ליחצו לשליחת שאלה לרב




חפש בשו"ת
חפש שיעור
Doresh Tzion
     

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א 


כ"א/חשון תשפ"ה

              

נמצאו 89 שאלות / תשובות
שאלה - 293458
שלום לכבוד הרב
בהכרזת ראש חודש מר-חשון האם אומרים "ולגשמים בעיתם" או "ולטללי ברכה"? (בהכרזת ר"ח ניסן הרב ענה לי בעבר שנוהגים את שניהם)
תודה

תשובה
גם וגם.
שאלה - 290734
לכבוד הרב.בבית הכנסת מתכננים טיול לקברי צדיקים קברי האבות כולל על האש בערב ראש חודש אלול.אני נגד זה ונמנע בגלל המצב הנורא בארץ. אבקש לחזק אותנו שאנחנו לא משתתפים בזה.
תשובה
טיול לקברי צדיקים זה נוסח של בורים ועמי ארצות מובהקים, חלילה ללכת שם ולשלב הנאות חומריות אכול בשר ושתה יין כי מחר ... בר מינן, נתחזק כולנו בלימוד התורה כדי להציל נפשות ישראל מסכנות שונות.
לכבודך העתקתי תשובה שחנני השם יתברך לכתוב באתר.


שאלה - 244323
לכבוד הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א
היום מהלילה מחר ומחרתיים ראש חודש אדר!
האם החודש הזה מסוגל לישועות מעל הטבע?
ולנהפוך הוא גדול לאדם מה צריך לעשות כדאי לזכות לשינוי טבע
תשובה
מדוע אינך עוסק בתורה? אלא מבזבז את זמנך בקריאת דברים בטלים?
הידעת שעוון גדול הוא לבקש לשנות הטבע?

א, במשנה מסכת ברכות נד, א.
"והצועק לשעבר הרי זו תפלת שוא. היתה אשתו מעוברת, ואומר יהי רצון שתלד אשתי זכר הרי זו תפלת שוא, היה בא בדרך ושמע קול צווחה בעיר, ואומר יהי רצון שלא תהא בתוך ביתי הרי זו תפלת שוא".

ב, בתלמוד מסכת תענית כד, א.
"בריה מאי היא יומא חד הוו אגרי ליה אגירי בדברא, נגה להו ולא אייתי להו ריפתא. אמרו ליה לבריה כפינן, הוו יתבי תותי תאינתא, אמר, תאנה, תאנה, הוציאי פירותיך ויאכלו פועלי אבא. אפיקו ואכלו. אדהכי והכי אתא אבוה. אמר להו לא תינקטו בדעתייכו, דהאי דנגהנא אמצוה טרחנא, ועד השתא הוא דסגאי. אמרו ליה: רחמנא לישבעך כי היכי דאשבען ברך. - אמר להו מהיכא? אמרו הכי והכי הוה מעשה. אמר לו בני, אתה הטרחת את קונך להוציא תאנה פירותיה שלא בזמנה יאסף שלא בזמנו".

ג, עוד בתלמוד בבלי תענית כד, א.
"אלעזר איש בירתא כד הוו חזו ליה גבאי צדקה הוו טשו מיניה, דכל מאי דהוה גביה יהיב להו. יומא חד הוה סליק לשוקא למיזבן נדוניא לברתיה, חזיוהו גבאי צדקה טשו מיניה. אזל ורהט בתרייהו, אמר להו: אשבעתיכו, במאי עסקיתו? אמרו ליה: ביתום ויתומה. אמר להן: העבודה! שהן קודמין לבתי. שקל כל דהוה בהדיה ויהב להו. פש ליה חד זוזא, זבן ליה חיטי, ואסיק שדייה באכלבא. אתאי דביתהו, אמרה לה לברתיה: מאי אייתי אבוך? - אמרה לה: כל מה דאייתי - באכלבא שדיתיה. אתיא למיפתח בבא דאכלבא חזת אכלבא דמליא חיטי, וקא נפקא בצינורא דדשא, ולא מיפתח בבא מחיטי. אזלא ברתיה לבי מדרשא, אמרה ליה: בא וראה מה עשה לך אוהבך! - אמר לה: העבודה! הרי הן הקדש עליך. ואין לך בהן אלא כאחד מעניי ישראל".

ד, עוד בתלמוד תענית כ, ב. "דאמר רבי ינאי לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויאמר עושין לי נס, שמא אין עושין לו נס, ואם תימצי לומר עושין לו נס מנכין לו מזכיותיו. אמר רב חנן מאי קרא דכתיב קטנתי מכל החסדים ומכל האמת".

ה, ואם תקשה, הרי רבי חנינא בן דוסא עשו לו נסים מעל הטבע, תשובתה בצידה, שרבי חנינא היה מתנהג בעבודת השם יתברך מעל הטבע, לכן מן הראוי הוא שיעשו לו נסים מעל הטבע. אך אנן יתמי דיתמי, באיזה זכות נבקש, ובעבור מה נדרוש ממנו, והלוואי שמה שנחנו צריכים לקיים נעשה.

ו, וכתב רבנו משה אלשיך שמות י, י.
"יהי כן ה' עמכם בלכתכם בלי טף כאשר בשלחי טפכם. לא כן הוא, כי הלא ראו כי כוכב רעה מראה דם נגד פניכם. וגם שיעשה לכם נס לא תפטרו בלא כלום. וטוב לכם השאיר פה הטף, כי יכבדו עליכם ויסתכנו הטף. ומה גם אם הוא דם חרב רבים לוחמים, כי בלי טף תתאזרו ללחום או לנוס, מה שאין כן על ידי טף. באופן שגם שיהיה ה' עמכם, אינו דומה ההשגחה שגם הטבע מסייע, להשגחה שכולה נגד הטבע שצריך זכות רב".
ועיין עוד בדברי הרב צרור המור בפרשת וארא ופרשת בא מה שכתב בזה.

ז, ועיין בשו"ת יביע אומר חלק ד יורה דעה סימן כד, אודות המעשה הנורא שנשרף בית הכנסת מפואר עם ששה ספרי תורה בו, בעיר פרדס חנה, מדוע לא נעשה נס. וכתב שם בין הדברים
"ובס' מצבת משה (מ"ק כו) הסביר עפ"ד מהר"י מדובנא באהל יעקב (ר"פ וירא בפסוק היפלא מה' דבר, ביריעות האהל. ובר"פ ויצא בד"ה מדרש וכו'.) שכל זמן שיש אפשרות של הצלה ע"פ דרך הטבע לא עבד רחמנא ניסא בכדי, ורק כשכלתה יד הטבע ואין דרך להצלה אלא ע"י נס עביד רחמנא ניסא להראוי לכך. ע"ש. וא"כ י"ל דבאש קטנה שהיה אפשר להציל אין בזה הוראה מיוחדת מן השמים, ואין החילול השם גדול כ"כ מה שלא עשה הקדוש ברוך הוא נס בזה, היות והיה פתח להצלה עפ"ד הטבע, ורק ע"י התרשלות נשרף, אף שלא במרד ובמעל ח"ו. אבל באש גדולה שא"א להציל בענין אחר, הי"ל להקב"ה להציל כמו שעשה לאברהם אבינו ולחנניה מישאל ועזריה. אלא שבעונותינו נעשה שונאו של הקדוש ברוך הוא מך כאילו אינו יכול להושיע, וחילול ה' גדול הוא, לכן צריכים קריעה. ע"ש".
שאלה - 280795
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
עושים אצלנו עצרת תפילה בהוראת הרבנים כמו שעושים בכותל מחר רציתי לשאול אם מותר להגיד יג מידות בערב ראש חודש לאחר חצות בעצרת התפילה מחר

תשובה
בסליחות אומרים גם וידוי ונפילת אפים.
שאלה - 264014
לכבוד הרב,יום השנה שיוצא ביום ראשון שהוא ראש חודש,א.לעלות לבית עלמין יום שישי? ב.האם ניתן לומר קדיש לאחר הלימוד בבית עלמין? ג.האם טוב שעור וכיבוד בראשון בין מנחה למעריב
תשובה
א, חמישי או השישי, ב, לא חובה אבל אפשר. ג, טוב במוצאי שבת.
שאלה - 262451
לכבוד הרב שלום וברכה
רציתי לדעת אם יש ענין להכריז את המולד בשעת הכרזת ר"ח ואולי דווקא לא להכריז
שראיתי בחזו"ע שכותב "ומנהגנו לא להכריז על המולד"?

