ליחצו לשליחת שאלה לרב




חפש בשו"ת
חפש שיעור
Doresh Tzion
     

שאל את הרב - תשובות מפי הרב הגאון בן ציון מוצפי שליט"א 


כ"א/חשון תשפ"ה

              

נמצאו 79 שאלות / תשובות
שאלה - 286917
לכבוד הרב
בחלק מהלוחות כתוב שפלג המנחה היום בשעה 18:30 ויש מניין שמתפללים בו ערבית בשעה 18:15 מהסיבה שיש לוחות שהפלג מוקדם יותר. יש להם על מה לסמוך?
תודה רבה לכת"ר

תשובה
נכנסים למחלוקת, כי דעת הגר"א זיע"א מהנץ החמה ועד השקיעה. ואילו דעת המגן אברהם מעלות השחר ועד צאת הכוכבים.
ופסק הגאון החיד"א זיע"א, כשיטת המגן אברהם, ולכן הזמן הוא יותר מאוחר.
שאלה - 262381
לכבוד הרב שלום רב..נהיה נפוץ אצלנו בעיר מנינים של מנחה וערבית בפלג והרבה אנשים מצטרפים אלהם..האם זה לכתחילה? ואפשר ללכת גם להתפלל ככה כל יום קבוע? תודה והמון בריאות
תשובה
רק כאשר תפילת מנחה נאמרת קודם הפלג, ותפילת ערבית לאחר זמן הפלג, רק כך זה מותר שהוא אליבא דרבי יהודה.
שאלה - 262313
לכבוד הרב מוצפי שליט"א התפללתי מנחה גדולה אם אפשר עם ציבור שמתפללים מנחה קטנה ואני מתפלל ערבית על הסדר ועמידה של ערבית בזמן שהציבור מתפללים עמידה של מנחה תודה.
תשובה
יש מתירים רק בתנאי שהתפלות זיהות לגבי יעלה ויבא ועל הנסים.
שאלה - 262085
לכבוד רבנו שליט"א האם עדיף להתפלל ערבית בזמן צאת הכוכבים ולהדליק חצי שעה מאוחר יותר או להתפלל ערבית מוקדם כדי להדליק בזמן צאת הכוכבים?
תשובה
מתפללים ערבית מוקדם, בשעה 5.00 קוראים קריאת שמע בעונתה ומדליקים, וכן מנהג ירושלים זה יובל שנים ולמעלה מכך.
שאלה - 261698
לכבוד הרב שלום רב,מתפלל ערבית לפני צה"כ, וקורא שוב ק"ש לאחר צה"כ.האם מכוון "לקיים מצוות עשה דאורייתא..." בשתי קריאות השמע, או רק באחת מהם?
תשובה
בקריאת שלאחר צאת הכוכבים אתה מכווין לקיים מצוות עשה מהתורה.
שאלה - 261177
שלום לכבוד הרב
מהו זמן צאת הכוכבים? 13.5 דקות משקיעה? 18 דקות משקיעה? כ27 דקות? כיצד לנהוג בשביל הדלקת נרות חנוכנ וקריאת שמע וכ'ו כל לוח מביא שיטה אחרת מה הכי טוב ומהודר?

תשובה
עתה בימי החורף הקצרים בשיאם, לאחר 13 דקות וחצי מהשקיעה. בימי הקיץ ח"י דקות, כי זה הולך לפי שעות זמניות.
שאלה - 260286
לכבוד הרה"ג שליט"א מתפלל מנחה גדולה וכאשר במקרה חריג נצרך להתפלל ערבית בפלג האם ניתן להצטרף למניין במנחה קטנה ואני יתפלל ערבית ואח"כ ק"ש בזמנה?
תשובה
בהחלט לא.
שאלה - 258122
לכבוד הרב מוצפי שליט"א. האם 20 דקות שמחשבים אחרי השקיעה הם בשעות זמניות או בדקות רגילות שלנו? תודה.
תשובה
זמניות. למעשה הם 13 דקות וחצי.
שאלה - 255228
לכבוד הרב הגאון מוצפי שליט"א
היה עסוק היום ונאלצתי! להתפלל מנחה בזוהרי חמה במחנה יהודה יצא שהתחילו עמידה בבין השמשות,והחזרה חצתה את בין השמשות!
אם התחילו בהיתר זה בסדר?

תשובה
בכלל לא בסדר.
שאלה - 232202
לרב
דעבד כמר עבד ודעבד כמר עבד
מתפל' אצלנו ער' בשקיעה ואז חוזרים על קש למה זה לא מחייב להתפלל מנחה עד הפלג כדעת ר"י? הבאח אומר שזה לא מחייב וזה דינא דגמרא אבל השוע פסק כך להלכה!

תשובה
כי השמש שקעה. ואין זה יום.
שאלה - 226360
שלום. מתי יש לחשב שעות זמניות? אני יודע שלדוגמא זמן ק"ש וברכותיה נקבע בשעות זמניות וזמן תפילת ערבית הוא בשעות רגילות 13 דקות אחר השקיעה. א"כ מתי קובעים לפי שעות זמניות?
תשובה
כל חשבון זמנים התלוי בשעות היום והם פרטים רבים, מצריך חישוב של חלוקת היום לי"ב שעות שוות.
שאלה - 218406
שלום לכבוד הרב..בין השמשות לענין אכילה ושתייה צריך להחמיר גם ביום חול אם רוצה לשתות תה או קפה בשיעור
תשובה
מעולם לא אמרו כן, רק אכילה בגלל שמגיע זמן קריאת שמע של ערבית הזהירו. אך שתיה מותרת.
שאלה - 217564
לכבוד הרב!
איך אפשר לדעת איך לחשב את שעת עלות השחר במדויקכי הבנתי שיש שתי שיטות!בנוסף יש כמה לוחות שנה!וגם ראיתי שלפעמים יש גם 15 ואפילו 20 דק' הבדל! לפי איזה לוח הולכים?

