שאלה - 293092
ידוע שהפרוש הפשטי של שם אדנות הוא אדון הכל, ושם הוי"ה אדון הכל היה הווה ויהיה ואלוקי"ם - תקיף בעל היכולות ובעל הכוחות כולם. מה הכוונה הפשטית של "צבאות" כמ"ש "השם צבאות שמו"
תשובה
אות הוא בצבא שלו. ילקוט שמעוני תתקצ"ב. ועיין חגיגה ט"ז, א.
|
|
שאלה - 291283
לכבוד הרב
בנפילת אפים אנו אומרים "חטאות נעורי ופשעי אל תזכור וגו", האם אנו מבקשים שהקב"ה ישכח לנו רק חטאות נעורים ולא את פשעי הנעורים, מדוע אין אנו מבקשים גם על פשעי נעורים
תשובה
פסוק הוא בתהלים. וכוונת דוד המלך עליו השלום לבקש בעדינו כאילו היינו ילדים קטנים שאינם מבינים ואינם קולטים את גודל העוונות ופגמם, כפי שאמרו חז"ל שהשם יתברך אומר למקטרג הם עדיין נערים, בבחינת כי נער ישראל ואוהבו.
ולכן כדי שלא לתת לו פתחון פה כוללים את כל העבירות בבחינת חטאות.
|
|
שאלה - 291158
לכבוד הרב שלום רב ראיתי שכתוב לכווין בברוך שם כבוד מלכותו בק"ש ידוע שזה מקור הברכות אבל מה הכוונה שצריך לכווין אפילו הפשטית ביותר בשם כבוד..משהוא שנצא חובה לכל הדיעות+/-
תשובה
יתברך שמו וכבודו בכל העולם כולו לנצח נצחים.
|
|
שאלה - 282022
שלום לכבוד הרב
האם טוב לאדם לכוון מעצמו בראשי תיבות של ברכות עמידה
תשובה
בבקשה נכון להתמקד בכוונת פירוש המילים בעמידה לפחות.
|
|
שאלה - 280425
לכבוד הרב היקר שיחיה. כבודו כתב בספרו 'מבשרת ציון' חלק א' לגבי פיוט 'אדון עולם' בשם ר' חיים פלאג'י זיע"א, שסופי תיבות 'אדון עולם אשר' הם מר"ן. מה המשמעות של מר"ן? תודה רבה.
תשובה
לא ידעתי מה כוונת דבריו הקדושים. ואולי בא לרמוז כי לעתיד לבא נזכה ללמוד תורה מפי "אדון עולם" הוא אבינו שבשמים ככתוב והיו עיניך רואות את מוריך.
וכן כתב גאון ישראל הרא"ש זיע"א דברים כ"ח.
"והיה אם שמוע תשמע. אם שמעת בעו"הז, בעו"הב תשמע. כדאמר ר' יונה בשם ר' אבא היתה צריכה תורה לינתן לישראל בעו"הז שהרי כולם עתידין ללמוד תורה מפי הגבורה אלא כשיבוא ללמדם לעו"הב שידעו באיזה פרשה עשויה לפי' אם שמוע בעו"הז תשמע לעו"הב ד"א אם שמוע לקול רבך לסוף תשמיע לאחרים לשמור ולעשות ולא תהיה למד אלא ע"מ לעשות".
|
|
שאלה - 264601
לכבוד הרב שלום רב הקדוש ברוך הוא יודע מחשבות אדם כמו שכתוב בתהילים. אם ככה, למה צריכים להתפלל בדיבור ולא במחשבה בלבד?
תשובה
בגלל המלאכים שלא יעכבו חלילה.
|
|
שאלה - 264291
שלום לכבוד הרב
לכבוד הרב שלום מדוע בברכת אתה חונן אנו מקדמים הקדמה שהשם חונן דעת ואחר כך מבקשים את הבקשה מה שאן כן בשאר הברכות
תשובה
א, כי היא הראשונה לכל הברכות והבקשות.
ב, כדי לנמק את עצם הצורך שלנו להתפלל ולבקש, כי צריך לזה דעת בשונה מבעלי החיים, ולכן מודים לו שהוא חונן ונותן דעת להכיר בכך שיש להודות ולבקש.
|
|
שאלה - 261403
למרן היקר
בסידור הקדוש של הרב בביאור "ועל כולם יתברך וכו'" הרב ביאר :ועל כולם- "על כל השבחים שאמרנו לפניך" -יתברך וכו'
על איזה שבחים מדובר-שאמרנו במודים או בריש התפילה ?
תשובה
בכל התפילה.
|
|
שאלה - 260869
לכבוד הרב שליטא שלום רב האם עצי הקטף (בפיטום הקטורת) הם עצי פרי או עצי סרק? תודה
תשובה
פירש רבנו הרמב״ם זיע״א שהוא אילן המוציא עלים ופרחים של בושם יקר הנקרא בלסאן.
|
|
שאלה - 260480
שלום לכבוד הרב
בסידור לחול בחונן הדעת כתוב רוח הקודש מה הכוונה
תודה לכבוד הרב
תשובה
רוח של קדושה.
|
|
שאלה - 260276
לכבוד הרב מוצפי! מה הפירוש של קדוש קדוש קדוש, ומדוע זה אומרים שלש פעמים?
תשובה
עיין המנוע החיפוש.
בתרגום שיש באמירת ובא לציון, מפורש הדבר, א, קדוש הוא בשמי מרומים העליונים, מקום בית שכינתו.
ב, קדוש הוא בעולם התחתון בארץ, עם מפעליו העצומים הנפלאים.
ג, קדוש הוא לעולם ולעולמי עולמים לנצח נצחים.
|
|
שאלה - 260195
לכבוד הרב שלום רב
בוידוי הגדול. מובא "גנבנו דעת המקום". האם כפשוטו ? היאך ניתן לגנוב דעתו.
תודה לרב
תשובה
הוא חושה שהשם יוותר לו, כגון מתפלל ובולע מילים, ברכת המזון בלי כוונה, וכן הלאה.
|
|
שאלה - 259561
לכבוד הרב
מה הכוונה שאומרים בלשם יחוד
'יחוד קודשא בריך הוא ושכינתיה'?
תודה רבה לרב
בריאות איתנה ואורך ימים
תשובה
לחבר אור השכינה הנמצא בעולם התחתון עם האור העליון בשמיים, כי הוא אחד.
|
|
שאלה - 258038
לכבוד הרה"ג שליט"א אני מכוון באבינו מלכנו שכתוב בקול מציון את הכוונות של תפילת 18 בברכת השיבנו ואת השמות של את צמח..,ואת שם המילוי בגאולה וכו. כך בכול אבינו מלכנו
זה בסדר?
תשובה
תכווין בפירוש התיבות.
|
|
שאלה - 240878
לכבוד הרב היקר, שלום רב, בוידוי אומרים גזלנו, חמסנו, מה ההבדל ביניהם?
תשובה
במסכת בבא קמא ס"ב, א, אמרו חמסן לוקח בעל כרחו של הבעל, אך משלם דמיו, גזלן לוקח בעל כרחו ואינו משלם. ובמדרש בראשית רבה ל"א, ה כתב גזל הוא שוה פרוטה, חמס אינו שוה פרוטה. ובפירוש רש"י בתחילת פרשת נח כתב חמס - גזל. וכתבו המפרשים שהוא חמסן מהתורה. כי מדרבנן הוא נותן מעות.
|
|
שאלה - 232897
לכבוד הרב שלום רב
הרב כותב רבות על חשיבות התפילה במלואה, ובפרט שחרית. האם הרב יוכל להסביר בלשון מובנת, לאנשים שאין להם רקע בתורת הקבלה, למה זה חשוב?
תשובה
הענין הוא שיש כאלה החושבים כי תפילה היא עול, היא דרישה, או משא כבד החוזך על עצמו שלש פעמים ביום. וזה רבותי לא כך, אלא תפילה היא זכות עצומה והזדמנןת פז לדבר אל אלקינו הוא אבינו שבשמים ובארץ, החפץ להיטיב עמנו ולרצותינו, ומבקש מאתנו ללכת בדרך טוב וישרה.
הוא מבקש מאתנו לשוחח עמו שלש פעמים ביום, להיכנס להיכל העליון, מה ששום בריה בעולם אינה זוכה, ולנו יש את הזכות הזאת, שימו לב, התפילה היא בלשון נוכח. "השם שפתי תפתל".... ברוך אתה השם"... "הטוב שמך ולך נאה להודות". וכאלה רבות.
אנחנו נמצאים בעולם חומרי, מגושם, גס, אבל בתוכנו יש נשמה טהורה, זכה וברה, חלק אלוה ממעל, בת מלך, והוא מבקש לראותה שלש פעמים ביממה. נעשה זאת בשמחה, בלב שלם, בעין טובה, בדעת רחבה, ונזכה להרבה חכמה ודעת. והרבה יראת שמים.
|
|
שאלה - 232105
לכבוד הרב
מצד אחד כתוב יתמו חטאים ולא חוטאים ומצד שני מתפללים כל יום למלשינים ולמנים אל תהי תקווה איך הדברים מסתדרים ?
תשובה
מלשינים ומחטיאי הרבים.
|
|
שאלה - 231475
לכבוד הרב שלום רב מדוע אומרים .".תאחז ידך במשפט" ולא בחסד או ברחמים?