תשובה
סליחה, אל תהיה שטחי בלימודך, תחדד את הפוטנציאל שלך. ולכן נא לעיין היטב קודם שמסיקים מסקנה, הרב כותב מנהגינו לא להכריז, אך אין סיבה להתנגדות להכריז.
וזה יש בו נפקא מינה למי שנוהג להתענות בערב ראש חודש, וכן לגבי מי שמקפיד על ברכת הלבנה שבעה ימים מעל לעת ועוד, וכן למי שלומד הלכות קידוש נחודש, ומבקש לחשב מולדות לפי סדר השני והחודשים. ועוד אופנים. לכן, תתחשב בעוד אנשים שצריכים את הידיעה.
שאלה - 260939
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם התפילה שיש בקול ציון לערב ראש חודש ולליל ראש חודש צריך להגיד יומיים? (רביעי וחמישי) או רק ביום רביעי?

תשובה
תפלה לערב ראש חודש, היא הלילה ליל יום רביעי כט בחודש, ומחר ביום כט.
התפלה ליום ראש חודש נאמרת בליל חמישי ובליל שישי. וכן ביום חמישי וביום השישי.
שאלה - 259537
האם מותר לדבר בין נט"י לדבר שטיבולו במשקה
האם להדר אחר כוס בזימון של ג'? האם יש הבדל אם שתה יין בסעודה? או בין שבת לחול?
האם להגיד י"ג מדות ואנשי אמונה בתפילת יוכ"ק בער"ח?

תשובה
א, יש מי שנוהג בזה משום היסח דעת. ב, כדאי להדר בזה. ג, הספרדים נהגו לומר סליחות.
שאלה - 255885
לכבוד הגאון הרב בן ציון מווצפי שליט"א
האם לפי ההלכה אפשר להגיע ברכב פרטי לחברון מחר? או עדיף באוטובוס
תודה רבה

תשובה
תמיד יש עדיפות בשיירה יהודית.
שאלה - 255869
לכבוד הרב
מתי זה עת רצון לתפילות בערב ר"ח או בר"ח עצמו?,תודה רבה רבה

תשובה
שניהם טובים בכוחם.
שאלה - 255867
לכבוד הרב שלום רב
תענית רח אלול מחר או שישי?

הי"ו לעולמים

תשובה
מקבלים עכשיו, ומתענים בחמישי.
שאלה - 232035
שלום לכבוד הרב
אם אני מתפלל עם אשכנזים וצם והם אומרים את סדר יו"כ קטן לומר ביחד איתם או ללכת למניין אחר? אציין שאין איפה שאני מתפלל סליחות אצל ספרדים

תשובה
אם לא מצאת מנין ספרדי האומרים היום סליחות, תתפלל שם יכול לומר עמהם.
שאלה - 232008
לכבוד הרב מוצפי שליט"א, זה שמקדימים את ערב ראש חודש זה רק השלמה בעלמא? או שממש ישנה את קדושת ומעלת ערב ראש חודש באותו יום שאליו הקדימוהו
תשובה
ישנה בהחלט מכיוון והיא שלהי החודש והלבנה במיעוטה.
שאלה - 230228
שלום לכבוד הרב, כשראש חודש יוצא ביום שבת מתי עדיף לעלות לקברי צדיקים, ביום חמישי או ביום השישי?
תשובה
חמישי.
שאלה - 228161
נוהגת ב"נ להמנע מכביסה בר"ח.
האם יש להמנע החל מהיום בשקיעה ועד למוצ"ש?
בבקשה עוד שאלה- האם להמשיך לומר אבינו מלכנו, והאם גם בשחרית וגם במנחה?
תודה רבה, תבורך מפי עליון.

תשובה
רק מגבות ובגדי ילדים מותר.
שאלה - 224420
לכבוד הרב מוצפי,האם בערב ראש חודש יום לפני ראש חודש,מועיל לצום חצי יום כאשר יום השנה חל בראש חודש?
תשובה
גם מועיל, אך הכי מוןעיל לימוד תורה מכל סוג שהוא לעילוי נשמה.
שאלה - 224063
שלום לכבוד הרב,
מתי עדיף להגיע לכותל, בערב ראש חודש או בראש חודש?
תודה רבה לרב על כל הנתינה לעם ישראל

תשובה
לשני הימים ערך חשוב. ליום כ"ט בחודש אתה משתתץ בצער השכינה וישראל שבגלות.
ביום ראש חודש יש בו עילוי לשכינה ואתה משתתף בשמחתה.
שאלה - 221674
לכבוד מרן הרב מוצפי
השבוע יהיה ערב ראש חודש ניסןיש את העלייה להר המנוחות!
האם אבל בתוך יב' חודש יכול לעלות גם לעלייה הזאת?כי אמרו לי שאבל לא יעלה רק בשבעה ה 30 ה 11 חודש והשנה

תשובה
א, תפסיקו להאמין לשמועות.
ב, לא עולים בערב ראש חודש מפני ההמונים הנמצאים בעירבוביא בבית עלמין. וכך נוהגים המדקדקים במצוות.
ג, סכנה להיות בבית עלמין ולפגוש שם נשים שונות.
ד, מותר לעלות במשך השנה.
שאלה - 220112
מורנו נר"ו
השעה 14.55 ערב ראש חודש אדר התשפא.
מותר לי להשלים תחנון שלא אמרתי בבוקר - מוהוא רחום והלאה?
יבורך רבנו ומחילה על השאלה בזמן כל כך קצר.

תשובה
עניני סליחות היו אומרים גם אחר הצהריים.
שאלה - 217476
לכבוד הרב שלום רב
הרב כתב שנפטרים נמצאים בקבר ביארצייט ובערב ראש חודש. האם זה נכון גם על צדיקים, או רק על אנשים פשוטים? תודה רבה

תשובה
כל נשמות ישראל.
שאלה - 213874
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם החודש עולים לקברות צדיקים בכט או גם מחר
תודה ושבוע טוב לכבוד הרב

תשובה
בימי ראשון ושני.
שאלה - 213233
שלום לרב הגאון
בסיום אמירת ההלל בראשי חודשים אנחנו אומרים זבדיה ישמרני ויחייני ,האם זבדיה שומר עלי ומחיה אותי ?האם אין בזה עבודה זרה?יורנו המורה וירבה שכרו מן השמים אמן

תשובה
עיין בסידור למרן ז״ל שכתב שיאמר שם זה ישמרני.
שאלה - 209413
לכבוד הרב שלום רב
שנה טובה ומתוקה בבריאות נהורא מעליא לכבוד הרב .האם לא היינו צריכים להתענות גם לפני המולד של תשרי וגם בערב תשרי כמו בחודשים רגילים?אוהבים תודה לבורא ולרב

תשובה
ערב ראש השנה מעלתו גדולה מאוד כנזכר במדרש תנחומא שמוחל בו שליש עוונותינו.
שאלה - 207406
שלום לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אני עושה תענית דיבור כל ערב ראש חודש
כמובן שמתפלל שחרית מנחה ערבית קוראת תהילים וב"ה עוד בזמן הפנאי שלי רוצה לשחק בטלפון האם מותר לי תודה

תשובה
צריך לכתוב או לומר ״בלי נדר״.
שאלה - 207400
לכבוד הרב שליט"א שלום רב
היום שכבר אחר המולד, אפשר לעשות תפילת יום כיפור קטן?

תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 206854
לכבוד הרב
בוקר טוב ומבורך ברשותו האם יש סמך ומקור למנהג לעמוד בעת הכרזת ראש חודש ובאחינו בית ישראל שמעו צום, תודה ובריאות שלימה

תשובה
עיין חודש בציון דוגמת קידוש החודש.
שאלה - 206806
לכבוד הרב שלום רב
באיזה יום בשבוע הבא עורכים תפלת ערב ר"ח וכן הרוצה להתענות מתי יתענה כי המולד חל קודם ער"ח

תשובה
החודש שהא ערב אלול, נהגו להתענות ביום כ"ט שיחול ביום רביעי, ויש המקדימים ליום שלישי.
שאלה - 205338
לכבוד הרב שליט"א
כאן בארגנטינה עדיין סגר ומתפלל ביחיד. האם מותר להתפלל תפילת יו"כ קטן ביחיד? וא"כ איזה קטעים לומר ואיזה לדלג? ומה השעה היותר נכונה לאומרו (כאן עדיין בוקר

תשובה
תאמר הכל חוץ מיג מדות שתדלג עליהם.
שאלה - 205103
שלום לכבוד הרב שליט"א
בחצות ליל שלישי אחר המולד אומרים תיקון רחל?

