו עוון?

תשובה
הן בשבת קודש הן ביום טוב יהרהר תשובה בלבו על מעשיו הלא טובים.
שאלה - 206803
לכבוד עטרת ראשנו שליט"א זיכני בוראי להיות חזן לפעמים בשעת התפילה ובחזרת הש"ץ קשה קצת לכוון כראוי מחמת שרוצה לסדר התפילה יפה ובפרט בשבת ובמועדים כאשר מנעימים זה תקין?
תשובה
לא טוב הדבר, תוותר על הניגונים כדי לכווין. וכבר כתב הרשב"א ז"ל בתשובה על כך.
שאלה - 206467
שלום לכבוד הרב
ראיתי בהליכות עולם שכתב שבשבת ויום טוב מותר לענות דברים שבקדושה בין גאולה לתפילה השאלה למה ביום טוב מותר הרי כל המחלוקת אם צריך לסמוך זה דווקא בשבת ולא ביו"ט

תשובה
מה ההבדל? הרי שניהם אינם יום צרה חלילה.
שאלה - 206254
לכבוד הרב
ימים שאומרים הלל גמור, האם על השליח ציבור לומר "ברשות מורי ורבותי" ועונים לו "שמים", קודם ברכת "לגמור את ההלל"? (מה מנהג מורנו הרב שליט"א בזה?)
תודה ושבוע טוב

תשובה
אין אומרים אלא כאשר מכוונים להוציא ידי חובה את הציבור, כגון, בשופר, בספר כל נדרי, בחנוכה, במגילה, בהבדלה בציבור. וכדומה.
שאלה - 203019
לכבוד הרב
מה שמובא באורחות ציון שטוב לומר אחרי כל תפילה "ויאמר אם שמוע תשמע" וכן מזמורים "למנצח" ו"מזמור לדוד ה' רועי", האם לנהוג כך גם בסיום תפילות של שבתות ויו"ט?
תודה

תשובה
בהחלט כן, כי הם מסוגלים לשמירה ולהצלחה.
שאלה - 202381
בספר שיבת ציון (ח"ב רפה) מובא לכוין ב"אתה חוננתנו" - 4 הבדלות, ויש סוד בדבר לבטל 4 כוחות דסיטרא אחרא המתעוררים אז. האם זה שייך גם במוצאי יום טוב (כגון ר"ה) או רק במוצאי שבת?
תשובה
אפשר שכן.
שאלה - 201591
שלום לכבוד הרב. בחג הנר נשמה עמד להגמר ולכן העברתי אש והדלקתי נר אחר האם מותר כי לא לאוכל אלא להדליק נר שבת .זה היה בצהריים החג. במידה ושכחתי יעלה ויבוא בערבית מה הדין חוזרת?
תשובה
א, נר מותר כי הוא לכל הצרכים. ב, ערבית של חג חוזרת. של ראש חודש לא.
שאלה - 201450
לכבוד הרב שלום רב
מקום שעומדים בהשכיבנו ביום חול וביום טוב חייב לעמוד איתם? כי לכאורה זה שייך רק בשבת משום תוספת נשמה ואדרבה ראיתי בשם האר"י לשבת בהשכיבנו וכנראה טעות בידם

תשובה
בקדיש יש לעמוד.
שאלה - 201313
לרב האהוב.ביום שישי האחרון (חג השבועות) קבענו להתפלל כהרגלנו ערבית לאחר הפלג.קם איזה בחור ואמר שאסור לסלק את החג..קרר את הציבור ולא התפללנו.האם טעינו? יש מקור שאסור?
תשובה
יש צד לפקפק, אם יסעדו ביום טוב, אם לומר יעלה ויבא. ויש בזה מחלוקת הפוסקים.
שאלה - 201242
לכבוד הרב
יום טוב שחל ביום שישי.
א. האם קוראים ביום שישי שיר השירים לפני מנחה כבכל יום שישי?
ב. האם יש מצוות תוספת שבת בכניסתו (על חשבון יום טוב)
תודה רבה