תודה רבה על כל השיעורים והתשובות
תשובה
כשיושב לדון את בני האדם או את העולם.
|
|
שאלה - 230687
שלום לכבוד הרב
בתפילת עלינו לשבח כתוב:... "שלא עשנו כגויי הארצות ולא שמנו כמשפחות האדמה..."
האם יש כפילות לשון או יש הבדל בינהם?
תודה רבה כבוד הרב
תשובה
גויי אלו ה״נכבדים״ ושועי הארץ. ומשפחות האדמה הם פשוטי העם. ועל פי הקבלה יש לזה משמעות.
|
|
שאלה - 229827
לכבוד מרן הרב שליט"אמה ההבדל בין "חסד " ל"רחמים " ?
תודה רבה רבנו היקר !
תשובה
חסד היא מידה מוחלטת של חסדים גמורים, רחמים זו מידה המכניעה את הדין וממזגת וממתיקה אותה.
ב, חסד הוא גם כאשר אינו ראוי לכך, רחמים הוא כשמרבה בתחנונים ומקבלים את דבריו.
|
|
שאלה - 229561
לכבוד הרב מוצפי שליט"א, מישבו אמר לי היום שמה שאנחנו אומרים בסדר הקטורת (מחילה מהרב) והלא מי רגלים. זה מעיין שכך שמו ולא מי... ממש.
תשובה
אמצנם כן כתב הכלבו, אך הגאון הרב באר שבע כריתות ו, א. העיר על כך וזה לשונו ״כתב הכלבו (סי' לח ד"ה ואלו הן) יש מפרשים מי רגלים מעין אחד הוא ששמו מי רגלים [עין רוגל, יהושע טו, ז, שמואל ב' יז, ז], ואי אפשר לומר מי רגלים ממש חלילה, שלא עלה על לב אדם לשרות בהן סמני הקטורת ע"כ. ואני אומר אלו המפרשים ירדו אל מעין שלא היה ולא נברא לשאוב מים חיים והעלו בידם מי רגלים, וחלילה וחס לפרש כן כי שבוש גדול וטעות גמור הוא, אם מכח סברא אם מכח גמרא. מכח סברא, מה העדר כבוד יש מכח השם מי רגלים שיש למים אלו של מעין זה, אם לא יזכר ולא יפקד כלל השם מי רגלים על אלו מים בכניסתן למקדש. אם מכח גמרא, הלא גמרא ערוכה בפרק דם חטאת (זבחים צה, א) מפרש אותו מי רגלים ממש, מדפריך התם על המשנה דקתני דם חטאת שניתז על בגד שטעון כבוס, והא בעי דם חטאת שבעה סממנים השנויים במסכת נדה בפרק האשה שהיא עושה (סא, ב) לענין כתם, וחד מנייהו מי רגלים, והתניא בפטום הקטורת אלא שאין מכניסין מי רגלים למקדש, והא ודאי דמי רגלים משבעה סממנין הוא מי רגלים ממש, כמפורש התם במשנה ובגמרא (נדה סג, א) מי רגלים שהחמיצו תנא כמה חמוצן שלשה ימים". וכן הוא בהרמב"ם ז"ל. דהיינו ממש.
|
|
שאלה - 227762
לכבוד מרן שליט"א
אנו אומרים בתפילה אלוקינו ואלוקי אבותינו , ולאחר מכן אלקי אברהם וכו '
הרי אמרנו אלוקי אבותינו שהם אברהם יצחק ויעקב ,מדוע מזכירים אותם שנית לאחר מכן?
תודה
תשובה
ואלקי אבותינו הם כל הדורות שלפנינו. זה מתחיל מלמטה למעלה, תחילה א, אלקינו. ב, ואלקי אבותינו, ג, אלקי אברהם יצחק ויעקב.
|
|
שאלה - 225597
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מה הטעם שאין ה אות נו"ן באשרי יושבי ביתך?
תודה ושבת שלום, שנתבשר בשורות טובות, ובזכות רשבי הקדוש הקבה יחוס וירחם עלינו וישמע תפלות בית ישראל ברחמים
תשובה
לא להזכיר נפילה, ולכן רמז ״סומך השם לכל הנופלים״.
|
|
שאלה - 224036
שלום לכבוד הרב
בברכת מחיה המתים, מדוע ״מלך ממית ומחיה״ הרי קודם מחיה ואח״כ ממית?
תודה
תשובה
תחית המתים אחרי הפטירה.
|
|
שאלה - 220606
לכבוד הרב שלום רב
האם צריך לומר ברוך שם כבוד מלכותו
בלחש גם כשאומרים אותו לא אחרי שמע ישראל
כגון באנא בכח וכדו'
בריאות ותודה לכבוד הרב
תשובה
נכון, כן כתב הרב נודע ביהודה והביאו הרב יביע אומר ז"ל.
|
|
שאלה - 220567
שלום לכבוד מורנו ורבנו הרב מוצפי.
למה אנו כל היום מתפללים? ובתורה לא כתוב בשום מקום שיש מצווה להתפלל!
תשובה
כתוב עשרות ומאות פעמים, ואינך מעיין קצת.
א, ואתחנן אל השם בעת ההיא לאמר. ב, את ארבעים היום אשר התפללתי. ג, ואתפלל גם בעד אהרן. ד, ויצא יצחק לשוח בשדה לפנות ערב. ה, ויפגע במקום. ו, ויעמופ פינחס ויפלל ועשרות כאלה.
ז, כתוב בתורה, ולעבדו בכל לבבכם, ודרשו רבותינו איזו היא עבודב שבלב זו תפילה. וחייבים אנחנו לשמוע בקול חכמי המשנה והתלמוד ככתוב ועשית ככל אשר יורוך.
ח, ספר התהלים מלא תפילות. תפלה למשה. תפלה לדוד, תפלה לעני. וכן הלאה.
|
|
שאלה - 220270
שלום לכבוד הרב
בברכת "אהבת עולם" כתוב "ויחד לבבנו לאהבה וליראה...",(אהבה מוקדמת ליראה)ולאחר מכן כתוב :"...וליחדךיראה ולאהבה...".האם יש משמעות לסדר התיבות?
תשובה
קודם ביקש מידת אהבת השם, ואם לא בר הכי הוא, מבקש לפחות את יראת השם.
|
|
שאלה - 220075
שלום לכבוד הרב
בברכת "רפאנו השם ונרפא" מובא: "והעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואינו וכו'" האם ידוע מה ההבדל בין "ארוכה" ל"מרפא"?
תודה רבה
תשובה
ארוכה להיום, ומרפא לכל החיים.
|
|
שאלה - 218441
לכבוד הרב שלום היקר רב
תהיתי מה פשר הכתוב בברכת "השכיבנו"
ו"הצילנו מכל דבר רע" 'ומפחד לילה'
מזה פחד לילה שהוא לא נכלל ב"מכל דבר רע"???
תשובה
מכל דבר רע הוא כל סוגי הבעיות המתעוררות. ומפחד לילה אלו בעיות המתעוררות במיוחד בלילות.
|
|
שאלה - 214945
לכבוד הרב מוצפי שליט"א מה הפירוש חיים של חילוץ עצמות
תשובה
בפשט שעצמותינו יהיו בריאים ושלמים ומתפקדים.
ובדרך המוסר והתפילה, שנהיה מוכנים לפעול ולעבוד עבודת השם, ולא תהיה לנו למשא. על כן אמר רבי אלעזר זו מעולה שבברכות, כי תכלית כל הטובות הוא עבודת ד' עצמה, כדדרשו חז"ל "במצותיו חפץ מאד", במצותיו ולא בשכר מצותיו".
|
|
שאלה - 214662
לכבוד הרב שלום רב
למה בסדר הווידוי היומי לא נכנס החטא "גאינו" שכתוב עליו "כאילו………
תשובה
זה עון הנמצא בין כך בכולם, כי איך יאשם אם לא התגאה, ואיך יגנוב אם לא התגאה וכן כולם.
|
|
שאלה - 212209
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מה הסיבה שאומרים בברכת "שים שלום" אמן בסוף הברכה?
מחילה על זמנו של הרב ותודה רבה!
תשובה
כשיש שרשרת של ברכות עונים בסיום אמן, בברכת המזון בונה ירושלים אמן, בתפילת ערבית שומר עמו ישראל לעד אמן. ברכות ההפטרה ועוד.
|
|
שאלה - 211306
למו"ר
בק"ש היכן שרמוזות 10 הדיברות, מדוע לא תגנוב דווקא בואספת דגנך? הרי במקור ב10 דיברות דובר שם על גניבת נפש ולא רכוש(כתבואה, דגן ,תירוש וכו)?
תשובה
זה כולל גם גניבת רכוש.
|
|
שאלה - 210455
מדוע ברכת בונה ירושלים בתפילת 18 נמצאת לפני ברכת את צמח דוד עבדך תצמיח ? לכאורה קודם צריך להגיע משיח ואחר כך תיבנה ירושלים השלימה? יש לכך סיבה ? יש משמעות לסדר של הברכות ?
תשובה
לא נכון בכלל, ככתוב בונה ירושלים השם - ואחר כך - נדחי ישראל יכנס. כלומר יכין לנו בתים בירושלים קודם עם ביאת המשיח.
|
|
שאלה - 209592
לכבוד הרב מוצפי שליט"אתודה על המחזור קול מציוןמה הפירוש של ״ליבך ידבר אימות״?גמר חתימה טובה!
תשובה
פסוק הוא בישעיה ל"ג, י"ח.