תשובה
נהגו שלא לומר ועיין חודש בציון.
שאלה - 204995
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
שבת שלום ומבורך
חזקו ואמצו במלחמתינו על קדושת המחנה.
האם המתפלל יחיד בשחרית בשבת, יכול לומר את היהי רצון כולו, שנאמר בהכרזת ראש חודש.
תודה רבה.

תשובה
מדוע יתפלל יחיד?
שאלה - 202912
שלום וברכה כבוד הרב מוצפי היקר והאהוב שליט"א.
מי שהולך בערב ראש חודש לקברי צדיקים, האם חשוב באיזה שעה?
חודש טוב ומבורך לקבוצת הרב בוצאפ שלח צרף ל 0533235009

תשובה
נכון ומוצלח ללכת קודם חצות היום.
שאלה - 202752
לכבוד הרב
המולד בליל ראשון בדעה 1:15
1. האם מי שקיבל תענית יכול להתענות תענית ערב ר"ח?
2. האם אומרים לפנח עלות השחר תיקון רחל?

תשובה
המולד הלילה בשעה 1.26. עד שעה זו אומרים תיקון רחל. מכאן אין אומרים רק תיקון לאה.
המערכת, נא לתקן השגיאות.
שאלה - 202716
שלום לכבוד הרב
בבית הכנסת שלנו קבעו סליחות ביום ראשון הקרוב (ערב ראש חודש) בשעה 18:30. האם אין עם זה בעיה של וידוי וכו' לאחר חצות? (אני חזן) האם ללכת או להתחמק?
תודה

תשובה
אל תפרוש מהציבור, כתבנו לך כי בסליחות זה שונה ומותר לומר וידוי וכדאי בדמעות.
שאלה - 202592
לרב הנערץ.מי שרוצה ללכת לקבר צדיק בער^ח תמוז מתי נכון ללכת?הרי המולד כבר במוצש והצום הוקדם למחר יוד ה כמו שהורה מו"ר.מתי נכון ללכת.תודה רבה
תשובה
ילך מחר יום חמישי.
שאלה - 202303
לכבוד הרב
המולד של חודש תמוז הוא בליל ראשון בשעה 1:26 בלילה.
1. תענית ער"ח ביום חמישי?
2. עד המולד אפשר לומר תיקון רחל ולאה או שאומרים רק לאה?

תשובה
נכון בהחלט, כפי שכתב הרב בתשובתו שפורסמה.
שאלה - 201969
לרב,מתשובת הרב לגבי יום השלושים שחל בר"ח אני מבין שבערב ראש חודש עדיף לעלות לבית עלמין עד חצות היום מדוע? ב. לאנשים לא נח לעלות בוקר האם יכול אני לעלות לבד ושוב איתם אחה"צ?
תשובה
תלך יחד עם כולם. ואל תטרח פעמיים.
שאלה - 198667
לכבוד הרב שלום רב
לגבי משפחה שעלו אחרי השבעה לקבר ושמו בטון ללא לבנה(בלוק) מעל הראש האם מותר לי היום ערב ראש חודש ללכת לבד להשים לבנה מעל הבטון ולצאת הקבר ממש בתחילת הקברים

תשובה
מצווה בהחלט. ותהיה בגובה 24 סנטימטר מעל הקרקע.
שאלה - 198562
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר לומר סליחות מחר ערב ר'ח עם כל הפרקים שמותר כולל יג מידות.

תשובה
בהחלט כן, ואפילו אם נמנע פטירת אדם אחד היה זה שכרינו.
שאלה - 198480
לכבוד הרב שלום רב
האם עקב המצב הקשה אפשר וכדאי לומר סליחות בערב ר"ח אייר הבעל"ט?
תודה רבה, וחודש טוב ומבורך למורנו ורבנו, והמון סיעתא דשמיא בכל הענינים

תשובה
בוודאי שיש לומר כמו בכל ערב ראש חודש ולשמור על כללי הבריאות.
שאלה - 198414
הרב שלום.. יש לי אפשרות להגיע למירון ערב ראש חודש אבל הציון סגור האם זה בסדר?
תשובה
רבי שמעון ישמח מאוד אם תשב ללמוד תורה במקום לבוא אליו.
שאלה - 196049
לכבוד הרב
בשאלה מס' 195909 לא הבנתי מה כבודו ענה מותר להגיד בערב ר"ח לפני חצות יום כיפור קטן למרות שעבר המולד?

תשובה
המקובלים נהגו להקדים הסליחות יום קודם. אך הנוהגים על פי השלחן ערוך נהגו עם העמך והפשוטים לומר סליחות ביום כ״ט גם אחר המולד. וכך היה מנהג ירושלים עיר הקודש שלנו.
שאלה - 195909
שלום לכבוד הרב
אם היה כבר המולד לא היה צריך גם להגיד יום כיפור קטן אתמול לפני המולד??

תשובה
סליחות אפשר.
שאלה - 195875
לכבוד מו"ר נר"ו
מחר ערב ראש חודש עושים בצהריים סליחות האם אומרים וידוי בסליחות?

תשובה
בסליחות אומרים, במנחה לא.
שאלה - 195728
לכבוד מו"ר.
מתי נכון להתענות ער"ח ניסן הבא עלינו לטובה?
התודה והברכה.

תשובה
הכי נכון היום קודם שיגיע המולד.
שאלה - 195683
לכבוד הרב: האם יש לנהוג ולקרוא בכל ערב ראש חודש את סדר כיפור קטן. ואם אפשר לדעת מי חיבר אותו ולמה רק האשכנזים נוהגים לאומרו
תשובה
טעות בידך, הספרדים נוהגים לומר סליחות בערב ראש חודש כפי שהבאנו באתר הקדוש.
שאלה - 195015
לכבוד הרב שלום רב
ברצוננו לומר בבית הכנסת בליל ערב ראש חודש לומר תיקון חצות אמירת סליחות כמו באלול ופיטום הקטורת ולומר 12 פעמים לעולם ה דברך ניצב בשמיים האם זה בסדר?

תשובה
מצויין שבמצויין לאחר חצות עם תשובה מהלב.
שאלה - 193868
שבוע טוב ומבורך למרן שליט"א,
נודה מאד אם יוכל להרחיב בענין תיקון חצות בערב ראש חודש, כאשר המולד קודם לראש חודש כמו השבוע, וכאשר הוא לאחריו.

תשובה
כתב הרב בן איש חי [שנה ראשונה פרשת וישלח ה] "אין אומרין תיקון רחל בימי העומר וכן בעשרת ימי תשובה בחול. ומנהג החסידים [ישיבת בית אל] בעה"ק ת"ו דאין אומרים תיקון רחל אחר המולד קודם ראש חודש, ואף על פי שמתוודים בו ביום, וכן עשינו המנהג פה עירינו".

וכן כתב הרב כף החיים סופר ז"ל [אורח חיים סימן א, אות י"א], בשם הרב בן איש חי.

