ליחצו לשליחת שאלה לרב




חפש בשו"ת
חפש שיעור
Doresh Tzion
     

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א 


כ"ג/חשון תשפ"ה

              

נמצאו 86 שאלות / תשובות
שאלה - 291355
לכבוד הרב מי שמטביל בכוס תה מספר בסקוויטים בצירוף יש כזית האם צריך ליטול ידיו
תשובה
שתי הלכות שונות כתבת.
א, נטילת ידים על דבר שטיבולו במשקה, מי שמטביל את המאפה בנוזלים שלפניו, אם אצבעותיו נוגעות במשקה צריך ליטול ידיו, ואם אינן נוגעות במשקה פטור.
ב, מיני מאפה שאתה אוכל, צריך שיהיה בהם כזית כדי לברך ברכת על המחיה, אם אין זה ענין לנטילת ידים.
ג, מי שאוכל פת שברכתה המוציא, גם בפחות מכזית לכתחילה עליו ליטול ידיו בלי ברכה.
שאלה - 280558
לכבוד הרב היקר.
כשאני מכינה חמוצים, אני צריכה ליטול ידים משום טיבולו במשקה?
ומה לעשות כשאני מחלקת בצלחות גם צריך נטילה?

תשובה
אין שום חיוב נטילה, אך ורק בשעת אכילה, כל ההכנות מותרות בידים נקיות.
שאלה - 277258
לכבוד הרב
על בנטילת ידיים על פרי רטוב מה צריך לברך?

תשובה
רק ברכת הפרי, על הנטילה לא מברכים.
שאלה - 261773
שלום לכבוד הרב שליט"א
עוגיות שמטביל במשקה מחייב נטילהנ, וכן קרונפלקס עם חלב? תפוז שנחצה ורטוב צריך?

תשובה
אם נזהר שלא יגעו אצבעותיו במשקה אין צריך נטילה בעוגיות,
קרונפלקס וכל מין דייסא או גלידה וכדומה, שאוכלים אותו דרך כפית או כלי ואין מגע יד, אינו צריך טבילה.
תפוז, אבטיח, מילון, וכל מין פרי שמפריש מיץ, מותר להחזיקו ולאכלו ביד ללא נטילה, כיוון שהמשקה הוא מי פירות, ומפורש בהלכה שאינו צריך נטילה.
שאלה - 261556
לכבוד הרב מוצפי שליט"א כששוטפים תפוזים וקלמנטינות עם הקליפה צריך נטילה לפני אכילתן?
תשובה
אם הם קלופים ורטובים.
שאלה - 261024
לכבוד הרב שלום רב
הכנתי כדורי שוקולד עם קקאו האם צריך ליטול ידיים לטיבולו במשקה?

תשובה
אם הם יבשים ככל כדורי שוקולד, אין צריכים נטילה, אך אם הם לחים ויש בהם רוטב ממשי, באופן שאגע בהם בידי, ואעביר את ידי למשטח וישאירו רוטב, וביד היבישה אגע במשטח הרטוב, ואגע במקום אחר במשטח, ושם גם יתלחלח, צריך ליטול ידיו, משום "טופח על מנת להטפיח".
שאלה - 260001
לכבוד הרב שלום רב
האם מותר לדבר אחר נט"י לדבר שטיבולו במשקה?
האם המנהג לברך על הכוס בזימון של ג'?

תשובה
א, מנהג נכון וטוב לא לדבר עד שיאכל. ב, נכון לנהוג כן.
שאלה - 259537
האם מותר לדבר בין נט"י לדבר שטיבולו במשקה
האם להדר אחר כוס בזימון של ג'? האם יש הבדל אם שתה יין בסעודה? או בין שבת לחול?
האם להגיד י"ג מדות ואנשי אמונה בתפילת יוכ"ק בער"ח?

תשובה
א, יש מי שנוהג בזה משום היסח דעת. ב, כדאי להדר בזה. ג, הספרדים נהגו לומר סליחות.
שאלה - 256579
שלום לכבוד הרב
האם נטילת ידיים לאכילת פירות שטופים חייבת להיות נטילה מתוך כלי?

תשובה
בוודאי הגמור כמו ללחם, רק בלי ברכה. תבורכו מהשמיים עם קדוש.
שאלה - 255548
לכבוד הרב שליט״א שלום וברכה
בייגלה שמחזיקים ביד וטובלים בלאבנה עם שמן זית האם זה טיבולו במשקה וצריך נטילת ידיים קודם האכילה?

תשובה
כיון שהאצבעות נרטבות יש ליטול ידים.
שאלה - 240114
לכבוד הרב שליט"א, האוכל פירות רטובים עליו ליטול ידיו, מה עושה כשאוכל חתיכות מלון והם רטובים מטבעם צריך ליטול ידיו? ומי שאוכל צלחת מרק צריך ליטול? תודה.
תשובה
מלון אבטיח תפוז בלי קליפה וכדומה אין צריך ליטול ידיו, מכיוון שהם בהגדרה של "מי פירות", שהוא מיץ טבעי שהפרי מפריש, והם אינם מטמאים את הידים. כי רק מים מבחות שהרטיבו את הפירות או התבשיל מרטיבים וצריך ליטול.
וכן לגבי מרק אין צריך, משום שאוכלים אותו באמצעות כפית ולא ביד. אמנם מי שלוקח בידו ללא מזלג או כפית חתיכת ירק או בשר או דג רטובים, צריך ליטול ידיו בלי ברכה.
שאלה - 236055
שלום לכבוד הרב
האם במצב שהברז נמצא בבית מותר לכתחילה לנגב פרי בכדי לא להתחייב בנטילה? ובאופן כללי לנגב הפרי כדי לא להתחייב נטילה, זה לכתחילה? תודה