לִבְּךָ יֶהְגֶּה אֵימָה אַיֵּה סֹפֵר אַיֵּה שֹׁקֵל אַיֵּה סֹפֵר אֶת הַמִּגְדָּלִים. ופירש רש"י ז"ל "כשתראה השרים והחכמים של האומות, שהיו שליטים בחייהן והרי הם נידונים בגיהנם יהגה לבך אימה ותאמר איה חכמתן וגדולתן של אלו איה שהיה סופר בחייו ושוקל כל דבר חכמה שהיו שואלין ממנו כל עצת מלכות?
איה סופר את המגדלים? פירוש שהיה סופר המגדלים אשר בעיר ועיר כי אותם הבתים הגבוהים היו חשובים ונותנים יותר במס וכל אותה המחשבה והפחד לא יהיה לך עוד".
|
|
שאלה - 208598
לכ הרב מוצפי שליט"אבריאות איתנה לרבאנו אומרים כל יום כתפילת העמידה ומלוך עלינו מהרה אתה השם לבדך בחסד והרחמים בצדק ומשפט .. מה הביטוי למילים בחסד וברחמים בצדק ובמשפט?
תשובה
אנא עיין בספר ארחות ציון, העורך, הרב ביקש להסביר כי הביאור הוא רחב, ואין לו היום את הכוחות להאריך בענין.
|
|
שאלה - 208177
לכבוד הרב מוצפי שליט"א.
מה פירוש המילה 'סלה'?
תשובה
אמן נצח סלה ועד, כולם אותה משמעות.
|
|
שאלה - 206931
שלום לכבוד הרב
ב׳עלינו לשבח׳ כתוב ׳וידעת היום והשבות..כי ה׳ וכו׳ מגיל הגן חונכנו שהקב״ה הוא האלוקים. מה זה ׳והשבות אל לבבך׳?
תודה רבה
תשובה
לאותם ששוכחים במשך היום ומאמינים בעצמם ובקשריהם עם טחרים.
|
|
שאלה - 203615
לכבוד הרב שלום רב למי מתייחסת התפילה בלשון רבים כגון "סלח לנו" "רפאנו" וכו האם רק לאותו הקהל?
תשובה
על כל עם ישראל לכל אורך התפילה.
|
|
שאלה - 203270
שלום לכבוד הרב
אנו מחויבים לכוון 'תקיף, בעל היכולת ובעל הכוחות כולם'. מה ההבדל בין השלושה? מה משמעות כל אחד מהתארים?
שבת שלום
תשובה
תקיף משמעותו שעומד כנגד העושים רשע, ונגד שונאי ישראל. בעל היכולת, שהוא כל יכול, לעשות הכל. ובעל הכוחות כולם, הם כל עניני הכוחות בכל תחום בעולמו, הן למטה הן למעלה.
|
|
שאלה - 203057
לכבוד הרב מוצפי שלום האם בשבת מותר בברכת מחיה המתים כשאומרים 'ורופא חולים' מותר לכוון על חולים מסויימים
תשובה
מכוונים על כל חולי ישראל.
|
|
שאלה - 201754
לכבוד הרב מוצפי שליט"א אנחנו אומרים כל בוקר ותרגליני בתורתך וידוע שההרגל הוא דבר לא טוב. אם הרב יכול להסביר?תודה
תשובה
הרגל הוא כן טוב, שאני באופן אוטומטי וטבעי ביותר הולך ללמוד תורה, והולך לבית הכנסת.
|
|
שאלה - 201288
לכבוד הרב מוספי שליט''א שלום רב.איך אנו אומרים בתפילה - אתה חונן לאדם דעת , אם ה' אסר את הדעת על האדם , והאדם הוא לקח מעץ הדעת, וחנן את עצמו בדעת?
תשובה
דעת זה לא עץ הדעת.
|
|
שאלה - 200157
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
א.מה הסיבה שרק בברכת ראה בתפילת 18 כתוב נא?
ב.מדוע לא אומרים לשם יחוד לפני תםילת חנה?
ג.מדוע הפוך הסדר בסוף התפ' ובמשלי "דרכיה דרכי.. ואח"כ עץ חיים?
תשובה
א, תוספת תחנונים. ב, כי זה לא מהתפילה. ג, לסיים בתיבה שלום.
|
|
שאלה - 199771
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
איך אומרים בעלינו לשבח "ושכינת עוזו בשמים ממעל", הרי כל מקום שגלינו שכינה עמנו, משמע לכאורה שהיא למטה, איתנו עם ישראל.
תודה רבה ובריאות לכבוד הרב
תשובה
שכינה זה אור עצום המאיר בכל העולמות מלמעלה ומאירה להכי למטה. היא מנהל בפקודתו יתברך ובאורו ממש ללא הפרדה חלילה, את גורמי השמיים כוכבי הלכת, המלאכים, כל בצא השמים, וכל היצורים עלי אדמות. הדומם, הצומח, החי בכללותו המעופפים הכי ענקים והכי זעירים, בעלי החיים כולם, רמש האדמה, הזוחלים למיניהם, התולעים הקטנים וכל היקום כולו.
|
|
שאלה - 199198
לכבוד הרב שלום רב
מדוע בתפ׳ 18 במודים אנו אומרים ׳נסיך נפלאותיך וטובותיך׳ ואילו בתפ׳ נשמת כל חי אני אומרים על אחת וכו׳ הטובות נסים ונפלאות מדוע בסדר שונה.?
תשובה
בנשמתאומרים אפילו על אחת מהם לא נספיק להודות…………
|
|
שאלה - 198903
שלום לכבוד הרב
בבא"ח, ולא ידענו טעם למזמור תפלה לדוד, האם ר"ל שמכיון שמזמור יענך ממשיך של נפ"א, לכן אין טעם לאומרו כשאין נפ"א, משא"כ תפלה לדוד שהוא מתיקון התפילה?
תשובה
ברוך היודע.
|
|
שאלה - 198706
מורי ורבי. שאני מתפלל תפילה של לחש ברפאנו אני מזכיר את החולים ובשמע קולנו זיווגים חזרה בתשובה ועוד הגב האם טוב אני עושה או שעדיף ביהיו לרצון האחרון את כולם תודה רבה רבנו
תשובה
לא נכון אתה עושה, ברפאינו רק אם לא עלינו יש חולה בתוך ביתו, והכל בסיום התפילה. קודם אלקי, נצור.
|
|
שאלה - 196765
לכבוד הרב שלום רב,
כתוב ביסוד ושורש העבודה "בברכת סלח לנו יכניס בלבו שמחה עצומה וכו'". איך מקיימים למעשה? כשאני אומר אני בעצב. אולי הכוונה דווקא בברכה בסוף להיות בשמחה?
תשובה
שמח שהאבא למעלה סולח מוחל ואוהב.
|
|
שאלה - 196016
שלום לכבוד הרב
מה הכוונה " שערי קרון פנים "
חודש טוב
תשובה
עיין לרבנו אברהם סבע ז"ל בספרו צרור המור דברים פרק יא
"השם מסיני בא וזרח משעיר למו הופיע מהר פארן. שהם אדום וישמעאל. ואמר וזרח משעיר. לפי שהם היו יותר ראויים לקבל התורה לפי שהיו בני יצחק ורבקה. ולכן בא להם בפנים מאירות. וזהו וזרח משעיר. אבל בישמעאל לפי שהיו בני קטורה אמר הופיע מהר פארן. הופעה בעלמא בלי קירון פנים. ולכל אלו היה מוליך התורה בימינו שיקבלוה בחבה ואהבה".
|
|
שאלה - 193426
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כתוב ה' יענה לכל אשר יקראוהו באמת
איך מתפללים באמת ?? איך עושים את זה ?
תשובה
צריך השקעה של לפחות 50 שנה כדי לדעת להתפלל.
|
|
שאלה - 192523
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כתוב:"ה' הושיעה המלך יעננו ביום קראנו"
איזה יום בשבוע זה יום קראנו?
תשובה
בכל יום שיקראוהו באמת.
|
|
שאלה - 190321
לכבוד הרב שליט"א, סליחה על הטירדה!
למה בפסוק "ואני תפילתי-לך ה'" המילים "תפילתי-לך" מחוברות במקף אם הן נהגות לחוד?
תודה רבה!
תשובה
כמו כל התיבות במקף, לומר לך תתפלל לא לצדיק ולא לבאבא.
|
|
שאלה - 178321
שלום לכת"ר! א. האם מקף משנה הגיית מתג במלעיל? למשל "אשר ב|חר-בנו" לעומת "ונ|תן לנו" ללא מקף? ב. למדתנו שאין לכרוע ב"ברכו" וכך מונהג. אברך טוען שרק האומר "ברכו" יכרע, אמת?
תשובה
א, צריך עיון, כי בדרך כלל יש מסורת בזה.
ב, עיין בילקוט יוסף סימן מ"ז, הערה ח.
|
|
שאלה - 175403
כבוד הרב,
מה הכוונה שאומר הזוה"ק שב"שמע קולנו" (אם אנני טועה) ישים עצמו חסיד. (עני ועבד מובן כי שייך בכל אדם, אך לא תמיד כולם בדרגת חסיד...) איך אחזיק עצמי במדרגה כה גבוהה?
תשובה
אין הכוונה להחזיק עצמו בדרגה זו, אלא לקבל הכנעה מליאה בעבודת השם, ולעשות את העבודה עם חומרות כמנהג מי שחסיד ולעשות לפנים משורת הדין.
|
|
שאלה - 173364
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מדוע בברכת חונן הדעת אין אנו מבקשים על זיכרון?