תשובה
לוח ארץ ישראל.
שאלה - 217334
בקשני רב לשאול, האם כדי להתחיל מנחה בתוך ה13.5 דקות שאחר שקיעה לפני צאה"כ, חייב שיסיים את רוב העמידה עד צאה"כ או שבאונס יוכל להתחיל 18 גם אם ימצא בתחילת 18 מתי שיצאו הכוכבים
תשובה
בהחלט לא, הוא רשאי להתחיל את העמידה לאחר השקיעה בתנאי שיוכל לכווין בה ולהגיע לשומע תפילה לפחות 13 דקות וחצי מהשקיעה.
שאלה - 214560
לכבוד הרב
זכור לי ששמעתי מכבודו לפני שנים רבות שכדאי לומר מעשה הקטורת גם אחרי מנחה רק לא נוהגים כי כבר שקיעה. האם מי שמתפלל מנחה גדולה יגיד לאחר התפילה? תודה רבה

תשובה
בלי קשר לתפילת מנחה, עד השקיעה ניתן לומר סדר פיטום הקטורת.
שאלה - 212182
שלום לכבוד הרב שליט"א, אדם המאחר והתחיל עמידה וקדושה 13 דקות מהשקיעה האם אפשר להסתמך על הלוחות שמציינים צ"כ כ19 דקות אחר השקיעה ולענות לו? או שפשוט לא עונים ?
תשובה
לא ולא, לא יצא ידי חובתו כי רוב העמידה היא בצאת הכוכבים. ואין לסמוך על לוחות שונים וזמניהם המשובשים.
שאלה - 206980
רגילה להתפלל מנחה כבר כמה שנים. היו אורחים,התחלתי מנחה כ 8 דק' לפני השקיעה, וסיימתי עמידה כ 6 דק' אחרי השקיעה. האם זה שסיימתי אחרי השקיעה, נחשב שהתפללתי מנחה?
תבורך משמים

תשובה
בסדר, כיוון שסיימת תוך 13 דקות מהשקיעה.
שאלה - 205303
לכבוד הרב: האם לנו הספרדים. ממתי יש לחשב את שעת פלג המנחה. שעה ורבע לפני השקיעה או שעה ורבע לפני צאת הכוכבים?
תשובה
שעה ורבע בשעות זמניות קודם צאת הכוכבים.
שאלה - 204854
לכבוד הרב שלום רב
המתפלל ערבית פלג המנחה בימי חול האם יכול א.לומר תיקון חצות ב.קראית שמו"ת ג מקרא? מה לכתחילה ומה בדיעבד? תודה רבה

תשובה
עד השקיעה יכול.
שאלה - 204402
לכבוד הרב מוצפי שליט"א

היום היינו בערבית, ובשמונה עשרה של ערבית, שמענו קדושה ממנין מנחה לידינו )אחרי השקיעה(, היינו צריכים לענות איתם?

תשובה
עד 13 דקות מהשקיעה לסיום החזרה, עונים.
שאלה - 204371
לכבוד מורנו ורבנו מתי הוא זמן פלג המנחה והאם מחשבנים אותו מהשקיעה או מצאת הכוכבים?
תשובה
שתי דיעות בדבר.
שאלה - 204029
מחילה על זמן הקודש של כת"ר שליט"א
אנו מבולבלים מהלוחות. לפי מי אנו יכולים להתפלל ערבית בפלג, לפי הגר"א? המ"א?
אם מתפללים מנחה בעכו ב18:20 וערבית ב18:40 זה בסדר?

תשובה
מצויין זה הזמן.
שאלה - 203809
בס״ד
לכבוד הרב מוצפי
אני לומד מסכת פסחים דף ב׳ עמוד ב׳ומדברים שם על שעות זמניות אם יכול הרב להסביר
שבת שלום

תשובה
בגלל שעתה שעות קודם כניסת השבת קודש אסביר בקצרה, לוקחים את היום ומחלקים אותו לשנים עשר חלקים שוים.
שאלה - 203207
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
, האם זה נכון שעדיף לפי הקבלה להתפללל ערבית מבעוד יום או בשקיעה מאשר בצאת הכוכבים ? האם עדיף להתפלל היום ערבית ב6.50 ולא 8.10?

תשובה
בצאת הכוכבים 8.05.
שאלה - 203100
מורנו נר"ו.
המחיינו במאמר ה' היוצא מפיו.
נאלץ להתפלל ערבית בפלג לעזרה עם הילדים... לפעמים נרדם עמהם ומתעורר בלילה צריך ברכות התורה לפני קריאת שמע?
מזל"ט לחודש בציון.

תשובה
נכון בהחלט.
שאלה - 202864
שלום לכבוד הרב
היינו בהלוויה בחולון הגיע זמן שקיעה לא התפללנו מנחה
בית העלמין ענק
כדי לצאת היה מגיע צאת הכוכבים אין אפשרות להתרחק 4 אמות האם היה מותר להתפלל מנחה או ערבית 2?

תשובה
לא מבין אתכם, לא הסתכלתם בשעון? רבע שעה קודם השקיעה, הייתם פורשים ומתפללים מנחה, או מתארגנים למנין קודם ההלוויה.
שאלה - 202559
לכבוד הרב: אתמול אמרנו קריאת שמע 13 דקות לאחר השקיעה. אחד מהקהל העיר שיש לחזור על קריאת שמע שצריך לעבור מעל 18 דקות. חכם אחר העיר שבדיעבד אין צורך לחזור אם מי הצדק
תשובה
אין צורך לחזור.
שאלה - 201816
לכבוד הרב שלום רב

אם התפללתי ערבית בפלג המנחה מהו לעניין השלמת חק לישראל או תהילים האם כבר קיבלתי את הלילה בכך שהתפללתי ערבית?

תשובה
בפירוש לא, עד שיעברו 13 דקות מהשקיעה עדיין ניתן לקרוא מקרא.
שאלה - 201570
לכבוד מרן הרה"ג שליט"א
איך נוהגים להלכה בעניין עלות השחר
90 דקות או 72 דקות לפני הנץ.מי שהתפלל ערבית בשקיעה האם חייב לומר ק"ש פעם נוספת בצאה"כ ?