תשובה
כן.
שאלה - 235684
שלום לכבוד הרב, אם אני אוכל מלפפון כבוש בלי נטילת ידים והוא רטוב, יש לו כמין שיער יוצא ממנו בסופו ואני בידי מוציאו, האם התחייבתי בנטילת ידים?
תשובה
בהחלט לא כי עיקר החיוב הוא על אכילתו ולא על הכנתו. ומכיוון שהוא נעוץ במזלג מותר.
שאלה - 234396
לכבוד הרב שלום רב לגבי טיבולו במשקה אם הוצאתי פרי קר מהמקרר שניה יבש ומחמת החום והקור נהיה עליו טיפות ממש צריך נטילה יורנו המורה ושכרו כפול מן השמים
תשובה
או נטילה או ניגוב הפרי.
שאלה - 234102
לרב שלום פירות רטובים (שטופים)שהוגשו לאחר ברכת המזון בליל שבת, האם צריך ליטול ידיים מחמת פרי שטיבלו במשקה? תודה
תשובה
ליטול ידים, או לנגבם.
שאלה - 231661
לכבוד מורנו הרב נר"ו
האם האוכל תירס ,מלפפון חמוץ וכיוצא בקופסאות שימורים טעון נטילת ידיים?
תודה רבה אורך ימים ושנות חיים

תשובה
מחזיק ביד טעון נטילת ידים. האוכל באמצעות מזלג פטור.
שאלה - 229291
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם צריכים נטילה לענבים/זיתים שהם רטובים מהמיץ שלהם ? האם זה נחשב יין/שמן זית שמצריך נטילה או שזה מיץ פירות ?

תשובה
רטובים משטיפה במים צריך נטילה בלי ברכה.
שאלה - 228984
שלום לרב פולי סויה המבושלים במים ונאכלים ביד לאחר הוצאת התרמיל צריך ליטול ידיים?
תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 228505
לכבוד הרב שלום רב,
כבוד הרב, אם נטלתי ידיים לסעודה, ובסעודה אני אוכל גם דבר שטיבולו במשקה, צריך ליטול שוב פעם?

תודה רבה.

תשובה
בהחלט לא.
שאלה - 227077
שלום לגרב'צ מוצפי הי'ו
תודה על התשובהלגבי השאלה עם הקציצהאדם שאכל קציצה שטוגנה בשמן קנולה\סויה האם צריך נט'י?

תשובה
הגם ששמנים אלו הם בגדר מי פירות, אך מכיוון שיש בהם חשש תערובות שונות טוב להחמיר ליטול ידיו, או שיאכלם בעטיפת נייר עליהם בידו.
שאלה - 226364
שלום א. האם הלכות נטילת ידיים לסעודה שייכות גם בנטילת ידיים על דבר שטיבולו במשקה( ידיים יבשות , 3פעמים על כל יד וכ"ו)
ב. חזן בתפילת שחרית יכול לתת למתפלל אחר להגיד את החזרה?

תשובה
א, זה בהחלט אותם הכללים, ללא שינוי חוץ מכך שאין מברכים על נטילת ידים.
ב, בהחלט לא, אלא אם מראש הודיעו לציבור.
שאלה - 226020
שלום לכבוד הרב
ערמונים הנמצאים בחפישה סגורה תחת חום השמש, ועליהם לוחות האם עליו לטול את הידיים כדין טיבול במשקה.

תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 224813
פירות שנמצאים במקרר ונייהיה להם מן טיפות טל.. כנראה מהלחות של המקרר או מזעת הפירות עצמן בשיעור טופח על מנת להטפיח האם בציור זה צריך ליטול ידים כדין פירות טיבולום במשקה?
תשובה
בהחלט כן, או שינגב אותם במגבת.
שאלה - 216328
לכבוד הרב
כתוב הנוטל ידיו (לפרות)לפירות שאין עליהם רטיבות הרי זה מגסי הרוח, במה זה שונה משאר חסידות שאדם נוהג בעצמו
תודה רבה לרב

תשובה
כי אין איסור כזה וזו המצאה. חסידות הוא בדבר שיש מי שסובר שצריך, והוא הולך אחריו, כמו מי שאינו שותה מים מחוץ לסוכה, ומי שנזהר בדברי חול בשבת וכדומה.
שאלה - 212762
שלום לכבוד הרב
האם אכילת קורנפלקס וחלב דינו כתיבול במשקה הדורש נטילת ידיים

תשובה
ברגע שאוכל דרך כפית דינו כדייסה, ופטור מנטילת ידים.
שאלה - 206917
כת"ר
בהמשך לדבר שטיבולו במשקה. האם טיגון בשמן או חמאה מצריך את האדם לנט"י בלי ברכה.? כגון ציפס ספינג וכדומה

תשובה
כשרטוב בשמן חייב נטילה בלי ברכה.
שאלה - 206909
כת"ר
או"ח סימן קנח ס.ד יוצא איפוא שאדם שאוכל חמוצים כבושים במי מלח או בר"ה תפוח טבול בדבש חייב בנט"י

תשובה
נכון. לכן עושים זאת אחר אכילת המוציא.
שאלה - 196488
לכבוד הרב: הרמב"ם הרא"ש והרי"ף פסקו שיש לברך על נטילת ידיים לדבר שטיבולו במשקה
מרן פסק בשולחן ערוך קנח שנוטל ידיו ללא ברכה. אם הרב יכול להסביר מדוע? תודה רבה

