שאלה - 293617
לכבוד הרב שלום רב
האם מותר לעשות מים אחרונים מתוך בקבוק מים ולשתות מן הנותר או שבכל המים שנותרו בבקבוק יש רוח טומאה?
תשובה
אחר השימוש שופכים מעט כמה טיפות, וכל הנשאר ראוי לשתיה.
ולהזהיר בבית כשמכינים תבשיל לשפוך תחיה מהברז, ורק אחרי כן למלאת בתבשיל. שלא ישתמשו בשיורי רחיצה. ועיין ארחות ציון.
|
|
שאלה - 281717
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
רציתי לשאול אם השתמשתי בבקוב מים לנטילת מים אחרונים על גבי קערה, האם מותר לי להשתמש בבקבוק השתייה?
תשובה
אחרי הנטילה, שופכים כמה טיפות מהבקבוק, ואפשר לשתות.
|
|
שאלה - 280911
לכבוד מורנו הרב שליט"א. מה מעלת הזימון בשלשה או יותר, וכוס של ברכה?
תשובה
יזהרו מאוד לזמן ולהתחייב בו, כי בזה שכרם גדול שמרבים שבח ותהילה לבורא העולמים. ולא יחפשו להשתמט מחיובו.
כתב רבנו דוד אבודרהם זיע"א [ברכת הלחם זימון ברכת המזון] "וענין הזמון הוא רבוי שבח וגדולה להבורא יתברך שמזמנין ומתרין זה את זה מתוועדין יחד להודות לו ולשבחו ולפארו על שפע טובתו כמו שנאמר (תה' לד, ד) ונרוממה שמו יחדיו".
וכן הוא בספר כלבו [סימן כה] "וענין הזמון הוא ריבוי שבח וגדולה אל הש"י שמזמנין ומתרין זה את זה ומתוועדין יחד להודות לו ולשבחו על שפע טובתו כדכתיב (תהלים לד, ד) ונרוממה שמו יחדו".
והשל"ה [שער האותיות קדושת האכילה אות קפ"ה] הביא דבריהם וכתב "והנה ראיתי מכשלה בהרבה המוניים, כשמסובים יותר משלשה אז פורש והולך, ואומר: הלא יש זימון בלעדי, אבל הכסיל בחושך הולך ופורש, כי בוודאי השלשה הם יוצאים זולתו, אבל הוא לא יצא, שהרי נתחייב בזימון להודות להלל ולשבח".
והרב באר יהודה [שלוזווער ז"ל הלכות ברכות פרק ה על הרמב"ם] כתב "ולשון גודל לשון ריבוי שבח שהעונין יאמרו שבח יותר מהמזמן ומשום הכי עונין השתא ובטובו חיינו, דהוי השבח לכל החיות. ובזה מיושב גם כן מה שנראה מפירוש המשנה להרמב"ם ז"ל שרוצה לומר דוקא בזימון בעשרה, אזי יאמרו העונין ובטובו חיינו, מה שאין כן בזימון של שלושה לא יענו ובטובו חיינו, ועיין בצל"ח גם בזה. ולפי הנ"ל ניחא דהנה הגמרא שם מביאה עוד פסוק אחר לברכת זימון מדכתיב גדלו להשם אתי ונרוממה שמו יחדיו והב"ח ז"ל דעתו לומר דזה הפסוק דגדלו לד' אתי קאי על זימון של שלושה, וקרא השני קאי על זימון של עשרה. ובזה אתי שפיר דדוקא בזימון של עשרה שפיר יענו העונים גם ובטובו חיינו להרבות בשבח. מה שאין כן בזימון של שלושה דנלמד מפסוק דגדלו מזה ליכא למילף להרבות בשבח
וכתב הגאון רבנו יוסף חיים זיע"א [בן יהוידע חגיגה ט, ב] על מה שאמרו על פסוק [קהלת א, ט"ו] מְעֻוָּת לֹא יוּכַל לִתְקֹן וְחֶסְרוֹן לֹא יוּכַל לְהִמָּנוֹת, "זה שנמנו חביריו לדבר מצוה ולא נמנה עמהם. פירוש רצו שיצטרף עמהם למנין להתפלל וקדם והתפלל ביחיד, דאז פרח מיניה מצות תפלה בציבור. או יובן כגון שנמנה עמהם בצירוף זימון, והוא קדם ובירך ברכת המזון, דאע"ג דגם עתה חביריו יעשו זימון בצירופו, עם כל זה הם קיימו מצות זימון, והוא לא קיים, וכנזכר בשולחן ערוך [אורח חיים קצ"ד א]".
|
|
שאלה - 279909
לכבוד הרב
האם מיים אחרונים לנשים זה חובה?
תודה רבה
תשובה
בהחלט כן.
|
|
שאלה - 263908
שבוע טוב לכבוד הרב, אורך ימים שנות חיים ושלום יוסיפו לך.
בסעודה רביעית עשיתי מים אחרונים על השולחן לצערי, אחת הנשים שתתה המים טרם הספקנו לסלק המים.
מה לעשות כדי שלא תינזק ?
תשובה
מעולם לא עשינו מים אחרונים על השלחן. אתה לא זקן או תשוש! הולכים לכיור ושם נוטלים.
|
|
שאלה - 263654
לכבוד מורנו הרב. א, כבודו בשיעור נתן סימן לנטילת ידים מהפסוק ושכחתי אותו.
ב, מים אחרונים האם צריך רביעית?
תשובה
הפסוק בתהלים פרק סט, ג. בָּאתִי בְמַעֲמַקֵּי מַיִם וְשִׁבֹּלֶת שְׁטָפָתְנִי.
וכתב הגאון מווילנא ז"ל בביאוריו לשלחן ערוך קפ"א, יב. ובמעשה רב סימן פד, ובאמרי נעם ברכות טו, א. על הפסוק בישעיה ל, יד. וְלַחְשֹׂף מַיִם מִגֶּבֶא.
גבא, הוא שלש נטילות, שחרית שלש פעמים אות ג, סעודה שתי פעמים אות ב, מים אחרונים פעם אחת אות א.
גם הפסוק בתהלים ושבלת שטפתני, שמע אות ש, טיבולו במשקה אות ט, פת אות פ, תפילה אות ת. ני נטילת ידים.
אך אנחנו שידינו נשמרות נקיות אין צריכים ליטול לתפילה ולקריאת שמע. וכן במים אחרונים, על פי הקבלה שופכים מעט על האצבעות כנזכר באחרונים.
|
|
שאלה - 262262
לכבוד הרב שלום רב
אם עשיתי מים אחרונים ונגבתי יד במגבת והמגבת נפלה האם שורה רוח רעה על המגבת שהמים בה ונפלו לארץ עם המגבת?
תשובה
בהחלט לא.
|
|
שאלה - 260442
לכבוד הרב היקר,
תודה לרבינו שמזכה אותנו בלימוד תורה
1.עם מים אחרונים יש לנגב גם שפתיים?
2.בסיום תפילת 18 איך פוסעים ומשתחווים?
תשובה
א, נהגו כן. ב, שמאל ימין שמאל ומשווים.
|
|
שאלה - 259537
האם מותר לדבר בין נט"י לדבר שטיבולו במשקה
האם להדר אחר כוס בזימון של ג'? האם יש הבדל אם שתה יין בסעודה? או בין שבת לחול?
האם להגיד י"ג מדות ואנשי אמונה בתפילת יוכ"ק בער"ח?
תשובה
א, יש מי שנוהג בזה משום היסח דעת. ב, כדאי להדר בזה. ג, הספרדים נהגו לומר סליחות.
|
|
שאלה - 258974
שלום לרב עט״ר
בסימן ד כותב כה״ח באות כט בשם המחצית השקל על סימן קפ״א שאם עושים מים אחרונים על קיסמין - אין הרוח רעה שורה עליהם
ששורה רק כשנוגעים באדמה
כיור מטבח נחשב כקיסמין?