תשובה
המקובלים נהגו לפי 90 דקות. אך חכמי הפשט נהגו 72 דקות. ב, המתפלל ערבית בשקיעה עליו לומר קריאת שמע בסיום התפילה כשיעברו ח"י רגעים מהשקיעה. וכן נוהגים.
שאלה - 199573
לכבוד הרב שלום רב וכל טוב סלה
לגבי זמן חילוף המשמרות בלילה,מאיזה זמן לאיזה זמן מחשיבים את הלילה מהשקיעה או מצאת הכוכבים ועד מתי,עד עלות השחר הראשון או השני או הנץ?

תשובה
בכל ענין לגופו, כי הזמן הזה הוא בספק יום ספק לילה.
שאלה - 195373
לכבוד הרב שלום רב. האם בסדר שתפילת מנחה מתארכת מעט לאחר השקיעה?
תשובה
לכתחילה לסיימה עם השקיעה.
שאלה - 193804
שלום הרב.. יש בית כנסת בירושלים שהרב או אחראי המקום לא יודע איך לקרוא לו מתחיל תפילת מנחה בשקיעה לא מוכן להקשיב מזניח את בית הכנסת וביתו ונכסיו מפוארים אפשר ללכת לבין דין?
תשובה
לא מתפללים שם.
שאלה - 193655
שלום
התפללתי מנחה בביכ לאחר מנחה הגיע אדם שלא התפלל מנחה כבר עבר זמן בין השמשות הוא רצה לומר קדושה אמרתי שאסור להתפלל הוא לא שמע לי התחיל קדושה אני היתי עשירי האם היה עלי לצאת

תשובה
כשעברו 13 דקות וחצי מהשקיעה אסור לו להתפלל מנחה ואסור לנו לענות אחריו אמן, כי הם ברכות לבטלה והעוון חמור מאוד.
הרי על זה רעשה הארץ קודם 40 שנה ומרן ז"ל יצא בעוז ותעצומות נגד, וכתב תשובה מאלפת ביביע אומר.
שאלה - 193581
לכבוד הרב!
לעניין תפילת מנחה בזמן רבינו תם! האם זה מותר? ראיתי זרמים מסוימים שמתפללים מנחה בזמן רבינו תם! הרי מותר לפי ההלכה עד השקיעה! או בין השמשות ,מקסימום עד ה 20 דקות!

תשובה
מה איכפת לנו מה אחרים עושים? הם לא ישמעו לך, ואל תשכח להתלונן שלא עונים לך על שאלותיך המאוד "מעניינות".....
שאלה - 190704
לכבוד מרן שליט"א חנוכה שמח האם מי שמדליק מיד בצאת הכוכבים יש לו מעלה יותר גדולה ממי שמדליק בתוך החצי שעה הראשונה של צאת הכוכבים או שזה אותו דבר תודה למרן שליט"א ולעורך המסור
תשובה
חלון הזמן האופטימלי הוא בדיוק 20 דקות אחר השקיעה, וזה מסתדר עם שיטת הרמב"ם ז"ל להדליק בשקיעה ועד חצי שעה ממנה, וגם לפי הבית יוסף להתחיל להדליק 20 דקות מהשקיעה.
ואסביר שוב להרמב"ם הזמן הוא בין השקיעה ועד 30 דקות ממנה. להרב בית יוסף מעבור 20 דקות מהשקיעה ועד 50 דקות ממנה. נמצא כשאתה מדליק 20 דקות מהשקיעה אתה מסודר עם שתי השיטות.
שאלה - 189769
האר"י הק' היה מתפלל ערבית דוקא מבעוד יום ע"פ הסוד. ומצד שני הבן איש חי שתמיד נוהג ע"פ הארי, כאן כותב שעדיף דוקא לאחר צה"כ. מהו פשר הדבר?
יורינו על הכל ושכרו כפול מן השמים!

תשובה
היכן מצאת שרבנו האר"י ז"ל היה מתפלל ערבית מבעוד יום.....
שאלה - 188677
לכבוד הרב שליט"א
הרב ענה באחת התשובות הבוקר שאפשר לומר תחנון עד 13.5 דק מהשקיעה, אחה"מ מכ"ת האם גם כיום שהשעה זמנית היא פחות מ-60 דק? ושמא עכשיו צאהכ בערך 11/12 דק אחר שקיעה

תשובה
דע ידידי, שבירושלים נהגו בימי הקיץ לחשב זמנו ח״י דקות. ובימי החורף י״ג וחצי דקות. לרווחא דמילתא ובכדי לא לבלבל את הציבור תופסים זמן זה. ובאמת שלגבי יציאת שבת מחשבים כ׳ דקות ביה״ש מהשקיעה ועוד עשר דקות תוספת. ולומר תחנונים אינו איסור דאורייתא.
שאלה - 187636
שלום לכבוד הרב יש לי לוח של זמני היום באשקלון ושנים אני נוהגת ללכת לפי הלוח הזה הזמנים הם לפי זריחה ושקיעה משורית האם אני נוהגת נכון תודה לכבוד הרב
תשובה
נכון מאוד.
שאלה - 185151
כבוד הרב כתוב בספר שלהתפלל מנחה עם דמדומי חמה הכונה לסיים את התפלה בשקיעה אם זמן זה דווקא או אפילו בתוך זמן מסוים סמוך לשקיעה זה נחשב ונפק"מ לערב שבת ושבת שא"א להתפלל בשקיעה
תשובה
בכל הלכה שהנך מסופק, צא וראה כיצד נוהגים הגדולים המדקדקים, מתפללים בימי החול חצי שעה קודם השקיעה, אך ביום השישי ובשבת ברור שהמקדים הרי זה משובח.
שאלה - 184085
לכבוד מורנו הרב שוכט"ס
לגבי השאלה של לוח שנה.. שמחתני בפעלך.. בעריכת השאלה.. אמת ויציב ונכון!
אחה"מ זכורני שמרן היבי"א זי"ע היה מסתייג ממנו…

תשובה
רק לגבי זמני כניסת ויציאה שבת.
שאלה - 184076
שלום לכבוד מורנו הרב שליט"א
ראשית חודש טוב כתיבה וחתימה טובה לכ' מו"ה וב"ב שיחי' יחד עם כל בית ישראל!
רציתי לשאול על איזה לוח עלינו הספרדים לסמוך? כי ראיתי בלוח אחד שלשה זמנים והתבלבלתי.