תשובה
דעת מהר"ם מרוטנבורג ז"ל [בתשב"ץ סימן צ"ט], שאין צריך נטילה, וכן כתב בעל העיטור [עשרת הדברות דקל"ד ע"ג], רבנו ירוחם [נתיב ט"ז, ח"ו], וכן נראה דעת הרשב"א ועוד פוסקים.
שאלה - 193342
שלום לכבוד הרב,
האם ע"פ שו"ע [סימן קנ"ח סעיף ד'] ולפי המ"ב שם, האם יש ליטול את הידיים גם לפני רחיצת ירקות ופירות בלי קשר לאכילה עצמה שבוודאי צריך?
תודה רבה.

תשובה
אך ורק כשאוכלים פירות וירקות שטופים יש ליטול ידים בכלי בלי ברכה.
שאלה - 192398
שלום למורנו הרב נ"י.. האם צריך נטילת ידיים לשניצל מטוגן כדין טיבולו במשקה ?
תשובה
א, אין אוכלים אותו ביד אלא במזלג. ב, אין בו רטיבות כדי טופח על מנת להטפיח.
שאלה - 192030
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
עוגיות מרוקאיות מצופות בסירופ של סוכר (נקרא שבקיה), האם צריך לטול ידיים לפני שאוכלים אותן? תודה.

תשובה
אם הם רטובות. צריכים נטילת ידים בכלי בלי ברכה.
שאלה - 188387
שלום רב לכבוד הרב.לפני ברכת המוציא צריך ליטול ידיים מפני טומאת הידיים.מדוע לפני אכילת פרי או מאכל אחר אין צריך ליטול ידיים?הרי הידיים גם יכולות להיות טמאות
תשובה
א, אם רטובים צריל ליטול. ב, לחם מיוחד הוא שיש לאכלו בטהרה משום שנאמר מגיגים על מזבחי לחם מ....
שאלה - 187770
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
צריך ליטול ידיים כשאוכלים משהו שטבול במשקים כמו יד שחט דם
איך יתכן שאדם יטבול משהו בדם
אסור לאכול דם . לכאורה גם הסבר המג"א לא מצוי , מי שותה דם לרפואה ?

תשובה
עיין שאלה 106638 משנה במסכת מכשירין ו, ד. שבעה משקין הן היין, הדם, השמן, החלב, הטל, דבש דבורים, מים. וסימנם יד שחט דם.
ופירוש דם הוא דם דגים או שאוכל משום פיקוח נפש. ועיין שלחן ערוך אורח חיים סימן קנ״ח, ד. וצריך בכלי בלא ברכה.
שאלה - 187588
לכבוד הרב
עוגיות/עוגות יבשות שעשויות עם שמן זית במקום שמן רגיל נחשב לדבר שטיבולו במשקה?
קיימים מקורות לצמח שנקרא חרמל כנגד מזיקין?
תודה

תשובה
יבשות הן לא טיבולו במשקה.
שאלה - 181228
לכבוד הרב שלום רב
כשאני נוטל ידיים לדבר שטיבולו במשקה מותר לי לדבר לאחר הנטילה לפני הברכה?
2.. האם לפי האר"י יהיה מותר לי בשבת הקרובה שזה י"ז בתמוז לחדש בגד ולברך שהחיינו?

תשובה
א, אסור לברך רק כשאוכל לחם. וממילא מותר לדבר. ב, רבנו האר״י ז״ל החמיר.
שאלה - 178141
לכבוד הרב הגאון תודה לשם שזכינו להכיר את הרב.
האם בקלאווה או שבקייא שהם מצופים במי סוכר או דבש יש להם דין של טיבולו במשקה?

תשובה
שבקייא אינני מכיר מהו, אך בקלאווה הכל תלוי כמה זה לח או רטוב, אם הוא יש בו טופח על מנת להטפיח, כלומר תיגע באצבעך והיא תירטב, ותניח את האצבע על צלחת יבישב והיא תירטב, צריך נטילת ידים בלי ברכה.
שאלה - 175663
הרב כתב נט"י בכלי רק בוקר וסעודה.לפני תפילה ופרי רטוב לא בכלי?
פרסמנו בביהכנ"ס על ה"ארגון",