תשובה
מבקשים בהחלט כי הוא כלול בתיבה "חכמה".
|
|
שאלה - 171853
לכבוד הרב שליט"א
א. מדוע תיקנו לומר הנותן "ליעף" כח ולא לעייף.
ב. אם אני שומע מחבר אשכנזי שמברך ברכת על נט"י דשחרית בביהכנ"ס האם לענות אחריו אמן [האם דומה לברכת הלל בר"ח]
תשובה
פסוק הוא בישעיה מ, כ"ט.
נֹתֵ֥ן לַיָּעֵ֖ף כֹּ֑חַ וּלְאֵ֥ין אוֹנִ֖ים עָצְמָ֥ה יַרְבֶּֽה.
|
|
שאלה - 167189
"מלך עוזר ומושיע ומגן" בכל סידורי עדות המזרח כתוב לכוין "מגן" ג"פ "אל".
האם לכוין ממש "אל אל אל" או די לחשוב שזה 3 פעמים אל? (וכן "עזרת" כ"ו פעם יקו"ק האם טוב שיהיו מודפסים?)
תשובה
מספיק כך, והביאור הוא שלשה שמות אל שדי, אל הוי"ה, אל אדנות.
כוונת עזרת מצילה מצ"ח קללות שמספר תיבותיהם הם אחד פחות מ"עזרת".
|
|
שאלה - 160111
לכבוד הרב הצדיק שליט"א,
מדוע תיקנו לנו הספרדים לומר במנחה למנצח בנגינות דווקא?
תשובה
עיין בספר חיי אברהם אות קכ"א שכת הטעם משום שבבית המקדש לאחר קרבן מנחה היו מדליקים המנורה, והרי אמרו הראשונים שהאומר למנצח בנגינות בצורת המנורה כאילו הדליקה בבית המקדש.
|
|
שאלה - 153635
לכבוד הרב מוצפי שליטא- מה פירוש המילים בפיוט אדון עולם מנת
כוסי ביום אקרא"- מה פירוש "מנת כוסי"? תודה רבה ושבת שלום מבורך!
תשובה
מקורו בתהלים [ט"ז, ה] השם מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי. ופירוש כוסי, הוא חשבוני, מנתי, חלקי וגורלי, כמו [שמות י"ב, ד]איש לפי אכלו תכוסו על השה.
|
|
שאלה - 151027
לכבוד הרב
מהו (שאנו אומרים) שמוזכר בפתח אליהו זכור לטוב בינה ליבא, הרי הבינה היא במוח ששם כח השכל והמחשבות אז למה מייחסים זאת ללב? וכן הכתוב ואל כל חכמי לב, למה לא חכמי מח או שכל?
יישר כח
תשובה
עיקר המח אינו גלוי והוא בלתי ידוע, ולכן ייחס את ההתבוננות בלב, והענין כי המוח בו שיקול הדעת והשליטה על הענינים השליליים, אך בלב יש מחשבות שונות גם לא טובות, ולכן אמר בינה לבא, היינו אצל האנשים הישרים יש התבוננות בלב ואינם עושים כל העולה על לבם. והם נקראים חכמי לב.
|
|
שאלה - 150529
לכבוד הרב
בקריאת שמע -ואהבת,,, מדוע מקדימים את לבבך ,, לנפשך ,? תודה
תשובה
כי קודם צריכים להיות שלמים באמונה בהשם יתברך בלב, ואחר אפשר לדרוש מהאדם למסור את חיי נפשו.
ע, ידידי, תתחיל ללמוד הלכות אני מחכה לך.
|
|
שאלה - 150202
שלום לכבוד הרב מוצפי שליט"א
ישנו בן אדם פלוני שהוא מחטיא הרבים מלמד אנשים כביכול קבלהאפיקורוס מסיונר ספק אם יהודי בכללהאם מותר לכוון עליו בשובר אוייבים ומכניע זדים?
תשובה
אין לכווין על אדם פרטי ואפילו גוי, אלא על כל ממלכת הרשע בעולם שיכרית כוחם ואחיזתם מלמעלה, וממילא אלה יבולו.
|
|
שאלה - 148556
לכבוד הרב,
בקרבנות אנו אומרים ״יין קפריסין..״, מה זה ? האם זה יין מהאי קפריסין של היום או יין מסוג אחר ?תודה וחתימה טובה.
תשובה
עיין בתוספות ביצה כה, ב. שכתבו בשם ר"י דעזותו הוי ממה ששורין ביין מן הקפריסין [מין צמח] שהיא עזה כדאמר בפטום הקטרת יין קפריסין למה הוא בא ששורין בו הצפורן כדי שתהא עזה ולא כפרש"י שפירש בכריתות (דף ו.) שהוא יין הבא ממקום קפרס.
|
|
שאלה - 145578
לכבוד הרב
בסידור הרוקח, הודו לה' כי טוב:
דורשיאל או דרושיאל (לעשה נפלאות)
קריאל או פקריאל (לסיחון מלך האמורי)
קדושי או קרושי (ונתן ארצם)
שאיכי או שיכי (ויפרקנו)
תודה
תשובה
תעתיק משם כפי שכתוב. אך אל תוסיף עוד רשימות כי הדבר יבלבל את הקורא.
|
|
שאלה - 145117
לכבוד הרב שלום רב
מה הפירוש בברכות השחר:פגרים.ליעף ולא לעייף???
תשובה
מקורו בתלמוד מסכת ברכות ס, ב. וכתבו המפרשים כי משמעות פגר היא כפולה. או חלילה הנפטר. או אדם ישן.
יעף ולא עיף על שם הפסוק ״הנותן ליעף כח ולאין אונים עוצמה ירבה״ . וכתב רש״י ז״ל כי כך דרך הכתוב לקרוא לעיף יעף. וכן לכבש כשב ועוד.
|
|
שאלה - 142207
מדוע מעלת כבודו בקדושה באמירת ״וקרא זה אל זה ואמר״ פונה ימין שמאל ואמצע?
תשובה
עיין תשובה בספר שיבת ציון ובספר ארחות ציון. ומקורו מסידור הכוונות של הרש״ש ז״ל. וכן הוא בזוהר הקדוש נח ע״א, ב. אהדרו לדרום אמרו קדוש. וראיה מכוונת המרכבה. ומנענועי הלולב. וכמו שכתב הרב מעבר יבק בסדר הישיבה בבית הכנסת.
|
|
שאלה - 142140
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
למה נאמר בעקידה "אשר אהבת "בלשון עבר ולא בלשון הווה זה נישמע כאילו שפעם הוא אהב אותו עוד לפני שעקדו אותו ניסית לנסח שאלה בכבוד לאבות הקדושים
תשובה
כי כשנולד האהבה היתה הכי גדולה ועזה וגם ניכרת החוצה. וכשהתבגר היא פנימית יותר.
|
|
שאלה - 139076
לכבוד הרב שליט"אהיכן שכתוב בסידור "מלך מלכי המלכים"באיזו כוונה?
תשובה
הקדוש ברוך הוא.
|
|
שאלה - 137958
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כתוב שבקטורת היה סך הכל 368 מנות: - 365 לפי ימות השנה ו-3 ליום הכיפורים.
השאלה היא האם 365 יום, זה כולל יום כיפור? אם כולל אז היה 4 מנות בכיפור.
תשובה
הנך מערב ענין בענין הקטורת של כל יום חצי מנה בבוקר וחצי מנה בערב היתה נקטרת בין בחול בין בשבת בין ביום הכיפורים בזמן הדלקת הנרות והטבתן בהיכל על מזבח הזהב.
ביום הכיפורים היה בנוסף שלשה מנים יתרים שהיה הכהן הגדול מכניס לקודש הקודשים כנזכר במשנה במסכת יומא ובסדר העבודה ליום הכיפורים.
|
|
שאלה - 137559
לכבוד הרב
מופיע בכל סידור בפס' "ואני בחסדך בטחתי יגל לבי בישועתיך אשירה לה' כי גמל עלי" - ס"ת "כי גמל עלי" - שם קדוש.
אלא שמופיע גם בס"ת "בטחתי יגל לבי" האם טוב לכוון גם שם?
תשובה
גם וגם.
|
|
שאלה - 136985
שלום עליכם מו"ר
מה הכוונה הבסיסית שיש לכוון ב-"ברוך, שם כבוד מלכותו, לעולם ועד" שאומרים בלחש בקריאת שמע?
בהזדמנות זו אני גם מודה מקרב לב לכבודו על המענה לשאלותיי הקודמות
תשובה
יעקב אבינו אמרו וגם איתא במדרש שמשה רבנו שמע אותו מפי המלאכים והעתיקו ותיקן לאמרו. ופירושו יהא מבורך שמו הגדול ומלכותו בשמים ובארץ לעולמי עולמים ללא קץ.
ובזוהר הקדוש ביאר כי המילה ועד היא כמו אחד, כי א׳ מתחלפת באותיות אהו״י עם ו, ואות ע מתחלפת באותיות אחה״ע עם ח.
|
|
שאלה - 131084
שלום לכבוד הרב
בברכת חונן הדעת, המילים "אדם" ו"אנוש" מה הכוונה ?
תשובה
ארבע שמות יש לו לאדם, איש, אנוש, גבר, ועל כולם אדם.
|
|
שאלה - 130543
לכבוד הרב
א. בספר הרב הביא שיש לכוין "כסא" לשכינה ב"יוצר" ובשיעור הרב אמר במנחה, ידריכנו הרב בדרך הכונה.