תשובה
כאן בירושלים ובשאר הערים שנים רבות סמכו וסומכים על לוח ארץ ישראל להרב טוקיניצקי ז"ל.
שאלה - 183687
שבת בבית שמש. מסתכלים על השעות בלוח לפי ירושלים?
תודה ושבת שלום.

תשובה
העיקר הוא זמן השקיעה, ולהקדים לפחות 20 דקות קודם השקיעה.
שאלה - 181783
לכבוד הרב שלום רב ומחילה רבה.הרב האם מי שמתפלל ערבית מוקדמת אחרי הפלג יכול לכוון לצאת מצוות עשה דאורייתא וסמוך על רבי יהודה.תודה רבה
תשובה
בהחלט לא, כי לסברת רבי יהודה מצד תפילת ערבית היא העמידה זמנה בפלג המנחה, אך לגבי קריאת שמע אין ויכוח שיש לקרותה בזמנה דהיינו בצאת הכוכבים, ולכן מי שמתפלל בזמן הפלג ערבית, צריך בצאת הכוכבים לקרוא קריאת שמע מהתורה. וכן נוהגים.
שאלה - 173786
שלום לכבוד הרב
בבן איש חי מובא קריאת המוגרב לעניין חישוב זמני התפילה שלנו,ומביא גם בשם החידא ורבי חיים פלאגי זיעא
מה הסיבה שדווקא קריאתו נחשבה לחישוב הזמנים בזמנם?

תשובה
זה אינו שייך בימינו. גם הזמנים שלהם שונים מאתנו. ודע כי שעונים לא היו מצויים והיו מסתמכים על קריאת הנעירה לענין השקיעה ועלות השחר.
שאלה - 172357
שלום לרב
ניתן לסמוך על זמני המואזין שנמצא צמוד לביתי? בעניינים של זמני שקיעה חצות היום מנחה גדולה וכו..
לדוגמא זמן שקיעה בכניסת שבת כדי להפסיק לעשות מלאכה (לספרדים)

תשובה
משמרה ראשונה חמור נוער. מה לך ולהם.
שאלה - 172343
לכבוד הרב
צאת הכוכבים לפעמים 13.5 דק אחרי השקיעה ולפעמים 20. מדוע זה ככה? מה ההבדל? יש חוק שמסביר מתי זה ככה ומתי זה ככה?

תשובה
לחומרא משני צדדים.
שאלה - 170734
לכבוד הרב
האם זמני היום שמופיעים בלוחות המוסמכים עבור חיפה, תקפים גם לקריות?

תשובה
בהחלט כן, אלא שיש לזכור לגבי חיפה שישנו הבדל בין העיר התחתית לבין הכרמל העיר העילית. והוא כי עתה בימי החורף הזריחה בכרמל מקדימה בכעשר דקות. ואילו השקיעה מאחרת בכרמל בכשמונה דקות.
שאלה - 166061
שלום לכבוד מו"ר
אחרי שחרית ועד זמן מנחה היה חם בסוכה והזעתי מאד אע"פ שנדיר שאני מזיע. חושש שהייתי כהדיוט כי מרוב חום וכמה נמלים אולי הייתי פטור. מה לעשות להבא בשעות חום כאלו

תשובה
לנפנף במניפה.
שאלה - 159429
לכבוד הרב שליט"א, נהיה באיסלנד בפרשת פנחס.השמש שוקעת שם ב-00:15 בלילה וזורחת ב-2:00 לפנות בוקר.כלומר אורך היום כמעט 22 שעות.מתי צריך להכניס שבת ומתי להוציא?תודה רבה.
תשובה
לפי השמש.
שאלה - 159001
שלום לכבוד הרב
בית הכנסת שלנו ממקום בדרום מזרח ירושלים ומהחלונות רואים את אופקהרי מואב, בעלות השחר המופיע בלוחות אנו מסתכלים לאופק ועדין ישחשיכה גמורהלסמוך על הלוח?

תשובה
לפי הלוח.
שאלה - 158367
הרב, האם בירושלים נהגו בזמן בין השמשות כשיטת הגאונים או כרבינו תם ז"ל?
תשובה
לא באתי הנה לפסוק הלכה אלא לציין עובדא בלבד,
עיין למרן החיד"א זלה"ה בברכי יוסף ומחזיק ברכה סי' רס"א וסי' של"א, וכתב שנתפשט המנהג בירושלים וחברון מזמן גאוני הדורות שלפני דורנו כשיטת הגאונים. וכן כתבו הגאונים ארץ החיים, ופקודת אלעזר, ובתי כהונה, ונחפה בכסף, וגט מקושר, והרב בית דוד.
שאלה - 151248
לכבוד הרב היקר והאהוב
אם יוצא שמתפללים מנחה לאחר פלג המנחה.
האם ניתן להתפלל מיד ערבית עוד לפני השקיעה?

תשובה
לכתחילה אין לעשות כן, אך בשעת הדחק או כשקשה אחר כך למצוא מנין, התירו בשעת הדחק וסומכים על דעת מרן הבית יוסף שכתב באורח חיים [סימן רל"ג] "ועכשיו נהגו העולם להקל בכך ואף על פי שמתפללים תפלת מנחה אחר פלג המנחה לא נמנעו מלהתפלל ערבית גם כן באותה שעה ואף על גב דהוו תרי קולי דסתרן אהדדי אפשר שסומכים על מה שכתב הרא"ש בריש ברכות (סי' א) לדעת רבינו תם וז"ל ומיהו קצת קשה דלענין תפלת המנחה עבדינן כרבנן ומתפללים פעמים תפלת המנחה אחר פלג המנחה ולענין קריאת שמע חשבינן ליה לילה כמו רבי יהודה והוי תרי קולי דסתרן אהדדי והא דאמרינן לקמן דעבד כמר עבד הכי פירושו לא איפסיקא הלכתא לא כרבי יהודה ולא כרבנן מי שירצה יעשה הכל כרבי יהודה או הכל כרבנן ולא שיתפוס קולא של שניהם ויש לומר דלענין תפלה הקילו וכן כתב גם כן הרשב"א (ב. ד"ה ולענין) ואף על פי שלא נראו דברי רבינו תם להרא"ש ובסוף דבריו על מה שכתב רבינו האיי שטוב להתפלל עם הציבור תפלת ערבית מפלג המנחה כרבי יהודה ממה שיתפלל ביחיד ויסמוך גאולה לתפלה כתב מיהו נראה דהנוהג כך צריך ליזהר שלא יתפלל תפלת המנחה מפלג המנחה ולמעלה כיון דחשיב ליה לילה לענין תפלת הערב מכל מקום העולם סומכים על דעת רבינו תם".