תשובה
כולם בכלי, אלא שרק על אכילת פת מברכים על נטילת ידים, ועל דבר שטיבולו במשקה אין לברך על נטילה.
אני חושב שכתבנו דברים הכי ברורים, ונכונים לכל בר דעת ובעל הבנת הנקרא.
שאלה - 175576
לכבוד הרב שלום רב, אם רוצה לאכול עגבניה בסעודה. האם שוטף אותה (ונשארת רטובה) ואח"כ מנגב ידיים, ושוב נוטל ידייים לדבר שטיבולו במשקה?
תשובה
בתוך הסעודה אין שום בעיה של דבר שטיבולו במשקה. כי נטילה של פת פוטרת הכל.
שאלה - 172219
שלום לכבוד הרב הגאון, בענין טיבולו במשקה, שמענו את כבודו ברדיו ביום השישי בתשובה על מי שאוכל עוגיה וטובל אותה בכוס הקפה שיש בזה כמה סברות. אפשר במחילה לדעת מה הם?
תשובה
תן לחכם ויחכם עוד, כך אמר שלמה המלך בחכמתו. ועיין בשו"ת יביע אומר חלק ט סימן ק"ח, אות פ"ג, ובהליכות עולם חלק א עמוד של"א, ובילקוט יוסף קנ"ח, י"א.
והנה דעת הגאון החיד"א ז"ל בשמחת הרגל ד"כ ע"א, שאין לעשות כן משום שלפעמים ידיו נוגעות במשקה, וכן כתב הרב בן איש חי תזריע י"ט, וכן דעת כף החיים סופר קנ"ח, כ"ח, ועוד אחרונים.
אך לדעת שיורי כנה"ג, חסד לאלפים, נוה שלום ועוד ששתי חומרות לא מחמירים. והם א, אין בו כזית. ב, אינו נוגע באצבעותיו, ויש אומרים שתה וקפה הם עיקרם מים ואין בזה דין משקה, אלא רק במרק וכדומה.
ולמעשה אגיד לך כי חוששני שיאכל יותר מכזית, כי עם האכיה יבוא התיאבון. והמחמיר אשריו ואשרי חלקו.
שאלה - 169506
לכבוד הרב שליט״אהאם מותר לתת צדקה אחרי השקיעה.האם סופגניה או שאר מאכלים מטוגנים נקראים מאכל הטבול במשקה (שמן) וצריך ליטול על זה ידיים?
תשובה
אין לתת בלילה כלל, כנזכר בתלמוד ירושלמי שפגש רבם של מזיקים ואמר לחכמים האוספים צדקה כתוב בתורה לא תסיג גבול רעך. וכן לא לחסום שור בדישו, כי הוא עת שהם שולטים ואין להתגרות בהם.
ב, סופגניה מלוחלחת בשמן והוא מי פירות ואין צריך ליטול ידים, אבל המטוגנת בשמן זית צריכה נטילה.
שאלה - 168823
למו"ר היקר סלט שמתבלים אותו עם שמן זית וכן שוטפים את הירקות במים האם צריך ליטול עליו ידיים מדין טיבולו במשקה? ( בדר"כ נאכל עם כף אבל לפעמים אוכלים עם היד חתיכות גדולות)
תודה

תשובה
צריך ליטול ידיו.
שאלה - 161905
לכבוד הרב: כשאדם טובל עוגייה פחות מכזית או יותר במיץ האם יש ליטול ידיו לטיבולו במשקה?
תשובה
אם אין ידיו נוגעות במשקה ואינו מבושל ואין כזית אפשר להקל.
שאלה - 161827
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כשטובלים ביסקוויטים יותר מכזית בכוס חלב חם (מבושל) האם צריך ליטול ידיים לטיבולו שבמשקה?

תשובה
שאלה חשובה שאלת. דע שלגבי הטבלת מיני מאפה בכוס תה או קפה או מרק, צריך שני תנאים כדי לחייב ליטול את ידיו. והם א, שיהיה בו כזית שהוא 27 גרם במאפה. ב, שידיו נוגעות במשקה.
אם אין כזית במאפה אפילו נוגעות ידיו במשקה אין צריך נטילה.
וכן אם יש במאפה כזית או יותר, אך אין ידיו נוגעות במשקה כלל אינו צריך נטילה.
וכל זה במשקה מבושל כמו מרק, תה, קפה וכדומה, אך במיץ פירות או במים צריך נטילה.
שאלה - 161363
לכבוד הרב שלום רב
בעניין דבר שטיבולו במשקה
האם מתחייבים בנט"י רק באכילה או אפילו אם מישהו שוטף לחברו פרי מתחייב בנט"י?

תשובה
רק האוכל חייב בנטילה.
שאלה - 161152
לכבוד הרב מוצפי שליט"א ,בבריאות איתנה ואורך ימים.
דבר שטיבולו במשקה שמעתי פעם שיש מקום להקל בביסקוויט וחלב שאין צורך לנטילה, נכון?

תשובה
כתב הרב ילקוט יוסף סימן קנח, ח. "האוכל עוגה או ביסקויט פחות מכזית, ומטבילה לתוך כוס תה או קפה חם, אפילו אם ידיו נוגעות במשקה, אין צריך ליטול ידיו משום דבר שטיבולו במשקה. כיון שמטבל בדבר מבושל, וגם הוא פחות מכזית. [ועיין בשו"ת יביע אומר חלק ט, סימן קח אות פג] דדוקא אם נזהר שלא ליגע בעוגה א"צ ליטול ידיו, וכמ"ש בהליכו"ע ח"א (עמ' שלא). ועכ"פ כאן הוא מעיקר הדין. ע"ש]. אבל האוכל שיעור כזית עוגה ומטבלה לתוך כוס תה או קפה חם, אם ידיו נוגעות ברטיבות, צריך ליטול את ידיו. ואם אינן נוגעות ברטיבות, אין צריך ליטול ידיו. ואם המשקה לא נתבשל, ובעת הטיבול ידיו נוגעות ברטיבות, אף אם אוכל פחות מכזית, צריך ליטול ידיו בלי ברכה. ואם נזהר שלא לגעת במשקה, ואוכל פחות מכזית, אף במשקה שלא נתבשל יש להקל".
שאלה - 160535
הרב עטרת ראשינו שליט״א. לא יעדי מינן זיוויה ויקריה לעד. האם מותר לנגב הידים בחולצא שאני לבוש בה. או עדיפות ליבשה בשבש או באוויר?
עלי חסה שטופים צריך נטילה?