תשובה
אלה דברי הגמרא והראשונים. והעיקרון הוא שם הם נוזלים על חפץ אחר, ומשם עוברים לקרקע אין בעיה. כיור ודאי מועיל.
|
|
שאלה - 251558
לכבוד הרב שלום רב
האם אפשר לעשות מים אחרונים מכוס מים ששתו בה כבר מהמים
והם פגומים?
תשובה
תתחילו להתרגל ללכת לכיור ושם לרחוץ מים אחרונים.
אוכלים, זוללים, שותים, ומלגלגים על ההלכות.
|
|
שאלה - 237294
לכבוד הרב האם במים אחרונים צריך על פרק אחד מהאגודל או שניים?
תשובה
שני פרקים.
|
|
שאלה - 235947
לכבוד הרב מוצפי שליט"א,
סוכה שבנויה מתחת לבניין. האם יש בעיה ליטול לתוך רצפת אבנים בחניון? (בין אם זה נטילה לסעודה או נטילה לרוח רעה של שחרית). תודה.
תשובה
נטילת שחרית ומים אחרונים רק בתוך דלי וכדומה.
|
|
שאלה - 233904
שלום לכבוד הרב מים אחרונים האם צריך לעשות עם נטלה או מספיק דרך הברז ישירות על הידיים תודה ה' ישמח אותך שנה טובה תזכה לבריאות וברכה עם כל בני ישראל אמן
תשובה
עיקר החומרא שהם יישפכו על כלי או ישירול לכיור, ולא לשלחן או לקרקע.
|
|
שאלה - 228470
לכבוד מ"ור קורה פעמים שאדם אומר מים אחרונים חובה ונוטל וכן גומר בדעתו שסיים הסעודה. ואז נזכר שלא שתה והוא תאב לשתות. האם רשאי לשמוע שהכל מחברו לשתות ולהרוויח בר"המז מתורה
תשובה
אסור לו.
|
|
שאלה - 228467
לכבוד הרב מוצפי שליט"א,
א. האם אפשר לנקות את הפה עם המים שנשארו לי על האצבעות אחרי שעשיתי מים אחרונים?
ב. מים אחרונים צריך שיהיו מועטים. האם יש שיעור מסוים? עד רביעית?
תשובה
א, אל תמציא המצאות לא מנקים את החניכיים במים אחרונים. תיגש לשירות ושטוף פיך. ב, מעט במינימום.
|
|
שאלה - 227814
לכבוד הרב שלום
דנו בשאלה במצב שיש לאדם כמות מים מעוטה , או למים אחרונים או לנטילת ידיים , מה עדיף לקיים אם נקלע למצב כזה?
נשמח לדעת מה הרב אומר לאדם שנקלע למצב כזה.
תודה רבה לרב
תשובה
ידחוק עצמו ויטול מים ראשונים במינימום מים שיספיקו לנטילה כנכה שהיא רביעית מים, וישאיר מעט למים אחרונים.
|
|
שאלה - 225618
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
1. האם מותר לכתחילה לעשות מים אחרונים על כלי אוכל (צלחות ו/או כוסות) שבתוך הכיור?
2. האם מותר להניח סיר בשרי חם על השיש ואחר כך סיר חלבי?
תשובה
א, מותר. ב, המדקדקים נזהרים לייחד שיש לבשרי ושיש לחלבי.
|
|
שאלה - 224056
1.בתוך סעודה הולך להתפנות נוטל ידיים בכלי,וישר מתחיל ברכת המזון, עדיין חייב לעשות מים אחרונים?
2.אישתי בחודש 9 ב"ה יש עניין שהיא טטבול במקווה טהרה?
תודה רבה כבוד הרב.
תשובה
א, בוודאי, עליך לטעום חתיכת לחם קטנה, לעשות מים אחרונים ולברך ברכת המזון.
ב, אינני מתעסק בסגולות.
|
|
שאלה - 217725
שלום לכבוד הרב
עד עכשיו תמיד נהגתי לעשות מים אחרונים מכלי כי מאז תחילת התשובה חשבתי שזו ההלכה. האם אני רשאי להמשיך. או שיש בזה מוציא לעז על הראשונים. והאם צריך התרה.
תשובה
איןצורך בכלי מצד ההלכה ולא מצד הקבלה, ולכן אינך צריך התרה אם ברצונך להפסיק ליטול בכלי כי זה מנהג בטעות.
|
|
שאלה - 217672
שלום לכבוד הרב. האם הפזמון צור משלו , מהווה הפסק בן נטילת מים אחרונים לברכת המזון
תשובה
לכתחילה יש לאומרו קודם מים אחרונים וכן נוהגים.
|
|
שאלה - 217554
שלום לכבוד הרב
מה נכון יותר ואיך נהגו אבותינו לעשות מים אחרונים
1.האם מכלי או מהברז?
2. האם עד קשרי 3 קשרי אצבעותיו או מספיק 2 כדברי מרן השולחן ערוך
תשובה
מהברז, ובעיקר שני פרקים מהאצבעות.
|
|
שאלה - 215193
לכבוד הרב מוצפי שליט"א סבתא שלי צדיקה אישה מבוגרת ולא יודעת לברך ברכת המזון שואלת האם צריכה לעשות מים אחרונים בכל זאת אחרי הסעודה
תשובה
בכל זאת תעשה, ותשמע הברכה ממך ותענה אמן.
|
|
שאלה - 214344
מו"ר
שו"ע קפא סימן ב. בבאר היטב "בכלי" משמע שמים אחרונים בהכרח לא נוטלים מה הכלי אלא מהברז ישירות?
תשובה
אפשר מהברז.
|
|
שאלה - 210769
לכבוד הרב שלום רב
בשולחן מאריכים בסעודה האם אני חייבת (אשה) להמתין ולעשות איתם זימון או אני יכולה לברך ברכת המזון לבד ולא לחכות לזימון
תשובה
להמתין לכולם.
|
|
שאלה - 210404
שלום לכבוד הרב שליט"א
בסיום הסעודה אם נצרך לנקביו יטול ידיים ואח"כ יטול שוב מים אחרונים או שיטול אחת עבור שניהם?
תודה רבה
תשובה
ירחץ ידיו ויברך אשר יצר, יטעם דבר מאכל ויעשה מים אחרונים.
|
|
שאלה - 207765
לכבוד הרב
האם כשנוטלים מים אחרונים מבקבוק המים הנותרים בבקבוק מותרים בשימוש,לרבות לצורך שתיה?
תודה לכה"ר
תשובה
שופכי מעט מהבקבוק, והנותר מותר בשתיה.
|
|
שאלה - 203788
לכבוד הרב מוצפי שלום קראתי בשם האר"י שלא טוב לשתות מכלי שעשו בו מים אחרונים. האם הוא הדין לשתייה מכלים שעשו בהם נטילת ידיים שחרית או שאר נטילות כמו לסעודה
תשובה
לא דייקת, הוא כתב ממה שנשאר בכלי לאחר נטילה, אך הכלי הוא בסדר.
|
|
שאלה - 203020
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כשאוכל ברכב המוציא (נוטל לפני היציאה לדרך),האם עם מגבונים לחים ניתן לצאת ידי מים אחרונים,מחילה מכבודו.
תשובה
מים לשתיה יש לו, כמה טיפות למים אחרונים אין????????.
|
|
שאלה - 202921
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
לא הבנתי טוב את השיעור של הרב האם גם במכשירי מים למינהם צריך לשפוך כמה טיפות הרי המכשיר מיועד רק לשתית מים ולכאורה לא נקרא שיירי רחצה
תשובה
כיצד הנך בטוח? הידעת שבחצי מהמקרים לוקחים מהברז ושופכים, או שוטפים את הכוס?
|
|
שאלה - 202273
שלום לכבוד מו"ר
בן איש חי ש"ר שלח לך ז, בעניין מים אחרונים: "יחבר 4 האצבעות לבד וגודל לבד". האם כוונתו ש4 האצבעות יגעו זו בזו אבל האגודל לא יגע באותן 4 האצבעות אלא יהיה בסמוך?