וכן כתב הרב הלבוש רל"ג, א. שבשעת הדחק יוצאים לכתחילה. וכן כתב הרב תוספות יום טוב בלחם חמודות [תפלת השחר ט"ו, ב. שחוששים פן תתבטל התפלה בציבור ושמא ישכחו ויבטלו התפילה. וכן כתב הרב שלמי ציבור דק"ס ע"א, וכתב שלדעת רבנו האר"י ז"ל שלשת התפלות צריכות להיות בשעות היום, ועיין זוהר חדש בראשית וזבחי צדק חלק ג סימן קי"ב, ועוד.
שאלה - 150751
שלום לכבוד הרב
לעניין הנץ החמה, ראיתי שיש לוחות שרשום שם הנץ נראה והנץ אסטרונומי. לפי איזו שיטה צריך ללכת? האם יש מקורות לשתי השיטות? תודה

תשובה
בירושלים נהגו זה מאה שנה ספרדים ואשכנזים לפי ״לוח ארץ ישראל״ להרב טוקיצינסקי ז״ל. והיום בכל בית לוח אחר. כי לכל אדם יש שלט ומזיז את השמש כרצונו
שאלה - 149802
לכבוד הרב
נשאלה שאלה בעבודהכיצד מחשבים את זמני היום ובמיוחד שבתות ומועדיםבמקומות שזמני הזריחה קיצוניים מאודובמיוחד במקומות שכמעט אין שקיעה

תשובה
שאלה זו נידונה באורך בספרי הפוסקים, וקיימים שתי שיטות בכך, יש שקבעו שסופרים כ"ד שעות ליממה לפי הזריחה והשקיעה מהיכן שיצאו, מבלי להתחשב באור וחושך, וכל שש יחידות כאלה עושים שבת, וכן לענין תפילות. וכן לענין מילה בשמיני, ולגבי ברכות השחר, וציצית ותפילין, וכן לענין ספירת שבעה נקיים ועוד.

לעומתם יש שקבעו את החישוב כל חצות לילה זמן משוער מתחילה ספירה חדשה.
הרלב"ג ז"ל הוא רבנו לוי בן גרשם אשר נולד בשנת ה אלפים מ"ח בפרובנס [1288] כתב בפירושו לאיוב פרק כו "שיהיה קצת כל יום מימי השנה אור וקצתו חשך וזה דבר ימשך עד מרחב ס"ו מעלות וכ"ה דקים ועד שם נמשך הישוב לפי מה שספרו הקודמים ואולם שם יהיה יום אחד בשנה אין בו לילה ויום אחד כנגדו אין בו יום ומשם ואילך יתוסף זה השיעור מעט מעט עד שיגיע אל מה שתחת הקוטב הצפוני ויהיה שם ששה חדשים בשנה אין בהם לילה והם ימות החמה וששה חדשים בשנה אין בהם יום והם ימות הגשמים".

גם בפרקי דרבי אליעזר פרק נא כתב "המופת הששי מיום שנבראו שמים וארץ השמש והירח והככבים וכל המזלות היו עולין להאיר על הארץ ואינן מערערין זה עם זה, עד שבא יהושע ועשה מלחמתן של ישראל, והגיע ערב שבת וראה בצרתן של ישראל שלא יחללו את השבת, ועוד שראו חרטומי גוים כובשים במזלות לבא על ישראל, מה עשה יהושע פשט ידו לאור השמש ולאור הירח והזכיר עליהם את השם ועמד כל אחד במקומו ששה ושלשים שעות עד מוצאי שבת, שנ' וידום השמש וירח עמד עד יקום גוי אויביו ויעמד השמש בחצי השמים ולא אץ לבא כיום תמים, וראו כל מלכי הארץ ותמהו שלא היה כמהו מיום שנברא העולם, שנ' ולא היה כיום ההוא לפניו ואחריו לא יהיה כן לשמוע ה' בקול איש כי ה' נלחם בישראל".

וכתב עליו הרד"ל הוא רבנו דוד לוריא ז"ל "לכאורה מהך דהכא יש קצת סמך לאותם מדינות הסמוכות לצירים ואצלם משך כמה ימים רצופים יום בלא לילה, או לילה בלא יום, שהכל יהא נחשב אצלם כיום או כלילה אחת, מיהו מעובדא דרבי דאמרינן בירושלמי כתובות פרק י"ב דתלי לון יומא עד שבאו לביתם והדליקו את הנר, ויצאה בת קול וכו', משמע שאפילו שנקדה להם חמה מכל מקום כיוון שידעו שעברו כ"ד שעות של יום שישי יש לחוש לחילול שבת. ויש לחלק כי ביהושע נקדה לכל העולם, וכאן היה רק להם ולכן חששו לחילול שבת. ובסיום דבריו כתב שתושבי הקוטב בצפון ובדרום יספרו ימים לפי כל העולם.