תשובה
א, קוראים בהחלט. ב, כיוון שמקבלים שבת יש מצווה של תוספת שבת.
שאלה - 200514
לכבוד הרב מוצפי שליט"א. נשאלתי האם אומרים צידוק הדין בלילה? וכן בראש חודש, וימים שאין בהם תחנון?
תשובה
עיין בארחות חיים ז"ל שכתב יו"ד הלכות אבל אות ה, "המנהג של צידוק הדין הוא מנהג נביאים כדאמרינן (בירושלמי) בפרק נגמר הדין מהו על הצור אמר ר"ה שהיתה אומרת הצור תמים פעלו וכו'. ונראה דמשמע ליה כן דלא מסתבר שרצפה חידשה לומר צידוק הדין".
וכן כתבו שלמי ציבור דשי"ח ע"א, והיפה ללב חלק הג סימן שד"מ, ג. והרב שדי חמד אבילות סימן רב"י. וחזון עובדיה חלק א אבילות עמוד צ"ג.
ולענין ימים שאין בהם תחנון דעת השלחן ערוך יו"ד ת"א, ו יש לאמרו חוץ מיום טוב ראשון שאין לאמרו. אך הרמ"א כתב כדעת רבנו יצחק אבן גיאת ז"ל שלא לאמרו. ונוהגים לאמרו משום שהנוסח שבידינו אין בו קינה והספד.
שאלה - 197935
לכבוד הרב מוצפי במידה ולא אמרתי אחרי תפילת ערבית של מוצאי יום טוב ואתה קדוש , האם צריך להגיד עכשיו?
תודה רבה ובשורות טובות

תשובה
במוצאי יום טוב מתפללים ערבית של חול.
שאלה - 197823
לכבוד הרה"ג שליט"א
מועדים לשמחהב"באהבה" ב"שמע ישראל" בכלל ובפרט של כתר דמוסף ובשאר מקומות - האם מקבלים ד מיתות ב"ד, בימי העומרתודה רבה לרב על הכל ויוליכנו לקבל פני משיח

תשובה
אפשר גם אפשר עיין תורה בציון. עיין במנוע החיפוש.
שאלה - 197817
לכבוד הרב שלום רב, מועדים לשמחה!
אדם ששכח מוריד הטל בשחרית של יום טוב ונזכר לאחר שהתפלל מוסף (במוסף אמר מוריד הטל) קודם ארבע שעות מה יעשה? ולאחר ארבע שעות?
תודה רב

תשובה
יצא ידי חובה.
שאלה - 197699
שלום לכבוד הרב
כשמתפללים ביחיד בשבתות וימים טובים האם יש עיניין לקרוא את הפרשה מתוך חומש בין שחרית למוסף(אפילו שכבר קראתי שנים מקרא ואחד תרגום)

תשובה
נכון מאוד.
שאלה - 196064
שלום לכבוד הרב,
הרב אמר שמנחה גדולה בשבת זה לכתחילה.
מה לגבי מועד, חול המועד וראש חודש?בריאות איתנה לרב .

תשובה
ראיתי גדולים שנהגו בשבת ויום טוב להתפלל מנחה גדולה, אך בחולו של מועד ובראש חודש מנחה קטנה.
שאלה - 186643
שלום לכבוד הרב וחג שמח
בערבית של חול המועד, לאחר קדיש תתקבל האם אומרים "שיר למעלות אשא עיני" או "שמחתי באומרים לי"? (או שניהם?)
תודה רבה

תשובה
שיר למעלת כי תיקנו רבנו הרמ"ק ז"ל לאמרו בלילה.
שאלה - 186469
לכבוד הרב שליט'א מדוע אומרים זכר ליציאת מצרים בר'ה וביוה'כ לכאורה רק פסח וסוכות קשורים עם יצ'מ תזכו לשנים רבות נעימות וטובות חג שמח ופיתקא טבא לרבינו ולכל העוזרים
תשובה
המפרשים עמדו על כך וביארו כי פסח הוא המפתח לכל המועדים, וכולם הם לזכור יציאת מצרים.
שאלה - 186459
למור
נשאלתי ,הרב כתב בשופר בציון ע' רד שאנו נמענים מאמירת יג מידות ביום טוב יש בסוף מבו'ש מאמר דסכות הרב כותב שם לומר יג מד' ואם תפילה בנוסח קצת שונה
האם זה מופיע שם מאותו טעם?