אמנם האמת יורה דרכו שבשער הכוונות וכן בפרי עץ חיים לא נזכר מענין זה מאומה, ולא במשנת חסידים, ונגיד ומצוה, ולא בספרי רבנו הרש"ש זיע"א, ועוד מספרי המקובלים, ובירושלים יש רבים חכמי הפשט והסוד שאומרים ואין אנחנו מונעים מהם מלאמרו, וכן ראיתי למור אבי ז"ל שהיה נמנע מלאמרו לאחר המולד, אך לא היה מונע אחרים מלאמרו.
שאלה - 192155
לרב האהוב.כל ער"ח אני עורך השטתחות קצרה בקבר צדיק קרוב.השאלה האם צריך להקדים ההשטתחות כמו שמקדימים את תענית ער"ח למחר (יום ה) או ליום ו או ללכת ביום א חרף המולד המוקד תודה
תשובה
ללכת קודם המולד.
שאלה - 189623
לכבוד הרב
שלום רב האם יש מצווה לתרום סעודה בשרית בערב ראש חודש למתפללים הסעודה מתקיימת בעזרת נשים

תשובה
עיקר המעלה היא ביום ראש חודש עצמו, ולתלמידי חכמים, לא לסתם אנשים.
שאלה - 189110
שלום לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אני נוהגת לעשות תענית דיבור בערב ראש חודש האם מותר לי להתכתבת בפלאפון כשצריך
תודה

תשובה
לא ולא, כי זה מטריד.
שאלה - 189077
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
הרב לימד בשיעור שבערב ראש חודש יש מעלה ללמוד תורה ולומר וידוי גדול לפני הלימוד מהו הוידוי הגדול ?ואם אפשר לומר אותו אחר שקיעה?
תודה לרב ורפואה שלמה

תשובה
אומרים וידוי בלילה בהחלט. ויעבור ותחנון לא.
שאלה - 189049
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם יש להמנע גם מכניסה לבית העלמין
משעת המולד אן רק מצום
תודה לרב