והרב תפארת ישראל בועז מסכת ברכות פרק א כתב "לכאורה יש להסתפק ג"כ במי שקרה לו שיבא בקיץ סמוך להנארדפאל. ששם יש איזה חדשים רצופים בקיץ יום ממש. ורואים החמה מקפת כל האופק סביב מזרח דרום מערב צפון. והאיך יתנהג הישראלי הבא לשם עם הספנים שהולכים לשם לצוד התנינים הגדולים (וואללפישע). מתי זמן תפלתו וק"ש שחרית וערבית ומתי ישבות שבתו. י"ל שם סימן אחר יש לו. דשם השמש מקיף מכל הד' רוחות כל כ"ד שעות. א"כ יודע שכל הקפה א' שתעשה השמש. ידע שהוא יום אחד. וא"כ אם יבוא לשם לפי חשבונו ביום א' ידע שהקפה השביעית שתעשה השמש הוא יום שבת. ואף על גב שזמן שחרית וערבית שלו לא ידע. ועי"ז לא ידע ג"כ מתי זמן כניסת ויציאת שבת. והאיך יתנהג אם כפי תושבי אייראפא או כפי תושבי אמעריקא. והרי ידוע שב' מדינות הללו אחת מונחת על פני כדור הארץ מצד א' והאחרת ממולה ממש מתחתיה. וא"כ כשמקדשין השבת באייראפא הוא תחלת עש"ק באמעריקא. וכשמבדילין במו"ש באיראפא הוא שחרית יום שבת באמעריקא. ואם זה האדם שבא סמוך לנארדפאל שרואה שמש בגבורתה עם תושבי איראפא וגם עם תושבי אמעריקא מתי יתחיל ומתי יסיים שבת שלו שם. ואם גם נאמר שנותנין עליו חומרות וקולות המקום שיצא משם. עדיין יש להסתפק היכי יכול לידע מתי יתחיל ערבית ושחרית של מקום שיצא משם. י"ל דגם חשש זה אפשר לצדד בשיחשוב למפרע ע"פ אוהר נכונה באיזה שעה הוא. למשל שיבא שם בשעה ו' שעל אוהר שלו. והוא לפי חשבונו שעה ו' לאחר חצות יום א'. יחשוב עוד ה' פעמים כ"ד שעות או ה' הקפות השמש עד נקודה ההיא. ואז יתחיל למנות ולשבות שבתו כ"ד שעות".

ובשו"ת הרדב"ז חלק א סימן עו כתב "דע כי שאלה זו נבוכו בה רבים ונכבדים אבל אודיעך דעתי בה דע כי השבת נמסרה לכל אחד מישראל שנאמר כי אות הוא /היא/ ביני וביניכם וכמו שאות הברית הוא לכל א' וא' כן השבת נמסר לכל א' וא' וכיון שהשבת נמסר לכל א' בכל מקום שהוא מונה ששה ימים ובסוף הששה עושה שבת שהוא זכר למעשה בראשית שנאמר כי ששת ימים עשה ה' וגו' שאם אין אתה אומר כן אפילו בארץ ישראל יש חילוק קצת וכו'.
שו"ת רדב"ז חלק א סימן עו "ודע כי נפל מחלוקת בין הראשונים מאי זה מקום מתחיל היום וגם מאי זה מקום מתחיל יום השבת עיין במ"ש בספר הכוזרי ובעל יסוד עולם ולדעת כולם השוכנים בקצה המזרח השבת להם קודם השוכנים במערב ונמצאו אלו מותרים במלאכה בזמן שאלו אסורים אלא צריכים אנו לומר כי השבת נתן לכל א' מישראל כפי מקומו שימנה ו' ימים שלמים וישבות בשביעי ובזה יש זכר למעשה בראשית".

ובשו"ת דברי יציב חלק אורח חיים סימן ק"ח הארים בפרטות בכל ענין זה, וכתב למסקנא לגבי י"ט ענינים איך ואימתי קובעים יום ולילה, גם חילק שיש דקות בהם מופיעים ברקים ניצוצי אורה כמו בעלות השחר, וכן במערב כמו שעת צאת הכובים שנראים מעט קוי אור חלשים.

וכתב למסקנתו "כהתוכנים דיום תליא בחמה, וזריחתה ושקיעתה קובעת יממא, וזה נכון מאוד בס"ד. ולזה התפארת ישראל לא נסתפק לגבי שבת רק בהנארדפול, אבל במדינות הצפוניות דזריחה ושקיעה איכא, שפיר שייך יום ולילה בשקיעת החמה אף דליכא צאה"כ ודו"ק. ואולי לזה המור וקציעה שתמיד דרכו בקצרה, דייק כאן באריכות בלשון הזהב לשון קודשו, ותחת הקוטב לא יום ולילה כלל אלא כל השנה כולה הן ביה"ש שמה לפי שאין באותו מקום עלית ושקיעת השמש כי המשוה הוא אופקם א"כ כיצד יעשו שם בשבת עיין שם, והיינו שעיקר ספיקו מחמת שאין שמה עלית ושקיעת השמש, כי אילו היה עכ"פ שקיעת השמש באותו מקום, הוה יום שנתכוונה תורה כתוכנים וכאבן עזרא ודו"ק בס"ד".
ויש עוד הרבה מה להרחיב בנושא, אך לפי הזמן שברשותי כתבתי כחותה על הגחלים.
שאלה - 142142
שלום לכבוד הרב
רי"ח כותב ברב פעלים ח"ב שאלה י"ט שלילה ודאי הוא 13 וחצי דקות מהשקיעה,האם בכך גילה דעתו הקדושה לגבי צאת כוכבים וניתן לנהוג לכתחילה עפ"י זאת?
תודה רבה למו"ר

תשובה
נכון בהחלט.
שאלה - 141732
לכה"ר
האם נכון שרבנו האר"י כתב לגבי בין השמשות ששיטת רבי יוסי היא הנכונה ועד 13 דקות מהשקיעה זהו יום גמור ולאחר מכן בין השמשות כהרף עין,2 דקות,ואז צאת הכוכבים?
תודה למו"ר

תשובה
זו המצאה. רבנו האר״י ז״ל לא חיווה דעתו בענין. והנראה משער הכוונות שהיה מתפלל ערבית בשעות הרגילות.
שאלה - 137129
שלום עליכם מו"ר
לפי איזה לוח שנה משתמש כבוד הרב על מנת לדעת את הזמנים המדוייקים של חצות הלילה, עלות השחר,הנץ, שקיעה, צאת כוכבים וכד'?
ואיזה לוחות שנה הרב ממליץ לאזור חיפה?