תשובה
זה לא מרבנו האר"י ז"ל, ועד שהלכת למרחוק, בשער הכוונות דרוש שבועות כתב לומר, וגם הה הגהת רבי שמואל ויטאל ז"ל, והמדפיס שלא ידע הכניסו בתוכו, וכל העולם רעש בחינם.
שאלה - 184989
שלום לרב
לפתוח את ההיכל כדי שיתפללו על הפרנסה בימים הנוראים. באם אין בכך סגולה לפותח. והגבאי מוכר זאת כ"פתיחת היכל הפרנסה" האם יש כאן איסור של גניבת דעת ביום הדין או?

תשובה
לא נוכל לקרוא לזה גניבת דעת, אלא שאין למנהג מקור בספרים כלל. ולעצם הדבר זה שיש מבקשים לתת לצדקה אמיתית עבור כך, זכות המצווה תגן בעדם. כי אני מכיר מקומות שאת התרומות הללו מעבירים לבני תורה עניים ואשריהם בכך.
אגב, האם נרגעת על המתרחש היום? אני בכלל לא רגוע, מכיוון שיש בארצינו את הבג"ץ הכופר בקיום הבורא, התורה הקדושה, ובז לכל מה ששייך לקדושה ולתורה. ועל כולם הוא אדונם מורם ורבם ירום הודו היועץ המתערב בכל ענין ומינה עצמו לפוסק הדור. אם כן מה עשינו? צריכים להתחנן לשמים.
שאלה - 180262
לכבוד הרב,
בערבית של ראש השנה. בערבית לפני עמידה כשאומרים פסוק: "וביום שמחתכם ובמועדיכם וכו'" האם להוסיף גם פס' "וידבר משה את מועדי ה' אל בני ישראל"?
תודה

תשובה
רק בחגים.
שאלה - 176665
לכבוד הרב מוצפי שליט"א מועדים לשמחה אפשר לבקש בקשות פרטיות בחול המועד ??השם ישמרכם לעולמי עד
תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 176531
לכבוד הרב
טעה במוסף חול המועד והתפלל אתה בחרתנו של שלושה רגלים . האם יצא או חוזר ומתפלל מוסף?

תשובה
התכוונת אמר יוםטוב הזה. יצא ידי חובתו.
שאלה - 176530
מועדים לשמחה לכבוד הרבהיקר
אישה שלא זכתה להגיד בחג את ההלל בברכהאם יכולה להגיד בימי חול המועדחג שמח והרבה בריאות לרב

תשובה
תאמר בלי ברכה.
שאלה - 166394
לכבוד הרב שלום רבלמה אומרים בעמידות של שבת "באהבה וברצון"ולא ביום טוב?
תשובה
כי שובתים בו מכל מלאכה, ואין יכולים לבשל, ולפעמים שכחו הכנת דבר מה, לכן מבקשים שנקבלה "באהבה וברצון".
שאלה - 166242
לכבוד הרב הצדיק. ביתי התפללה ערבית בליל החג ושכחה יעלה ויבוא לא ידעתי תשובה האם היתה צריכה לחזור.בבקשה תשובה כדי לדעת להבא ב"ה.תודה
.

תשובה
אם רגילה להתפלל ושכחה חוזרת.
שאלה - 157431
לרה"ג
מועדים לשמחה הרב,
מה עושים כאשר בקריאת התורה של חול המועד העולה השלישי בירך בטעות ברכה אחרונה לפני סיום הקריאה שלו ? חייב להמשיך ? עם ברכה ? להוסיף עולה ?
תודה רבה !

תשובה
ימשיך בלי ברכה ויסיים. אלא שצריך לקרוא לפחות שלשה פסוקים.
שאלה - 150749
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שלום לכבוד הרב
מי שהיה מתפלל עם הציבור ושכח לומר יעלה ויבא בראש חודש או בחול המועד כשחוזר להתפלל שנית האם עדיין נחשב שהתפלל בציבור?