תשובה
במידה פחותה משאר הימים.
שאלה - 189000
לכבוד הרב שליט"א, רבנו, השבוע ביום שלישי בערב זה ערב ראש חודש כסלו, ילמדנו רבנו מה מעלת לילה יקרה זו כפי שהרב כתב בשם אביו הגאון הצדיק זצוק"ל.
תשובה
מנהג עתיק יומין הוא להיות ערים בלילה זו ולעסוק בתורה, יש שהיו לומדים משניות, ויש שהיו לומדים זוהר, אדרא רבה וזוטא, ויש רבים וטובים שהיו לומדים בספר משמרת החודש, שחובר במיוחד ללילה זו. אם כל הלילה או חציה. וכבר משנים קדמוניות נדפס הספר הזה, ובו יש סדר לימוד ללילה זו, משניות, זוהר, ומאמרי מוסר השייכים לערב ראש חודש, וזכור לטוב מור אבי שהיה מתחיל הסדר של הלימוד בציבור, וקודם הלימוד היו כל הקהל עומדים על רגליהם והוא בראשם, ואומרים וידוי הגדול של יום הכיפורים בדמעות שליש, והיה אומר לעשות כן כדי שלא נבוא מלוכלכים בעוונותינו לגשת אל המלאכה של לימוד התורה, כדי שלא להיות חס ושלום בגדר ולרשע אמר אלהים מה לך לספר חקי, וכפי שהזהיר רבנו האר"י זלה"ה.
ובספר חמדת ימים [פרק א] כתב "ועל כן כל איש הירא יחזק במנהג זה להתקדש עצמו מדי ערב ר"ח בחדשו, להיות נעור משינתו כל היום ההוא וכל הלילה, בצום ובכי ועסק התורה בקדושה וטהרה. ובכן יעלה לו למספר כ"ד תעניות כמו שהארכנו בסדר ההפסקות. אכן צריך לטהר עצמם מבעוד יום במקוה טהרה, אם לא נשמרו אך מאשה וכל שכן אשר הוטמא במקרה הלילה ח"ו. שלא יגשו [לתיקון זה] עוד טומאתם בם, לקרבה אל המלאכה הדר המלכו"ת. אשר הוזהרנו מפי הרשב"י עליו השלום בכמה מקומות "רוח קודשא לאו הכי אלא באגר שלים ובאשתדלותא רב וסגי ובאיתקנותא דגרמי, ובאתדכאותא דמשכניה, וברעותא דלביה ונפשיה" וכולי. ולפיכך האנשים הניגשים לקרבה אל התיקון הלז יאותה למו להטהר עצמם מבעוד יום. ואח"כ יסעוד סעודת הערב, ויפסיק מבעוד יום. ומי שלא יעצור חיל לעמוד על נפשו בתענית, לא עיכב. אך למעט אכילה ושתיה מדי מחסורו אשר יכשר לו בלילה. וכן אם לא בכח יגבר איש לעמוד ניעור כל היום ההוא וכל הלילה, יבחר לו אחד משניהם, או היום או הלילה, ויקבע לימודו בהם כאשר יוכל שאת לתקן הדר המלכות כאמור. וכל ערום יעשה בדעת ויקדים בזריזות מביאה לידי זהירות, ומבעוד יום אליו יאסוף בעלי אסופות, ונאספו שמה כל ההדרים לכבוד הדר המלכות, ויכונו מחשבותם אך נגד ה' מתחלת הלילה עד אשמורת האחרונה, תמיד כל הלילה לא יחשו".
ועוד כתב "אכן לבאים בסוד ה' יאותה להם לקבוע סדר לימודם לכבוד הדר המלכות בלילה הזאת במאמרי הזוהר בסוד המלכות, להאיר אל עבר פניה בסגולת לימודם. כאשר הודעתיך זה פעמים בחלק זה את אשר הורנו הרשב"י ע"ה כי הגות בסוד תעלומי מדות העליונות מעורר עליונים למעלה בשורשן, ומאורות נתן סביבות עוזם וכמ"ש באדרא לחברייא אנא חמינא י"ג אילין בליטין קמאי ונהרין כבוצינין. וכד אתפרש כל חד מינייהו מפומיכון, אסתלק ואתתקן ואתעטר בטמירותא דתקונוי דדיקנא וכל אחרנין אשתארן, ובעוד דכל חד מתפרש בפומייכו נהיר ואתעטר ויתיב כמלכא בגו חיליה ע"כ. הנה כי כן, לתיקון פגמי המלכות אשר פגמו בעוונם הנה הלילה הזה זמן תיקונם בהגות לבם תבונות בסוד ה', וירום מהג"ג מלכו ותנשא מלכות"ו, ויהרוג מלכים אדירים אשר המליכו בעון פשעם, ומלכותו בכל משלה. ועל כי ענייני סוד המלכות באו מפוזרים בזוהר ובתקונים בהרבה מקומות, על כן לרגל המלאכה אשר לפני לזכות ליראי השם ולחושבי שמו כאשר הורונו מן השמים, אנכי אספתי בעומרים במאמרים הבאים בזוהר ובתקונים המדברים בסוד המלכות, ואחלקם לי"ב חלקים להגות בם מדי חדש בחדש, וחלק א' בכל אור ערב ראש חדש. כמו שאסדרם לפניך סדר סדר לבדו, ותכון מלכותו מאד".
וכן כתב עוד בענין חודש אלול [פרק ב] "ולכן כל איש ישראל ימסור עצמו עליה כמ"ש אין התורה מתקיימת אלא במי שממית עצמו עליה וכמו שאדם עושה המצאות ותחבולות בענין הממון וילך בדרכים מסוכנים וישים נפשו בכפו, מקום לסטים וחיות רעות. כן ראוי שישים נפשו בסכנה לעבודת יוצרו. וכל שכן שאין בזה שום סכנה כי כשירגיש עצמו לא ידע דבר רע, וכמו שלא חשו ברוח יצרם עזה כל הלילה בשמחת מריעות כל הלילה באור אש יצר סמוך, ביין ידליקם, ולילה ליום ישימו בשחוק הקוביאות ואבזרייהו, לילות עמל מינו למו, ויחלק עליהם לילה, ותדד שינתם מעיניהם, ונגזלה שנתם באש להבה אשר בקרבם, אשר אינו אלא שר"ף לא יחושו ולא יריעו ולא ישחיתו, מאשר נדדו שינתם לאמר "נחלה עבר על נפשינו" כל ראש לחולי וכל לבב דווי, כן לא יחושו על שינתם לכבוד מלך מלכי המלכים הקב"ה. ולא תהיה כהנת כפונדקית כי עזבו אותו במחלואים ולא נחלו על שבר יוסף ומשיח אלהי ישראל. אכן חלינו הוא נשא ופשעינו הוא סבלם, והן תהוה ארכה לשלוותך יתנו לב לשוב על שחטאו, וינדדו שינתם בעוד לילה בודוי וחרטה גמורה, לתקן לילות עמל וכעס אשר הכעיסו גם כעס למלך ה' צבאות. ונראה לי שכמו שיועיל למי שאי אפשר לו ללמוד, או מפני טירדותיו או מפני שאינו יודע כלל, להספיק לאחרים הלומדים ויחשב לו כאילו לומד בעצמו כמ"ש ז"ל אילו נאמר "ארור אשר לא ילמד" לא היתה תקומה, אלא "אשר לא יקים", אלו נאמר "עץ חיים היא לעמלים בה" לא היתה תקומה אלא "עץ חיים היא למחזיקים בה".
"כן תועיל להם לאותם בני אדם אשר לא עצרו בכחם לעמוד על נפשם בקיום מדה זו, גם לזה יש תקוה שיבררו כל אחד איש ירא אלהים העומד בבית ה' בלילות ויחזיקו בידו לפרנסו ולכלכלו, ויהי להם חלק בתורתו ויוכלו לצאת קצת ידי חובה על ידי האנשים האלה".
ועל מעלת הלימוד בלילות בכל ימי השנה, ראה נא מה שכתב החסיד רבנו אליעזר פאפו ז"ל בספרו חסד לאלפים [סימן א] "וידוע דחיוב קביעות עיתים לתורה הוא בין ביום בין בלילה, לקיים מה שנאמר [יהושע א, ח] 'והגית בו יומם ולילה', ולכן כל אדם יקבע לעצמו ללמוד איזה שיעור דברי תורה בתחילת הלילה, כמו שיש קביעות בתחילת היום סדר לימוד חק לישראל, כן יקבע בתחילת הלילה, ולא יעבור אפילו בלילות הקצרים. ואני נהגתי לקבוע לימוד על השלחן ברייתא דאמר ר' יוסי פעם אחת הייתי מהלך בדרך ונכנסתי לחורבה וכו' [ברכות ג, א] רבי אליעזר אומר שלוש משמרות הוי הלילה. יהודה בן תימא אומר וכו' [אבות פרק ה משנה כ], רבי שמעון אומר שלושה שאכלו על שולחן אחד וכו' [אבות ג, משנה ג], רבי חנניא בן עקשיא אומר [מכות פ"ג משנה טז]. ובשבתות ובמועדים אני קורא ברייתות מעניינא דיומא קודם יהודה בן תימא"
והנה לחבר לילה ויום בתורה בבוקר, רוב העולם אין יכולים לקיים זה אלא בחורף שהלילות ארוכים, והלואי. וירא שמים יהא זריז ונשכר, שיקדים לבדוק נקביו, באופן דלא יחבר לילה ביום בהיותו בבית הכסא, כי אם בתורה ובתחנונים".
ומאור עיננו הגאון החסיד רבי חיים פלאג'י ז"ל כתב בספרו כף החיים [סימן ג, אות כ"ב] "ובזוהר הקדוש, אמרו, הנה ברכו את ה' העומדים בבית ה' בלילות, אינון אקרון עבדי ה', אלין אתחזון לברכא למלכא, וברכתא דילהון ברכתא, הדא הוא דכתיב שאו ידיכם קדש וברכו את ה', אתון אתחזון דמלכא קדישא יתברך על ידיכו, וברכתא דעל ידיכו ברכתא היא, עד כאן לשונו, ובספר מדבר קדמות מערכת ב אות י כתב, דהברכה שמברכים באותה שעה שהוא בעמוד השחר מתקיימת, שהוא שעה שהמלאכים והכוכבים משוררים, יעוין שם, והנראה משם שהוא במברך אדם לחבירו, והדבר קשה לשמוע ממה שכתוב בזוהר חדש במדרש רות דף קכח עמוד ד, דאסיר ליה לאיניש לברכא לחבריה עד דמברך למאריה בשירותא דצלותא, כאשר יעוין שם, אם לא שנאמר דהוא אחר תפילת שחרית, דהתפלל בבקר השכם, כי תקדמנו ברכות טוב לקודשא בריך הוא ושכינתיה, ואחרי כן מברך לרעהו".
"עוד מעלה אחרת מה שכתב הרב ראשית חכמה, בביאור מאמר הזוהר דדיוקנו חקוק למעלה, וזהו שכתוב העומדים בבית ה', פירושו שדיוקנו למעלה עומד ונחקק בשכינה שהיא בית ה', ומשתתף בזאת שהיא השכינה, דכיון שהוא משתתף עמה, השכינה אינה מנחת אותו שידחה ממנה ושישלוט בו יצר הרע להחטיאו, כיון שהוא רוצה להיות מעבדי ה', והבא לטהר מסייעין אותו, עד כאן דבריו, ויכון בצדק במה שכתבתי באות יד, וגם בזוהר הקדוש, אמרו, אדני אלהי ישועתי יום צעקתי בלילה, אימתי איהו ישועתי, בההוא יומא דאקדמית תושבחתא בליליא לגבך, כדין איהו ישועתי ביממא, עד כאן, ולפי האמור אתי שפיר, דאין לך תשועת עולמים כמו מי שניצול מיצר הרע".
והגאון הרב יוסף חיים ז"ל כתב בספר משמרת החודש [בהקדמה] "והנה ידוע הדבר כי החרדים על דבר כבוד השם יתברך, המה מתחננים בכל ערב ראש חודש, ועוסקים בתורה ואומרים תחנונים, וקוראים למשמרה זו בשם כפור קטן.
ובאמת ראוי ונכון המנהג הזה מכמה טעמים רבים וחזקים, אשר נזכרו בספרי הקודש. והנה ידוע שהלבנה רומזת לשכינה, וכאשר תביט בחסרון הלבנה אין היא עומדת בסוף החודש, אז תמצא כי השכינה כביכול צריכה באותו זמן סעד מתורתן של ישראל ומעשיהם הטובים, דכתיב [תהלים ס"ח, ל"ה] תנו עוז לאלהים. וכתיב [תהלים ס, י"ד] באלהים נעשה חיל. וחיובא רמיא על כל איש ישראל לאשתתפא בדוחקא דשכינתא [עיין זוהר הקדוש עקב ער"ב, ב], בגין דאינון גרמו לה כל ההוא תבירו, ואם לא יתעורר האדם עכשיו בעת הדחק, אימתי, כי אינו דומה הנותן צדקה לעני בשעת הרווחתו, לנותן בשעת דוחקו, ועל כן בערב ראש חודש לילה ויום, הוא הזמן והוא העת אשר ראוי לנו אנחנו בית ישראל בניה של רחל לאשתתפא בדוחקא דשכינתא ולתמכה ולחזקה כביכול בשלשה עמודים חזקים שהם "קול צום ממון", אשר מספרם מילת "זאת" הרומזת לשכינה, והם קול תורה ותפלה ותשבחות. ותענית היום אשר הור במקום הקרבן. וממון הצדקה אשר יתנו. ואמנם כתיב [איכה ב, י"ט] קומי רוני בלילה. ובפרט כי בחינת השכינה היא מידת לילה. ולכן אמרו [עירובין ס"ה, א] לא אברי לילה אלא לגירסא.
"והנה האדם המנדד שינה מעיניו שניעור כל הלילה ועוסק בתורה, מלבד מה שיינצל בזה מכרת ומכמה עונשים, ויאיר אור רב לנפשו רוחו ונשמתו, הנה בזה יעשה תיקון גדול וקישוט לשכינה כביכול, ועל ידי צער שיש לו בעיניו, אשר נדד שינה מעיניו, הנה בזה גורם שפע רב לההיא עולמתא שפירתא דלית לה עיינין, ויאירו שני עיניה אור רב ועצום וגדול, ויזכה להיות נשפע מעינא פקיחא דלא נאים ורבו מעלותיו. והנה הגם שישנם חלושי המזג שקשה עליהם התענית ואנוסים נקראו, עם כל זה אין להם להתעצל בלימוד תורה הלילה של ערב ראש חודש, כי גדול כוחה של תורה הנותנת חיים לעושיה, והחכמה תחיה בעליה, והגם שיש לאדם צער בזה צער השינה, יעשה הדבר בשמחה ובאהבה רבה, ובפרט כי אחרי אשר ירגיל בזה, יהיה הדבר אצלו בנקל.
ועל כן העצה היעוצה לכל איש ישראל להיות ניעור כל הלילה בערב ראש חודש, לעסוק בתורה לשם יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה, והגם מי שאינו יכול להתענות ביום, מה בכך, אין הלימוד תלוי בתענית, ואם אינו יכול להיות ניעור כל הלילה ישן קצת שעות בחצי הלילה הראשונה, ויהיה ניעור כל חצות הלילה עד אור הבוקר. ומה טוב ומה נעים לעשות התיקון של לימוד הקודש הזה בעשרה היכא דאפשר, אך יזהרו מאוד להשמר משיחת חולין, ובפרט באמצע הלימוד. ומי שקשה לו לעשות זה הסדר, הנה מה טוב ומה נעים להפריש מממונו סך מה לצדקה, להחזיק ביד הלומדים זה הסדר והמתענים ביום הזה לזון את בני ביתם, ויועיל כאילו עשו הם בעצמם, וחפץ השם בידינו יצלח, כן יהי רצון אמן". עד כאן דברי קדשו של מורנו הבן איש חי ז"ל וזיע"א.
קודם שהיו מתחילים הלילה בסדר הלימוד, היה נוהג מור אבי זלה"ה לעמוד על רגליו עם כל הקהל ולומר בבכי תמרורים וידוי הגדול של יום הכיפורים, כדי ללמוד תורה מתוך תשובה וניקוי החטאים. ולא להיות בכלל ולרשע אמר אלהים מה לך לספר חקי, כי על ידי הווידוי יעלו הלימוד והתפלות לרצון.
כתב רבנו משה קורדבירו ז"ל בספרו פרדס רמונים [שער ל"א, פרק י"א] "ובזה יובן ענין הכתוב (תהלים נ טז) ולרשע אמר אלקים מה לך לספר חקי כו' כי אחר שהרשע הוא תוך הקליפות כשהוא מברך ישפיע לקליפות בהכרח כדפירשנו כי על ידי הברכה ההיא יושפע עליו שפע מה והוא בתוך הקליפה ואם כן יוכרח שהקליפות תובעים ואומרים הנה תפלתו וברכתו של פלוני שהתפלל שלנו הוא ואז נשפע עליהם בהכרח. וזהו (משלי ל) ושפחה כי תירש גבירתה. ומטעם זה אמרו בזהר פ' שמות (דף ט"ז ע"ב) כי כל אומה שישראל שרוים בתוכה בגלות היא מתעלית מפני שכשישראל מתפללים הם נשפעים על כרחנו מפני שהם שולטים עלינו. וכן הקליפות מפני ששולטים על הרשע לוקחים השפע ההוא הנשפע ע"י הברכה. ומפני זה אמר דהמע"ה ולרשע אמר אלקים וגו'. ועפ"י הדברים האלה אמרו במקום שבעלי תשובה עומדים וכו' ומכניעם ולוקת מהם כל ברכותיו. וזהו (קהלח ח ט) עת אשר שלט האדם באדם לרע לו, והוא לרע של אדם בליעל כדפי' בשער אבי"ע. והנה בזה ישבר מתלעות עול ומשיניו ישליך טרף וחיל בלע ויקיאנו וזהו פי' הכתוב (איוב ח') כי עתה יעיר עליך ושלם נות צדקך".
וכתב בספר הליקוטים [פרשת כי תצא פרק כ"א] לרבנו האר"י זלה"ה "ומה שאמר ושבית שביו, היינו כי המצוות שעושה החוטא, והתורה שעוסק בה, מורידים שפע ואור מלמעלה. אמנם אותו השפע הקליפה חוטפתו, כי אמרה איש זה שעשה מצוות אלו, עבדי הוא ומאנשי עצתי, ומה שקנה עבד קנה רבו. נמצא שאותו השפע של החוטא חוטפו החיצונים, וזה בלתי רצון השם יתברך. וזה סוד מש"ה (תהלים ן') ולרשע אמר אלהים מה לך לספר חוקי וגו', וכי הקב"ה מונע הקורא בתורה. אמנם הענין הוא, שכל עוד שעומד בחטאו, כל אותה תורה שלו והמצות שעושה נהנים מהם החיצונים כנז"ל, אבל כששב בתשובה שלימה, מוציא בלעו של הקליפה מפיו, בסוד (איוב ך' ט"ו) חיל בלע ויקיאנו. וזהו פירוש תשובה, שתשוב המצוה והתורה לאיתנה למקומה הראשון. וז"ש ושבית שביו, כלומר, מה ששבה מצידך החיצוני, עכשיו ביציאתך למלחמה עליו וחזרת בתשובה, תשוב לקחת השביה אשר שבה ממך, זהו ושבית שביו".
וכן הוא [שם ספר תהלים, פרק מ"ח] "ולרשע אמר אלהים מה לך לספר חוקי וכו'. דע, כי כל המעשים טובים שהאדם עושה בעודו רשע, או התורה שלומד, אין צריך לו חתם סופר אורח חיים סימן קמא
במשנה ג' פרק ו' דזבחים משמע דימין עדיף מדרך קצרה, והראיות מה"ר איסרלן [תרומת הדשן ח"ב סימן קיט] צ"ע קצת, וק"ל. ועיין [שו"ת] חתם סופר או"ח סימן קפ"ז מר שאינו נותן כח בקדושה, אלא אדרבה מוסיף כח בקליפה, ועליו נאמר ולרשע אמר אלהי"ם וכו'. מה לך לספר חוקי, כלומר, שאתה מכניס דברי קדושה בתוך הקליפה, ובזה מוסיף על חטאתו פשע וגדול עונו מנשוא. וכשחוזר בתשובה, מוציא אותו הכח שנותן בתוך הקליפה ומכניסו בקדושה, ועל זה נאמר חי"ל בלע ויקיאנו וגו'. ולזה נקראת תשובה, שתשוב דברי הקדושה למקומה. ושכרו כפול ומכופל, שמכניע הקליפות בהוציאו את הקדושה מתוכה, ונותן כח אל הקדושה בהכניסו לתוכה. ובזה יובן מ"ש רז"ל זדונות נעשן לך כזכיות".
וכן כתב הגאון החיד"א ז"ל בספרו לב דוד [פרק כ"ג], ועיין עוד בדברי השל"ה ז"ל [הקדמה פרק ב], וכן כתב [מסכת שבועות תורה אור קכ"ט]. ובספר ראשית חכמה [שער התשובה פרק ב, אות כ"ד]. ובספר דרך השם [חלק ד, פרק ב]. ובניהו בן יהוידע לרבנו המקובל שאול דוויק הכהן ז"ל [הקדמת תיקוני הנפש], וחזר ושנה בחלק אור החיים [עמוד קמ"ח]. ועיין במועד לכל חי [סימן ט"ו, י"ב].
שאלה - 188944
לכבוד מרן שליט"א מרן כתב בספר בשם מרן האבא זצוק"ל שערב ר"ח כסליו מעלתו גדולה יותר מכל ער"ח האם ערב ר"ח כסליו השנה נחשב ביום ג או יום ד בגלל המולד תודה רבה למרן לעורך היקר
תשובה
היינו הך, כי אם חל בשבת מקדימים לחמישי.
שאלה - 186008
לכבוד הרב שלום רב
האם מתוודים במנחה בערב שבת וחג או ערב ראש חודש בברכת "שומע תפילה", רבונו של עולם חטאתי עויתי פשעתי לפניך וכו'?