ב. האם יש מקור להאריך במילת "זיכרון" בקידוש לסגולה לזיכרון?
תודה
תשובה
יותר נכון ביוצר כנזכר בזוהר הקדוש. ב, לא שמעתי.
|
|
שאלה - 127603
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
האם מו״ר יוכל להסביר לי מדוע בברכות השחר אנו מברכים
גם ״הנותן ליעף כוח״ וגם ״המסיר חבלי שינה מעיני ותנומה מעפעפי״?
תשובה
מובן בהחלט, מברכים על שהיינו עייפים והתרעננו וקיבלנו כח.
ושוב ברכה אחרת על כך שהתעוררנו משנתינו ולא נשארנו ישנים לאורך זמן וניתנב לנו האפשרות לקום.
ועל פי הקבלה יש בכך ביאור על מצב הנשמה.
|
|
שאלה - 126847
לרבנו הגדול
ידוע ששלוש ברכות ראשונות הן שבח
ואחרונות הן הודאה
ולכאורה רצה (והחלצינו)ושים שלום אין כאן הודאה
אלא רק מודים
אז למה חז"ל קראו לשלושתן הודאה ?
תודה לרב היקר שלנו.
תשובה
רצה היא מבוא להודאה, ושים שלום הום סיכום ההודאה ״כי באור פניך נתת....
|
|
שאלה - 126699
לרב הגאון
לעניות דעתי הגדולה שואל, מדוע חז"ל הקדושים והעצומים לא כתבו משיב הרוח ומוריד השלג? הרי הגשם כלול בשלג או משיב הרוח ומוריד הגשם והשלג? יש חיובי ושלילי בגשם ובשלג
תשובה
כי שלג הוא גשם שנקפא ועיקרו גשם.
|
|
שאלה - 125687
לרב מוצפי שלום רב: מה הסיבה שבמזמור אשרי יושבי ביתך יש את כל סדר האותיות ואין פסוק באות ז?תודה רבה לרב
תשובה
יש, זכר רב טובך יביעו. אות נ אין, ובגמרא אמרו משום אות נ הרומזת לנפילה חס ושלום, ובכל זאת נרמזה בפסוק הבא סומך השם לכל הנופלים.
|
|
שאלה - 124827
שלום לכבוד הרב
מדוע יש לקבל 4 מיתות בית דין בשמע ישראל?
תשובה
כיוון שמייחדים את הבורא יתברך שמו ומעלים את השכינה מבור היוון לרום המעלה, היא לא תעלה אם לא נמסור עצמנו על קידוש השם.
|
|
שאלה - 123744
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
למנצח בצורת המנורה,
מעל הקנה האמצעי רושמים רק ״נ״
או ״נו״?
ראיתי בתהילים שהכתיב חסר אך במנורות רבות הכתיב מלא
שנה טובה וגמח״ט לכבודו ולכל עמ״י
תשובה
לא משנה כלל היכן יהיו אותיות הפסוק הראשון, עיקר הענין הוא בשעה פסוקים שלו.
|
|
שאלה - 123353
לכבוד הרב שלום רב
1.ברכת שים שלום נאמר שהיא שבח מדוע מבקשים בברכה?
2.מה לכוון בברכת בונה ירושלים אם מבקשים בברכות קודמות דעת יראת ה' תשובה ביטול הרע מהעולם גילוי מלכות ה'
תשובה
בנין ירושלים המפוארת עם מגדליה ואבניה היקרים כמובטח בנביאים, ועיקר הכל בית המקדש המפואר מכולם ומקודש ביותר.
|
|
שאלה - 123286
שלום רבנו
ידוע שתפלת שחרית יש בה ארבע עולמות
וכתב הבא"ח (ויחי) שתקנו קדיש לפני כל כניסה לעולם בתפילה
אם כך למה תקנו קדיש בהודו שהוא עדיין עשיה ולא לפני ברוך שאמר שזה עולם חדש
תשובה
בשער הכוונות כתב רבנו האר״י ז״ל כי מהודו והלאה הוא כבר המבוא והכניסה לברוך שאמר, וקדיש הוא נתקן לצורך זה.
גם כתב זה הטעם שהאשכנזים אנשי ליטא אומרים שם את הקדיש וברוך שאמר ואחריו הודו.
|
|
שאלה - 123104
שמעתי מהרב פעם פירוש על התיבות ״נושא עון״. אם אפשר להזכיר מה ואיפה.
תשובה
כן כתב רבנו הרמ״ק ז״ל והביאו רבנו החיד״א ז״ל. צפורן שמיר ר״י, שכשהאדם חס ושלום חוטא בורא משחית, וגורם שהקדוש ברוך הוא בעצמו מפרנס את המחית כדי שלא ילך ויהרוג את החוטא, וממתין לו שישוב בתשובה.
|
|
שאלה - 122794
מדוע תפילת שחרית נקראת על שם השחר, ערבית על של הערב, אך מנחה מדוע?
תשובה
בזוהר ובמפרשים כתבו כמה טעמים, ומהם א, כי היא באמצע היום ואינה צמודה לתחילתו או לתחילת הלילה. ב, כי זה הזמן שעשו מתעורר, ויעקב אבינו שלח לו מנחה כדי להשתיקו.
|
|
שאלה - 122553
למו"ר שליט"א
מה הסיבה שכאשר פונים לרב מסויים אומר דרך כבוד כגון:
"כבוד הרב רוצה מים?" ולא אומרים "הרב אתה רוצה מים?"
ואמנם אצל הקב"ה אומרים "ברוך אתה" בלשון נוכח ולא נסתר
תשובה
כך למדו חז״ל מיעקב אבינו שפנה בדיבורו בלשון נסתר ״יקום אבי״, ולא קום, וכן בתלמוד ״מאי קאמר מר״ מה הם דברי כבודו.
בברכה יש לומר אתה כי כתוב בזוהר פרשת עקב כי הוא רמז לספירת החסד ככתוב ״אתה כהן לעולם״.
|
|
שאלה - 121784
לכבוד הרב מוצפי שליט"א איפוא מופיע הברייתא אמר רבי עקיבא חיה אחת עומדת ברקיע כ"ו.השם ישמור אותך מכל משמר.
תשובה
מקורה בספר היכלות. ומוזכרת במדרש ״כונן״, ובפסיקתא , ובפרקי היכלות פרק ל״א, ובספר עקידת יצחק שער ס״ג בשם רבי עקיבא, ובדברי החיד״א ז״ל בשמו ובן איש חי ויגש י״ח, ועוד.
|
|
שאלה - 121671
שלום לרב
המידה האחרונה משלוש עשרה המידות של ה' היא "ונקה" מה הפירוש שלה ?2. הברכה על במבה של אוסם היא אדמה ושאר הבמבות שהכל ?
תודה לרבנו היקר מפז
תשובה
א, ונקה פירושו, שגם אם כובס האדם ונטהרה נשמתו ונשארו עוד איזה כתמים חלשים, ינקה אותם כליל לחלוטין. פירוש שני מרבנו האר״י ז״ל כי כשמשליך החטאים במצולות ים ככתוב בפסוקי מי אל כמוך, נשארים איזה גרגירים של ניצוצי קדושה שנפלו אתם למצולות, והשם יתברך ברחמיו המרובים מנקה אותם הניצוצות שנפלו ומחזירם למקומם, כנזכר בספר שער הכוונות דרוש ראש השנה.
ב, כך דעת הגאון הרב יצחק יוסף שליט״א.
|
|
שאלה - 121242
לרב היקר. הרמבם קישר כל ברכה מברכות השחר לעצם המעשה שלה, כמו
כשחוגר- יברך אוזר ישראל וכו, וזה יפה כל כך, מה הטעם שהיום אנו
מברכים את כלן בבת אחת? תודה
תשובה
מקורו בתלמוד. וכתבו הפוסקים למעשה כיוון שאינם כמו ברכות הנהנין דהיינו המוציא מזונות ועוד, אלא הן ברכות השבח ועל מנהגו של עולם נתקנו, לכן יש לברכם כולם, גם אם לא התחייב בהם.
|
|
שאלה - 121237
לכבוד הרב
"כאמור פותח את ידיך ומשביע לכל חי רצון" מיהו חי רצון האיש שרוצה לחיות לפי מצוות ה'?
תודה לכבוד הרב.
תשובה
לכל חי, הכוונה לכל בעלי החיים מקטני קטנים כביצי כינים ועד קרני ראמים.
רצון, הכוונה מספק רצונם למזון ולבוש ותנאים שהם נחוצים ורוצים.
|
|
שאלה - 121153
לכבוד הרב בן ציון שליט"א
שמעתי באחת השיחות של הרב שצריך לכוון בתפילה מטה, שולחן, כסא ומנורה מזהב. איפה המקומות שמכוונים?
תשובה
מטה בערבית, שלחן בקרבנות של שחרית, כסא ביוצר אור, מנורה בתפילת העמידה.
|
|
שאלה - 120749
שבוע טוב לכבוד תורתו.
האם בברכות השחר במתיר אסורים אפשר לכוון על יונתן פולארד?
שמענו שהולכים למסור החודש את קבר אדונינו דוד המלך לנוצרים איך על הציבור לנהוג?
תודה לרב.
תשובה
ברכת מתיר אסורים נאמרת על עצמינו שאנחנו היינו אסורים בשעת השינה ועתה התעוררנו.