תשובה
לוח ארץ ישראל להרב טוקצינסקי ז״ל. כך נהו בארץ זה למעלה משמונים שנה.
שאלה - 132541
לכה"ר
מהו הזמן לאחר השקיעה בו ניתן לקרוא ק"ש לכתחילה?
אם קוראים לפני האם ניתן לצאת י"ח ק"ש של ערבית בק"ש שעל המיטה?
כמה זמן אחרי השקיעה ניתן לכתחילה להתפלל ערבית של מוצש"ק?

תשובה
א, 15 דקות. ב, לא לכתחילה. ג, לפחות 20 דקות.
שאלה - 125970
שלום לכבוד הרב
האם חישוב שעה זמנית משתנה אם (לחומרה אם לקולה) לחומרא לקולא, שפעמים נחשב מעלו"הש לצ"הכ ופעמים מהזריחה לשקיעה?

תשובה
בהחלט לא זה, שעות זמניות זה מושג אחר בכלל, לוקחים את שעות היום ופורסים לי״ב חלקים שוים, והעולה מהם היא שעה יחידת זמן, בחורף זה בהחלט קצר מששים דקות, ובקיץ זה יותר מששים.
שתי השיטות לחישוב הזמן ביום הם אם מחשבים מעלות השחר או מנץ החמה.
שאלה - 121929
לכבוד מו"ר הרה"ג בן ציון מוצפי שליט"א
שאלה: האם גם בחו"ל צאת הכוכבים הוא ח"י דקות לאחר השקיעה?
שאלה: האם צריך לכוון אדון הכל וכו' ותקיף בעל היכולת וכו' בכל שם, או רק בברכות?

תשובה
א, כן בהחלט. ב, להקפיד בברכות, וטוב גם בכל פעם מי שבאפשרותו.
שאלה - 121871
שלום עליכם הרב ושאר המסייעים הי"ו
מה מכוונים בקריאת שמע בערבית
שבפלג המנחה ואו בשקיעה
תיזכו לשנים רבות טובות ונעימות

תשובה
כל ציבור לפי ענינו, וכבר כתב רבנו תם וכן מרן הבית יוסף והרב זבחי צדק, שאם ראית שהציבור ממהר לביתו, ויש חשש שלא יבואו להתפלל ערבית, עדיף להתפלל קודם השקיעה, ועיין בארחות ציון.
שאלה - 121418
הוריי מבוגרים וחולניים שיח' מתארחים אצלי כל שבת. בזמן אחרון מאוד קשה להם לחזור כה מאוחר. האם בזמן שאני בביכ"נ אשתי יכולה מיד בצאת הכוכבים לעשות הבדלה כדי שיסעו.
תשובה
חצי שעה אחרי זמן השקיעה אפשר. כי 20 דקות מסתיים זמן בין השמשות, ועוד 10 דקות לתוספת שבת קודש.
שאלה - 116840
לכבוד הרב שלום רב
מאחר שיש חוסר בהירות לגבי לוחות השנה , מבקשים לקבל דעת כבודו והאם לוח הרב טוקצינסקי נכון גם לעדות המזרח
נשמח שכבודו יכתב לפי מה חכמי הדור הקודם פעלו.
בברכה

תשובה
כל הרבנים בירושלים עיר הקודש פעלו על פי לוח ארץ ישראל להרב טיקוצינסקי ז״ל.
שאלה - 115513
שלום לכבוד הרב
כמה זמן הכי מוקדם לפני השקיעה יהיה מותר לפי ההלכה
להתפלל ערבית?
וכמה זמן אחרי השקיעה יהיה זמן קריאת שמע הם 13.5 דקות, 15 דקות
או 18 דקות

תשובה
א, זה משתנה מיום ליום ומקץ לחור, ומסתיו לאביב, היום הזמן המוקדם ביותר לתפילת ערבית הוא 5.25.
ב, לממהרים ביותר אפשר 13.5 אחר השקיעה, לכתחילה 18 דקות.
שאלה - 111271
לכבוד הרב הצדיק,
מה עדיף- להתפלל ערבית בפלג המנחה ואז לחזור על קריאת שמע או להתפלל רק אחרי חצות הלילה אבל לעשות רק קריאת שמע לפני חצות?
תודה

תשובה
בודאי הגמור להתפלל ערבית מוקדם, ולומר קריאת שמע בעונתה 20 דקות אחרי השקיעה, וכך התפלה תתקבל במרום. ולא לדחותה לאחר חצות הלילה ובזה מפסידים מצוות יקרות.
שאלה - 108838
לכבוד הרב
למדתי שיש הבדל עפ"ה ובלשון התלמוד בין "ערב" לבין "ליל"."ערב" הוא הזמן מחצות יום עד שקיעת החמה וליל זה הזמן אחרי צה"כ. איך נקרא הזמן בין שקיעת החמה לבין צה"כ?

תשובה
בין השמשות, בין שימוש יום לבין שימוש לילה.
שאלה - 108456
כבוד הרב כתב לפי שיטת הגאונים בין השמשות נמשך 18 דקות.
לפי ר"ת 72 דקות. א: מי סובר 13 וחצי דקות ?
ב: האם יש עוד שיטה ? ג: מה נפסק בשולחן ערוך ?