תשובה
מתפלל מיד נחשב בהחלט.
שאלה - 149501
שלום לכבוד הרב
לנוהגים לומר י"ג מידות בשלושת הרגלים, האם יאמרו גם בשמיני עצרת?
תודה רבה

תשובה
ביום טוב לא אומרים. ומקורו בסידורי אשכנז.
שאלה - 149322
לכבוד הרב שלום רב.
חג שמח.
האם צריך לקרוא את המזמור של החג: בתפילת מנחה של החג לאחר קדיש תתקבל בנוסף למזמור שיר למעלות לדוד.
ולפני תפילת ערבית של צאת החג/ושל חול המועד.
תודה

תשובה
בהחלט לא.
שאלה - 145641
לכבוד הרב שלום רב
בשבת ויום טוב, מה עדיף להתפלל עם טלית על הראש או מגבעת ?

תשובה
עיין בשיבת ציון שהמנהג הנכון להניח בקריאת שמע ובתפילת העמידה מגבעת ועליה טלית.
שאלה - 143261
כבוד הרב שלום
במחזורים מופיע תפילות לפני הוצאת ס"ת רבונו של עולם מלא .." ארוכה
האם בעל חמדת ימים חיבר תפילה זו ?
תודה לכבוד הרב ורפואה שלמה

תשובה
התפילה הרגילה הכתובה במחזורים שאורכה כשש שורות היא מרבנו האר״י ז״ל אך שאר התפלות לימי המועדים איננה ממנו ואנחנו מדלגים אותם.
שאלה - 143132
לכבוד הרב שלום רב
האם בימים שאין אומרים בהם תחנון,מותר ליחיד בביתו להתוודות על חטאיו?

תשובה
בהחלט לא. אלא אם הזדמן ונכשל בעבירה יכול להתוודות עליה כשיתעורר מיד בתשובה. ובשבת וביום טוב אסור.
שאלה - 142782
האם בחור למטה מגיל עשרים יכול לעלות בתור חזן לתפילת מוסף או לא?
תשובה
הנה ידוע כי תפילות הם במקום קרבנות, וכנזכר בגמרא ברכות כ״ו, א. ותפילת מוסף היא בודאי כולה במקום קרבן מוסף כמו שכתבו התוספות שם דיבור המתחיל איבעיא להו כי שחרית מנחה וערבית ניתקנו עיקרן בשביל בקשת רחמים. אך שונה מהם תפילת מוסף שהיא אך ורק במקום קרבן מוסף.

ומעתה נשאלה השאלה בין הפוסקים אם אדם פחות מבן עשרים יכול להתפלל מוסף, מכיוון והיתה נרכשת מכספי קרבנות ציבור. שהיו באים מתרומת מחצית השקל. ומי שוא פחות מבן עשרים פטור מהם. ואם כן כיצד יוציא ידי חובת ציבור בדבר שהוא פטור ממנו. וכן דעת רבנו עקיבא איגר בשו״ת שלו סימן ט.

אולם בשו״ת משנה הלכות חלק ו סימן ס״א. כתב שכיוון וכל מה שאינו נותן מחצית השקל אינו משום שאינו חייב בו אלא משום שעדיין אינו בר עונשין ואינו צריך כפרה במחצית השקל. ועוד שבית דין זיכו המעות לכל ישראל לקרבנות וגם הוא בכללן.

ובשו״ת יביע אומר חלק ט אורח חיים סימן ק״ח. כתב כי דעת הרמב״ם ז״ל הלכות שקלים א, ז. וכן הרמב״ן ז״ל בפרשת כי תשא. כי חיוב מחצית השקל הוא מבן י״ג. וכן הוא בספח הרוקח סימן רל״ג. וכן הוא בתלמוד ירושלמי שקלים א, ג. ולכן העלה להלכה שיכול איש למטה מגיל עשרים להיות חזן במוסף.

וכן כתב בשו״ת יביע אומר חלק ב אורח חיים סימן ו.
שאלה - 141129
שלום לרב היקר שליט״א.
כשאני מתפלל מוסף של חג אני מזיל דמעות כשאומרים רחם עלינו ועל מקדשך ואינני יכול להפסיק.