תשובה
בהחלט לא.
שאלה - 185637
לכבוד עט"ר בנש"ק הרה"ג מוצפי שליט"א.
מחר אי"ה ב11 בבוקר כדאי לעשות סיום תיקוני הזוהר ברשב"י. או בגלל שיעבור כבר המולד אז אין טעם?
שנה טובה ומבורכת. אוהבים ומודים לכבודו

תשובה
לנסוע ביום ערב ראש השנה זה לא נכון מכמה בחינות.
שאלה - 184027
שלום לכבוד הרב: איזה הפטרה יש לקרוא השבת. האם ההפטרה של שבע דנחמתה או של ראש חודש?
תשובה
עניה סוערה. ובסיום פסוק ראשון ואחרון שלך ראש חודש ושל מחר חודש.
שאלה - 183939
שלום לכבוד הרב מוצפי שליט"א,בדחילו ורחימו.אני אמא לקטנים האם מותר לי לנקות את הבית מחר יום חמישי ערב ר"ח?(יש ריח לא טוב ולכלוך בבית) ותבוא מישהי לעזור לי בע"ה.תודה רבה.
תשובה
מותר בהחלט.
שאלה - 183914
לכ הרב
היכן נמצא סדר יום כיפור קטן?מי שכבר התפלל מנחה גדולה יכול לקבל תענית סמוך לשקיעה ללא קשר למנחה?האם כשאני מתענה מחר אני יכול לכוין על תענית שהייתי מחויב בה בכל מקרה?

תשובה
עד השקיעה היום ניתן לקבל תענית למחר. הספרדים נוהגים לומר סליחות.
שאלה - 183907
לכבוד הרב
האם יש עניין מחר לצום לטובת בנינו שעולה לת"ת כיתה א'?