תשובה
שם אות ו, וכוונת דבריו, ארבע אצבעות מחוברות והאגודל בנפרד.
|
|
שאלה - 202122
לכבוד הרב
מדוע צירוף זימון בשלשה של מחלל שבת חמור יותר מצירופו למניין או כל דבר אחר שבקדושה? תודה לרב שמחכים אותנו מורה לנו השקפה ודרך נכונה .בריאות ואורך שנים בכלל ישראל
תשובה
כתבנו זאת ידידי ולא נתת לבך, מה שהתירו זאת במנין הוא משום שהוא מוכן להניח כיפה על ראשו ולוקח סידור ומתפלל, ומגלה הכנעה לבורא, אך ברכת המזון אין כאן שום גילוי של הכנעה. ועיין במבשרת ציון.
|
|
שאלה - 193683
ראיתי שמורנו הרב שליט"א ענה כאן לגבי פס' "זה חלק אדם רשע וכו'" לפני מים אחרונים שיש האומרים אותו בלחש ויש הנמנעים. כיצד לנהוג למעשה? נפק"מ כיצד להנחות כותבי סידורים חדשים
תשובה
נכון יותר להשמיטו.
|
|
שאלה - 193323
לכבוד הרב
בחדר אוכל של הישיבה בחור עשה זימון והשאר ממשיכים לאכול. אם לאחר הזימון אכלו כזית (באותה סעודה)
מתחייבים או פעם בזימון?
ומה הדין בלהצטרף לזימון (לאחד שלא שמע זימ
תשובה
לא ולא כי כבר יצאו ידי חובה בעניית הזימון. וכן הורו לנו רבותינו זיע"א.
|
|
שאלה - 193269
כב' מורנו נר"ו
מורים שזמני הפסקותיהם שונים אך פעמים שנפגשות, ופעמים שמזדמנין לאכול כאחתגם יש ששניים אוכלים פת ואחד עוגה.
חייבים לזמןהלחץ לשוב לכיתה בזמן מבלבל.
תודה
תשובה
שנים אכלו פת ואחד עוגה בהחלט זימון, וזו מעלה גדולה.
|
|
שאלה - 190531
לכבוד הרב שלום רב
חג שמח עד להיכן עושים מים אחרונים?
תשובה
שני פרקים מהאצבעות בלבד.
|
|
שאלה - 187492
שלום לכבוד הרב
האם שאני עושה מים אחרונים מתוך קומקום חשמלי או בקבוק מים אישי ואני שופך ישירות לאצבעות הידיים האם המים הנותרים בבקבוק פסולים לשתיה??
תשובה
נכון, כי בתלמוד נקראים "שיורי רחיצה". ומה תקנתם? ישפוך אחר הרחיצה מעט מהם, והשאר מותרים בשתיה. וכן נוהגים במילוי מים מהברז לכל צורכי אכילה ושתיה, לשפוך מעט.
|
|
שאלה - 187395
לכבוד הרב מוצפי שליט"א,
"עת דודים כלה " עם דגש בכ'?
מים אחרונים: חייב עם נטלה?
מספיק קצות האצבעות או שחייב עד 2/3 פרקים?(בא"ח ורש"ש)
תודה
תשובה
א, כ' דגושה. ב, מהברז. ג, 2 פרקים.
|
|
שאלה - 187203
שלום לכבוד הרב
במים אחרונים עד היכן עושים והאם עושים עם הרבה מים?
תשובה
מעט מים ורק האצבעות
|
|
שאלה - 185169
שלום לכבוד הרב שליט"א
האם ניתן לומר לאחר מים אחרונים מזמור למנצח ואז אברכה וזימון?
תודה רבה על המחזור! מצפים ומייחלים למחזורים נוספים בע"ה(וכן לפורים בציון...)
תשובה
אפשר בהחלט.
|
|
שאלה - 184367
שלום לכבוד הרב
האם למנצח בנגינות אומרים אחרי המים האחרונים או לפני?
תשובה
אפשר גם אחרי מים אחרונים.
|
|
שאלה - 183319
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אדם שיש לו מים,או לנטילת ידיים או למים אחרוניםמה קודם?
תשובה
מים אחרונים די במעט מאוד מים,
|
|
שאלה - 182140
לכבוד הרב מורנו, ידוע שמים אחרונים מקפידים שיהיו מעט כדי לא לתת כח לכוחות החיצונים, מה יעשה אדם שסיים לאכול ואצבעותיו מזוהמות בשמן, שומן ומיני תבלינים?
תשובה
שיטה פשוטה ביותר, תחילה ירחץ וישפשף אצבועין בסבון וכל מה שצריך, ינגבם, ויאכל חתיכת לחם או פרי, ויעשה מים אחרונים במעט מים ויברך, וברכות יחולו לו על ראשו.
|
|
שאלה - 179721
לכבוד הרב
שלום, האם יש בעיה ליטול ידיים למים אחרונים עד מקום שהאצבעות כלים, כאשר שוטפים תחת הברז ואין בעיה של חוסר במים, בכדי לצאת אליבא דכל הדעות?
תשובה
בהחלט יש בעיה כי אין להרבות במים אחרונים ולא לתת למזיקים כח חלילה.
|
|
שאלה - 177009
אכל פת יצא משרותים ולפני נט"י מזרזים אותו לזימון. כיצד ינהג לגבי אשר יצר ולגבי מים אחרונים?
תשובה
הוא לא כבש ולא תרנגול שמזרזים אותו. ירחך ידיו מתחת לברז. יברך אשר יצר יטעם איזה קצה של פרי או ירק, מים אחרונים.
|
|
שאלה - 175980
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
תוך כדי סעודה שטפתי ידיים אחרי שירותים
השאלה אם אפשר להתחשב בשטיפת הידיים ולקנח גם את הפה וייחשב מים אחרונים.. או פשוט לנגב ולשטוף שוב למים אחרונים
תשובה
מה שנכון לעשות הוא לברך אשר יצר, לאכול משהו קל, מים אחרונים וברכת המזון.
|
|
שאלה - 175606
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר ליטול מים אחרונים מכוס לכוס על שולחן הסעודה? ה יאריך ימיך בטוב ושנותיך בנעימים
תשובה
כשם שאדם קם לשירותים, או הולך לשיחת טלפון, כך צריך לזרז עצמו ללכת לכיור וליטול מים אחרונים, ולא להניח מים מזוהמים על שלחנו בשעת ברכת המזון. זכור!!! זה השלחן אשר לפני השם.
|
|
שאלה - 174409
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר לעשות מים אחרונים על הרצפה ולהוסיף עוד מים על זה האם זה מועיל ומותר ? או שאסור גם על ידי הוספה של מים
תשובה
אסור לעשות כן.
|
|
שאלה - 172940
לכבוד הרב
האם יש בעיה לעשות מים אחרונים לכיור, גם כאשר יש בתוכו כלים?
תודה רבה
תשובה
מותר, כי שוטפים אותם לאחר מכן.
|
|
שאלה - 172880
לכבוד הרב
אדם ששכח מים אחרונים ועשה אחרי ברכת המזון האם שייך כאב כתף כי לא מברך מייד שוב
תשובה
מהרגע תיזהר ליטול מים אחרונים.
|
|
שאלה - 172824
לכבוד הרב עשינו היום סעודה, ואברך נטל מים אחרונים והשאיר אותם על השלחן בברכת המזון הוכחתי אותו והוא מתווכח איפה כתוב שאסור.