תשובה
אסור לנגב ידיו בבגדיו כי קשה לשכחה ולרוח רעה בר מינן. לייבש באויר מועיל בתנאי שימתין עד שיהיו יבשות לחלוטין.
עלי חסה יש ליטול ידיו בלי ברכה. רק בפרוסות אסטיח או מילון אין צריך כי כי מוגדרים כמי פירות ולא כפירות רטובים.
שאלה - 157982
כבוד מורנו הרב שליט"א,
מי ששוטף ירקות כמו חסה או מלפפון ורוצה לאוכלם האם צריך נטילת ידים? כי מישהו אמר היום ששמע שלא צריך.

תשובה
חייב בנטילת ידים משום דבר שטיבולו במשקה, וכן פסק בשו"ת הרדב"ז ז"ל [סימן אלף ק"נ]. וכן פסק רבנו החיד"א ז"ל בברכי יוסף קנ"ח, ה. ובשיורי ברכה שם א.
שאלה - 157878
לרב
1. שבעה משקים שמקבלים טומאה מה הבדל בין טל למים שנמנה בנפרד ולא לא מנו גם שלג וברד אוכל ע"י כף טיבול במשקה צריך ליטול, אוכל שקדי מרק ע"י כף מהמרק צריך ליטול?

תשובה
הפסוק הזכיר טל כי דרכו לרדת כל השנה על הפירות וללחלחם. ואילו שלג וברד לעתים רחוקות. ב, טל הוא הוא בפועל כל לילה. מים רק כאשר אתה שוטפם במים.
שקדי מרק לא אוכלים בידים אלא בכף עם המרק ולכן אין צריך נטילה. פירות וירקות דרך לאוכלם ביד וכנרטבו צריך ליטול ידיו לאוכלם בטהרה.
שאלה - 154862
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כל דבר שטיבלו במשקה ואני אוכל אותו אך ורק אם עם כלי(מזלג וכדומה) ובכלל לא אם עם היד האם עדיין צריך נטילת ידיים?

תשובה
הכלל הוא כל דבר הנאכל רק בכף כמו מרק. גלידה. קציצה. אינו צריך נטילה כשאוכלו בכף. דבר הנאכל ביד כמו דברים יבשים. או פירות טריים כולל פרוסת מילון. אבטיח. אינו צריך נטילה גם אם אוכל ביד. כך שהמזלג לא משפיע כאן כלל.
שאלה - 154179
לכבוד הרב: עוף או תפוח אדמה הנעשה בשמן זית ואוכלים אותה שלא בתוך הסעודה האם יש לנטול ידיים לדבר שטיבולו במשקה?
תשובה
כתבתי לך היום. מכיוון שאינו נאכל ביד אלא במזלג או כף אין צריך ליטול ידיו.
שאלה - 154164
לכבוד הרב
מרן השוע כתב שצריך ליטול ידיו לדבר שטיבולו במשקה "אפילו אין נוגע בידיו" האם מכאן ניתן ללמוד שקרונפלקס עם חלב ובלי חמוצים עם הרבה רוטב שאוכלים עם כף גם נוטלים?

תשובה
אין קשר בכלל. כי גם מרק אין נוטלים ידים. וכן דג או עוף או בשר ברוטב. כי הכלל הוא כל דבר הנאכל על ידי כף או מזלג אין צריך נטילה.
שאלה - 153565
שלום כבוד הרב,
אם אני אופה תפוחי אדמה בשמן זית או כל דבר אחר,האם צריך ליטול ידיים לפני אכילה כדין טיבולו במשקה?
תודה

תשובה
שמן זית בלבד הוא משבעה משקים המוגדרים בתלמוד ובפוסקים כ"דבר שטיבולו במשקה". ולכן אם יש בשמן כדי "טופח על מנת להטפיח", באופן שאם אגע בו ידי תתלחלח מהשמן ואגע בגוף שני וגם הוא יתלחלח, חייב בנטילת ידים בכלי ללא ברכה.
שאלה - 153330
לכבוד הרב: אדם שסיים לברך ברכת המזון ומיד בסיום ברכת המזון רוצה לאכול דבר שטיבולו במשקה האם צריך לנטול ידיו?
תשובה
בהחלט כן, כי הסיח דעתו מהנטילה הקודמת.
שאלה - 153218
לכבוד הרב
האם נוטלים ידיים על זיתים ומלפפון חמוץ?

תשובה
כן
שאלה - 150032
לכבוד מורי ורבי שלום רב
אדם שאכל זיתים מקופסת שימורים עם מזלג האם זה משנה הכמות שהוא אוכל לעניין נטילת ידיים ?

תשובה
אין שיעור אכילה בדבר שטיבולו במשקה.
שאלה - 150018
לכבוד ר' האהוב שליט"א, גבי תשובות הרב לנטילת ידיים לטיבולו במשקה שאם אוכל בכלי והאצ' לא נוגעות לא בעי נטילה,ורק להבין זה עם הכתוב בשוע שם שבכז צריך? תודה רבה לכתר המלמדנו.
תשובה
בשלחן ערוך מדובר שאוחז האוכל בידו ממש וקצהו השני טובל בנוזל. או סוג מאכל שדרך כולם לאכלו שלא דרך כף או מזלג. אך מאכל שדרך הכל לאכלו בכף או מזלג כמו קציצות או דג או מרק. אינו צריך נטילה.
תודה על ההערה.
שאלה - 149932
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בהמשך לשאלתי לגבי דבר שטיבולו במשקה.מה הדין אם אני אוכל פרי רטוב אם מזלג או שמישהו מאכיל אותי (אני נכה)?