לידיעתך, אנחנו עדיין בגלות בין אומות העולם.
|
|
שאלה - 120073
שלום לרבנו
1. כידוע שיש לחם כשר לפסח עם קמח מצה ממש נראה לחם אמיתי האם יש לאסור משום מראית העין שיחשדוהו שאוכל לחם בפסח ?
2. מה הפירוש של ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד ?
תודה !!
תשובה
א, אני בוש ונכלם שהגענו לכך. ב, ברוך שמו של השם יתברך וברוכה מלכותו בעולם לנצח נצחים.
|
|
שאלה - 118855
שלום כבוד כת״ר
מהו הפירוש לפסוק בתפילת העמידה
״יהיו לרצון אמרי פי והגיון ה׳ צורי וגואלי?
תשובה
שהשם יתברך, יקבל את שיח שפתותינו, וממשיך ואומר ״והגיון לבי״ כלומר מחשבותי בתפילתי, והכוונה גם מה שרציתי לומר אך לא הצלחתי לבטאת בפי תקבלנו כאילו אמרתיהו.
|
|
שאלה - 118615
לכבוד הרב
מה הפרוש של ללא תכלית באדון עולם?איך מיישמים בימינו אנו את מה שהרמב"ם אומר שאדם ילך לגור במדבר אם החברה מסביב לא טובה.
תשובה
א, ללא סוף. ב, מדובר כאשר לא ניתן לעבוד את השם מגזירות השמד, היום יש לנו מנהיגים קדושים ולאורם נלך.
|
|
שאלה - 118424
שלום לרב
הגמרא אומרת לגבי פסוקי דזמרה לעולם יסדר שבחו של מקום וכו..(ברכות לב)למה דווקא פסוקי דזמרה הרי בשלוש ברכות ראשונות הן נקראות שבח
תשובה
עיקר דברי הגמרא הם מכוונים אל שלשת הברכות הראשונות שהם מגן אברהם מחיה המתים והאל הקדוש שהם שבחו של אבינו שבשמיים.
פסוקי דזמרה נתקנו כדי לעורר לב האדם לשבח ולהלל לבורא לקראת התפלה.
|
|
שאלה - 117461
לכבוד הרב
חלק מכספי מעשר אני נותן לתמיד חכם בישיבה ליד הבית עוד לא נשוי זה בסדר?
שמעתי רב שאומר בהקדמה לזוהר דף יא שצריל לכון ברוב חסדך אבוא ביתך אברהם יעקב ואז יצחק מה דעתך
תשובה
הכי נכון לתת לתלמיד חכם עני אב לילדים. ב, אמנם יש כדבר הזה בזוהר, אך המפרשים שם ביניהם הרמ״ק והרב אברהם גלאנטי ורבנו חיים ויטאל כתבו שאין הדברים כפשטם.
|
|
שאלה - 116433
לכבוד הרב שליט"א
א. באנא בכוח, 'יחיד גאה לעמך פנה'..פ' דגושה או רפויה?
ב. האם יש מעלה להגיד שיר השירים לאחר חצות ?
ג. טבילה במקווה לגבר כמה פעמים?
תודה רבה לרב על כל פועלו !
תשובה
א, פנה אות פ׳ דגושה. ב, ביום השישי אחר הטבילה במקווה, כשיגיע זמן חצות היום הוא הזמן המתאים ביותר לומר שיר השירים. ג, יש נוהגים חמש, יש שבע, יש ששה עשר, יש ל״ב ויש יותר.
|
|
שאלה - 115790
שלום לכבוד הרב
1 כתוב "שבט יהודה בדוחק ובצער"
מאימתי תוקנה תפילה זו ומדוע לא כל עם/ שבטי ישראל?
2.כוס תה צונן וניתן לשתות אותו בשלוק, יש לברך עליו ברכה אחרונה?
בשורות טובות
תשובה
א, עיין בפירוש תרחם ציון על הסליחות שביאר שכל ישראל נקראו יהודים על שם שבט יהודה, והוא הסובל בגלות יותר מכולם.
ב, לא ידעתי מהיכן המילה ״שלוק״, ואם הכוונה בגמיעה אחת או בבת אחת יש מחלוקת הפוסקים בכך, מכיוון שרוב העולם שותים תה מעט מעט.
|
|
שאלה - 114142
שלום לכבוד הרב
רשום בספר שה' שט על כרוב ב3 שעות אחרונות מהלילה ביח עולמות
הרי כתוב "מלוא כל הארץ כבודו" למה מציינים כמה עולמות ?
לקרוא את המהלכים ולדמיין אותם צריך מח זך ונקי
תשובה
כי זה מוזכר בפירוש בפסוק האחרון שבספר יחזקאל עיין שם בגמרא על פסוק סביב שמונה עשר אלף,
|
|
שאלה - 114140
לכבוד הרב
אם הרב יוכל להסביר,
מי הם משפחות האדמה המופיעים ב"עלינו לשבח"
תודה לרב על הכל, ה' ישמרך.
תשובה
הגויים ואומות העולם עובדי האדמה. מאמיני האלילים.
|
|
שאלה - 112749
לכבוד הרב שלום. מה פירוש קטע התפילה" ומקיים אמונתו לישני עפר.."? על איזה אמונה מדובר ואם הכוונה להחיות מתים בעתיד למה כתוב מקיים בהווה ולא יקיים? תודה רבה
תשובה
ככתוב ורבים מישני עפר יקיצו, והבטיח למתים שיחיה אותם ויקיים דבריו, כי הוא נאמן.
|
|
שאלה - 111972
שלום לכבוד הרב! מדוע בקטע התפילה "אביי הווה" לא מופיעה הדלקת הנרות במנורה אלא רק הטבתם שחשוב פחות מההדלקה?
תשובה
פשוט הוא מפני שהסוגייא שם במסכת יומא באה לעשות סדר קדימה בעניני המערכה של המזבח ולא שאר העבודות, והדלקת המנורה מפורשת בתורה שהיא בין הערביים כלומר עם שקיעת החמה שהיא אחר קרבן התמיד של מנחה.
|
|
שאלה - 111101
שלום לכבוד הרב
הרב סיפר על התפילה אֱלהֵי הָרִאשׁונִים וְהָאַחֲרונִי שנכתבה בעקבות מעשה שהיה האם הרב יכול לציין את הרב שאיתו התרחש המעשה מתי ואיפה?
תודה לרב שמחכים אותנו
תשובה
רבנו קולנימוס הזקן בירושלים עיר הקודש לפני כ - 750. שנה. זכותו תגן עלינו.
|
|
שאלה - 110853
לרב שלום.מה הכוונה שצריך לכוון בפסוק ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד בק"ש?
אם קראתי פסוק שמע ישראל ויש לי ספק שלא כיוונתי כראוי באחת מהמילים האם יש צורך לחזור לתחילת הפסוק?
תשובה
א, שם כבוד מלכותו היא אור שכינתו שהאציל בעולם התחתון אתנו והשרה אורו עלינו, ואנחנו מבקשים ליחדה ולהאירה על העולם כולו לנצח נצחים.
ב, אל תיכנס לספיקות, ואל נא תהיה מאותם המבובלים כל התפלה וחוזרים על כל קטע או תיבה כמה וכמה פעמים.
|
|
שאלה - 108608
שלום לכבוד הרב:"ויעבור ה' על פניו ויקרא ה' ה' ........
מי אמר למי את הפסוק הזה האם הקדוש ברוך הוא למשה
או משה לקדוש ברוך הוא?
תשובה
הקדוש ברוך הוא בעצמו התעטף בטלית של אש וקרא את כל הפסוק.
|
|
שאלה - 108309
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
על הפסוק "שבע ביום היללתיך" ( תהילים קיט)רש"י מזכיר 7 תפילות .לא הבנתי מה הם
תשובה
שבע ברכות של קריאת שמע ביממה. יוצר המאורות, הבוחר בעמו ישראל באהבה, גאל ישראל. המעריב ערבים, אוהב את עמו ישראל, גאל ישראל, שומר עמו ישראל לעד.
ומקורו במדרש תהלים ו, א.
|
|
שאלה - 108263
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מי הם
אלו " שארית עמך בית ישראל"
המובא בתפילת שמונה עשרה בברכת על הצדיקים
תשובה
אנחנו היהודים בעולם נקראים שארית, לאחר הטבח בחורבן בית ראשון, בית שני, גזירות ורמייזא, גזירות האינקווציזיה, גירוש ספרד, השואה באירופה, הטבח פה בארץ הקודש זה מאה שנה.
|
|
שאלה - 107736
לחכם שלום
1 קמתי לפנות בוקר עם פסוק מתהיליםועתה ירום ראשי,יש משמעות לכך?2 למה בתפילת 18 לא מברכים מלך העולם לדוגמא רק ברוך אתה ה שומע תפילה3 אפשר להביט בלבנה בשעת ברכתה
תשובה
בגמרא מובא שאמירת אלקינו ואלקי אבותינו היא עצמה כמו מלך העולם. ב, קודם הברכה יראה שהיא אינה מכוסה בעננים, ואחר כך לא יסתכל מכמה טעמים, א, שהיא מתביישת שהיא חסירה ואורה מועט, ולכן אסור להביט בבעל מום, ב, משום אור השכינה הנרמז בה. ויש טעמים נוספים.