תשובה
אשריך מה טוב חלקך ומה נעים גורלך. כך ראיתי לחכמי וזקני הדור שלפנינו. ואמר לי אבא ז״ל כי המזיל דמעות בתפילה על בית המקדש זוכה ובונה אבנים לפי מספר הדמעות לבית המקדש ולעתיד לבוא יהיה שמו כתוב עליהם.
וכן כתב רבנו הרמ״ק ז״ל בספר אור החמה ויקרא צ, א. ״בבכי זה יש התעוררות דין על אומות העולם שהחריבו בית מקדשינו, ועינו את ישראל ואותם הדמעות נעשות אבנים לבית המקדש שגוזר עליהם גאולה ובנין ירושלים והמקדש. ולזה בעת תפילת המוסף בתוספת הקדושה אנחנו מזכירים החורבן ומפני חטאינו לדמיון בכיה זו״.
שאלה - 135322
שלום רב
האם אשה חייבת במוסף או שתסתפק בהלל שלאחר שחרית ועלינו לשבח?ומדוע לא מופיע במחזור לסוכות התוספות של עשר זכירות וי"ג עיקרי האמונה בסיום התפילה? תבורך מפי עליון

תשובה
יכולה להתפלל מוסף.
שאלה - 123862
לכת״ר
א. האם יש תוספת נשמה ביו״ט? ומתי מקבלים כל חלק?
ב. תשליך שייך גם בלילה?
ג. ראיתי ר״ת בינ״ו עמ״י עש״ו מהם?
ד. מהם פ״ר ש״ך ושכ״ה שמופיעים הרבה בתפילות ר״ה?

כת׳ וחת׳ טובה

תשובה
א, אין, יש רק הארה לנשמה. ב, לא בלילה. ג, בשם השם נעשה ונצליח עזרי מעם י׳ עושה שמים וארץ. כך נהגו כל גדולי הדורות לפתוח את חיבוריהם. ד, תניח זאת למקובלים.
שאלה - 121948
שלום לרבי המובהק
יום טוב שחל בשבת ושכח לחתום בתפילה מקדש השבת וישראל והזמנים אלא חתם רק מקדש השבת, אמנם באמצע הברכה כן הזכיר של יום טוב

תשובה
כיוון שלא חתם כהוגן, לא קיים תקנת חכמים ולא יצא ידי חובה. וצריך לחזור על תפלת העמידה.
שאלה - 120925
לכבוד הרב
האם יש מקור בדברי ר' הארי ז"ל עצמו לומר ביום טוב מזמור שיר ליום השבת מתחילת המזמור או שגם לשיטתו יכון להתחיל מ"טוב להודות"? ואיך נהגו המקובלים ? יישר כח

תשובה
מתחילים מהפסוק מזמור שיר ליום השבת.
שאלה - 120531
לכבוד הרב תזכו לשנים רבות בסידורים לא אומרים במה מדליקין אם לאמר ?
בבקשה הרב חלק אומרים בפתיחת ההיכל בחו"ה ברך שמיה וחלק לא אומרים וכלל בידינו כשאומרים כתר אומרים ברך שמיה

תשובה
בשבת חול המועד אומרים במה מדליקין. בריך שמיה תאמר בינך לבין עצמך.
שאלה - 120530
לכבוד הרב שלום רב
אשה שהתפללה שחרית באופן חד פעמי בחול המועד, האם חייבת גם במוסף באותו היום?
תודה ומועדים לשמחה ושבת שלום.

תשובה
לא חייבת.
שאלה - 120502
לכבוד הרב
דחוףף
הבית הכנסת התפללתי בטעות מנחה ליום טוב במקום מנחה של חול המועד ורק בחזרת השצ לקראת סיום הבנתי
האם יצאתי ידי חובה בחזרה ? או לחזור על התפילה

תשובה
תתפלל עכשיו ערבית שתים, כי לא יצאת ידי חובה.
שאלה - 116239
א בברכת אורח "שירבו נכסיו" הרי מרבה נכסים מרבה דאגה
ב יום טוב לא בשבת האם להשמיט תיבות מ" שיר ליום השבת או לומר רגיל
ג יש 2 בנים האם להתפלל לבת או לבן הרב אמר שה-3 יוצא מבורך יותר