תשובה
תאמר לו שילמד וישנן היטב את סימן ק"ע, בשלחן ערוך ויחזור אליך. ואיבעית אימא סברא הרי קודם ברכת המזון אומר "וידבר עלי זה השלחן אשר לפני השם". כלומר השם יתברך ניצב מולנו, הייתכן להניח דבר מאוס?
|
|
שאלה - 171535
שלום לכבוד הרב
האם אפשר לעשות מים אחרונים עם מגבונים ?
תשובה
בהחלט לא.
|
|
שאלה - 171341
לכבוד הרב
האם יש מקור שאסור לשתות מים מכלי שעשו ממנו מים אחרוניםומה מנהג הספרדים בזה
תשובה
עיין בארחות ציון כמה טעמים בזה. והעיקר שבכולם הוא דברי הגמרא במסכת הוריות דף יג עמוד ב. תנו רבנן, חמשה דברים משכחים את הלימוד, האוכל ממה שאוכל עכבר וממה שאוכל חתול, והאוכל לב של בהמה, והרגיל בזיתים, והשותה מים של שיורי רחיצה, והרוחץ רגליו זו על גבי זו. ויש אומרים אף המניח כליו [הכוונה בגדיו] תחת מראשותיו".
|
|
שאלה - 168341
שלום לכבוד הרב
כמה בפועל יש ליטול מים אחרונים לטוענים שלא לתת לס"מ יותר מידי
כל פירקי האצבעות לפי הקבלה שני פרקים ?לפי שולחן ערוך או רק קצות האצבעותתודה לרב שמאיר עיננו
תשובה
זה לא הטוענים כפי שכבודו התבטא, אלא הם דברי הזוהר והקבלה. ולכן ממעטים ככל האפשר בכמות המים, וישפשף האצבעות היטב וינגב.
|
|
שאלה - 166761
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בטעות שתיתי ממים אחורנים.יש לזה משמעות...
תשובה
לא נורא.
|
|
שאלה - 162542
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם אפשר לעשות מים אחרונים עם טבעות על האצבעות??
תשובה
בהחלט כן.
|
|
שאלה - 160445
שלום לכבוד הרב
מים אחרונים מותר על השולחן בכלי ולהוריד בברכת המזון את המים אחרונים לריצפה? תודה רבה
תשובה
בתנאי שיזהר לא לטפטף על השלחן. ומנהגינו לקום ולגשת לכיור כי שם מקומו.
|
|
שאלה - 159944
לכבוד הרב: בסיום הסעודה האם מותר לי כשאני עושה מים אחרונים לשטוף את 2 הידיים במלואם או שאני חייב רק קצות האצבעות?תודה
תשובה
נעשה אחרת. בסיום הארוחה תשטוף ידים בסבון כהוגן. תאכל חתיכה קטנה של לחם או דבר מאכל קל. מים אחרונים וברכת המזון.
|
|
שאלה - 159158
לכבוד הרב שלום רב
האם אפשר לעשות מים אחרונים
ממים שהיו גלויים כל הלילה?
תשובה
בדיעבד.
|
|
שאלה - 156790
לכבוד הרב שלום רב,האם לבצל ירוק יש דין כמו לבצל רגיל ואין להשאירו חתוך לילה שלםהאם התשובה זהה גם לגבי הכרתי ?
האם מותר לעשות מים אחרונים בכיור כשמונחים שם כלים? תודה רבה
תשובה
א, העיקר הוא הקילוף ולא החיתוך, לכן אם קצצו אותו וקילפוהו, יש לערבו עם מזון נוסף ומותר. ב, עיקר האיסור במים אחרונים אם נוטל את ידיו ישירות לרצפה אסור, אך לכיור אין בעיה גם על הכלים.
|
|
שאלה - 153479
לכבוד הרב מוצפי שליט"א.אם אמרתי אוף בין תפילין שליד לשל ראש, צריך לברך על של ראש.אם נכנסתי לשירותים לפני מים אחרונים מה לעשות?
תשובה
א, אינו הפסק בדיעבד. ב, תרחץ ידיך ותברך אשר יצר ותטעם דבר מה קל, מים אחרונים וברכת המזון.
|
|
שאלה - 153324
שלום לכבוד הרב
אדם שעשה מים אחרונים ושמע מישהו שבירך שהכל או שמע קדיש וכו' האם עונה?
תשובה
בהחלט עונה.
|
|
שאלה - 152631
לכה"ר
א.כתוב שלאחר נטילת מים אחרונים לא להפסיק אפילו לדברי תורה.האם עונים אמן על ברכות.ב.מדוע בק"ש שעל המיטה שאומרים את מזמור צא מפסיקים באמצע המזמור וגם באמצע פסוק?
תשובה
א, ודאי שיש חיוב לענות אמנים, אך בתוך ברכת המזון אין לענות.
ב, כבר דנו בכך הפוסקים והשיבו כי יש שם אתנח והוי כמו סוף פסוק. ומקורו במסכת שבועות ט"ו, ב. וכן כתב בסדר רב עמרם גאון ז"ל. וכן כתבו התוספות שבועות ט"ו, שעד שם מדבר על אותם שהיו מצירים. ועיין בחידושי הריטב"א ז"ל. וכן כתב הרוקח ז"ל בסידורו סימן כ. כי עד שם יש שישים תיבות. ועיין בשו"ת הרשב"א ז"ל חלק ה, סימן קי"ט. וכן הוא בספר אבודרהם. ובמטה משה. ועיין בדברי הרב תוספות יום טוב שבועות ב, ובשיר.
ובשו"ת רב פעלים חלק א אורח חיים סימן יא כתב "והנה על סדר ק"ש שעל המטה, שאומרים עד כי אתה ה' מחסי שהוא חצי פסוק, אין להקשות כלום, יען שזה פסוק של כתובים, וליתיה לכלל זה בכתובים, וכמ"ש מג"א סי' תכ"ב סק"ח בשם הכלבו יע"ש, ברם על פסוק תפול עליהם אימתה שאומרים בברכת הלבנה עד ידמו כאבן, יש להעיר, דפסוק תורה הוא, ועל זה אפשר ליישב, דאומרים אותו דרך תחנה ובקשה, ולכן לא קפדינן בהכי, ועיין נשמת אדם כלל ה' אות ב', שנתעורר על מ"ש במוסף ר"ה ה' צבאות יגן עליהם, והוא חצי פסוק, ותירץ דדרך תפלה מותר. ואחר החיפוש בס"ד, ראיתי להגאון חתם סופר בא"ח סימן י. שהביא מספר מגן גבורים שנזכר בו חידוש מספר יכין ובועז, דהיכא דאיכא אתנח או זקף קטון פסקינן, ואין קפידה בזה ע"ש. וספר יכין ובועז מצוי אצלינו, וראיתי דכן יכתוב שם בחלק ב' סי' ב' דפסיק טעמים הלכה למשה, ולכן כל היכא דאיכא אתנ"ח או זקף קטון חשיב פסקיה משה ואין כאן חשש, וד"ז הוא הגהת הרצב"ש שם יע"ש, ונראה טעם זה נכון ויציב, וגברא רבא אמר מילתא דמיתבא דעתא ומסתבר כוותיה".