|
|
שאלה - 107061
שלום לכבוד הרב
מה מתכוונים בשני וחמישי "אל תחשה ותעננו" אל תחריש ותענה לנו או אל תחריש ותענה אותנו נ דגושה
תודה רבה לכבוד הרב שליט"א מזכה הרבים ולהנהלת האתר על הפצת התורה
תשובה
אל תחריש ואל תגרום בכך לעינוי שלנו, כי קשה לנו כשאתה מחריש במצבינו.
|
|
שאלה - 106518
לכבוד החכם
מתפלל שחרית בבית יוצא מוקדם לעבודה 6.20 מה הכי מוקדם שאני יכול להניח תפילין
מה כוונת המילה ראיון בשחרית
זו אותה כוונה באותיות כ ה ת
בעלינו לשבח לבין לך נאה להודות
תשובה
בשעה 5.38 הוא זמן הנחת תפילין השבוע. ולא קודם לכן. ב, הראיון הוא מה שאמר הכתוב שלש פעמים בשנה... ולא יראו פני ריקם. ואם תרצה היראה פעם אחת ואם תרצה היראה מאה פעמים. ורמב״ם פירש כמה קרבנות תביא הדבר ברשותך. ג, הכוונה זהה על אותו שם קדוש.
|
|
שאלה - 105607
למו"ר כתוב בעקידה ויקרא אברהם שם המקום ההוא ה' יראה אשר יאמר היום בהר ה'יראה. 1 מה יראה 2 מה יאמר 3 היום בהר ה וכ"ו לא מובא שמשהו נאמר שם וגם לא נראה שם. בברכת התורה ואהבה רבה
תשובה
כוונת דבריו לקרוא את המקום השם יראה, ואת שם השם לא ניתן לקרוא על קרקע, נשאר יראה שהוא ירו מהשם ירו-שלים.
|
|
שאלה - 105362
לכבוד הרב שלום רב
מפני שהקול יפה לבשמים מהו ?
תשובה
כשהיה. כהן כותש את סמני הקטורת כדי שיוכל להקיש בקצב נכון וסדיר היה אומר הדק היטה, היטב הדק. פעמים רבות כל משך זמן הכתישה.
|
|
שאלה - 104730
לכבוד הרב שליט"א
נתעוררה לי שאלה בעת התפילה:
מדוע כתוב בברייתא דר' ישמעאל "אומר"?
לפי הכללים היה צ"ל "אמר ר' ישמעאל",שכן "אומר" משמע שיש בר פלוגתא.
תודה.
תשובה
כתב רבנו יהונתן אייבשיץ ז״ל שהכוונה היא שהפסוק אומר, כי השאלה היתה איך נקרא בשם ישמעאל ? והשיב כי הפסוק אומר שעשה תשובה ככתוב ויקברו אותו יצחק וישמעאל בניו, היינו יצחק קדם כי ישמעאל כיבדו מצד היותו תלמיד חכם, ומכאן שעשה תשובה ואפשר לקרוא בשמו.
|
|
שאלה - 104122
לכבוד הרבהי"ו
נתבקשתי לשאול ע"י יהודי שחוזר בתשובה
למה מופיע בבירכות השחר "הנותן ליעף כוח "ולא לעיף האם זה אותה משמעות? הקב"ה ישמור את הרב ואת כל עם ישראל אכי"ר
תשובה
כך דרך המקרא להפוך את אותיות התיבה, כמו כשב כבש, יעף עיף.
|
|
שאלה - 103971
לכבוד יקיר ליבנו, מאור עינינו, כבוד הרב מוצפי, הי"ו.
מה הייתה מעלתם של הסופרים שזכו להיות מוזכרים בפני עצמם בברכת "על הצדיקים ועל החסידים" שבתפילת העמידה?
בכבוד והערכה
תשובה
כוונת סופרים לו מלמדי תינוקות שמלמדים תנ״ך ופירושיו והלכות לילדים. וכנזכר בתלמוד.
|
|
שאלה - 101936
לכבוד הרב שלום רב
א.האם מותר לקנות ספרים בחו"המ?
ב.האם מותר לקטוף הדסים בחו"המ לכבוד שב"ק?
ג.האם בנוסח בריך שמה צריך לומר "ותיהב לי בנין דכרין וכו'"
תשובה
א, ללמוד בחג כן. ב,מותר. ג, כן, ולכווין על כל ישראל.
|
|
שאלה - 98069
שלום לכבוד הרב
האם כשמזכירים אלוקינו יש לכוון המשגיח עלינו בפרט בנוסף לתקיף בעל היוכלת והכוחות כולם?
תשובה
אלקינו פירוש נוסף ששמו נקרא עלינו.
|
|
שאלה - 97873
הרב מוצפי שליט"א,רציתי להודות על השיעור שהתקיים בחיפה. זו הייתה זכות לשמוע אותך!
הרב יכול לבאר שוב את החידוש על המזמור תהילה לדוד(שאין ו בפס' ח -ק)בכדי לזכות את הציבור.
תשובה
בכל פסוקיו יש ו׳ באמצע כגון, בכל יום אברכך, ו אהללה שמך לעולם ועד. פותח את ידך, ו-משביע לכל חי רצון.
חוץ מהפסוקים חנון ורחום השם ארך אפים וגדל חסד, קרוב השם לכל קוראיו , לכל אשר יקראוהו באמת.
נמצא שתי אותיות ״חק״ אין בהם אות ו׳ לומר לך שהאומרו בכוונה ניצל מ ״גהינם״ בגימטריא ״חק״.
|
|
שאלה - 93569
1 האם בקדושא דסידרא צריך לחכות לחזן או שאפשר להמשיך בתפילה?
2 בברכת השיבנו אבינו כשאני מתפלל על אדם שיחזור בתשובה האם צריך לחתום "כי ימינך ה' פשוטה לקבל שבים? או בלי שם ה'?
תשובה
נוהגים להמתין לו בקדוש קדוש ובברוך כבוד השם . ב, מזכירים שם השם באדנו״ת .
|
|
שאלה - 93445
1. למה אסור לאכול חצי שעה לפני צאת השבת והאם גם לנשים אסור?
2. האם אפשר לעשות בדיקת חמץ עם נר ואור דולק?
3. מתי אומרים "האל העושה לנו ניסים ונקמה בפרעה" ומתי רק נקמה?
תודה רבה!
תשובה
כי התורה גזרה שיש לקדש את השבת בכניסתה וביציאתה , ולכן אסור לאכול בכניסת שבת עד שיקדש וביציאתה עד שיבדיל .
ב, בהחלט כן , ואין צריך לכבות את אור החשמל בבית , כי בסך הכל הוא עוזר לנו לבדיקה . ג, הנוסח המקורי לומר נסים ונקמה ויש לאומרו בקביעות .
|
|
שאלה - 91024
לכבוד הרב הגאון
מדוע אנו אומרים ה' שפתי תפתח וכו', ואילו היה לנו לבקש שיפתח את ליבנו לכוון בתפלה, שתפלה בלא כוונה כגוף בלא נשמה ולדובב שפתותינו אין בכך עיקר התפלה?
ה' ישמרך
תשובה
כוונת הלב הוא דבר המסור בידך ובהחלטתך , וזה לא מדוייק לבקש מאת השם ואפילו שכל הדברים מתבקשים ממנו . ומה שאנחנו מבקשים שפתי תפתח , הוא בקשת רשות מאת מלך מלכי המלכים , לדבר לפניו , כי אפילו אצל שר בשר ודם אי אפשר לדבר עמו ללא בקשת רשות , על אחת כמה וכמה מלפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא .
|
|
שאלה - 90607
לכבוד הרב:כמה שאלות על ניקוד בתפילה איך אומרים
1)הקושט אם ה או בלי ה ואיך להגות את ה-ש
2)בבוקר במוסף גדל בשם טוב ה-ג בפתח או צירה
3)בקטורת שרף ה-ש איך להגות אותה
תודה על הכל
תשובה
הקושט בה״א ובשי״ן ימנית . גדל בפתח. שרף שניהם טובים .
|
|
שאלה - 89764
מדוע מזכירים בתפילה בתחילתה את שמות האבות הקדושים אלקי אברהם אלקי יצחק ואלקי יעקב ?
תשובה
כתה הרב מעבר יבק בפירושו על תיקוני הזוהר הקדוש דצ״ה ע״א , כי הם הצינורות של השפע בעולם , אברהם צינור ימין , יצחק צינור שמאל , יעקב האמצעי . והאבות הם הם המרכבה בעצמם , ןלכן צריכים אנחנו להזכירם בתחילת התפלה כדי לפתוח צינורות השפע , וכדי לעורר זכותם .
|
|
שאלה - 89656
שמעתי באחד השיעורים שעכן הוא שתיקן את החלק הנוסף לעלינו לשבח , המתחיל על כן נקוה לך .
תשובה
כן כתב הגאון החסיד השלמי ציבור בסדר שחרית עלינו לשבח בשם הראשונים , ורמז שמו בראשי תיבות על כן נקוה לך , קודם שנהרג על ידי הסנהדרין כי מעל בחרם , והתפלל שתהיה לו תקוה לעתיד , ולכן אמר להעביר גילולים מן הארץ ולראות מהרה בתפארת עוזך , וזכה שאומרים שלש פעמים ביום את תפילתו .
|
|
שאלה - 88815
כתוב בתורה כי כל שאור וכל דבש לא תקטירו ממנו אשה להשם , מה הכוונה דבש ? דבש דבורים או דבש תמרים הנקרא דבש ?