תשובה
יום מאוד מתאים, גם ערב ראש חודש, גם פתיחת הלימודים של בנינו היקרים.
שאלה - 183855
שלום לכבוד הרב, מה סדר הלימוד מחר יום רביעי בלילה ערב ראש חודש מוקדם? וכן מה לומדים ביום חמישי? כי חושבים להתענות.
תשובה
לומדים בספר משמרת החודש. ובו סדר הלימוד אשר כולל בתוכו תחילה פרקי משנה, פרק שני ממסכת חלה מסדר זרעים, סדר מועד חלק ממשניות ממסכת ראש השנה העוסקים בענין קידוש החודש, פרק שני מסכת תענית, פרק ראשון ממסכת כתובות מסדר נשים, פרק ראשון מסכת שבועות מסדר נזיקין, פרק שביעי מסכת תמיד מסדר קדשים, פרק שלישי מסכת פרה מסדר טהרות.
אחריהם היו קורין ברייתא דרבי ישמעאל י"ג מדות, ברייתא דמסכת אבות פרק ו. קטע מגמרא ברכות, שבת, פסחים, עירובין, ראש השנה, סוכה, מגלה, תענית, סנהדרין, שבועות, מנחות, חולין, ענין קידוש החודש ממסכת סופרים, מדרש שיר השירים, וכולם המדברים בשבח עם ישראל ואהבתו לתורה.
אחריהם היו קוראים מספר תיקוני זוהר הקדוש, זוהר בראשית בתחילתו, דפים א, ח, כ, קפ"א, רל"ו. מספר שמות דפים כ"ט, קס"ה, קפ"ט, ר, ומחלק ג דפים קס"ד, וסוגיית ההיכלות בגן עדן, בדפים ר"ד, ר"ך, מספר זוהר חדש דפ"ה, סוגיית המאורות. פ"ו.
ועיין בספר אמת ליעקב לרבנו יעקב שאלתיאל ניניו ז"ל [שפת אמת סימן ז] מה שכתב בסדר הלימוד.

ולגבי סדר הלימוד ביום כתב הגאון הרב פרי חדש ז"ל [סימן תי"ז, א] לגבי הלימוד ביום, "נהגו פה ירושלים תוב"ב שביום משמרת ראש חודש מאריכין בתפלות ותחנונים על אורך גלותינו, ואח"כ מתקבצים יחידי סגולה בבתי כנסיות ובבתי מדרשות וקורין קודם חצות פרשת ויקרא אל משה כולה, ופרשת צו את אהרן [שם ו, א] עד להקריב את קרבניהם במדבר סיני [שם ז, לח] ובישעיהו סימן ב' מן נכון יהיה [פסוק ב] עד ולא ילמדו עוד מלחמה [שם פסוק ד], ובסימן י"א מן ויצא חוטר מגזע ישי [פסוק א] עד כי גדול בקרבך קדוש ישראל [שם יב, ו], ובירמיה סימן ל"א מן מצא חן במדבר [פסוק א] עד ולא יהרס עוד לעולם [שם פסוק ל"ט], וביחזקאל בסימן מ' בעשרים וחמש שנה [פסוק א] עד סופו, ומן יואל סימן ג' מן והיה אחרי כן אשפוך את רוחי [פסוק א] עד סופו, ומשלי [ל"א, י] אשת חיל עד סופו. ואח"כ לומדים מסכת אבות ומסכת מדות ומסכת תמיד וסימנך אמ"ת, ואחר חצות קורין כל ספר תהילים ובין ספר וספר מאריכין בתחנונים ואחר כך לומדים בספר ראשית חכמה עד שיתקבצו הקהל להתפלל תפלת מנחה, הר"י בואינו ז"ל [שלחן מלכים ס"ק ח]".
שאלה - 183770
שלום לכבוד הרב: אנו נוהגים לומר בבית הכנסת כל ערב ראש חודש "שער הרחמים" האם גם בליל שבת הקרוב נכון ויש לאומרו לפני תפילת ערבית?
תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 182333
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם העניין שיש ללכת לקברי צדיקים בערב ראש חודש זה עד חצות יום או כל היום

תשובה
בהחלט עד חצות היום, כי בחצות הם עולים למעלה.
שאלה - 182285
לכבוד הרב שליט"א, לפני כחודש שאלתי את בעניין יוכ״ק עם אחינו האשכנזים והרב אמר שאפשר בינתיים. האם יש בעיה שאומרים וידוי בער״ח לאחר חצות היום? להגיד עמהם או לדלג?
תשובה
כתבנו כאן ידידי. כי בערב ראש חודש הגם שבתפילת מנחה אין אומרים תחנון כבר במנחה. אך בסליחות אומרים כרגיל. דוגמת ערב ראש השנה ויום הכיפורים. וכן כאשר יש חתן בבית הכנסת ביום התענית. תחנון אין אומרים. אך סליחות של תענית אומרים כמפורש בפוסקים.
שאלה - 182219
ראיתי בכף החיים שבערב ראש חודש אב או ניסן אף שהמולד לפני חצי היום את התענית עושים בערב ראש חודש ולא יום קודם בשונה משאר חודשים שכאשר המולד בחצי הראשון של היום עושים יום קודם.
תשובה
נכון זו סברא יחיראה הוא הביא. אך רוב הפוסקים כתבו להתענות יום קודם.
שאלה - 182072
לכבוד הרב מוצפי יום כיפור קטן של ערב ראש חודש מנחם אב מתי עושים את הסליחות ביום רביעי(כמו שצמים ברביעי)או
ביום חמישי כט לחודש?יבורך הרב בכל מילי דמיטב...

תשובה
נוהגים לערוך התפלות והסליחות ביום התענית עצמו כי הוא מסוגל יותר.
תזכו למצוות.
שאלה - 180441
שלום לכבוד הרב
מתי מתחיל ערב ראש חודש בדרך כלל ,לפני השקיעה או אחרי.יש שנוהגות להדליק נרות לכבוד ערב ר"ח לא יודעות מתי.תודה רבה!!

תשובה
תדליקו מנורות חשמל לא נרות. זה מסוכן.
שאלה - 180332
שלום למורנו.הרב הסביר שבערב ר"ח עת רצון.שאלתי איפה יש יותר עדיפות להתפלל בערב ר"ח בכותל או בקברי צדיקים איפה התפילה יותר חזקה ומקובלת?תודה רבה לרב
תשובה
אין מקום בכל העולם כולו קדוש ובהשראת השכינה כמו הכותל המערבי.
שאלה - 180279
לכבוד הרב (מעוקב) מעוכב זיווג מתי עדיף לסיים ספר תהילים בכותל.
ביום שלישי ערב רח?או ברבעי ברח?תודה לרב על הכלשבת שלום

תשובה
ערב ראש חודש.
שאלה - 178732
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם יש עדיפות ללכת לכותל ביום ראש חודש או בערב ראש חדש?
ב.מי דוגר ביום היון או היונה?

תשובה
לגבי בקשות תפלות ותחנונים זה ערב ראש חודש. ואילו לגבי קבלת פני שכינה הוא יום ראש חודש.
שאלה - 172860
לכבוד עטרת ראשינו, "יום כפור קטן" האם הספרדים נהגו? ומי תיקן זאת?
תשובה
הגאון הרב פרי חדש ז"ל [או"ח סימן תי"ז]כתב "יש אנשי מעשה שנוהגים להתענות כל ערב ראש חדש בשביל מיעוט הירח ומטו משמיה דמהר"ם קורדוירו ז"ל שהיה קורא אותו יום כפור קטן לפי שבו מתכפרין עוונות של כל החדש דומיא דשעיר ר"ח כדאמרי' במוסף זמן כפרה לכל תולדותם והבי' הב"י סי' תכ"ג בשם א"ח כי כינוי תולדותם קאי אל החדשים ר"ל כי עולת ראש חדש היתה באה על תולדות ימי החדש לפיכך קרא ר"ח זמן כפרה".
וכתב השל"ה ז"ל [מסכת פסחים הגה פרק נר מצוה] "ראוי לכל בר דעת לתפוס זה הסדר שאכתוב, ויתנהג כן על כל פנים בכל ערב ראש חודש שהוא יום כפור קטן. ויתענה יום שלם כדין תשעה באב ובכל החומרות, ויפשפש במאד במעשיו וידבק עצמו בשכינה על כל פנים שעה אחת, ויהיה בהסגר עיניו למטה ולבו למעלה, ויזכור ביום המות וימסור עצמו למיתה באהבה בעת שיהיה רצון עת המיתה מן השם יתברך, ויהיה מלובש בטלית ובתפילין, ויעורר את עצמו.
וכתב רבנו חיים פלאג'י ז"ל בספרו כף החיים [סימן ל"ב, ג] "בתוכי ישתומם לבי על כמה גבורי כח, דאינן עושים תענית בערב ראש חודש, דלמה לא ילפי מהני נשי, דכמה נשים צדקניות, אף שהן זקנות וגם משרתות בבתי אחרים, ועם כל זה מתענות בכל ערב ראש חודש, ואיך בחורים כפי כחם אינן מתענים, ויותר יגדל התימה על העושים הפסקה גדולה בימי השובבי"ם, ולא קבילו עלייהו להתענות בכל ערב ראש חודש, דששה לילות וששה ימים יוכלון שאת, ואילו יום אחד בחדש לא יוכלו לסבול, ואיתא בספר החסידים סימן צ"ז, דחכם אחד ציוה לבנו שלא יעברו עליו יותר משלושים יום בלא תענית, ואני מצאתי בספר החסידים שם סימן רכ"ה, דחכם אחד ציוה לבנו דלא יעבור שמונה ימים בלא תענית, כאשר יעויין שם, ואם כן הלואי פעם אחת בחדש דיין להתענות, ביום המשמרה, דקרו ליה יום כפור קטן, ובאליה זוטא כתב, דהתענית הוא במקום שעיר ראש חודש, על מעוט הירח".
שאלה - 172632
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מחילה כבוד הרב בקשר לשאלתך ללכת לצדיק בערב ראש חודש התכוונתי כל ערב ראש חודש תודה