תשובה
בכפית מזלג ובכלי אין צורך בנטילת ידים.
שאלה - 149873
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם צריך ליטול ידיים שאוכלים קורנפלקס עם חלב?

תשובה
אם אוכלים בכף אין צריך נטילה. ביד צריך.
שאלה - 146972
לכה"ר
א. מי שלוקח בידיו ירק טבול במשקה ושם אותו על קרקר ואוכל את הקרקר,האם צריך נטילת ידיים?
ב.מי שנאנס ולא אכל סעודה ראשונה בליל שבת והאונס עבר לפני עה"ש
האם חייב אז לסעוד?

תשובה
א, אם לקחו בידו שלא באמצעות כף צריך ליטול ידיו. ב, בהחלט כן. וצריך לעשות קידוש כי הקידוש בתחילת הלילה אינו מועיל אם לא אכל.
שאלה - 146457
לכבוד הרב שלום רב
1.פתיבר שמטבלים בתוך כוס תה האם צריך לנטול ידיים
2.כאשר אוכלים ענבים רטובים או כל דבר אחר שטבע העולם לאכול ביד ומתחכמים ואוכלים עם מזלג האם צריך נטילה

תשובה
מיני מאפה טבולים במשקה כתב הרב בן איש חי שנה ראשונה פרשת תזריע טהרות סעיף יט "משקה מהמשקים הנז' שהוא מבושל מותר לטבל בתוכו לחם ולאכול בלא נט"י, מפני שהמשקה הוא מבושל וגם אין נוגעים ידיו במקום המטובל, ולכן צריך להזהר בזה שלא יגעו ידיו במקום שהוא מטבלו במשקה וכמ"ש הרב נוה שלום דף קל"ה, ומה שהוכיח הגאון חיד"א ז"ל לאותם המטבילים פת בתוך הקאפ"י ואוכלים בלי נט"י היינו מפני שהם נוגעים בידיהם, והשותה מאלו המשקין הנז' בכלי אין צריך נט"י",

ומרן ז"ל בשו"ת יביע אומר [חלק ט - אורח חיים סימן קח, אות פ"ג] כתב

"מ"ש האור לציון שאם מטבל עוגה בקפה על ידי כפית, א"צ נט"י משום טיבולו במשקה. אין זה מוסכם, כי המאמר מרדכי (סי' קנח סק"ג) כתב, שדעת מרן שגם במשקה מבושל חייב מן הדין ליטול ידיו, ואף על פי שבשיורי כנה"ג הגב"י אות ד כתב, שבדבר מבושל היה נוהג לאוכלו ע"י כף בלי נט"י, ורק כשאוכלו ביד היה נוטל ידיו, אין דבריו נראים, אלא המטבל עוגה בקפה או תה ואינו נוגע במשקה כגון שמטבל בידו ראש העוגה בלבד, או שאוכל ע"י כף חייב בנט"י ואף שראה שסומכים ע"ד הכנה"ג, זה אינו. ע"ש. וכן הסכים עמו הגה"ח רבי אליהו מני בשו"ת מעשה אליהו (סי' קפד). וכתב, ואף על פי שהרב נוה שלום כתב להתיר, מ"מ פשיטא לי שאילו היה רואה דברי מהרימ"ט (סי' עו) לא היה מתיר. וע"ע בס' יבא הלוי (סי' קנח סק"ו) וכו'. ע"ש. אולם הגרי"ח בבן איש חי (פר' תזריע טהרות אות יט) כתב, משקה שהוא מבושל מותר לטבל בתוכו עוגה ולאכלו בלי נט"י, אם אין ידיו נוגעים במשקה, ולכן צריך להזהר שלא יגעו ידיו במקום שהוא מטבל במשקה, וכמ"ש הרב נוה שלום (דף קלה), ומ"ש החיד"א בשמחת הרגל להוכיח לאותם המטבלים בקפה ואוכלים בלי נט"י, מיירי כשהם נוגעים בידיהם במשקה. ע"כ. ומפורש שאפילו מטבלים עוגה במשקה מבושל כגון קפה או תה, אם אינו נוגע בידו מותר. ובשו"ת יין הטוב ח"ב (סי' ה) כתב להחמיר בזה. וע' בכף החיים (סי' קנח ס"ק כג), שהביא דברי כמה אחרונים להקל כד' השיורי כנה"ג הנ"ל. ע"ש. ובודאי כדאי הוא הגרי"ח לסמוך עליו להקל. ומ"מ המחמיר תע"ב. אבל אם העוגה היא פחותה מכזית, ומטבל אותה בקפה או בתה ואוכל אותה ע"י כף, או אפילו אוחז אותה בידיו ונזהר שלא לנגוע במשקה, אז בודאי א"צ ליטול ידיו. כמש"כ בהליכות עולם ח"א (עמוד שלא). ע"ש".

נמצא להלכה כאשר אינו נוגע בידו במשקה או אינו אוכל כזית אינו צריך נטילה. ועיין ילקוט יוסם למרן שליט"א ברכות הלכות טיבולו במשקה.
שאלה - 145000
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
פירות שנשטפו במים ונוגבו האם עדיין יש ליטול ידיים משום דבר שטיבולו במשקה?
בברכה והצלחה ובשורות טובות,

תשובה
כיוון שייבשת אותם אינך צריך ליטול ידיך.
שאלה - 144832
שלום לכבוד הרב, כשאני רק טועמת מהסלטים ביד,מוציאה מלפפון למשל האם צריך ליטול ידיים גם על פחות מכזית מדין טיבולו במשקה? שכן הרי שטפתי אותם ועדיין לחים וכן שמן וכדומה
תשובה
תאכלו באמצעות כפית ולא ביד ישירות.
שאלה - 137102
שלום לכבוד הרב
אדם שאוכל זתים או מלפפונים חמוצים מקופסת שימורים עם מזלג האם בכל זאת צריך נטילת ידיים?