ובילקוט יוסף סימן קל"א, י"ז. העתיק תשובת מרן ז"ל שכתב "וראיתי בשו"ת מהר"ם שיק (סי' קכד) שנשאל ג"כ על הפסוק "על כן בירך ה' את יום השבת", שאומרים לפני קידושא רבה, והא כל פסוקא דלא פסקיה משה אנן לא פסקינן ליה, ותירץ, שהכלל הזה הוא רק כשרוצה לומר הפסוק בדיוק משום איזה חיוב, אבל אם אומר חצי פסוק דרך צחות שפיר דמי. וה"נ אמירת הפסוק הזה אינה אלא רק לפרסם ולהזכיר את קדושת השבת, והוי רק כמו הכרזה לעורר את עצמו ואת השומעים אותו. ע"ש. [וראיתי שם דבר תימה, שסיים, שכמו כן רגילים לומר במוצאי שבת הפסוק "יברכך ה' מציון עושה שמים וארץ", וזה ג"כ אינו פסוק שלם, אלא כיון שאומרים אותו רק לסימן יפה, לברך תחלת השבוע, בכה"ג לא אמרינן דלא פסקינן ליה. ע"כ. ולא זכר שר שהוא פסוק שלם (בתהלים קלד. ג), והוא פלא]. וכן ראיתי בשו"ת רב פעלים ח"א (חאו"ח סי' יא) שנשאל ג"כ בנ"ד, והביא דברי החיי אדם הנ"ל, שכל שהוא דרך תחנה ובקשה שפיר דמי. אך אמירת פסוק על כן בירך ה' את יום השבת וכו' אינו דרך תחנה ובקשה, אלא שכל שאינו דרך קריאה בתורה ודרך לימוד בתורה שפיר דמי. ומ"ש הר"פ על מה שאומרים בק"ש שעל המטה, פסוקי יושב בסתר, ומסיימים כי אתה ה' מחסי, והוא רק חצי פסוק, שי"ל כמ"ש המג"א (סי' תכב סק"ח) בשם הכל בו, על מה שאומרים בהלל אנא ה' הושיעה נא, וכופלים אותו והוא רק חצי פסוק, שלא נאמר כלל זה דלאו פסקינן ליה, אלא בתורה ובנביאים, ולא בכתובים, לפ"ז ניחא גם מה שאומרים כי אתה ה' מחסי. אולם הרי התוס' סוכה (לח ב) ד"ה הוא אומר, חולקים על הכל בו, והביאם המג"א שם. לכן צ"ל שגם אז אין אומרים אותו דרך לימוד תורה, אלא רק להגן, (כמ"ש בשבועות טז ב), ולכן שפיר דמי להפסיק שם, שמשם ואילך אינו מן הענין".
|
|
שאלה - 152587
שלום לכבוד מו"ר
אחרי שנוטלים מים אחרונים, האם צריך לשפשף אצבעות אלו מסביב לאלו כדי לכסות את כל פני האצבעות במים? (בדומה מה שעושים בשפשוף הידיים זו בזו אחרי נטילה) תודה רבה
תשובה
אין צורך, העיקר שיהיו נקיים.
|
|
שאלה - 151199
לרב
מובא הטעם למים אחרונים
או מלח סדומית שהיה מסמא או שהידים לא היו נקיות מהמאכל זה מובא במרן א"כ למה מרן מביא שאסור ליטול במקום שעוברים משום רוח רעה מה נכנס כאן רוח רעה?
תשובה
כי הסתמך על דברי הזוהר הקדוש שכתב גם משום רוח רעה לא עלינו
כמובא בזוהר [תרומה דף קנד עמוד ב] "וסט"א לא יקבל מההוא מזונא דשלחן דא כלום לבתר דאכיל ב"נ ואתענג אצטריך למיהב חולקא דתמצית לההוא סטרא, ומאן איהו, מים אחרונים ההוא זוהמא דידין דאצטריך למיהב לההוא סטרא חולקא דאיצטריך ליה ועל דא ודאי אינון חובה, חובה אינון ובאתר דחובה שריין, ואיהו חיובא על בר נש למיהב ליה חולקא דא".
|
|
שאלה - 148022
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
לאחר נטילת מים אחרונים, האם מותר לפני הניגוב להעביר את האצבעות על השפתיים לשם ניקיון ?
תשובה
בהחלט כן, כי כל שליטת רוח רעה על מים אחרונים כשהם נופלים לקרקע בלבד. כמפורש בהלכה.
|
|
שאלה - 147658
לכבוד הרב שלום רב
כשאין ברז נגיש ורוצים לאכול סנדוויץ מה הנכוןליטול במעט מים מבקבוק השתיה לתוך פח/אדמה/להחזיק עם השקית?
ולגבי מים אחרונים איך מותר? או לא לאכול.תודה.
תשובה
כל אכילת לחם מחייבת נטילת ידים מתוך כלי ובכל פרטי ההלכה, וחמור מאוד מי שמזלזל בה. וכנזכר בתלמוד [סוטה ד, ב] "דרש רב עוירא, זמנין אמר לה משמיה דרבי אמי, וזמנין אמר לה משמיה דרבי אסי כל האוכל לחם בלא נטילת ידים, כאילו בא על אשה.... שנאמר כי בעד אשה זונה עד ככר לחם. אמר רבי אלעזר כל המזלזל בנטילת ידים נעקר מן העולם".
וכן היה מעשה ברבי עקיבא כשהיה בכלא הרומאי, יום לפני הריגתו סירב לאכול לחם כי לא היו מים מספיקים. ואמר כל המזלזל בנטילת ידים נעקר מן העולם. וחכמים שמעו ונבהלו, וכנזכר במדרש משלי.
|
|
שאלה - 146953
שלום לכבוד הרב
1.האם צריך לעשות מים אחרונים בסעודה על מזונות?
2. האם המילוי מצטרף לברכה אחרונה?
תשובה
א, בהחלט לא. ב, גם לא,
|
|
שאלה - 146912
לכבוד הרב שליט"א
1. מה צריכה להיות כמות מים אחרונים ?2. האם אפשר לקבל בגדי ילדים מאנשים שאינם שומרים תורה ומצוותללא הדפסים של דמוית3.קדישבשידור לי ברדיו לענות אמן
תשובה
א, כמות קטנה שתוריד הזוהמה מהאצבעות. ואם הם מזוהמות הרבה תשטוף בסבון ותאכל חתיכה קטנה של לחם ותעשה מים אחרונים. ב, בגדי ילדים עם הדפסות שונות לא משתמשים. ילדים הם אינם לוח מודעות או מדור פירסומי.
ג, לגבי קדיש יש חילוקי דיעות ואינני מעונין ליכנס לזה.
|
|
שאלה - 146687
לכבוד הרב היקר מכל,אם אדם אוכל 10 גרם לחם בלבד.למה הוא לא צריך לעשות מים אחרונים?למה לא חששו למלח סדומית בכמות קטנה של לחם?שידוע שהמלח הזה היה מסוכן מאוד.
תשובה
כי כשתיקנו לא היו מניחים מלח בלחם. אלא המאכל היה במלח שנגעה היד בו.
|
|
שאלה - 146437
שלום לכבוד הרב
אם סיימתי לאכול ושטפתי ידיים וחזרתי לשולחן לברך ברכת המזון,גם במקרה כזה חובה מים אחרונים?
תשובה
אחרי ששטפת ידיך. תאכל חתיכת לחם קטנה ותעשה מים אחרונים במעט מים.
|
|
שאלה - 146290
לכה"ר
א.מי שידוע שאינו נוטל מים אחרונים דינו שווה למי שאינו נוטל מים ראשנים שאין לתת לו פת?
ב.מי שמחזיק בידו פיתה שלמה שבה מאכל כלשהו נקרא רעבתן?(האם ראוי לחלק הפיתה ל-2?
תשובה
א, מותר לתת לו. ב, מותר.
|
|
שאלה - 145555
שלום לכבוד הרב
אם אני עושה מים אחרונים מתוך בקבוק(כאשר אין בסביבה ברז) לתוך שקית וזורק אותה אח"כ ונותרו לי מים בבקבוק.
המים ראויים לשימוש לשתייה וכדומה או שיש לשפוך אותם?