תשובה
זו השיטה לחומרא, כי 13 דקות וחצי הוא זמן יציאת כוכבים גדולים, והוא סוף זמן בין השמשות מעיקר ההלכה, שהוא מהלך שלשת רבעי מיל. ושמונה עשרה דקות הוא זמן כוכבים בינוניים. והוא זמן מהלך מיל.
שאלה - 108139
בספר אורחות ציון צוין ששערי תפילה נסגרים בשקיעה.ואילו בלימוד על השכינה.הרב הזכיר את ר' שמעון שאומר שנסגרים חצי שעה לאחר צא"הכ.איפה אפשר למצא את המקור מה שאמר ר' שמעון
תשובה
צאת הכוכבים הוא 18 דקות אחרי השקיעה, והוא זמן ערבית לכל, ממתינים השוערים למעלה חצי שעה לסיומה, ומיד נועלים השערים.
שאלה - 107708
לכבוד הרב:
על פי ההלכה באיזה שעה הכי הכי מוקדם אפשר להתפלל תפילת ערבית
הכוונה כמה זמן הכי מוקדם לפני השקיעה?והאם זה נכון שאפילו שעה לפני השקיעה מותר להתפלל לכתחילה ערבית

תשובה
יש לחלק את שעות היום !!! לי״ב חלקים שווים ולקחת שעה ורבע מהם לפני צאת הכוכבים, והוא הנקרא ״זמן פלג המנחה, שהוא זמן תפילת ערבית, היום הזמן הוא 4.26 אחר הצהריים.
שאלה - 107115
למו"ר שליט"א
הרב פעלים זצ"ל בחלק א חאו"ח סי' ה כתב לא להתפלל מנחה אם עתידים לסיים אחר צאת הכוכביםמחלק ב סי' י"ט ומהבא"ח ש"א ויקהל סע' ט הבנו שאפשר להתפלל כשרובה בבין השמשות ?

תשובה
הבדל גדול הוא בין זמן בין השמשות שהוא ספק יום ספק לילה, לבין זמן צאת הכוכבים שהוא ודאי לילה.
שאלה - 99112
שלום לכבוד הרב אם רשום בלוח שזמן שקיעה הוא כך וכך ,איך אני יודע עד מתי מותר להתפלל מנחה,זאת אומרת כמה דקות אני צריך להוריד כדי לדעת את סוף זמן התפילה.וכנ"ל לגבי תחנון בתפילה
תשובה
לכתחילה תתפלל מנחה חצי שעה לפני השקיעה, בדיעבד ובמקרה חירום אתה רשאי להתפלל עד 13 דקות וחצי מהשקיעה, וכן לגבי אמירת ויעבור ולדוד אליך, אך וידוי תאמר אפילו אחרי זמן זה.
שאלה - 98886
לכבוד הרב
האם לפי המקובלים אין כל בעיה להתפלל מנחה וערבית אחר פלג המנחה ולפני השקיעה ואם לא איך ראוי לנהוג בשביל להתפלל ערבית שלא יהיה תרתי דסתרי

תשובה
אין כל הבדל בענין זה בין הפשט לבין הקבלה, ואם תרצה לדעת מנהג ישיבת בית אל היה להתפלל מנחה ולסיים עלינו לשבח עם השקיעה, ומיד להתחיל תפלת ערבית, ובסיומה קראו קריאת שמע בעונתה.

ונהגו כן מפני דברי הזוהר הקדוש שכתב כי בתחילת הלילה ננעלים שערי התפלה בגן עדן, ולכן מיהרו להתפלל עם השקיעה, ועיין בארחות ציון מה שכתבנו בזה בס״ד.
שאלה - 96537
לכבוד הרב שלום רב
האם החישוב של פלג המנחה הוא מהנץ עד לשקיעה או מהנץ עד לצאת הכוכבים ? איזה חישוב יש להשתמש האם יש מקור בשו''ע ?
תודה רבה חדש טוב ומבורך

תשובה
זמן פלג המנחה הוא שעה ורבע לפני השקיעה, ואינו מחושב בשעות שלנו אלא בחלוקת היום לשנים עשר חלקים שווים שהם נקראים שעות זמניות, ובקיץ זה כשעה וחצי, ובחורף כחמישים דקות.
שאלה - 95992
שלום לכת''ר
מרן פסק בסרל''ה בזמן ק''ש שזה בהופעת ג' כוכבים קטנים ובא''י זה 13 דקות וחצי זמניות , מה הדין בצרפת כי שם זה הרבה אחרי 13 דקות וחצי וכי מרן חילק בין א''י לשאר ארצות?

תשובה
בכל הפוסקים לא נזכר שמץ של חילוק בן ארץ אחת לאחרת, ולכן ההלכה תקיפה לכל הארצות, זמן צאת הכוכבים הוא 13 דקות וחצי אחרי שקיעת החמה.
שאלה - 88918
שלום לכבוד הרב
רציתי לשאול בבקשה מתי הוא הזמן של יציאת שלושה כוכבים קטנים\בינונים?
השם יברך אותך בכל טוב

תשובה
בינונים 18 דקות , קטנים 24 דקות .
שאלה - 39799
לכבוד הרב מוצפי שליט"א!
א)מהו הזמן שמהשקיעה לצאת הכוכבים לקריאת שמע בזמנה לדעת מרן ולדעת הרמב"ם?
ב)והאם יש מישהו שסובר ש20 דקות הן מהשקיעה עד לצאת הכוכבים?

תשובה
לשיטת הגאוני זה כ - 18 - 20 דקות מהשקיעה.
שאלה - 39327
לכבוד הרב
מהו המוגרב שהבא"ח מזכיר אותו הרבה?

תשובה
שבע דקות אחר השקיעה.
שאלה - 32443
שלום לרב
האם בערב שבת יש עניין להיתפלל מוקדם לפי רבי יהודה
יש רב שטוען שתפילת ערבית מיפלג המנחה לפי רבי יהודה
הברכות לבטלה
מה עדיף להיתפלל מוקדם או בכניסת שבת

תשובה
אולי יש לו גמרא חדשה ושלחן ערוך אחר, אצלנו מפורש בגמרא ברמב"ם וברבנו תם ובשלחן ערוך שמותר להתפלל מוקדם.
שאלה - 30509
שלום לכבוד הרב
מה זה בין השמשות ?
מה זה זמן רבנו תם?
צאת הכוכבים שהיום בו נוהגים כשיטת מי?

תשובה
א,שיטת הגאונים שזה נמשך 18 דקות מרגע השקיעה היא הדקה בה השמש מתכסית מעיננו. ב,שיטת רבנו תם שהיא נמשכם 72 דקות מרגע שהשמש שקעה מעיננו. והם מחושבים בשעות זמניות דהיינו 12 שעות שוות ליום, ומתוכם שעה וחומש שהוא 72 דקות.