תשובה
א, כתבו המפרשים הכוונה שהשם יתברך ירבה אותם ולא בשר ודם. וממילא רק טוב יהיה מהם. ב, אומרים אותו בשלימותו. ג, תבקש שיתן לך מה שתה צריך.
שאלה - 110494
לכבוד הרב
קדוש בציון - מוסף. שם מ"ב דמ"ה הוא:
1 יהו"ה, יוד הא ואו הא, יוד, יוד הא, יוד הא ואו, יוד הא ואו הא
או
2 יהו"ה, יוד הא ואו הא, יוד ואו דלת, הא אלף, ואו אלף ואו, הא אלף?
תודה

תשובה
מספר 2 הוא הנקרא שם מ״ב דמ״ה, כי יש בו מ״ב אותיות.
שאלה - 101464
שלום לכבוד הרב
מדוע אומרים נשמת כל חי ביום טוב אם אין נשמה יתרה ביום טוב?שנה טובה וחתימה טובה לרב ולכל הצוות המסור עבודת השם שלי ויראת השמים התחזקה מאוד משיעורי ספרי ושו"ת

תשובה
כתב רבנו האריז״ל בספרו שער הכוונות, כי ביום טוב יש הארה של נשמה יתירה, ולכן אין מניחים תפילין ובמקומו אומרים נשמת כל חי.
שאלה - 101132
לכבוד הרב
1.י"ג מידות בשעת פתיחת ההיכל.מתי כן ומתי לא לומר? ר"ה/כיפור/סוכות/ברית שחל בסוכות.
2.הפס' של מעשה בראשית,מותר לאמרם גם בלילה או דווקא ביום.

תודה.

תשובה
כל יום טוב אין אנחנו אומרים, גם ביום הכיפורים לא, כי יש בו בסליחות מספר כ״ו פעמים ולא נכון להוסיף עליהם.
שאלה - 100369
לכבוד הרב הגאון
א. בר"ה כשתוקע לב"ב בבית כמה קולות צריך?
ב. הילדה עוד מעט בת 3 אילו מגבלות הלכתיות יש כעת על האבא ואם זו לא טרחה לרב, אם יש מנהגי חסידות גם כן?
כתיבה וחתימה טובה

תשובה
א, 30 קולות שהם שלש תשר״ת , שלש תש״ת, שלש תר״ת.
ב, רק לא לקלח אותה.
שאלה - 89073
לכ' הגרב'צ מוצפי שלום
בבן האיש חי מובא שהמתפלל ערבית צריך לעצום עניו
האם יעשה כך גם בתפלית יוה'כ שבתות וחגים

תשובה
מפורש בדברי רבנו האריז״ל בשער הכוונות שבשת ומועד אינו עוצם את עיניו .
שאלה - 31821
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מתי בדיוק צריך לנסות להזיל דמעה בקריאת התורה על בני אהרון או בפיוט על בני אהרון?תבורך מפי עליון

תשובה
גם וגם.
שאלה - 31397
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
היכן המקור לכך שיש לעבור על תפילות שהתדירות שקוראים אותם היא יותר מחודש? (כמו תפילות של ר"ה ויוכ"פ)
תודה

תשובה
ראש השנה לה. רמב"ם תפלה ד,יט.
שאלה - 31144
שלום לכבוד הרב
האם נשים תריכות להתפלל תפילת מוסף בחג (שהם מתפללות בבית)
האם יש חיוב כל שהוא לשמיעת שופר לאישה.
שנה טובה.

תשובה
נשים אינן חייבות בתפילת מוסף. וכן בתקיעת שופר אך נהגו לשמוע כשאפשר.
שאלה - 28426
לכבוד הרב
אדם שסטרתי לו בילדותי או היכיתי אותו וכד'
והיום מן הסתם הוא לא מקפיד ולפעמים אומר לי שלום
צריך לבקש ממנו מחילה?
ובת דודתי שקראה לי בכינוי במקום בשמי ולרגע, ממש רגע
כעסתי, אבל מבלי להראות זאת, צריך לבקש מחילה בהנחה והרגישה בזאת? גם היא אומרת לי שלום ומדברים מידי פעם
ג-מי שהתפלל מנחה של חול המועד פסח במקום מנחה של יו"ט, שביעי של פסח, צריך לחזור? עם תנאי או בלי?
תודה רבה לכבוד הרב !

תשובה
א,צריך לבקש. ב,היא צריכה ולא אתה. ג,צריך לחזור כי יש חתימה מקדש ישראל והזמנים.