תשובה
בחומש ויקרא ב, י״א כך נזכר , ורש״י שם פירש הכוונה על כל פרי מתוק , וכל מיני פירות מתוקים בכלל כנזכר במסכת שבועות י״ב , ב . ככתוב ויבא העם אל היער והנה הלך דבש , בשמואל א׳ י״ד , כ״ו . ופירש שם רש״י שהוא דבש הנוטף מן הקנים הגדלים בארץ הקודש . וכך גם פירשו התוספות ברכות ל״ו , ב . על פסוק אכלתי יערי עם דבשי . ועיין עירובין ד, ב . שאמרו שם סתם דבש האמור בתורה הוא דבש התמרים . אך לענינינו הוא כל פרי מתוק .
|
|
שאלה - 88598
שלום לכבוד הרב! רציתי לדעת באיזה ספר או סידור אני יכול ללמוד את הפירוש המילולי של כל מילה בתפילה.. ובאיזה סידור כדאי להתפלל.
תודה רבה, וישר כח!
תשובה
יש ספר הנקרא אוצר התפלות ויש בו פירושים , ואני מסופק אם ישנו בשוק הספרים .
|
|
שאלה - 88597
לכבוד הרב
האם אומרים בברכת השחר שעשה לי כל צוֹרכֲּי או צֱרֵכֵי?
האם אפשר למעוך אבוקדו לסלט ביום שבת? בברכה ותודה .
תשובה
כל צורכי , רק בשינוי כי הוא מגידולי קרקע .
|
|
שאלה - 88049
לרב היקר, מה כוונת חכמים 18 חוליות בעמוד השידרה כנגד 18 ברכות בתפילת העמידה? כי הרי יש 25 חוליות . תודה רבה.
תשובה
במציאות הם יותר חוליות לכאורה , כי בצואר הם 7 . בגב המרכזי 12 , במתניים 5 , בכסל 5 .
אלא שחכמינו מונים את העיקריים במרכז הגב , והם כל הצואר נחשב אחד בגלל צפיפותו , הגב 12 , המתניים 5 , והרי לך 18 עיקריים ומרכזיים .
|
|
שאלה - 87317
לכבוד הרב שלום רב
האם חובה כל יום להתפלל על בנין בית המקדש ?
תשובה
בהחלט כן , לכן יש לנו ברכת בונה ירושלים שלש פעמים בתפילה , וגם בברכת המזון . וכתב רבנו יהונתן אייבשיץ ז״ל בספרו יערת דבש , אם אין לנו בית המקדש למה לנו חיים .
|
|
שאלה - 86996
שלום לכבוד הרב
מי חיבר את עלינו לשבח ?
תשובה
יהושע בן נון בראותו את 31 מלכים שהיו עובדי אלילים ולא יודעים את השם יתברך , חיבר השבח הגדול והנורא הזה .
|
|
שאלה - 38749
לכבוד הרב הגאון:
1.בברכת למינים ולמלשינים אנחנו מתפללים שהרשעים יכרתו מהעולם אך זה מסתדר אם מה שאמרה ברוריה אשתו של רבי מאיר יתמו חטאים מן הארץ
תשובה
מדובר בחוטאים שמזיקים לרבים, ואינם שבית בתשובה לעולם.
|
|
שאלה - 37143
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
כבוד הרב
מדוע אומרים בתפילות אברהם יצחק ויעקב ולא ישראל ?
כל טוב וברכות לכבוד הרב
תשובה
כתבו המפרשים להורות שגם בהיותו צעיר ושמו יעקב היה מפרסם אלהות השם יתברך.
|
|
שאלה - 35289
לכבוד הרב!
מדוע הנשים מברכות בברכות השחר "ברוך שעשני כרצונו" ולא "שלא עשני גבר"?-בדומה לגברים.
תשובה
כי כולנו גברים וגם נשים מרוצים ממצבינו, והבורא בראנו למלאת תקידינו כאן ןאין אנחנו שואלים אותו מה למה ואיך.
|
|
שאלה - 35039
לכבוד הרב הגאון שלום רב
שלושת הברכות הראשונות ב-18 ומודים הם שבח לקב"ה, הברכות האמצעיות ושים שלום הם בקשות. אם ככה מדוע ברכת אתה חונן היא היחידה מהאמצעיות שמתחילה בשבח?
תשובה
כי היא הראשונה, ולכן פותחת בשבח כפתיחה לכל השאר.
|
|
שאלה - 34807
בס"ד.לכבוד הרב שלום וברכה. מספר שאלות לי בנושא תפילה. 1. מדוע מחזיקים 2 ציציות בברוך שאמר ? ומדוע אשכנזים עומדים בברוך שאמר? 2. מדוע אשכנזים עומדים ב"ויברך דוד" ? 3. מדוע מגביהים רגליים מהקרקע באמירת קדושה? והאם נכון לעשות כך בכל חלק בקדושה ? תודה רבה וכל טוב.
תשובה
א,על פי הקבלה. ב,כולם עומדים בברוך שאמר ובויברך דוד על פי הקבלה. ג,כי דומים למלאכים ומתרוממים בכל עניה כמו שכתב השל"ה.
|
|
שאלה - 33298
שלום לכבוד הרב שליט"א!!
בתפילת 18 אנו אומרים בברכת למינים ולמלשינים, " וכל הזדים כרגע יאבדו" כלומר שיאבדו ולא יחזרו בתשובה,ובסןף הברכה אנו אומרים "שובר אויבים 'ומכניע זדים' " משמע שהקב"ה יחזיר אותם בתשובה ויכניע לבם לעבודתו, יורה לנו הרב מה פירוש השינוי בין הרישא לסיפא, יישר כח לרב!!!
תשובה
כתב רבנו האריז"ל שהכוונה יאבדו על המקטרגים העליונים.
|
|
שאלה - 33077
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
אבי שאל אותי מה מקור המשפט "קול מבשר מבשר ואומר" ? אם אפשר גם לשאול מהו אותו קול ומה הוא מבשר?
תזכה לשנים רבות נעימות וטובות.
תשובה
על שם הפסוק מה נאוו על ההרים רגלי מבשר.ישעיה נב,ז. הוא אליהו הנביא זכור לטוב שיבוא בקרוב ויבשרנו הגאולה.
|
|
שאלה - 33062
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
מה פרוש ה' הוא האלוקים?
תשובה
א,רק השם הוא האלהים ושום כח אחר מלבדו. ב,השם שהוא הנהגת הרחמים הוא הנהגת הדין שם אלקים.
|
|
שאלה - 30839
לכבוד הרב שלום רב מהי הגימטריה שאמר האר"י לרבי חיים ויטל לכוון בברכת רפאנו ?
תשובה
רופא חולי עמו ישראל. ראשי תיבות גימטריא רפ"ח. הם מספר ניצוצי הקדושה שנשארו ללא תיקון.
|
|
שאלה - 27056
לכבוד הרב שלום רב
יישר כח גדול ואשרינו שזכינו. בעלינו לשבח נאמר לתת גדולה ליוצר בראשית והרי נאמר בראשית ברא ה'.. איך מתישב העיניין והרי לכאורה יהושע הוריד עולם מבריאה ליצירה. תודה רבה
תשובה
כתב רבנו האריז"ל בשער הכוונות שהכוונה לעולם הבריאה שממנה יצאה היצירה.
|
|
שאלה - 26266
לכבוד הרב שלום רב
מה הכוונה שאומרים ברוגז רחם תזכר ?
תשובה
כתב הרב עץ יוסף זה אברהם ששמו גימטריא רחם.
|
|
שאלה - 25726
לכבוד הרב שלום רב
יסלח לי כבוד הרב שהשאלה לא תיחשב חלילה לכפירה,אבל קראנו היום בחוק
לישראל ששערי תפילה ננעלו ורואים זאת היום גם בחוש. אז מה הטעם בתפילה?
תשובה
הכוונה בקשות האדם הפרטיות לא תמיד מתקבלות. אך של תפלות עולות. תירוץ
נוסף כתב החיד"א כי התפלות מתעכבות ליד השערים הנעולים ובעת רצון נפתח
השער ומתקבלות. והכוונה ננעלו לזמן משויים.
|
|
שאלה - 24325
שלום לכבוד הרב
ילמדנו רבינו מהלכות שמונה עשרה.
א.) האם נכון שמותר להוסיף תפילה אישית בדיבור ממש רק בשומע תפילה?
ב.) אם כן מה דין "יהי רצון" בברכות "הרוצה בתשובה" וב"תקע בשופר" האם
מותר רק להרהר או שמותר לומר בפה(וכן בשאר ברכות אם רוצים להוסיף)?
ג.) אם אני נמצא ב"שומע תפילה" והציבור עונים לקדושה או קדיש. האם מותר
לי לענות איתם בדיבור או שמותר רק בהרהור?
יישר כח ותדה לכבוד הרב.
תשובה
א,מותר בקיצור . ב,רק בהכרח גדול. ג,צריך להמשיך להתפלל ללא הפסקה כלל.
|
|
שאלה - 22828
לכבוד הרב מוצפי שליט"א
בתפחלת שמונה עשרה, למה אחרי "רפאנו ד'" מוסיפים "ונרפא"? כמו"כ, למה
אחרי "הושיענו" מוסיפים "ונושעה"?
למה לא אומרים רק "רפאנו ד', הושיענו"?
בברכה,
דוד
תשובה
עיקרו פסוק בירמיה. וכוונתו שכאשר אתה הרופא הרפואה מוחלטת ומושלמת.וכן
הישועה.
|
|