תשובה
אחרי נטילת מים אחרונים, תשפוך כמה טיפות מהנשאר, והיתרה תשתה לרויה.
|
|
שאלה - 145381
שלום לכבוד הרב
מתי יש לומר את השם ליחוד שלפני ברכת המזון - לפני מים אחרונים או אחרי?ואם אחרי אז לומר לפני למנצח והפסוקים או אחרי? תודה רבה.
תשובה
נכון יותר לומר הכל לפני מים אחרונים. ואחריהם אומרים חמשה פסוקים. אברה את השם... סוף דבר הכל... תהלת השם... ואנחנו נברך... וידבר אלי...
ותתחיל הברכה.
|
|
שאלה - 144605
שלום לכבוד הרב
אם עושים מים אחרונים בשבת לתוך כלי על השולחן האם זה מבטל כלי מהיכנו
תודה לכבודו
תשובה
אין זה דרך ארץ ליטול מים אחרונים על השלחן לא בחול וכל שכן לא בשבת.
|
|
שאלה - 144240
לכבוד הרב
למנצח בנגינות אומרים לפני או אחרי מים אחרונים?
תשובה
אפשר כך ואפשר כך.
|
|
שאלה - 143500
שלום לכבוד הרב
אם עושים מים אחרונים ישירות מבקבוק מים האם אח"כ המים אסורים לשתיה?
תודה לרב על כל מסירות הנפש! שהקב"ה יתן לך בריאות איתנה לאורך ימים ושנים טובות!
תשובה
אחרי מים אחרונים שופכים כמה טיפות מהבקבוק והשאר מותר בשתיה. ועיין ארחות ציון.
|
|
שאלה - 143241
שלום לכבוד הרב שליטא
האם מים אחרונים מחייב לתוך כלי (ולא לכיור)
תשובה
בכיור.
|
|
שאלה - 140157
לכבוד הרב
איך להוריד פחד מהפלה שעברתי אני רוצהבעזרת השם עוד ילד בריא ושלם ?מים אחרונים חייב מכלי או אפשר ישירות מהברז גם ?תודה רבה לרב ישמור אותך השם יתברך ...
תשובה
אסור לפחד תהיו עם אומץ. מים אחרונים מעט ומהברז.
|
|
שאלה - 136790
לכבוד הרב שלום רב
מה העניין להעביר את הידיים הרטובות על השפתיים, לאחר מים אחרונים?
תודה רבה,
השם יברכך
תשובה
לנקות אותם משיירי המזון שנדבקו שם כנזכר בגמרא.
|
|
שאלה - 135485
לכבוד הרב,
האם לאחר שנוטלים ידיים שחרית או מים אחרונים לתוך כלי כגון דלי, רוח רעה מתבטלת וניתן לשפוך ברחוב?
נפ"מ בסוכות שנוטלים בסוכה ואין מערכת ביוב.
תודה ורפואה שלמה!
תשובה
למים אחרונים מועיל. לנטילת ידים שחרית זה סכנה.
|
|
שאלה - 133682
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אם דיברתי בין מים אחרונים לברכת המזון אני צריך לעשות שוב מים אחרונים?
תשובה
לא, ותשתדל לא לדבר.
|
|
שאלה - 132664
כבוד הרב
אדם עשה מים אחרונים ואדם אחר שאינו שומר תו"מ שאל בשלומו, האם ישיב לו במידה ויש חשש שייפגע או לא
שמחים שיש אפשרות לשאול כאן את הרב שאלות זה היה חסר לנו מאד
אוהבים את הרב
תשובה
מותר בהחלט בקצרה.
|
|
שאלה - 131840
לכת"ר בסעודת קבע שרוצה לברך ברהמ"ז עם תפילין האם מניח ומברך לפני מים אחרונים או אחרי מים אחרונים ואם אחרי מדוע זה לא נחשב כהפסק?
תודה
תשובה
לפני מים אחרונים לבל ייחשב הפסק.
|
|
שאלה - 130997
לכבוד הרב שלום רב האם אפשר לעשות מים אחרונים כאשר יש סועדים שלא סיימו לאכול
ואם מותר לעשות מים אחרונים כאשר אנשים מברכים בשולחן ברכת המזון אוהבים את הרב אהבת נפש
תשובה
אפשר, בתנאי שיעשה זימון קודם לכן. ובתנאי שלא יניח המים הסרוחים על השלחן אלא יסלקם.
|
|
שאלה - 130664
לכבוד הרב
בטעות אמא שתתה את הכוס ששפכתי לתוכו
מים אחרונים יש בעיה הרב ?או לעשות משהוא
תודה רבה
תשובה
אין בעיה, להבא לעשות מים אחרונים ישירות לכיור, או מעט בכוס ולסלקו מיד לרצפה.
|
|
שאלה - 126374
שלום לרב
רציתי לשאול האם מותר להשתמש באדים שמחוץ לכוס/בקבוק מים קרים כמים אחרונים בבית? ובדרך? לפעמים זה מאד נוח
כמו"כ בעניני פוליט' מי שמדבר אני ישר אומרת לא קשור אלי
תשובה
למים אחרונים משתמשים במים ממש.
בעניני מלחמות אנחנו שומעים לרבנים הוותיקים מדורי דורות וממשיכי מרן זצ״ל ולא הולכים עם מחריבי הדת וחפיצי גיוס בני הישיבות.
|
|
שאלה - 124999
שלום לרבנו
1. אדם ששמע קדיש או קדושה באמצע לשם יחוד וענה אמן ואמר קדושה
האם צריך לומר מהתחלה את הלשם יחוד או מאיפה שהפסיק?
2. לשם יחוד לברהמ"ז - לפני מים אחרונים או אחרי ?
תודה
תשובה
ענית אמנים וכל דבר שבקדושה אינה גורמת הפסק אחרי לשם יחוד. ב, מנהגינו לאמרו לאחר מים אחרונים כדי שיהיה סמוך לברכה.
|
|
שאלה - 124570
למו"ר שליטא
שעושים מים אחרונים מבקבוק
מה הדין של המים שבתוך הבקבוק? האם אפשר לשתות מהם וכדומה...?
תשובה
ישפוך מעט מהם, והשאר מותר בשתיה.
|
|
שאלה - 118696
לכבוד הרב מוצפי
ישתבח. הבורא. על. הלידה. שהיתה.
לי. ותודה. מכול. הלב. לרב. הניכבד.
על. הברכה. וההדרכה. שהאמונה. בבורא.
והסבלנות. מישתלמת
בירכת המזון מים אחרונים חיבת
תשובה
בסימן טוב ובמזל טוב, ירבו שמחות בישראל. להשתדל במים אחרונים וברכת המזון עד הרחמן לפחות.
|
|
שאלה - 117134
כבוד הרב
האם אחרי שאמרתי 'מים אחרונים חובה' ונזכרתי שלא שתיתי ואני מעוניין לשתות, מותר ?
חג אורים שמח
תשובה
אם עשית מים אחרונים נאסר עליך לאכול ולשתות, ואם רק הזכרת מים אחרונים ואתה נוהג עדיין לטעום משהו, וכוונת דבריך לזרז את המסובים מותר עדיין לטעום משהו.
|
|
שאלה - 115163
לכבוד הרב שלום רב
1. האם אומרים "מים אחרונים חובה" לפני או אחרי הנטילה?
2. אני מקפידה על כשרויות מאד, גבינה לא מהדרין חלב ישראל יש בעיה?
3. האם מותר לנשים לאכול לפני התפילה?