תשובה
תחשוש לביטול תורה.
שאלה - 169936
לכבוד הרב איזה פסוק צריך לומר בערב רח 30 פעם
תשובה
לישועתך קיויתי אדוני.
שאלה - 163599
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום אני בשנת אבל על אבי. האם ביום שישי ראש חודש אלול אני צריכה לעלות לבית העלמין.
תודה לרב

תשובה
אין כל חובה.
שאלה - 163574
לכבוד הרב,
כדאי להימנע מנגינה בערב ראש חודש?
בריאות טובה ואיתנה לכבוד הרב.

תשובה
נכון בהחלט.
שאלה - 163352
שלום לכבוד הרב
האם יש עניין לעלות לבית עלמין בערב חודש אלול? (אנחנו בתוך השנה של אבינו)
ואם כן, השנה זה יוצא ביום שישי, האם אפשר לעלות לפני או אחרי?

תשובה
לעלות ברביע. כי בחמישי יש המונים ועירבוביא. ראשון אסור הוא ראש חודש.
שאלה - 161757
לכבוד הרב
האם אומרים היהי רצון בשביל ראש חדש בשבת לפני ראש חדש אב?

תשובה
בוודאי כן, כי חודש זה זקוק לברכה יותר מכל החדשים.
שאלה - 156649
1. מה זה כיפור קטן? והאם ספרדים או אשכנזים נוהגים בו
2. האם יש לצום כל חודש בכיפור קטן?

תשובה
יום כ"ט בחודש, מסוגל לתענית ולכפרה, תיקנו הרמ"ק ז"ל הוא רבנו משה קורדבירו זכותו תגן עלינו ובזכותו מתברך החודש כולו.
שאלה - 138243
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אימי נפטרה לפני כחודש, ברצוננו ללכת לבית העלמין כל ערב (ראש חודש) עד 11 חודש האם מותר ??

תשובה
מותר, רק לא ביום ראש חודש עצמו.
שאלה - 137376
לכבוד רבנו שליט"א,
הרב כתב בספרו מבשרת ציון ח"ב עמוד רלו על סגולת הלימוד בערב ראש חודש, שיש מקובלים שהיו נוהגים ללמוד בו. מה סדר הלימוד או מה הספר שנהגו ללמוד בו?

תשובה
משמרת החודש.
שאלה - 137068
כיצד ינהג ספרדי הלומד בישיבה אשכנזית:
א. כשאומרים אחרי ערבית פרקי תהילים, לרפואת אחד הרבנים ואם הוא יצא יראה כזלזול חלילה
ב. ביו"כ קטן האם יאמר אתם ביחד כנוסח שלהם?
ישר כח

תשובה
א, לא נכון לצאת. ב, אתה יכול בהחלט לומר יחד אתם.
שאלה - 133807
לכבוד הרב: אצלנו נוהגים לקרוא כל ערב ראש חודש "שער הרחמים"
1. האם מנהג טוב לקרוא שער הרחמים בערב ראש חודש
2. האם ערב ראש חודש שיוצא בשישי כמו השבת הקרובה יש לקרוא שער הרחמים?

תשובה
טוב מאוד בהחלט.
שאלה - 125964
לכבוד הרב שלום רב
א-באיזה יום אומרים את התיקון של משמרת החודש האם ביום ראשון בערב או ביום שני בערב או שאומרים בשניהם?
ב-לגבי ר"ח מה פרוש המילה מולד שקודם ר"ח או לאחר ראש חדש?

תשובה
יהא כלל זה בידך, הלימוד החשוב הוא ביום כ״ח בחודש בלילה שלאחריו, שהוא ליל כ״ט הנקרא ליל ערב ראש חודש, ולא בליל ראש חודש שבערבית אומרים יעלה ויבא.
שאלה - 125249
לכבוד הרב
א-האם ביום שישי בשובבי"ם מותר לצום?
ב-והאם בערב ראש חודש שלומדים משמרת החודש של רבנו יוסף חיים צריך ללמוד את המשניות והגמרא או שמספיק רק לקרוא ולהבין מילולית?

תשובה
א, לכתחילה אין לצום ביום השישי חוץ כשחל בו עשרה בטבת.
ב, תקרא מה שבאפשרותך, ותשתדל להבין כמה שאפשר.
שאלה - 121204
כבוד הרב הגאון מוצפי שליט"א,
אדם שלא אוכל בשר ביום חול, בערב ראש חודש מותר לו לאכול? או רק בראש חודש ביום עצמו?
תודה.

תשובה
יום כ״ט לחודש הוא יום שאנשים מדקדקים מתענים בו, ביום ראש חודש עצמו טוב לאכול בשר.
שאלה - 115939
לכבוד הרב שלום רב
אימא שלי נפטרה לפני כ-5 שנים אני נוהגת הולכת מידי פעם בראש חודש מתי שמותר כמובן, השאלה שלי האם אני יכולה ללכת לקבר אימי מידי פעם בראש חודש
תודה.

תשובה
בראש חודש אסור לבקר בבית עלמין, אבל ביום ערב ראש חודש שהוא כ״ט בחודש אפשר לבקר שם.
שאלה - 115434
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
א.אדם שנוהג לקרוא ביום השישי שמו"ת עם ת' ר"ת- האם ימשיך במנהגו גם השבוע? חושש לדעת הרמ"ק.
ב.ינחנו כת"ר מה עדיף ללמוד הלילה?

תודה.

תשובה
א, ימשיך במנהגו. ב, בליל כ״ט לחודש הוא ערב ראש חודש ילמד זוהר הקדוש.
שאלה - 109932
לכבוד הרב מוצפי חודש טוב ומבורך,
1. מה המיוחד בערב ראש חודש שטוב ללכת בו לקברות הצדיקים ולהתפלל שם ובאיזה שעות עדיף?2. האם זה טוב לומר "למנצח בנגינות" ביום השבת בתפילה?

תשובה
א, בגלל מיעוט הירח יש עילוי גדול לשכינה שהיא צריכה את התשובה ומעשים טובים שלנו. ב, טוב בהחלט.
שאלה - 95371
לכבוד הרב שלום רב
האם מותר לעלות לקבר של אמא בתוך השנה בראש חודש?

תשובה
עולים ביום ערב ראש חודש שהוא כ״ח או כ״ט בחודש , ולא בראש חודש עצמו ביום א בחודש כי אסור.
שאלה - 91278
לכבוד הרב שלום רב
1)בערב ר"ח מועיל להתפלל בקברות צדיקים לאחר חצות היום2)לימוד בכולל ערב לומדים מסכת חגיגה כשעה וחצי הרב מציע לחלק או כך3)אכילת תפוח בערב שבת דווקא כשסועד

תשובה
א, מועיל בהחלט . ב, תמשיכו בכך ואשריכם . ג, כוונתך ליל שבת , כי ערב שבת הוא יום השישי שהוא עדיין חול , עיקרו בעודה עצמה אם אפשר .