תשובה
בכף או מזלג לא.
שאלה - 136249
לכבוד הרב הי"ו
ראשית רפואה שלמה מהרה ויישר כח על הדאגה לעם ישראל. הרב אמר שנטילה מכלי רק כשמברכים על נטילת ידיים, נטילה לדבר שטיבולו במשקה? צריך מכלי וללא ברכה?

תשובה
כן בכלי בלי ברכה.
שאלה - 129115
לכבוד הרב מוצפי שליט"א האם יש הלכה שכל דבר שפחות מכזית וטיבלו אותו במשקה פטור מנטילת ידיים בלי ברכה
ואם כן למה אנו נוטלים ידיים על הכרפס שאנו אוכלים בפסח הרי הוא פחות מכזית

תשובה
גם בפחות מכזית פוסקים רבים סוברים שצריך נטילת ידים.
שאלה - 126021
לכבוד הרב
אני נכה ואיני יכול לאכול לבד.האם שמביאים לי לאכול דבר שטיבולו במשקה אני צריך ליטול ידיים?

תשובה
בשלחן ערוך קס״ג, ב. נפסק כי המאכיל לאחרים, המאכיל אינו צריך ליטול ידיו, והאוכל צריך. והוא הדבר גם בדבר שטיבולו במשקה, אלא שאם הוא מאכל שדרך לאכלו רק במזלג או בכף כגון קציצות, מרק, סלט אין צריך נטילה.
שאלה - 120942
לכ' הרב
1. כדי לכפר צמתי אך לא קיבלתי תענית יום קודם הצום נחשב? (מחוסר ידיעה, רק פעם האחרונה קיבלתי)
2. נטילת ידיים ע"מ לאכול פרי רטוב - צריך שהידיים יהיו יבשות לחלוטין ?

תשובה
א, בדיעבד מועיל. ב, צריך שיהיו הידים יבישות קודם הנטילה.
שאלה - 119244
לרה"ג , האם אדם שברך ברכת מזון ולאחריה רוצה לאכול ענבים והם רטובים צריך ליטול שוב ידיים כדין של טיבולו במשקה?
תשובה
בהחלט כן.
שאלה - 118777
לכבוד הרב שלום רב
לפעמים אני אוכל עוגייה וטובל אותה בתה או בקפה האם זה נקרא טיבולו במשקה וצריך נטילת ידיים?

תשובה
בהחלט תיטול ידיך בלי ברכה.
שאלה - 115332
שלום לכבוד מורי ורבי
בנטילת ידיים לדבר שטיבולו במשקה,
האם צריך להקפיד שהידיים יהיו יבשות לפני הנטילה?
לעיתים לאחר ששוטפים את הפירות אזי נוטלים ידיים והן כבר רטובות מעט.

תשובה
צריך לנגב לפני הנטילה.
שאלה - 109042
לכבוד הרב שלום רב
אומרת שפחות מכזית טיבול במשקה ועוד ,אין צורך בנטילת ידיים.

השאלה:למה אנחנו כן נוטלים ידיים בכל זאת לפני הכרפס?

תודה רבה ושבת שלום.

תשובה
גם פחות צריף נטילה.
שאלה - 107339
לכבוד הרב שלום רב
האם קרונפלקס עם חלב נחשב כדבר שטיבולו במשקה? האם צריך לטול ידיים בברכה לפניו?
תודה

תשובה
אוכלים אותו עם כפית ולכן אינו צריך נטילת ידים, רק פרי או ירק שאוחזים ביד והוא רטוב יש ליטול ידים קודם לכן.
שאלה - 106275
כבוד הרב שלום רב האם מותר להשתמש במי פה של מרידול?
מה הם ירקות רטובים?
מה הברכה על רוטב שהוא חצי בשר טחון וחצי מירקות וחלק מהירקות חתוכים גס?
ותודה שאתה מזכה אותנו יום ביומו

תשובה
מותר להשתמש כי אינו ראוי למאכל. לא הבנתי איך אוכלים רוטב זה, כלל הלכתי בידינו בכל מוצר הולכים אחר רוב המרכיבים שלו.
שאלה - 102771
לכבוד הרב שליט"א
1.עוגת שוקולוד בשש מנות אישיות רבע כוס קמח סה"כ ברכה על המחיה?
2.האשכנזים גם נוטלים לדבר שטיבולו במשקהם? תודה תבורך

תשובה
א, שהכל. ב, בהחלט נוטלים.
שאלה - 100409
לכבוד הרב שלום רב
האם צריך נטילת ידים ללא ברכה על ירקות חתוכים לרצועות וטיבולם מלח ולימין [יש ששמים קצת שמן]

תשובה
אם אוכלים ביד ללא מזלג חייבים נטילה ללא ברכה.
שאלה - 99779
שלום רבינו
האם מותר לאשה בביתה שהיא לא בנידה ללבוש מכנסיים(קצרות או ארוכות)
שהיא לבד עם בעלה?
ש׳צ שבאופן קבוע מרפקיו מגולים האם להעיר?
7 משקים שחייב נטילה, האם חייב בנטלה