תשובה
א, לפני הנטילה יש לומר ומיד נוטלים. ב, גבינה חייבת להיות מהדרין, כי יש בה הרבה מרכיבים חשודים מבחינת כשרות. ג, אשה המתפללת באופן קבוע לא תאכל לפני שתתפלל.
|
|
שאלה - 110373
לכבוד הרב שליט"א
מה המקור שאחרי מיים אחרונים נוגעים עם קצות האצבעות הרטובות בשפתיים
תשובה
לנקות שיירי המזון והשפם, משום המעשה בגמרא באותו שאכל ביצה ונשארה לו חתיכה קטנה בשפמו.
|
|
שאלה - 108196
שלום לרב
1 נשאלתי לגבי נטילת ידיים בשחרית
מה הסדר הכי נכון לעשותו
ומי שאיסטניס האם יש היתר לרחוץ פניו ולצחצח שיניים
לפני הנטילה
2 האם יש בעיה אחרי מים אחרונים להעביר על הפה
תשובה
א, נטילת ידים בברכה ואחר כך יציאה לשירותים. וכשהאדם לחוץ יש לו ללכת לשירותים קודם נטילה, וכשיצא יטול ידיו בברכה , ויתלבש ויברך ברכת אשר יצר וברכות השחר.
ב, אין לשטוף פנים ופה קודם נטילת שחרית.
ג, מותר להעביר שיירי מים אחרונים על שפתיו לנקותם.
|
|
שאלה - 107797
לכבוד הרב שליט"א
האם אפשר ליטול מים אחרונים על הכלים במטבח
תשובה
מותר בהחלט. רק מצד הנימוס אם אפשר להזיזם הצידה לפני הרחיצה.
|
|
שאלה - 106921
לכבוד הרב
האם מותר לפתוח ברז מים לעשות מים אחרונים או צריך עם כלי ובתוך כלי
תשובה
מועיל בהחלט לרחוץ ישירות מהברז, ואין צורך בכלי.
|
|
שאלה - 105600
לכבוד הרב שלום רב
האם יש צורך להסיר טבעות לפני מים אחרונים?
תודה.
תשובה
בכלל לא.
|
|
שאלה - 104649
לכבוד הרב
האם אפשר ליטול ידיים או להשתמש במים אחרונים
במים שעבר עלהם הלילה
תשובה
מותר.
|
|
שאלה - 104155
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם כשאני אוכלת במקום מסוים ולפני ברכת המזון
אני יוצאת לחדר אחר לעשות מים אחרונים ורוצה לחזור למקומי הראשון כדי לברך זה נקרא יציאה מרשות לרשות?
תשובה
זה בסדר.
|
|
שאלה - 102456
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מותר לשטוף את הידיים בסיום האוכל לפני ברכת המזון וזה לא ייחשב מים אחרונים ואח"כ לעשות מים אחרונים או שאסור לעשות זאת?
תודה רבה!
תשובה
כך אנחנו נוהגים , שוטפים את הידים היטב ואחר כך אוכלים חתיכת לחם קטנה ועושים מים אחרונים ומברכים ברכת המזון.
|
|
שאלה - 101873
לכבוד הרב:האם מים ראשונים והאם מים אחרונים
צריכים לעשות בתוך הסוכה או מחוצה לה?מה המנהג הנכון
תשובה
נטילת ידים נכון לעשותם חוץ לסוכה, לגבי מים אמצעיים בין בשר לדגים מותר ךעשותם בסוכה כמו מים אחרונים, אבל יזהרו להוציאם מיד החוצה ולא להשאירם בסוכה.
|
|
שאלה - 98872
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
לפני כ-8 חודשים,אשה שתתה בטעות מים אחרונים שהיו על השולחן,ומאז היא מתלוננת על כאבי בטן וחרדות
אנו מבקשים את עצת הרב,תודה.
תשובה
תקח כוס מים ותאמר עליו שבע פעמים פסוק ויהי נועם כולו ופעם אחת מזמור יושב בסתר עליון ותשתה והכל יתבטל.
וזה העצל והמכשיל שהניח מים אחרונים על השלחן פשע חמור עשה, כי חרפה היא לברך על שלחן שיש עליו מים אחרונים, ומבזה חלילה את השכינה הניצבת שם, ומעשה בורות ורשעות היא ונגד השלחן ערוך להשאיר מים מזוהמים ולא לשפכם מיד, ויש בזה זלזול חמור אצל רבים הנחשבים טובים, ועל זה אמרו דרך ארץ קדמה לתורה.
|
|
שאלה - 98143
לכבוד הרב
שמעתי שטוב לשייר מעט לחם ולאוכלו קודם מים אחרונים בסיום הסעודה וזהו תיקון לפגם הברית האם הדבר נכון? והאם לא צריך להשאיר מעט מהלחם
תשובה
זה לא סותר, מדובר בבית שיש מספיק לחם, וחתיכה אחת אתה אוכל לפני מים אחרונים, ונשארת לך חתיכה נוספת לברכת המזון.
|
|
שאלה - 97327
לרב הגאון שלום
א, האם כשנוטלים מים אחרונים צריך להגיד "מים אחרונים חובה"?
ב, האם צריך להכשיר תנור שפעם היה מתבשל בו עוף בכשרות רגילה ועכשיו ב"ה אוכלים בדצ? ואם כן אז איך??
תשובה
א, יש לומר מים אחרונים חובה. ב, צריך הכשרה עיין לעיל תשובה מיום קודם, השבתה למשך 24 שעות, ניקוי יסודי, הבערה בחום מכסימלי למשך חצי שעה.
|
|
שאלה - 96799
לרב שלום,כאמור במים אחרונים הכי טוב לנטול עד סוף קשרי אצבעות,שאלתי מדוע הרי אנו למדנו שזה הולך לסטרא אחרא שחלק שלהם שלא יקטרגו אז מדוע לתת להם הרבה למה לא כמה טיפות בודדות?
תשובה
כי אתה צריך שאצבעותיך יהיו נקיות.
|
|
שאלה - 96755
לכבוד הרב
עד היכן ליטול מים אחרונים עד סוף קשרי האצבעות או עד סוף קשר אחד ב.שמענו על חשיבו
קריאת נכד על שם סבו מה לעשות כשהשם של הסבא לא בעברית ולא מקובל בדורינו
תשובה
עדיף סוף קשרי האצבעות, קריאת נכד אם רוצים יכולים. ואם השם מאוד מוזר וחריג אפשר לתרגמו.
|
|
שאלה - 96394
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
במקרה ואני עושה "מים אחרונים" ע"י בקבוק מים, האם המים שנותרו בבקבוק מותרים בשתיה?
תשובה
אחרי שעשית מים אחרונים תשפוך מעט מהם , והשאר מותרים בשתיה ואינם נקראים שיורי רחיצה.
|
|
שאלה - 94575
שלום לכבוד הרב
רציתי לדעת מים ראשונים לסעודה האם אפשר ליטול על הקרקע? ואם כן האם זה לפי מרן או לפי הזוהר?
תשובה
מים ראשונים אפשר בהחלט, אחרונים אסור.
|
|
שאלה - 90768
לכבוד הרב שלום רב
אדם שסיים לאכול ולא ברך בה"מ ונכנס לבית הכסא .כשיוצא צריך לשטוף ידים לנגב ולעשות מים אחרונים? או שמועילה השטיפה גם למים אחרונים?
תשובה
למעשה מועילה הנטילה בשביל מים אחרונים . אלא שעדיף אחר הרחיצה ביציאה מהשירותים , לאכול חתיכת לחם קטנה ואחריה מים אחרונים .
|
|
שאלה - 90676
לכבוד הרב שלום וברכה
האם ניתן ליטול מיים אחרונים עם משקה זאת ולאחר כי לא היה מיים בנימצא?
תשובה
לכתחילה יש לקום לברז המים ולרחוץ , בדיעבד אפשר בכל משקה חוץ מהיין .
|
|
שאלה - 90313
לכבוד הרב שלום רב
האם מים אחרונים אפשר ליטול מהברז ללא כלי?
האם ביום היארצייט יש מעלה בריבוי קדישים מהמיניינים האחרים בשחרית לאחר שהתפללתי?תודה הרב ובשורות טובות
תשובה
א, אפשר , ואין חובה בכלי . ב, אין לזה כל טעם , העיקר זה לימוד תורה .
|
|
שאלה - 89652
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
דחוף בבקשה.
עשיתי מים אחרונים לכיור.
אחר כך שטפתי חומוס במסננת. היתה סתימה ומים חדרו מלמטה לחומוס איני יודעת אם החילו מים אחרונים.
מה לעשות בחומוס
תשובה
לשטוף ולאכול לבריאות .
|
|
שאלה - 89409
מים אחרונים חובה גם בימינו ? ומדוע ?
תשובה
גם בימינו , כי שלש טעמים יש בכך , א, כי יש חשש למלח סדום המעורב ומסמא את העיניים . ב, משום זוהמת הידים . ג, לתת חלק הסט״א . וגם למי שכתב שאין בימינו מלח סדומית כתבו הפוסקים שיש לחוש לכך . ושני הטעמים הבאים שייכים גם כיום בהחלט .
|
|
שאלה - 88922
שלום לכבוד הרב
א.לאחר ברכה"מ כשאין לי מים אחרונים למשל באוטובוס אני יכול לברך ולאחר מכן כשיתאפשר לעשות ? מועיל?
ב. רב אמר לי שנר נשמה חשמלי שטויות ולא מועיל כלל זה נכון?
תשובה
א, אל תתחיל לאכול לחם אם אין לך כמה טיפות מים עבור מים אחרונים , כי זה חמור מאוד . ב, זה שישים שנה כל בתי הכנסת , בתי המדרש , רבנים ענקים בתורה , גדולי עולם , קהילות קדושות מכל העדות , נוהגים להדליק נר נשמה מאור החשמל , והרבה תשובות נכתבו על כך שזה מועיל , ופתאום קם מישהו ואומר שטויות ..... תגיד אתה תמים ?
|
|
שאלה - 88405
שלום לכבוד הרב הגאון הי"ו אמן.
האם מים אחרונים הם חובה-הלכה או הנהגה לבנות עדות המזרח? ה' יאריך ימי הרב בטוב ובנעימים עד ביאת גו"צ ובכלל.ימשיך להנהיגנו בדרך הישר והטוב
תשובה
שלשה טעמים נאמרו בכך , א, משום מלח סדומית . ב, משום זוהמה על האצבעות . ג, משום סילוק רוח רעה והחיצונים . ושלשת הטעמים שייכים גם בימינו .
וחלילה לזלזל בנושא מרכזי זה , ועל ידי כן תמנעו מעצמכם המון צרות , חוליים , רדיפות , קיטרוגים , וגזירות שונות , כדי לתת לחיצונים חלקם ויסתלקו מעלינו ולא יקטרגו עלינו , אלא יהיו הכל עוזרים ומסייעים אותנו.
זה כדאי וזה משתלם .
|
|
שאלה - 87621
לכבוד הרב
1)איך ראוי לנהוג לפי הסוד במים אחרונים 2)האם יש עניין להתפלל בציון בן יהודע 3)האם סמוך לעלות השחר ישנה בעיה לומר תיקון חצות או ראוי לאמרו מוקדם יותר תודה .
תשובה
א, לרחוץ עד קשרי האצבעות במעט מים לתוך כלי או הכיור . ב, טוב להשגת חכמת התורה הקדושה . ג, לכתחילה יאמר חצי שעה קודם עלות השחר , כשלא הספיק יכול לאמרה עד קודם השחר וכנזכר בארחות ציון .
|
|
שאלה - 32479
לכבוד הרב מוצפי שליט"א שלום רב ומועדים לשמחה,
א-האם מותר לעבור במקום בו שפכו מים אחרונים לאחר שהתייבשו לגמרי?
ב-האם צריך לעשר עשבי/עצי בשמים?
ג-האם ממש לפני י"ג מידות ב "ויקרא בשם ד' ושם נאמר: ויעבור...." צריך להטעים הפסק בין "בשם" ל- " ד' " כמו שמופיע בסידור?
(בחזון עובדיה מופיע פסיק אחרי "בשם" ואני גם לא מבין למה ואיך להבין את קריאת הפסוק באופן כזה)
תודה רבה לכבוד הרב ומועדים לשמחה !
תשובה
א,מותר. ב,כלל לא. ג,כתבו הפוסקים שחייב להפסיק שם שאם לא כן יכול להשמע ככפירה חלילה.
|
|
שאלה - 29722
שלום לכבוד הרב
1.האם אפשר להגיד קדיש בתפילה במניין כאשר חמישה מהמתפללים כבר היו במניין אחר והם באו להשלים מניין.
2.האם בנטילת הבוקר צריך לנגב את היידים ולאחר מכן לברך או שנוהגים כמו בברכת המוציא להרים יידים לברך ולאחר מכן לנגב.
3.כאשר עושים מים אחרונים האם צריך להעביר את האצבעות
הרטובות גם על הפה.
תודה לכבוד הרב שהשם הטוב ישמח אותך אמן.
תשובה
א,אפשר. ב,לברך לפני הניגוב. ג,נוהגים להעביר.
|
|
שאלה - 26767
לכבוד הרב שבוע טוב!
שתזכה לימים טובים וארוכים. שאלתי היא: שאני עושה מים אחרונים מבקבוק(לעיתים רחוקות- בעבודה) אז שאר המים הנותרים בבקבוק אסורים לשתיה?
אשריי עם ישראל בדור הזה שזכה לקבל תשובות הלכתיות (גם על נושאים פעוטים כנ"ל) בתוך שעות ספורות מגאון עצום מפי מפיק מרגליות כמוך!
תשובה
מותרים בשתיה בתנאי שחרי הרחיצה תשפוך מהבקבוק כמה טיפות. מים.
|
|
שאלה - 25337
שלום כבוד הרב
בסיום סעודה שלישית אמרתי "מים אחרונים חובה" ולפני הנטילה נזכרתי שלא
שתיתי בסעודה
מאחר והיה לי ספק כיצד לנהוג, עשיתי מים אחרונים וברכתי ברכת המזון
1. כיצד היה עלי לנהוג ?
2. מאחר שבסעודה לא שתיתי, האם היה עלי להשמיט מברכת המזון את הפיסקה
"ומה ששתינו יהיה לרפואה" ?
3. האם אכילת סעודה (המוציא) ללא שתיה הופכת את ברכת המזון מדאורייתא
לדרבנן ?
תודה כבוד הרב
תשובה
א,יפה עשית. ב,לא משמיטים כי יש נוזלים בתוך המזון, גם הנוסח קבוע לכל
המצבים. ג,רק מי שהתאווה למים ולא שתה זה לסברא מסויימת מדרבנן.
|
|
שאלה - 23068
לכבוד הרב
ראיתי מספר אנשים שלפני ניגוב מים אחרונים הם מעבירים את אצבעותיהם
הרטובות על השפתיים. האם זה מותר?
בברכה.
תשובה
מותר בהחלט.
|
|
שאלה - 23008
לכבוד הרב ברוך תהיהי!
האם אחרי שנוטלים ידים למים אחרונים ובטעות דברנו צריך ליטול
שוב ידים למים אחרונים?
ישר כח לרב!!
תשובה
בדיעבד לא.
|
|
שאלה - 22849
ג)אם מותר לגזוז צפורניים אחרי חצות הלילה?
ד)לגבי מים אחרונים, לפעמים נדרש יותר מים לשפוך כדי לנקות האמבעות, מה
לעשות?
ה)האם מותר לעדוף הציפורן על הבשר לדבר מצווה (שחיטה,מילה), ואם כן האם
בשביל עבודה נחשב דבר מצווה?
תשובה
תרחץ את ידיך היטב, ותאכל חתיכת לחם ותעשה מים אחרונים במעט מים. רק מה
שלצורך מותר.
|
|