תשובה
א, שאלות מסוג זה לא ניתן לדון בהם בפורום רחב. ב, לשליח ציבור יש להעיר על כך בהחלט. ג, חייב בנטילה בלי ברכה כמו בכרפס בליל הסדר.
שאלה - 99399
שלום לכבוד הרב
האם קורנפלקס עם חלב דורש נטילה ללא ברכה כדבר שטיבולו במשקה ב.האם מותר בשבת להשתמש בחותם גזר החותך אתו לפסים דקים (נראה כקולפן)

תשובה
א, מוצר ששותים אותו ישירות מהכוס, או שאוכלים אותו באמצעות כפית אין חיוב ליטול ידים, כשם ששותים מרק ובו ירקות מכיוון ואוכלים ממנו בכף.
ב, לא ידוע לי אופן פעולתו. אם הוא זהה לקולפן ולסכין מותר, ואם הוא יוצר צורות יש לעיין בדבר.
שאלה - 98222
לכבוד הרב הגאון מוצפי שליט"א
האם אכילת קרקר ועליו גבינה נחשב דבר שטיבולו במשקה וצריך ליטול ידיים? לפעמים האצבעות נוגעות בגבינה. תודה רבה לרב שליט"א!

תשובה
גבינה אינה דבר שטיבולו במשקה.
שאלה - 97894
לכבוד הרב שלום רב
למדנו הלכות נט"י ויש 2 דברים שלא הבנתי
1-המחזיק בידו תפוח וטובלו בדבש צריך נטילה?

2-אדם שיצא מנוחיות ושטף ידיו האם יכול אח"כ לנטול בכלי ולברך יישר כח

תשובה
א, דבש זה הוא דבש דבורים שאתה כשמטבל פרי בתוכו ואוכלו באחזך בידך צריך נטילה בלא ברכה.
ב, רק כאשר רוצה לאכול לחם.
שאלה - 95926
לכבוד הרב:מה הדין שאני אוכל עוגייה וטובל אותה בתה או בקפההאם צריך נטילה לדבר שטיבולו במשקה אפילו שאני לא נוגע במשקה?ומה הדין אם אני אוכל זיתים או דבר רטוב במזלג או כף?
תשובה
עוגיה כשאתה טובל אותה בקפה או בכל נוזל יש ליטול ידים ללא ברכה, האוכל במזלג או בכף אינו צריך ליטול ידיו.
שאלה - 95009
שלום לכבוד החכם
א. טיבולו במשקה פחות מכזית חייב בנטילה?
ב. האם פחות מכזית לחם חייב בנטילה ללא ברכה?
תודה רבה לכבודו שגורם לי נחת רוח בתשובותיו
שה"יאריך ימיך בבריאות איתנה

תשובה
א, כל דבר שטיבולו במשקה מחייב נטילת ידים ללא ברכה, וזה לא קשור בשיעור כזית או פחות, כי אפילו גרגר של פרי רטוב מחייב נטילה.
אכילת לחם גם חתיכה קטנה מכזית מחייבת נטילה ללא ברכה.
שאלה - 92533
האם יש לנטול ידיים כשאוכלים לא בסעודה זיתים מתוך קופסאת שימורים או מלפפון חמוץ, משום פת שטיבולו במשקה?
אם מים מעורבים אם חומץ גם צריך לנטול אך שזה כבר לא אחד מ-7 המשקים
תודה

תשובה
יש ליטול ידים על כל דבר רטוב ללא ברכת על נטילת ידים , וגם אם עירבו מים וחומץ יש ליטול את הידים .
שאלה - 88146
לכבוד הרב
א. לאכילת אוכל שטיבולו במשקה צריך נטילה או רק שטיפה?
ב. נטילה לאחר שירותים יכולה לפטור גם אוכל שטיבולו במשקה?

תשובה
נטילה גמורה ללא ברכה . אחר שירותים אין צורך בנטילה בכלי .
שאלה - 39552
לכבוד הרב
שלום רב פירות מהמקפיא האם המים שהם נוצרו מגז והם לא טביעים לכאורה האם צריך ליטול ידים כמו בפירות רטובים מה דעת הרב עובדיה יוסף שליט"א לגבי פרכיות אורז מה ברכתם

תשובה
כל שהפירות רטובות חייב בנטילה או לנגבם. פריכיות ברכתן האדמה.
שאלה - 39221
שלום לכב' מורנו הגאון הגדול!!
א- כל מאכל שטובלים בנוזל צריך נטילה לפני כן?למשל - ביסקויט
בתה, סלט ירקות, זיתים שנמצאים בשמן זית, מלפפון חמוץ?

רב תודות!!

תשובה
נכון בהחלט. וזה כשאוכל ביד, אבל בכף ומזלג אין צורך.
שאלה - 28748
שלום לכבוד הרב שליט"א
1.ב"ה אני נערה קוראת תהילים של כל יום ובנוסף לתהילים אני קוראת תהילים ט-ט"ו לרפואת אדם חולה מה קורה כאשר אני קוראת תהילים של יום ראשון והם בדיוק גם התהילים לרפואת אותו אדם האם אני צריכה לקרוא עוד פעם נוספת?
2.האם מלוואח שהוא מטוגן בשמן ואדם אוכלו בידיו זה טיבלו במשקה?
3.האם הוא הדין גם בבורקסים וקוראסונים? (מחילה אם זה נשמע רעבתנות כזו)

תשובה
א,בודאי שכן. ב,צריך נטילה. ג,בורקס אין רוטב.